Rotax lämmitys

Aloittaja hannuvir, helmikuu 14, 2013, 18:01:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Aiempi omista on asentanut meidän FK9 Rotax 912 moottoriin Defa-letkulämmittimen.
Viime viikonloppuna kokeilimme eka kertaa lämpiämistä, vastus kyllä lämmittää mutta
neste ei kierrä järjestelmässä. Vastus lämmittää ja lämpörele katkoo.
Onko kellään vastaavaa ratkaisua 912 moottorissa ja toimiiko lämmitys?

teemu

Liian ahtaita linjoja vapaakierrolle.

Toma

Nyt ei ole kuvaa meidän defasta mutta hyvin kiertää ja lämmittää. 20min jälkeen on kannet ihan mukavan lämpöiset, pakkasellakin.
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Minullakin on vastaava autoon tarkoitettu Defa:n ns.alavesiletkun väliin tarkoitettu lämmitin ja se lämmittää moottorin hyvin.

Teuvo Honkanen

Terve!

En kuvasta osaa päätellä ihan tarkkaan,mutta onkohan tuo lämmitin ylempänä kuin jäähdytin tai mikään muu vedenkierron osa.Luulen että tuo tarkastamalla ja siirtämällä lämmitin alimmaiseksi kierrossa homma toimii.

Tepi

Kari Talvio

Joku malli oli letkulämppäreissä, jonka pysty laittaan myös väärinpäin tarkoitettuun virtauksen suuntaan nähden.
Kari Talvio, Tampere

Hero

Minulla on myös vastaava lämmitin Rotax 912 ULS moottorissa, asennettuna pystyyn ja toimii ihan hyvin, en muista oliko virtauksen suuntaa määrätty.

hannuvir

Ok, selvitetään tuo virtaussuunta. Se on jäähdytintä ylempänä. Jäähdytin on edessä moottorin
alla, mutta alakoppa taitaa mennä niin liki että ei saa elementtiä jäähdyttimen alapuolelle.
Otampa laajemman kuvan kun käyn kentällä.

jkettu

Lämmin vesi nousee ylöspäin eli lämmittimen pitäisi olla kierron alimmassa kohdassa, muuten virtaus joutuu tappelemaan painovoimaa vastaan.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: jkettu - helmikuu 15, 2013, 15:51:31
Lämmin vesi nousee ylöspäin eli lämmittimen pitäisi olla kierron alimmassa kohdassa, muuten virtaus joutuu tappelemaan painovoimaa vastaan.

Just näin.

Teuvo Honkanen

http://www.salhydro.fi/fi/veneen-pakoputkiletkut/nurmi-monikayttoletku

Tuossa letkua joka taipuu tekemättä kurjenpolvea jos löydät sopivan paikan lämmittimelle.Tarvitset vain jämäkät klemmarit kiinnitykseen koska tuossa on teräslankakierre sisällä.Kai siinä on 25mm tartunnat,mutta eri kokoja löytyy.

Tepi

Jyrki Isotalo

Vapaakiertoisen lämmityksen toiminta perustuu lämpöisen ja kylmän nesteen painoeroon, kierto käynnistyy kun lämpöisessä putkessa on korkeussuunnassa riittävällä matkalla kuumaa nestettä. Kuvan asennuksessa on kolme asiaa, jotka kiinnittävät huomiota; 1 asennettu vaakasuoraan putkeen,2 kuuma neste menee vesipumppuun jossa jatkuva nousu katkeaa,3 moottorin nestetilavuus on kuuman putken puolella lämpenee hitaasti jolloin lämpötilaeroa kylmään putkeen ei synny. Suosittelisin asennusta jäädyttäjän ja moottorin yläpuolella olevan kokoojakammion väliseen letkuun mahdollisimman alas, näin lämmittimen yläpuolinen kuuman nesteen korkeus on suurin mahdollinen ja  letku on valmiiksi jatkuvalla nousulla. Neste kiertää erisuuntaan kuin moottorin käydessä, mutta järjestelmässä ei ole yksisuuntaventtiiliä. 
t Jyrki

pilola

Minun mielestäni tuo jäähdytysnesteen lämmittäminen ei ole oikea tapa lämmittää Rotaxia. Nestehän kiertää vain kansissa ja lämmön pitäisi siirtyä johtumalla muuhun osaan moottoria. Tällainen lämmitystapa ei myöskään lämmitä öljyä, joka on erillisessä säiliössä.
Meillä on ollut kolme talvea käytössä tuollainen DEFA:n 1200 wattinen auton sisätilanlämmitin asennettuna kamerajalustaan ja suunnattuna moottorin ilmanpoistoaukkoon. Tällä konstilla saadaan koko moottori lämpimäksi ja myös se säiliössä oleva öljy. Kuva selventänee asiaa.

Jari Lindevall

Itse olen päivätarkastuksessa huomannut että tuo Defa:n "letkulämmitin" kyllä lämmittää mainiosti moottorin ja tuntuu käsillä kosketeltuna "kuumalta".
Tässä vaihessahan öljyt on moottorin sisällä (potkuria ei ole pyöritetty).
Ja reilun puolentunnin lämmityksen jälkeen moottori lähtee käyntiin kuin palmun alta.

Ihan mutuna heittäisin, että sisätilalämmitin on vaan turhan hidas moottorinlämmitys keinona .
Plussaahan sisätilan lämmittimestä tulee kyllä siinä, ettei se ei kiinteänä asennuksena lisää koneen painoa lainkaan.

Ps. pitääpä mitata tuo moottorin lämpötilä laserilla tänään, ennen käynnistystä.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: pilola - maaliskuu 31, 2013, 00:19:08
Meillä on ollut kolme talvea käytössä tuollainen DEFA:n 1200 wattinen auton sisätilanlämmitin asennettuna kamerajalustaan
Biltemasta saa ohutta (34mm) mallia olevaa sisätilanlämmitintä jonka saa työnnettyä alapuolisesta ilmanpoistoaukosta moottorisuojuksen sisälle jolloin jalustaa ei tarvitse. On meillä käytetty Ikaruksessa ja Riderissä.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Andrei - maaliskuu 31, 2013, 08:14:34
Lainaus käyttäjältä: pilola - maaliskuu 31, 2013, 00:19:08
Meillä on ollut kolme talvea käytössä tuollainen DEFA:n 1200 wattinen auton sisätilanlämmitin asennettuna kamerajalustaan
Biltemasta saa ohutta (34mm) mallia olevaa sisätilanlämmitintä jonka saa työnnettyä alapuolisesta ilmanpoistoaukosta moottorisuojuksen sisälle jolloin jalustaa ei tarvitse. On meillä käytetty Ikaruksessa ja Riderissä.

Eikös tuossa sisätilalämmitin kikkailussa kannattais tehostaa lämmitystä ihan vaan laittamalla se lämmitin 
konehuoneeseen kierrättämään sen itsensä lämmittämää ilmaa ja viltti konepeiton päälle, eikä niin että se lämmittää kokoajan uutta raakaa pakkasilmaa konehuoneeseen läpipuhallettavaksi?.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Jari - maaliskuu 31, 2013, 08:20:35

Eikös tuossa sisätilalämmitin kikkailussa kannattais tehostaa lämmitystä ihan vaan laittamalla se lämmitin
konehuoneeseen kierrättämään sen itsensä lämmittämää ilmaa ja viltti konepeiton päälle, eikä niin että se lämmittää kokoajan uutta raakaa pakkasilmaa konehuoneeseen läpipuhallettavaksi?.
No niinhän juuri teemmekin,unohtui kertoa että viltit ympärille..tunnin lämmityksellä Flydat kertoo näillä keleillä yli 30 asteen lämpötilasta moottorissa.

Jari Lindevall

Itseäni hieman mietityttäisi kuitenkin tuota sisätilalämmittimen käyttöä moottorin lämmitykseen, mutta ilmeisesti ovat olleet ongelmattomia, kun kerran niitä näin käytetään.

ervasha

Sylinterinpään lämmittimet, öljypohjan lämmityselementti, Defa kierrättämään moottoritilaan lämmittämäänsä ilmaa ja kunnon vällyt korville, myös potkurin lapoihin ja spinneriin, niin kyllä lähtee 1/2 tunnin päästä tosiaan kuin palmun alta! Nimim. yli 20 v kokemuksella.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: ervasha - maaliskuu 31, 2013, 09:28:31
Sylinterinpään lämmittimet, öljypohjan lämmityselementti, Defa kierrättämään moottoritilaan lämmittämäänsä ilmaa ja kunnon vällyt korville, myös potkurin lapoihin ja spinneriin, niin kyllä lähtee 1/2 tunnin päästä tosiaan kuin palmun alta! Nimim. yli 20 v kokemuksella.

Ihan mielenkiinnosta , olisiko laittaa kuvaa sylinterinpään lämmittimistä. Tuo öljypohjan lämmityselementti on tuttu.

Renekaattori

Näin lämmitämme silloin kun ulkona/hallissa ei ole sähköä käytettävissä.Bahco-ilmalämmitin toimii akkuvirralla.

Jari Lindevall

:thumbsup: Kellokytkinkin näkyy olevan.

pilola

Lainaus käyttäjältä: Jari - maaliskuu 31, 2013, 09:10:28
Itseäni hieman mietityttäisi kuitenkin tuota sisätilalämmittimen käyttöä moottorin lämmitykseen, mutta ilmeisesti ovat olleet ongelmattomia, kun kerran niitä näin käytetään.

Se nyt ainakin tapahtuu, että puhaltamalla se lämpö moottoritilaan, säiliössä oleva öljy lämpenee notkeaksi ja lähtee kiertämään heti kunnolla. Öljypumppuhan imee siitä säiliöstä, ei öljypohjasta! Tuo letkulämmitin ei sitä öljyä lämmitä. Kädellä kokeillen moottori, sekä öljysäiliö tuntuvat aivan riittävän lämpimiltä.
En myöskään laittaisi sinne pieneen moottoritilaan mitään mitä sinne ei ole tarkoitettu, koska tuollaisen lämmittimen ylikuumenemisen vaara on ahtaassa tilassa hyvin suuri.

Jari Lindevall

No niin, mittasin aamupäivällä ennen lentoa laserilla moottorin ja öljy sumpun lämpötilat.
Moottori eri kohdista mitattuna n.+40 C. ja sumpun ulkokuori +8 C , ulkolämpötilan ollessa -4 C.

Ps. kyllä ne öljyt Rotax ULS:ssä valuu moottoriin kun se seisoo paikallaan käyttämättömänä ja potkuria pyörittämällä saadaan öljyt taas sumppuun öljynmäärän mittaamiseksi.

pilola

Lainaus käyttäjältä: Jari - maaliskuu 31, 2013, 16:15:16Ps. kyllä ne öljyt Rotax ULS:ssä valuu moottoriin kun se seisoo paikallaan käyttämättömänä ja potkuria pyörittämällä saadaan öljyt taas sumppuun öljynmäärän mittaamiseksi.

En nyt oikein ymmärrä mitä tuolla tarkoitit. Rotaxin öljypumppuhan imee öljyn siitä säiliöstä ja kampikammion pohjalta se taas palautuu moottorin käydessä säiliöön sylintereiden ohivirtauksen aiheuttaman ylipaineen johdosta.

Mutta ei tämä nyt liity mitenkään moottorin lämmittämiseen.

Jari Lindevall

Lähtökohtaisesti moottori lämmitetään kun se on kylmä ja näin ollen se on seissyt esim. yön yli.
Öljyjen ollessa moottorissa seisokin takia, "letkulämmitin" lämmittää moottorin ja siellä olevat öljyt.
Ja kun päivätarkastuksessa tarkistetään öljyt niin lämpöiset öljyt pumppaantuu potkuria pyörittämällä sumppuun ja on valmiina öljynkiertoon kun päivätarkastus on ohi ja kone on valmiina päivän ensimmäiseen starttiin.

4trade

#26
Oletteko koskaan tarkistanut kuinka paljon öljyä jää sinne koneeseen? En usko että sitä jää moottoriin juuri ollenkaan....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: pilola - maaliskuu 31, 2013, 15:27:57

En myöskään laittaisi sinne pieneen moottoritilaan mitään mitä sinne ei ole tarkoitettu, koska tuollaisen lämmittimen ylikuumenemisen vaara on ahtaassa tilassa hyvin suuri.
Tuossa Bilteman lämmittimessä on itsesäätyvä PTC-elementti. Elementin tehoa säätää sitä ympäröivä lämpötila. Lisäksi lämmittimen sisällä on automaattisesti palautuva lämpövaroke.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Andrei - maaliskuu 31, 2013, 19:50:18
Lainaus käyttäjältä: pilola - maaliskuu 31, 2013, 15:27:57

En myöskään laittaisi sinne pieneen moottoritilaan mitään mitä sinne ei ole tarkoitettu, koska tuollaisen lämmittimen ylikuumenemisen vaara on ahtaassa tilassa hyvin suuri.
Tuossa Bilteman lämmittimessä on itsesäätyvä PTC-elementti. Elementin tehoa säätää sitä ympäröivä lämpötila. Lisäksi lämmittimen sisällä on automaattisesti palautuva lämpövaroke.

Niin ja uudemmissa rakennusissa on myös vikavirta suojaus.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Jari - maaliskuu 31, 2013, 19:54:14


Niin ja uudemmissa rakennusissa on myös vikavirta suojaus.
Aivan, ja juhannuksen tienoilla ei tarvitse miettiä lämmityksiä.

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Andrei - maaliskuu 31, 2013, 20:01:01
Lainaus käyttäjältä: Jari - maaliskuu 31, 2013, 19:54:14


Niin ja uudemmissa rakennusissa on myös vikavirta suojaus.
Aivan, ja juhannuksen tienoilla ei tarvitse miettiä lämmityksiä.

:cool: Jep, Juhannukseen on enää vähän ja sitten VFR-lentoa voikin suorittaa hieman normaalia pidempään...(bisselle)

Wesa Huuska

Olemme käyttäneet sekä letkulämmitintä DEFA 423 Rotax ULS912 moottorin pystyvesiletkussa sekä auton sisälämmitintä puhaltamaan konehuoneeseen. Yhdessä ja erikseen. Kaikki variaatiot toimivat hyvin. 




Rotax:n ohjeen mukaan lämmituksessä tulisi käyttää kuuman ilman (alle 100 astetta) puhallusta moottorin ilmanottoaukkojen kautta konehuoneeeseen.

T. Wesa

Jari Lindevall


tuomoh

Letkulämmitin lämmittää Rotaxissa vain sylinterin päät. Tärkeintä pakkaskäynnistyksessä on kuitenkin lämmittää öljy juoksevaksi. Se tapahtuu parhaiten lämmittämällä öljysäiliö ja öljypohja. Lyconin verkkokaupassa moiset lämmittimet löytyy: http://lycon.se/ps/product.php?id_product=593

-Tuomo

P.Lehtinen

Viimeisen 10 vuoden kokemuksella letkulämmitin lämmittää myös lohkon, vaihteiston ja jopa öljysäiliönkin jos moottorikoppa on edes jotenkin eristetty huovalla tai muulla vastaavalla jotta ei lämmin pääse heti karkuun. 
Alumiini on melkoinen lämmönjohtaja...

Jari Lindevall

Jep, pomminvarma lämmityshän tuo Defan letkulämmitin on ja omien emppiiristen kokeiden perusteella koko moottori lämpenee öljyjen kera.

Kerhon koneen lämmityskäyttöön on ilmestynyt kätevä gsm-ajastin, eikä tarvitse turhaa lämmittää.

Luultavasti tuo Lycomin "säteily" lämmitin on fyysisesti hieman pienempi, kevyempi ja selvästi hitaampi lämmittämään kuin esim. ko. Defan jäähdytysveden lämmittäjä.

Defan huonoja puolia lienee;
-painon lisääntyminen kaikkineen
-lisääntyneet vesiletkuliitokset
-isompi kokoinen fyysisesti


Ainakin niissä omissa autoissa missä on säteilyyn perustuva lämmitin, tuntuu lämmitysajat olevan selvästi paljon pitempiä kuin esim. perinteinen oikea lohkolämmitin, puhumattakaan 5kw:n Webastosta, joka sekin lämmittää moottorin jäähdytysvettä.

hulkari

Lainaus käyttäjältä: Jari - tammikuu 07, 2014, 12:46:22
Jep, pomminvarma lämmityshän tuo Defan letkulämmitin on ja omien emppiiristen kokeiden perusteella koko moottori lämpenee öljyjen kera.

Kerhon koneen lämmityskäyttöön on ilmestynyt kätevä gsm-ajastin, eikä tarvitse turhaa lämmittää.

Luultavasti tuo Lycomin "säteily" lämmitin on fyysisesti hieman pienempi, kevyempi ja selvästi hitaampi lämmittämään kuin esim. ko. Defan jäähdytysveden lämmittäjä.

Defan huonoja puolia lienee;
-painon lisääntyminen kaikkineen
-lisääntyneet vesiletkuliitokset
-isompi kokoinen fyysisesti


Ainakin niissä omissa autoissa missä on säteilyyn perustuva lämmitin, tuntuu lämmitysajat olevan selvästi paljon pitempiä kuin esim. perinteinen oikea lohkolämmitin, puhumattakaan 5kw:n Webastosta, joka sekin lämmittää moottorin jäähdytysvettä.



Täällä yleisesti käytössä auton sisätilan lämmityspuhallin ulkopuolella, josta alumiinista "kurkkutorvea" metri tms puhaltamaan lämmintä ilmaa konehuoneeseen. Hifistelijöillä on vastaavat öljypuhaltimet. Kylmin keli viime talvena oli -27C ja hyvin on tunnin parin lämmityksellä aina lämmenny. Ilman muuta GSM-ohjattu töpseli siihen välliin, niin ei tarvi käkkiä kentällä odottelemassa, että kone lämpenee.

Uusissa keraamilelementillä varustetuissa lämppäreissä on ylikuumeneminen kai ratkaistu, mut se ei ole missään tapauksessa ongelma, kun lämmityslaite on lattialla ja sieltä putki koppaan. Ei toki niin tehokas, kuin jos lämppäri kierrättäis ilmaa konehuoneessa. 

-hulk-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod