Kameran kiinnitys koneeseen?.

Aloittaja Jari Lindevall, joulukuu 24, 2012, 08:38:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lindevall

Tarkoitus olisi hommata GoPro 3 Black Hero action kamera ja kysymys kuuluukin että miten ja mihin kameran voi kiinnittää siten ettei koneen aerodynamiikka häiriintyisi lentoturvallisuutta haittaavasti.
Netissähän on runsaasti tarjolla kuvamateriaalia missä kamerat ovat olleet kiinnitetty koneeseen ulkopuolelle, mutta sopivaa kiinnitys metodia alataso ultraan ei ole osunut kohdalle.

Tähän säikeeseen voisi kerätä tietoa miten kukin on kameran kiinnityksen (sisälle tai ulos) hoitanut ja mielellään kuvia asennuksesta myös.


Ylatason tippi (Ram mount.) : http://www.rammount.com/Gallery/Cameramount/tabid/3317/Default.aspx

Putsikasta tippi, 2-3 sek. kohdalla hyvä kuva :
Wing mounted camera on Vimeo

Ehkä semmoinen ohut halkaisialtaan n. 100mm. platta levy jossa tappi jonka nokassa on nivel olisi hyvä? ja se siipeen J-teipillä kiinni , kuten Viemeon pätkässäkin on tehty.

Tässä yksi kandidaatti :  http://www.daddiesboardshop.com/gopro-surf-hero-expansion-kit

Aki Suokas

Vastushan ei ole iso, 150 km/h nopeudella noin 5N. Joten sillä kun koekuormitat.
Enempi kiinnitystä pitää katsoa värähtelyjen kannalta, sekä kuvanlaatu että mukana pysyminen.
Kameran takana on pyörteilyä, joten älä laita ohjaimen etupuolelle. Eikä varsinkaan ohjaimeen kiinni!
Ja aina oletuksena, että kamera voi irrota. Katso siis että kun se irtoaa, se ei osu mihinkään oleelliseen.
Ei ainakaan potkuriin.  Sehän kerää kaikki sen etupuolella tulevat irto-osat.

Ohjeista riippumatta koneen päällikköhän on vastuussa kaikesta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Savilaakso Harri

Moikka.
En ole havainnut mitään vaikutusta GoPro -karamella aerodynamiikkaan. Minulla on 3 kiinnistyspistetä, joista yksi streevassa, yksi nokkakartiossa ja yksi alakolmiossa. GoPron vakio liimatarrakiinnikkeet toimivat hyvin lisänä on sitten varmistus.

Ohessa kuva tositoimista.

Toma

#3
Taistelin noitten kiinnitysvirityksien kanssa aika tovin ja aerodynamiikan häiritseminen ei ole ollut mikään suuri ongelma mutta potkuripulssit ja tärinät sitäkin enemmän.
Eli jos sinulla on kamera huonosti kiinni jollain vimpula muovikiinnityksellä niin tulos on tämmöinen:

The Jello Effect

Koko kone näyttää kun se olisi tehty hyvin keitetystä spagetista.

Jos kamera on putkuripulssin ulkopuolella niin hyvää tulosta saadaan huomattavasti helpommalla, tosin hyvin se pitää olla kiinni sielläkin.
Tein hyvin yksinkertaisen kiinnikkeen joka on toiminut suhteellisen hyvin, mutta minulla on käytössä Contourin kamerat jolla on vähemmäön pinta-alaa kun GoPro:ssa




Muovilevy ja siihen Novoflexin kuulapää ruuvilla kiinni, koko höska kiinni hyvälaatuisella Gorilla teipillä. Pysyy hyvin kinni ja irtoaa myös yhtä hyvin kunhan et jätä sitä viikoiksi kiinni. On testattu jopa 60 asteen pakkasessa :)
Tuo on helppo laittaa kiinni melkein mihin tahansa ja toimii hyvin kunhan on potkuripulssin ulkopuolella.
Potkuripulssin vaikutuksessa kamera pitää saada tukevasti kiinni johonkin joka ei anna periksi. Itse olen teipannut kameran "jesarilla" suoraan kiinni peräsimeen jolloin se ei pääse liikkumaan.
Tässä Ähtäri Fly-In videossa siitä esimerkki:

Murphy Renegade Aerobatics at Ähtäri Airport, Finland

Ja kuten huomaa niin hieman värinää siinäkin on, sisäkamera oli kiinni vaijereissa jotan siinä on paljonn värinää.
Terveisin
Tom Arppe

palmi

Taitolentokoneissa olen nähnyt gopron laitettavan noin 10cmx10cm muovilevyyn kiinni ja sen jälkeen ilmastointiteipillä
Siipeen kiinni ilmarilla kierretty vain levyn reunat.

Toma näköjään kerkesi oikein kuvan kanssa sillä aikaa kun kirjoittelin.

Jari Lindevall

Tuli vaan mieleeni että jossain youtuubin syövereissä oli ukko valjaissa kaksitasoisen koneen yläsiivellä,pönöttämässä lennon aikana.. Ilmanvastus on varmaan huima vs. pieni kamera siivellä nököttämässä.:dontknow:.


Ja sitten vielä tämä alatasohuimistelu. http://m.youtube.com/#/watch?v=oMLEsY-ooP0&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DoMLEsY-ooP0&gl=FI

Jari Lindevall

GoPron oma 3M teippi kiinnitteinen versio.

Jari Lindevall

#7
Tässä konessa on kiinni useampi kamera GoPron omilla 3M tarrakinnikkeillä: GoPro HD: Kirby Chambliss Epic Flight

+ kiinnike tarjontaa Vaivattomalta koukattuna : http://www.vaivaton.com/search?q=gopro

Hintahaitaria näköjään on kotimaassakin....

Niin ja GoPron 3 blackin manuska: http://gopro.com/wp-content/uploads/2012/10/HD3_UM_Black_ENG_FINAL_Web.pdf



edit: Korjasin tuon linkin. pieni bugi vaivaa joka rikkoo linkit jos on = merkki, työn alla...

Jari Lindevall

Niin ja saattaa imukuppikiinnitys joskus pettääkkin....:

GoPro Camera Suction Mount Fail

Toma

Tuo on aika selvä että noin käy, eteenkin kun lukee millä korkeudella tuo tapahtui ;)

Ulkoinen paine pienenee kun mennään ylöspäin ja sisäinen paine kasvaa (tuon tietää hyppykonepilotit ainakin, ei tarvii edes hernesoppaa) ja tuo kun toimii alipaineella niin...

Gorillateippi ei paineista välitä ;D
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

No niin tuli testattua GoProota - 14 c:n pakkasessa, akku kesti noin tunnin HD kuvaa otettaessa.
Kiinnityksenä oli EuroStarissa maasidontalenkki siiven alapinnalla. Kuva oli ihan ok eikä värinää eikä tarinää voblaustakaan esiintynyt. Niin ja varalle olinkin koukannut Lappeenrannan Motonetistä Toman mainitsemaa Gorilla tapea. Lentokeli näin talvella on todella hyvä, ei minkään näköistä tuulen virettäkään.

Jari Lindevall

Uudessa 03.2013 TM:ssä "kypärä" kamera vertailu / testi, luettavana tästä kiinnostuneille.

Seppo Koivisto

Hinattava kamerateline
https://ppgsmoke.com/products/paragliding-and-paramotor-chase-camera

Ultraan rakennettu sisään kelattava hinaussiima

https://youtu.be/w55A_LGHqCw

Yhdistelmällä kuvattua videota (alkaen noin minuutin kohdalla)

https://youtu.be/aoNn6oRA7tI

Markku Koivurova

Olipas hieno idea ja viihdyttävä lopputulos  :)

Toma

Yksi asia tuossa ihmetyttää, olihan tuo kamera kiinni yhdellä siimalla, miten ihmeessä se kallistelee koneen mukana?
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Samasta syystä kun Bob Hooverilla lasi lasi pysyy kojelaudan päällä ilman tukea kun hän tekee tynnyrin.

Siinä 5-6 minuutin kohdalla kun on niitä kaarronvaihtoja, niin kamera häkkyrä seuraa nätisti pienellä viiveellä. Eli kun kone vakaassa kaarrossa, häkkyrä jota vedetään painopisteen yläpuolelta, niin se pysyy koneeseen nähden alapuolella.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Tuommonen pitää kyllä rakentaa, sattumoisin on vielä sama kone kun millä tuossa lennetään :)
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod