Lentokoneen punnitusvaaka

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 09, 2012, 05:16:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Moi taas.
Koska minulta puuttuu huomattava määrä ilmailijalle tärkeää kuppila- ja räkälätiimaa,olen vajaa seuraavassakin asiassa.
Eli koneen virallisessa punnituksessa tarvittavan vaan laadusta.Lerche punnittiin viimeksi kahdella puisella kymmenysvaalla,
sellaisella vihreällä,löytyy joka farmilta ja vanhanajan kaupasta.Hankalaa, lisäksi toinen vaaka oli lainattava naapurista.
Maaseudulla ei lainailla ja yhteisomistus on häpeällistä.
Olen käyttänyt premiliääriseen painon tarkkailuun noin kymmentä kylpyhuonevaakaa, joita olen kerännyt esim.yhteiskunnan
metallikeräyksestä.Arvatenkin jo että punnitsija ei niitä hyväksy,olen löytänyt netistä ruotsalaisen nettivaakatalon nimeltä
Vetek.com myynnissä mm.malli max.300 kg. hinta 395 e.sellaisen aion tilata seuraavasta tilistä.Lisähintaan saa Vaaituslaitoksen
sertifikaatilla,tuskin tarpeen, koska kotona punnuksilla kaliproitavissa.Kertokaa kokeneet kuinka asia pitää oikeasti hoitaa,
kiitollisena vastauksia kuuntelen.Niin ja sille kolmannelle pyörälle pitää olla kuitenkin toinen vaaka,jos pääteline punnitaan
telineen avulla yhdellä vaalla.

jkettu

Oma vaaka käytettäväksi kerran viidessä vuodessa tuntuu vähän yliampuvalta. Olisiko paikkakunnalla urheiluautoilijoita jotka suostuisivat lainaamaan?  Autokisojen katsatusorganisaatiolta pitäisi löytyä vaaka joka mittaa neljä pyörää kerralla ja kalibroinnit on kunnossa.  Myös SIL:llä Räyskälässä on (ainakin joskus ollut) punnitusvälinesetti jäsenille lainattavaksi.

Yksikin vaaka riittää kun mittaa yhden pyörän kerrallaan.  Työtä toki tulee vähintään kolminkertaisesti kun asennon joutuu vaateroimaan joka pyörälle täsmälleen samaksi.

Virallisesta kalibroinnista huolimatta tekisin oman mielenrauhani vuoksi pistokoeluonteisen tarkistuksen vaikka periaatteella litra vettä = kilo. Henkilövaakoihin suhtautuisin jonkinasteisella varauksella.


Ansis

Huom! Seuraavaan en ehtinyt kaivaa virallisia määräyksiä esille.

Ennen vaakojen hankkimista muistuttaisin, ettei kilo piisaa näytössä lukemana ainakaan minulle. Puoli kiloa saattaa piisatakkin? Paitsi kannustelineessä. Kalibroinnnin voi suorittaa käyttäen referenssivaakana kruunattua vaakaa punnitsijan läsnäollessa?

Näissä jänisansoissa, joissa perustaso on pyörän napa ja massakeskiön vaihteluväli siitä luokkaa max 20 cm on tuollaisilla vaakoilla tehty punnitus melko kaukana totuudesta erilaisilla lasketuilla lisäkuormilla kuten lentäjät ja polttoaine. Pyörän navan paikankin olen huomannut vaihdelleen senttitolkulla eri punnitsijoiden papereissa vuosikymmenten saatossa.

Punnitsija kuitenkin tekee virallisen kupongin, joten hänen työtään kannattaa kunnioittaa. Osalla punnitsijoista on omat mittalaitteet, joten kannattaa kysellä punnitsijaa hieman kauempaakin.

Olisin kiitollinen, jos joku ehtisi laittaa direktiivin linkkinä ennen minua ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Se vasta hanurista onkin, kun koneen punnitusen jälkeen se vaatii toimenpiteitä, mutta niitä ei ole tehty. Varsinkin jos kone ajetaan paskaksi väärän kuormauksen takia viikon päästä punnituksesta. Toisaalta ultralentäjän tulee osata kuormauslaskelmat punnitustodistuksen mukaan ohjaamossa olevasta tarrasta huolimatta, joka on varsinkin useissa peräkkäin istuttavissa koneissa aivan päin persettä tehty.
My mind is willing, but purse is weak.

Reijo Österberg

Vaa'an tarkkuudesta löytyy tietoa AIR M2-5 kohdasta

2.4 Mittalaitteet

Punnitus on suoritettava sellaisella vaa'alla, joka soveltuu
mitta-alueensa puolesta kulloinkin kyseessä
olevaan mittaukseen. Vaa'an virhe saa olla enintään
0.5 % vaa'an kulloinkin näyttämästä arvosta. Vaa'an
nollaus on tarkistettava ennen ja jälkeen punnituksen.
Sähköisten vaakojen näyttämät on kalibroitava
kerran vuodessa ja mekaanisten vaakojen joka kolmas
vuosi, ellei vaa'an omistaja voi esittää takuuta
kalibroinnin pysyvyydestä pitemmälle ajalle. Muiden
mittalaitteiden (pituusmitat, kulmamitat, vesivaa'at)
on oltava hyväkuntoisia ja selvästi luettavissa.


Punnitsijoista löytyy luettelo
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340190589/f4dc67227d6e7b052dac8afeab9bd22c/9933-Harrastehuoltajat_20062012.pdf
-Reijo Österberg-

Martti Mattila


Kiitos vihjeistä.
Olen pahassa vaa`an osto vimmassa,jos ei helppoa vaihto ehtoa löydy.Vähän on henkilökuntaa Turun seudulla.
Tietysti riittää että on kaksi,toinen punnitsee ja toinen katsastaa.
Jos janan pituus on jotain ja janan päiden painot tiedetään,on hyvin yksinkertaista laskea gravitaation resultanttipiste.
Tämän käyttäytymisen osaan itsekin.Mutta liian yksinkertaista,ei kelpaa.

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila


Comco Ikarus Fox c22.den punnitusohje on hyvä,siinä on tietysti annettu peruspiste ja punnituksessa runkoputki 2 astetta persiillään.On
helppoa tarkistaa missä punnituspiste sijaitsee,tietysti on kiusaus käyttää edellisten dokumenttien antamaa pyörän sijaintia,mikäli
se antaa suositeltavamman tuloksen tyhjän koneen massakeskiöstä.Ei kuitenkaan suositeltava menettely,itsepetoksella on ilmailussa
lyhyet jäljet,samoin kuin vakuutus petoksilla.Uskomatonta inhimillisyytä (lue typeryyttä) ilmailussa saa kyllä harjoittaa,onhan suurin
osa toimintaakin pelkkää lapsellisuutta.Mutta kuten ilmailu kollegani sanoi "Miksi sitten elää,jos ei saa edes leikkiä",lause antaa ainakin
minulle paljon,olen nimittäin kärsinyt omantunnon tuskia halusta leikkiä lentäjää ja lentokoneen rakentajaa,maailmassa missä köyhien
lapset kuolevat nälkään.

Ansis

Eräs suuri suomalainen ilmailuguru sanoi aina; "lentokone ei ole leikkikalu". Toki sillä tulee pitää hauskaa, mutta kaikessa on pidettävä järki mukana, ettei tule lisää leskiä ja orpoja. Hän myös ihmetteli kauan sitten, miksi silloin oli jo asenteena laskukaavat ilman näkemystä, vaikka hänkin oli lekotekniikan DI. Kuten kirjoitit, luotilanka, vatupassi ja mitta on tarpeelliset ja riittävät välineet vaakan ohessa punnittaessa, ei siihen hitekkiä tarvita.

Oman koneen suunnittelijoille ja muutostyön tekijöille suosittelen perustason sijoitusta tyyliin 100 tuumaa tai 2,5 metriä tuliseinästä tai jostain muusta kiinteästä tasosta koneessa eteenpäin. Se meinaan oleellisesti helpottaa mittauksia ja laskelmia ;)

Toki koelennoilla tulee tosittaa kaikki kuormaukset ja massakeskiöasemat, ei niihin punnitsija voi ottaa kantaa.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila


Lainasitpa sattuvasti, ettei lentokone ole leikkikalu,vaikka harrasteilmailu leikkimistä onkin,kuten muukin urheilu.
Minulla tämä toteutuu todella jännästi,lähden lentämään samalta paanalta mitä pitkin ajan myös peltotöihin.
Eli käytän sitä träkkiä melkoisella rutiinilla,minun on vain sanottava itselleni. Nyt ei kynnetä,äestetä,kylvetä, myrkytetä tai puida,
nyt lennetään ja tässä voi mennä henkikin.Torstaina viimeksi joltain meni.Tämä noin vähän niin kuin huumorilla,
mutta kyllä joku jo ehti ajatella että tommoiselta luvat pois.

Matti Kuosmanen

Onko muuten kellään vinkkiä, mistä saisi hankittua edullisen ja tarkan digitaalisen punnitusvaan, jonka asteikko oli 300 kiloon saakka? Sillä voisi punnita jo tavallisimmat exp-koneetkin.

--matti
--matti
Matti Kuosmanen

Kojootti

Noissa vaaoissa saattaa kulkea tarkkuus hintahaitarin mukana mutta saattaa löytyä
halvallakin hyvä vaaka jonka tarkuus on tuo 0,1 kg.
Itse ostin vaa'an muutama vuosi sitten ja maksoin siitä melkein tonnin.    :yyh:

Martti Mattila


Ystävä hyvä,mikä on edullinen.Siellä aloituksessa mainittu VETEK.com Ruotsissa myy mukavan näköisiä vaakoja.

Kojootti

Tuolla Vetekillä on paljon vaakoja mutta kyllä hinta näyttää kohoavan lähelle
tonnia kun tarkkuus on 0,1 ja mennään 300 kiloon eli ei se 950 euroa enää
pahalta tunnu  ;D

Tämäkin alla olevan linkin vaaka riittää vain 150 kiloon ja hintaa silläkin on

http://www.vetek.com/Bench-scale50g-Platta-400x500-mm-OIML/article

Kojootti

Eli tällaisen taannoin ostin ja on vielä verkko / litiumakku käyttöinen
on ollut hintansa väärtti    :)

http://www.knorring.fi/FI/Punnitus/Esitteet/Teollisuusvaaka/ds-160.pdf

Reijo Österberg

Tällaisia vaakoja löytyi, ei ole paha hinta

300kg/100g PSB300 Paketwaage Plattformwaage, robuste 40 × 40 cm Wiegefläche aus Aluminumguss. Inkl. Netzteil und Batterien

hinta 87 € toimituskuluineen

http://www.amazon.de/Paketwaage-Plattformwaage-Aluminumguss-Versandwaage-Digitalwaage/dp/B00492NYDU/ref=sr_1_3?s=officeproduct&ie=UTF8&qid=1352825908&sr=1-3

150kg/50g PSB150 Paketwaage Plattformwaage, robuste 40 × 40 cm Wiegefläche aus Aluminumguss. Inkl. Netzteil und Batterien

hinta 82 € toimituskuluineen

http://www.amazon.de/Paketwaage-Plattformwaage-Aluminumguss-Versandwaage-Digitalwaage/dp/B00492H2DS/ref=sr_1_2?s=officeproduct&ie=UTF8&qid=1352825553&sr=1-2


300kg/20g PSE300K Paketwaage PlattformWaage Digitalwaage Industriewaage, 0 - 100kg/20 g, 100 - 300kg/50g

hinta 120€ + kulut

http://www.amazon.de/PSE300K-Paketwaage-PlattformWaage-Digitalwaage-Industriewaage/dp/B008L0EVTC/ref=?ie=UTF8&m=AAYEFYAX10BND
-Reijo Österberg-

Martti Mattila


Kojootti

Todella edullisia ja ajavat varmasti asiansa jos ovat sitä mitä lupaavat tuohon hintaan
ei taida rosteri alustaa saada mutta sillähän ei ole mitään merkitystä koneen punnituksessa.

:)

Aki Suokas

Koetin etsiä noiden ohjekirjasta.  ebay sanoo että toimitus suoraan valmistajalta  G&G, mutta ei niillä tuollaisia tuotteita ole.  :?:

Yhdessä paikka, jossa näitä myytiin löytyi tieto että kalibrointi paino tuolle olisi 200 kg.  Pitääköhän siis olla 200,0 kg punnus jemmassa jotta tuota voi käyttää?

Onko joku löytänyt aviisia, jossa olisi paremmin kerrottu?
300 kg plättyä saa halvimmillaan 55 euroon.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 14, 2012, 21:13:49
Koetin etsiä noiden ohjekirjasta.  ebay sanoo että toimitus suoraan valmistajalta  G&G, mutta ei niillä tuollaisia tuotteita ole.  :?:

Yhdessä paikka, jossa näitä myytiin löytyi tieto että kalibrointi paino tuolle olisi 200 kg.  Pitääköhän siis olla 200,0 kg punnus jemmassa jotta tuota voi käyttää?

Onko joku löytänyt aviisia, jossa olisi paremmin kerrottu?
300 kg plättyä saa halvimmillaan 55 euroon.
Posti toi kotiin viikko sitten tilaamani vaa'an (81,89€). Lähettäjä G&G GmbH Saksasta ja oheisessa kuvassa laitteen pohjassa olevan tarra, näyttölaitteessa on täsmälleen samanlainen tarra. Ohjekirjasessa ei puhuta mitään tarkkuudesta, mutta tuossa tarrassa on tuo e=10d, voisi olla jotakin tarkkuuteen viittaavaa. Jos on, niin d on 0-10 kg alueella  20 g ja 10-150 kg alueella 50 g, jolloin 10d olisi 200/500 g.
Joka nurkassa näkyy tassun alla punnitusanturi. Nuo G&G:n kotisivuilla olevat mallit ovat sertifikaatin
http://gandg.de/web/download/CE-certificate.pdf
mukaan Kiinassa valmistettuja, niin varmaankin tämäkin minulle saapunut malli, vaikkei mitään merkintää mistään löydykään.
-Reijo Österberg-

Aki Suokas

Aiheeseen liipaten.  Laitteetn tarkkuus ja näytön resoluutio ovat kaksi eri asiaa.
Se että näytössä on jokin numero ei tarkoita, että mittaustarkkuus olisi se vähäisin numeromuutus joka näytössä voi näkyä.

Varmaankin valtaosa (>99,9%) laitteista on sellaisia, joissa pystyy lukemaan selvästi enemmän numeroita kuin mitä laitteen tarkkuus on.
Tarkkuus vaaassa on sitä, että esim tarkasti 100,0000 kg  punnusta kun mitataan niin mitä vaaka näyttää.  Otetaan vaikka kaksi vaakaa, toisen resoluutio 1 kg, toisen 0,1 kg.
Tuota vertailupainoa kun mittaa jos ensimmäinen vaaka näyttää 101 kg ja toinen 101,8 kg, niin kumpi on tarkempi?  Lienee itsestään selvää, vai?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Reijo Österberg

Tämmöisen vastauksen antoi vaa'an toimittaja, kun kyselin tuosta e-kirjaimesta, tarkkuudesta ja valmistajasta

Good mornig Mr. Österberg,
 
in some countries you need a special proofed scale and an authorithy has to proof it = e.
d = reading and so the authority can proof the scale in accuracy of 10 d
 
the accuracy allways depends on the ambient conditions, if they are OK und you have the scale calibrated, the accuracy should be about +/- 3 d
Yes, our company is the manufakturer.
 
Best regards
G & G customer support
-Reijo Österberg-

Jari Lindevall

Mitenkä tämä punnitus käytännössä toimii?, sekä mistä löytyy ko.henkilö joka suorittaa punnituksen ja kirjoittaa siitä todistuksen ja mitä tämä maksaa?.

Reijo Österberg

#24
Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - marraskuu 26, 2012, 21:29:45
Mitenkä tämä punnitus käytännössä toimii?, sekä mistä löytyy ko.henkilö joka suorittaa punnituksen ja kirjoittaa siitä todistuksen ja mitä tämä maksaa?.
Koneen omistaja tai käyttäjä tilaa punnituksen siihen oikeutetulta henkilöltä, joka on käynyt kurssin ja suorittanut kokeet ja saanut ilmailulaitokselta (nykyään kai Trafi/Ilmailulta) punnituskelpuutuksen. Oikeudet näkyy harrastehuoltajalistassa, saavat punnita ja kirjoittaa punnitustodistuksen ultrille, experimental- ja purjekoneille. Maksu riippuu punnitsijan kuluista.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340190589/f4dc67227d6e7b052dac8afeab9bd22c/9933-Harrastehuoltajat_20062012.pdf
-Reijo Österberg-

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - marraskuu 26, 2012, 23:16:21
Lainaus käyttäjältä: Jari Lindevall - marraskuu 26, 2012, 21:29:45
Mitenkä tämä punnitus käytännössä toimii?, sekä mistä löytyy ko.henkilö joka suorittaa punnituksen ja kirjoittaa siitä todistuksen ja mitä tämä maksaa?.
Koneen omistaja tai käyttäjä tilaa punnituksen siihen oikeutetulta henkilöltä, joka on käynyt kurssin ja suorittanut kokeet ja saanut ilmailulaitokselta (nykyään kai Trafi/Ilmailulta) punnituskelpuutuksen. Oikeudet näkyy harrastehuoltajalistassa, saavat punnita ja kirjoittaa punnitustodistuksen ultrille, experimental- ja purjekoneille. Maksu riippuu punnitsijan kuluista.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1340190589/f4dc67227d6e7b052dac8afeab9bd22c/9933-Harrastehuoltajat_20062012.pdf

Eli ns. kiinteät punnituskulut ?+ matkakulut koneen luokse?.

Onko kokemusta missä hinnoissa pyöritään, kymppejä , satasia vaiko tonnin tai yli ?.

Aki Suokas

Lainaa
Oikeudet näkyy harrastehuoltajalistassa, saavat punnita ja kirjoittaa punnitustodistuksen ultrille, experimental- ja purjekoneille.

Jospa tätä kautta viesti menisi punnitsijoille. 
Purjekoneelle harrastekoneen punnitustodistus ei ole sopiva.
Purjekoneissa on lähes 100%:sti ei-kantavien osien massarajoitus, joka usein puuttuu!  Hieman yli puolet eteen tulevista punnitustodistuksista on tältä osin puutteellisia.

Älä siis käytä purjekoneille experimental-koneen lomaketta, vaan omaa purjekonelomaketta, joka pyytää tuon asian huomioimista.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

P.Lehtinen

Mä ostin vaa'at itselle täältä: www.vkt-tuotanto.fi
Mukaan sai kalibrointipaperit jokaisesta levystä erikseen.
Vesiksellä teen punnituksia jos tarvetta...

Kari Talvio

Ostitko Pertti ne samanlaiset mitä minäkin?
Mainioiksi itse ainakin olen kyseiset todennut.

Pirkkalan kentällä teen itse punnituksia tarpeen mukaan ja vaa'at kyllä kulkevat helposti myös muille kentille mukana.

Kari Talvio 0400 804450
ktalvio(at)gmail.com
Kari Talvio, Tampere

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - marraskuu 27, 2012, 10:42:46
Mä ostin vaa'at itselle täältä: www.vkt-tuotanto.fi
Mukaan sai kalibrointipaperit jokaisesta levystä erikseen.
Vesiksellä teen punnituksia jos tarvetta...

Edelleen jäi hieman vaivaamaan tuon ko. punnitus operaation hintataso esim. ultralle.

Ansis

Kiitoksen ja "kossupullon" välillä se on vaihdellut, tosin "kaupallista tarjontaa" ei mulla ole ollut tarjolla. Kuitenkin TrafifarT edeltäjä on tarjonnut sellaista palautetta muutaman aikaisemman "asiakkaan" taholta olleista harhaanjohtamisista sekä yleinen vittuuntuminen on aikaansaaneet nostopaineita. Kartellit ja yleinen hinnoitteluohjeisto on laissa kielletty, joten punnitsijalista sekä puhelin toimii hinnoittelun selvittelyssä jopa ilman RTFfää ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Suksi

SIL:llä on edelleenkin kaksi vaakayksikköä vuokrattavissa jäsenten ja näsenkerhojen käyttöön 40 € kertakorvausta vastaan. Toinen yksikkö on Malmilla ja toinen Halissa.
Varaukset Malmin yksikölle SIL toimistolta ja Hallin yksikölle Ari Ikkala:lta. Yksiköt kalibroidaan vuosittain joten niiden tarkkuus on kunnossa punnituksia suoritettaessa.
Sijoituspaikat eivät kohtele tasapuolisesti kaikkia jäseniä, mutta vaa'at ovat kuitenkin olemassa ja käytettävissä. Vaakojen lainaus tapahtuu tarvitsijan hoitaessa niiden kuljetuksen punnitus paikalle.

Suksi

Jari Lindevall

Miten tuo Ultra valmistellaan punnitusta varten?.

Reijo Österberg

Normaali varustus, mikä on lennolla mukana, jäähdytysnesteet ja voiteluaineet moottorissa, mutta polttoainesäiliö tyhjänä.
Tuuleton paikka (= sisätiloissa, esim. lekohallissa).
Ultran punnituksesta katso AIR M5-10 kohta 7.7 ja AIR M6-2 sekä AIR M2-5
-Reijo Österberg-

Jari Lindevall

Onko vinkkejä miten siipitankit tyhjennetään aivan kokonaan?.

Reijo Österberg

Tankkeihin (ja koko polttoainejärjestelmään) pitääkin jäädä se määrä ainetta, mitä moottori ei voi käyttää. Silloin ei tarvitse laskennallisesti lisätä perusmassaan ei käytettävissä olevaa polttoainemäärää, AIR M2-5 kohta 2.2.1
-Reijo Österberg-

Jari Lindevall


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod