Nokia 770 Internet Tablet lentokoneen paneeliin

Aloittaja Karoliina, toukokuu 27, 2005, 15:54:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Nokia julkisti toissapäivänä Nokia 770 Internet Tablet -laitteen ja
avoimen maemo-platform softakehitysympäristön. Koska laite ja softaplatformi eivät ole enään salaisia, voin
ennakkotietona nyt mainostaa että olen tekemässä ko. laitteelle sopivaa ilmaista open source lentosuunnitelmaohjelmaa "Flight Companion", johon on tarkoitus
syöttää mm. kaikista Suomen lentopaikoista (valvotut ja valvomattomat) lentopaikat.net:iä
vastaavat tiedot. Tarkoituksena on että 770:n ansiosta softa ei rajoitu pelkästään lennon suunnitteluun,
vaan sitä voi käyttää aktiivisesti lennon aikana. 770:ssa on auringonvalossa hyvin näkyvä iso
tarkka 800x480 resoluution näyttö ja se sopii kokonsa ja muotoilunsa puolesta hyvin vaikka kiinnitettäväksi
lentokoneen paneeliin. Jos joku muu haluaa osallistua projektiin, mm. ilmoittamalla lentopaikoista tietoja,
niin minulle voi pistää sähköpostia esim. allaolevaan osoitteeseen. Softan käyttöliittymä pohjautuu GTK-toolkittiin, GTK
ja hildon-widgetteihin. Jos kiinnostaa kontribuointi itse softan tekniseen puoleen, tervetuloa mukaan kehittämään sitä,
laittanen subversion repositoryn pystyyn kun softa alkaa olla siinä vaiheessa että sillä tekee jotakin.
Minulle voi laittaa kaikenlaisia ideoita yms. mitä voisit haluta VFR-lentosuunnitelmaohjelmalta.
Ohjelman on tarkoitus toimia maemo-platformin mukaisissa laitteissa, joista ensimmäinen on Nokia 770.
Kehitysympäristö on Linux (suositeltava distro: Debian tai Ubuntu). SDK on ladattavissa osoitteesta http://www.maemo.org

Terveisin
Karoliina Salminen
karoliina at maemo piste org


Simo Piiroinen

Eikös tuossa värkissä ole jonkinlainen VLAN-yhteys. Voiskohan siihen lisäksi kytkeä jonkin PDA:n
VLAN:illa ja siihen PDA:han GPS-modulin? Tuostahan tulisi hieno (ja halpa) ruutunäyttö, sinnehän
saisi näkyviin muutakin tietoa (nopeus, korkeus, kompassi yms.)  
Simo Piiroinen

Simo Piiroinen

LainaaKo. laitteessa on WLAN:n lisäksi myös Bluetooth- yhteys, joten ei siihen tarvitse PDA:ta ympätä GPS- toimintaa varten, vaan se (Bluetooth- GPS) voidaan liittää suoraan antamaan paikkatietodataa.
Kyllähän siinen varmaan saa bluukkarilla GPS-datat, ajatteli vain että PDA:han saa myös valmiit karttapohjat, saaneeko
tuohon Nokialaiseen.  
Simo Piiroinen

kate

LainaaEikös tuossa värkissä ole jonkinlainen VLAN-yhteys. Voiskohan siihen lisäksi kytkeä jonkin PDA:n
VLAN:illa ja siihen PDA:han GPS-modulin? Tuostahan tulisi hieno (ja halpa) ruutunäyttö, sinnehän
saisi näkyviin muutakin tietoa (nopeus, korkeus, kompassi yms.)
Onhan siinä vaihtoehtoja liitynnälle. Bluetoothin lisäksi wlan ja usb. Kännykän saaluonollisesti kiinni bluetoothilla. Gprs:n suhteen myös USB on aikavarteenotettava vaihtoehto.

Sinänsä erillisellä pda:lla ei le mitään virkaa. Jos haluaa nopeus,korkeus polttoaineenkulutus
yms dataa niin tarvitaan jokatapauksessa erillinen ulkoinen anturiboxi. Itse
olen ollut nyt tuollaista anturiboxia ollut suunnittelemassa embedded arm prossun
ja joukon antureita ympärille. Liityntä kandidaatteina on  USB ja WLAN.

Kate

kate

Lainaa
PDA:lla voidaan hoitaa myös samat toiminnot, näyttö vain on pienempi. Omassa kämmenkoneessani on toimiva sovellus VFR lennonsuunnitteluineen ja karttanäyttöineen ja kaiken lisäksi ilmainen. Ja tiedot ovat ajantasalla koska päivitys hoidetaan netistä. Säätiedotkin ovat hyvin saatavilla.
Itselläni on ollut myös tuo Ipaq ja siinä softa nimeltä Cumulus joka on nyt
ainakin ainot jonka tiedän ilmaiseksi ja jossa on ilmaiset kattapohjatkin.

Noiden karttapojien esuhteen, ei taida sada ilmailulaitokselta suomen
virallisia ilmailukarttoja sähköisessä muodossa edes (tavallisen ilmailijan
ulottuvissa olevlla rahamäärällä) rahalla ....

Siinä olisi hieno idea vaikka SIL:ille neuvotella diili ilmailulaitoken
kanssa että vaikka SIL-shopissa voitaisiin myydä sähköisessä
muodossa virallisia ilmailukarttoja.

Tuon saman softan ja karttapohjan saa nyt pinellä vaivall 770:aan ja kun
nyt san sen 770 version tehdyksi niin pistän jakoon.

Sinänsä ero Ipaqn verrattuna on kuin yöllä ja päivällä ja kun ottaa huomioon
että 770 on jopa halvempi kuin huonommalla näytöllö oleva PDA niin
ei paljoa kannata ihmetellä.

Etuna on myös se että tuo 770 on tehtaan jäljiltä valmiina Linuxilla
toisi kuin Ipaq  joka täytyy instta itse vja siihen on hyvä SDK niin
tuollaisen aiemmin mainitun nopeus/korkeua/
polttoaineneenkulutus anturin liittäminenkin on helppoa.


Kate

Simo Piiroinen

LainaaEtuna on myös se että tuo 770 on tehtaan jäljiltä valmiina Linuxilla
toisi kuin Ipaq  joka täytyy instta itse vja siihen on hyvä SDK niin
tuollaisen aiemmin mainitun nopeus/korkeua/
polttoaineneenkulutus anturin liittäminenkin on helppoa.
Itse olen joskus miettinyt Mini-ITX-emoa lentokoneeseen, ongelmana on ollut lähinnä näyttö
ja ergonominen käyttöliittymä (ja tietenkin ajan puute). Jos Mini-ITX:ssä kovalevy korvataan
flasheilla, saadaan PC, jossa ei ole liikkuvia osia ja Linux (ja jopa Billy-pojan tekemä maailman
laajimmalle levinnyt virus, siis se, jossa on niitä ikkunoita) pyörii tosi vinhasti. Mini-ITX:n saa
helposti toimimaan lekon akkujännitteellä. Eli jos tekisi erikseen tehokkaan webbiserverin ja
vain selaisi sitä tuolla Nokian vehkeellä. Jos teet Armilla itsellesi jonkun sovelluksen, luulen
että testaus jää liian vähälle ja softaan jää paljon not nice to have -ominaisuuksia. Luulen,
että se sulautettu systeemi kannattaa tehdä niin, että siinä on mahdollisimman vähän
älyä, se siis vain nakkelisi sarjamuodossa viisaammalle laitteelle mittaustuloksia. Osa antureista
voisi olla valmistavaraa, muistaakseni Mini-ITX:ssä on 4 USB:ta, 1 RS ja 1 fireware. Ehkä integroitua
äänikorttiakin voisi käyttää mittaukseen, onhan siinä kuitenkin ihan kelvollinen 2-tuloinen  
AD-muunnin.  
Simo Piiroinen

Karoliina

yleisesti ottaen arm-arkkitehtuuri ei vaikuta luotettavuuteen, ix86 ei ole yhtään luotettavampi.

softakehitys maemo-ympäristöön on prosesoririippumatonta, sama softa toimii pcssä ja armissa, tarvitaan vaan uudelleennös.

magic wordit ovat gccn autotools ja scratchbox

jos haluaa sulautetun mittauspurkin, jossa ajaa linuxia, katella on rautaa, mm. ppc-kortteja, esim mpc5200.

Simo Piiroinen

Lainaayleisesti ottaen arm-arkkitehtuuri ei vaikuta luotettavuuteen, ix86 ei ole yhtään luotettavampi.
Ajattelin lähinnä sitä, että PC:lle tarkoitetut valmiit karttapohjat olisivat
myös käytettävissä (mm. Genimapin GT-kartasto, joka on todella hyvä).
Meillä on kotona Mini-ITX:stä tehty linux-webbiserveri, joka on toiminut
yli vuoden boottaamatta, samaten kotona oleva pöytäkoneeni on
Mini-ITX-pohjainen, ja Virus2000-Pro ei ole kaatunut vielä kertaakaan.
Kyllä siitä PC:stäkin luotettavan saa, tällä hetkellä on työn alla saada
kone boottaamaan USB-tikusta, jolloin pääsisi eroon liikkuvista osista.
En epäile Armin luotettavuutta, olen vain ollut 15 vuotta tekemisissä
teollisuuden sulautettujen järjestelmien kanssa ja havainnut, että
mitä monimutkaisempi ohjelmisto, sitä enemmän testausta tarvitaan,
muuten jää niitä not nice to have -ominaisuuksia, mm. prossun sisäiset
watchdogit ovat häiriöisessä ympäristössä lähinnä vitsi. Jos normaali
ultra vietäisiin EMC-labraan emissiomittauksiin, luulen että mittavas-
taanotin pillastuisi perusteellisesti. Oletko muuten nähnyt ultrassa
CE-merkintää?
Simo Piiroinen

kate

Lainaa
Lainaayleisesti ottaen arm-arkkitehtuuri ei vaikuta luotettavuuteen, ix86 ei ole yhtään luotettavampi.
Ajattelin lähinnä sitä, että PC:lle tarkoitetut valmiit karttapohjat olisivat
myös käytettävissä (mm. Genimapin GT-kartasto, joka on todella hyvä).
Meillä on kotona Mini-ITX:stä tehty linux-webbiserveri, joka on toiminut
yli vuoden boottaamatta, samaten kotona oleva pöytäkoneeni on
Mini-ITX-pohjainen, ja Virus2000-Pro ei ole kaatunut vielä kertaakaan.
Kyllä siitä PC:stäkin luotettavan saa, tällä hetkellä on työn alla saada
kone boottaamaan USB-tikusta, jolloin pääsisi eroon liikkuvista osista.
En epäile Armin luotettavuutta, olen vain ollut 15 vuotta tekemisissä
teollisuuden sulautettujen järjestelmien kanssa ja havainnut, että
mitä monimutkaisempi ohjelmisto, sitä enemmän testausta tarvitaan,
muuten jää niitä not nice to have -ominaisuuksia, mm. prossun sisäiset
watchdogit ovat häiriöisessä ympäristössä lähinnä vitsi. Jos normaali
ultra vietäisiin EMC-labraan emissiomittauksiin, luulen että mittavas-
taanotin pillastuisi perusteellisesti. Oletko muuten nähnyt ultrassa
CE-merkintää?
Ei taida niiden genimapin karttapohjien käyttökelpoisuus olla kiinni siitä että onko
alla x86 tai ARM vaan siitä että he eivät taida edes rahalla myydä niitä muualle kuin
Bill-sesän käyttiksiin.

Sinänsä PC:n ongelma lentokoneessa jopa ilman levyä on se että silti
siinä on paljon tärinästä kärsiviä liittimiä, jäähdytyslevyjä, puhaltimia jne.
Tiedän kyllä että jotkun VIA EPIA:n kaltaiset levyt on jo sitten paljon
parempia kuin tyypilliset PC:n emot.

Silti, jokainen liikkuva osa ja liitin vain vähentää luotettavuutta.
Itse ajattelin että koska niitä antureita ei joka tapauksessa saa suoraan kiinni
enempää PC:n emoon kuin 770:aankaan niin ne täytyy joka tapauksessa
pistää jonkun ulkoisen mikrokontrollerimn perään eli esimerkiksi vaikka
tuollainen embedded ARM vaikka ATMEL  AT91SAM7A3 jossa löytyy USB liityyntä
suoraan 770:aan ja 256 Kiloa tilaa softalle. Sitten ei tarvitse mihinkään
epäluotettavuutta aiheuttavaa PC:n emoa vaan vain tuo mikrokontrolleri
ja sitten 770 ajamaan käyttöliittymää.

Sama 770 käy sitten weppiselaimella vaikka lennon aikana Metarejen
selaamiseen, kenttien VAC:ien jne selaamiseen ems.

Kate

Simo Piiroinen

LainaaSinänsä PC:n ongelma lentokoneessa jopa ilman levyä on se että silti
siinä on paljon tärinästä kärsiviä liittimiä, jäähdytyslevyjä, puhaltimia jne.
Minulla ei ole Mini-ITX:ssä yhtään puhallinta ja liittimistähän pääsee eroon
juottamalla ne irti, eli kyllä siitä saa tärinänkestävän. Flashit saa muuten
suoraan kiinni IDE-väylään nauhakaapelilla (niitä käytetään militääripuolellakin).
Genimap todellakin tarvitsee Billy-sedän käyttiksen ja se toki on ongelma sinänsä.
Kyllä minäkin aion moisen Nokian kamppeen ostaa heti, kun sen kaupasta saa,
pelkään vain että se on yhtä luotettava kuin muutkin Nokian tuotteet, kännykkä
pitää bootata ainakin kerran viikossa, moista ongelmaa minulla ei koskaan ollut
Ericsson-aikana. Luulen, että muistitkin saisi kiinni irrottamalla alkuperäiset
liittimet, pastoittamalla kontakktipinnat ja käyttämällä sitten emolevyn Reflow-
uunissa. USB:tä vartenhan emolta löytyy myös piikkirimat nauhakaapelia varten,
joten sinnekin saa johdot juotettua. Minultakin löytyisi valmiita kontrolleripohjia
erinäisille prossuille (myös Armille ja jopa Intellin 51:lle, jos nuorempi polvi
moisen muistaa). Koodin vääntämisen vaan koen jotenkin työlääksi, en enää
ole kovin hyvä siinä lajissa ja olen huomannut, että jos jotain saa kaupasta,
sitä ei kannata tehdä itse (tulee paljon kalliimmaksi). Menestystä silti Armi-
projktille, minuakin se kyllä kiinnostaa.  
Simo Piiroinen

JPK1990

Jonkun pitäisi tehä semmonen jossa on joku 12" kosketus näyttö, sivuissa nappeja ja kaikki osat piirilevyssä tukevasti juotteella kiinni.
Siihen kikan flashi.
Tommonen arm jossa on myös pikselivarjostin http://focus.ti.com/general/docs/wtbu/wtbuproductcontent.tsp?templateId=6123&navigationId=11990&path=templatedata/cm/product/data/omap_2420
Linux ydin ja joku keveä X:ä + kaikenlaista tarpeellista rompetta.
ja sitten myös joku ohjelma siihen jolla katotaan karttoja ja maastokuvioita.

JPK1990

hyvä jos jostain sais tommosii yksittäiskappaleita ostettua!! näyttöjä ainakin saa  :thumbsup:

kate

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2005, 17:26:40
Jonkun pitäisi tehä semmonen jossa on joku 12" kosketus näyttö, sivuissa nappeja ja kaikki osat piirilevyssä tukevasti juotteella kiinni.
Siihen kikan flashi.
Tommonen arm jossa on myös pikselivarjostin http://focus.ti.com/general/docs/wtbu/wtbuproductcontent.tsp?templateId=6123&navigationId=11990&path=templatedata/cm/product/data/omap_2420
Linux ydin ja joku keveä X:ä + kaikenlaista tarpeellista rompetta.
ja sitten myös joku ohjelma siihen jolla katotaan karttoja ja maastokuvioita.

Kyllähän niitä tekee vaikka Garmin, Blue Mountain Avionics jne mutta sitten se hintakin on aika suolainen. Valitettavasti
pienissä sarjoissa valmistetulle erikoiselektroniikalle tulee hintaa.

Koko juju jonkun 770:n käyttämiselle on juuri se että kyseessä on massavalmistettu avoimella ohjelmointiympäristöllä
varustettu laite jossa hinta on tuolla massavalmistuksella saatu alas. Jo pelkkä vastaava näyttö erikseen ostettuna maksaa
enemmän kuin koko 770. Jos vastaavaa yrittäisi kasata edes PC-raudasta, joku 8" touch screen näyttö, VIA-Epia
emo jne niin alkaisi paketilla olla hintaa tonnin. Jos saman tekisi omaan mekaniikkaan ja elektroniikkaan
niin hinta olisi joku aika iso luku jaettuna n:llä ja jos n on pieni niin hintakin olisi sitten vielä aika iso luku.

Ongelma ei ole edes ohjelma, Linuxillehan löytyy lentokäyttöön mm. Cumulus ja Kflog

Kate

JPK1990


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod