Ultran suksiasennus

Aloittaja Hero, joulukuu 17, 2012, 21:33:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hero

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa... olisiko kenelläkään valokuvia julkaistavaksi eri suksiasennusvaihtoehdoista. Erityisesti minua kiinnostaa kannuskoneitten suksiasennukset ultralentokoneeseen, esim.Renegade

SamiM

Moro!

Kuvaa ei ole laittaa, mutta lukaisepas ensin tuo suksiasennusohje: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?page=suksivaatimukset

Ilmailu.org:n galleriassa ainakin U251:ssä on yksi rellu suksilla.

Hero

Luettu ja nähty , mutta lisää kaipaan... oikeita valokuvia ja kokemuksia kuinka asennukset ovat toimineet. Tämmöiset sukset tuli väsättyä ja vaijeriasennusta suunnittelen ! :)

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Hero - joulukuu 18, 2012, 08:23:32
Luettu ja nähty , mutta lisää kaipaan... oikeita valokuvia ja kokemuksia kuinka asennukset ovat toimineet. Tämmöiset sukset tuli väsättyä ja vaijeriasennusta suunnittelen ! :)
Tuon pikkusuksen (näyttää isolta kannussukseksi ja pieneltä nokkasukseksi) akselin paikka on kovin edessä. Ei toimi syvässä lumessa vaan sukeltaa. Akselin paikan pitäisi olla suoran osan painopisteen takana.

Toma

Minulla oli identtiset sukset Renegaden alla. Kannus suksena oli minusuksi, tiedätte semmoinen lasten temppusuksi, oli kevyt ja kestävä (kun hieman vahvistettiin taitetulla U-alumiinilla joks samalla oli kiinnitys).
Valitettavasti minulla ei ole mitän kuvaa asennuksesta mutta pääsukset tuplavaijereilla edestä ja takaa, edessä sitten hyvälaatuinen (pakkasen kestävä) kuminauha (ostettiin muistaakseni maritimistä tjms. veneliikkeestä.

Ekojen keikkojen jälkeen lisättiin taakse kaasujousi joka piti sukset sopivassa asennossa, oli todella mukava laskeutua kun tunsi kun suksen takaosa osui maa.. siis lumeen ja sitten laskeutu höyhenen pehmeästi suksen suoraan kun nostovoima väheni.
Kaasujousi oli sinänsä ihan turha, mutta jäykisti mukavasti ja lisäsi tuntumaa laskussa, se ei myöskään ollut mikään kriittinen komponentti koska kuminauha piti kärjen ylhäällä muutenkin ja jos sekin olisi katkennut niin vaijerit eivät päästäneet sitä niin syvälle ala-asentoon (tai ylä-asentoon) että laskeutuminen olisi ollut vaarallista.
Terveisin
Tom Arppe

mikko lohi

Moro
Itse pidän ettei kannus suksi ole liian "ohjaava".Päätelineen pohjamuovien reunoja on syytä taivuttaa lämmittämällä,"kanttaamisen"estämiseksi ja peruuttamisen helpottamiseksi.

mikko

Toma

Niin joo, ja laitettiin suksien alle teflonilistat että pystyi sivutuulessakin liukua edes jotenkuten sinne minne halusi eteenkin jäällä...
Terveisin
Tom Arppe

Hero

Tarkoitatko Markku että suksien reunoja on taivutettava ylöspäin ?... pohjiin asensin tuollaisen 4 mm vahvuiset ohjurikiskot, luulisin niiden pitävän liukkaallakin jäällä edes hiukan. Kannus-suksen aion tehdä vielä uudestaan...

Teuvo Okkonen

Ohessa kaksi toteutusta.

Nämä sovellukset on vaatineet riittävän sivuttaispidon saamiseksi halkaisijaltaan 10 mm pyöröteräksen toiseen päätelineen sukseen. sekä ohjaussukseen.
Teuvo Okkonen

Ilkka R

Hyvä suksimalli mielestäni muistaakseni kanadalainen joka on edestä taakse hieman kuin keinutuolin jalka ja sivulta sivulle muistuttaa hieman veneen pohjaa .  etupää tietysti taivutettu ylöspäin ja takaosa myös hieman. keskellä suksea kulkee noin 50 mm leveä alumiini latta alapinnalla.
Suksi toimii loistavasti, kovalla alustalla suksesta on maassa tai jäässä kiinni vain parinkymmenen sentin pätkä lattaa eli ollaan kuin luistimella ohjailu helppoa ja sukset ei rasitu kääntelyssä eikä liimaudu samalla lailla kuin suorat, märästä sohjosta kun lähdetään suksi nousee pintaan kuin vene ikään eikä ime kiinni pintaan kuten suora pohja. Kun suksen reunat koholla ei ole niin suurta vaaraa niiden puremisesta kiinni kun kone luistaa esim kääntyessä tai tuulessa. Huonoa noissa on että pirun liukkaat eli lasku voi mennä pitkäksi jollei homma hallussa.  Suksessa pitäisi yläpinnalla olla mieluiten puolipyöreä kotelo tukirakenne ja riittävän vahva lähellä telineeseen tulevaa kiinnityskohtaa.  Kun suksia testaat laita suksen kärjen alle 20 cm tuki ja katso mitä sukselle tapahtuu koko koneen paino yhdellä suksella. Nähnyt useita suksia jotka ajan kanssa murtuneet tuosta kiinnityksen etupuolelta kun olleet lasikuituisia ja neliön mallisia tuosta yläpinnastaan jolloin suksen taipuessa ylöspäin tukirakenteen kyljet taipuu ulospäin ja suksi murtuu hiljalleen .  Asennuksessa seuraa ohjeita  paljonko suksi saa tulla alaspäin ja paljonko ylös. Eteen tuleva tukivaijeri omalle kiinnikkeelleen suksen kärjen lähelle jolloin se leikkaa kovettuneen lumen yms. rikki rullatessa. tämän taakse jonkin matkan päähän omalle kiinnikkeelleen pakkasen kestävä riittävän vahva kumiköysi jonka olet testannut venyttämällä sen lautaan ja laittamalla pakkaseen. Käytä riittävän vahvoja vaijereita ja kiinnikkeitä sillä kun rullaat yli kinosten vaijereihin kohdistuu melkoisia voimia. Kannuskoneella operoidessa konetta maakäsitellään kaasun ja kaikkien ohjainten avulla nopeasti kaasu avaamalla ja sulkemalla keventämällä pyrstöä ja siivekkeillä jarruttamalla  ja tällöin suksissa ei saa olla liikaa sivuttais pitoa ja vallankin joskus voi joutua tekenään hallitun telemarkin esim jäällä kun ranta lähestyy. Kannuskoneella tulee rullailtua auravallien ylitse yms. jolloin sukset kovilla.  Kannus suksi ei niin kovin tärkeä, paljon tullut lennettyä ilmankin.  Hyviä kannus-suksia mm:ssa pienen lumilapion varsnainen lapio osa. tarkoitushan tuolla vain pitää perä lumen pinnalla ei niinkään ohjata.  Suksissa pitäisi olla tuo telineeseen kiinnitys riittävän ylhäällä jotta saat tarvittaessa kohtauskulmaa rittävästi ilman että painat kannus-suksen jarruksi lumen sisään kun teet lähtöä pehmeästä vahvasta lumesta.  Variaatioita ja versioita ja mielipiteitä paljon kuten tämäkin joskin kokemuksesta kerroin.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Hero - joulukuu 18, 2012, 20:04:52
Tarkoitatko Markku että suksien reunoja on taivutettava ylöspäin ?...
Reunan ylöskääntö ei ole niinkään ohjattavuuden parantamiseksi, vaan jotta se sivuluisussa pysyy pinnalla, eikä sukella hangen sisään.
Akselin paras paikka ei ole keskellä, vaan akselin etupuolelle 52% pohjan pinta-alasta (ikivanha reentekijän sääntö).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Hero

Entien tässä askarruttaa tuo vairjeriasennus. Koeasennuksessa suksi tuntuu olevan kuin lepän haarukassa kun sitä molemmista päistä vetelee sivuttais-suunnassa...erään Renegaden alla on ollut saman mallinen suksiviritys ja lisäksi siihen on asennettu tukivaijerit estämään tätä sivuttais nurjahdusta... harmi vaan kun ei ole julkaisukelpoista kuvaa mutta sita asennusta aion kopioida.

Laminoin RST tuet ja putken akselille ja "tukiseinät" kuvan mukaan. Kuvan oton jälkeen vahvistin rakennetta usealla lasikuitumattokerroksella ja hyvä tuli :)

mikko lohi

Minulla on kumipuslat kiinnitysreijässä,enkä näe siinä ongelmaa että sukset eivät ohjautuisi rullatessa suoraan.Saattaa jopa säästää rakenteita tämä joustava kiinnitys.Lennolla takavaijeri vetää suksun menosuuntaan.

mikko

Toma

Suksilentämisestä ihan yleisesti.... kävin tuossa lauantaina kokeilemassa, piti ottaa lumilinko mukan että pääsi lähelle konetta ilman että tarvi kahlata reisiä myöden. Tällä etelässä on nyt ainakin noin 50cm kevyttä pakkaslunta ja suksilla on suunnilleen sama fiilis kuin ponttooneilla vedessä. Rullatessa joutui vetämään täysiä että nokkasuksi ei sukeltanut niin syvälle että potkuri ottaisi lumeen.
Lentoonlähtökin oli kuin vedestä, ensin vetoa että pääsi "stepille" sen jälkeen vedon löysäämistä että vauhtia kertyi tarpeeksi maan vetovoiman kehleiden irtipääsemiseksi.
Tein vain muutmaan läpärin kun sää ei oikein suosinut pidempää reissua mutta laskeutuminen olikin niin herkullista että...
Vesi on kova elementti, mutta tämä puuterilumi on kuin pumpuliin laskeutuisi, piti oikein varmistaa että on maassa kun mistään ei sitä tunne.
Nyt on luvassa suojasäätä joten eiköhän se hankikanto tule sen myötä, sitten pääsee tositoimiin.

Tässä kuvassa kiinalainen "lumiruutta" tositoimissa, sää oli tuolloin vielä siedettävä mutta puuroutui sitten hieman myöhemmin



Pistetään vähän lumisadetta tänne saitille jos se vaikka vähenis muualta
Hyviä suksikelejä odotellessa...
Terveisin
Tom Arppe

juhan

Tällä foorumin lumisateella taisi olla päinvastainen vaikutus;D

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 25, 2012, 10:57:45
 Rullatessa joutui vetämään täysiä että nokkasuksi ei sukeltanut niin syvälle että potkuri ottaisi lumeen.
Liian pieni nokkasuksi siis?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Juu näin on, mutta kun se potkuri on siinä huiskimassa niin pituutta ei voi kasvattaa ja lumilautoja ei ollut leveämpää mallia ;D
Kunhan nyt tämän plussakelin jälkeen pakastaa niin sitten toimii hyvin
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod