Uusi korkeusmittari

Aloittaja Martti Mattila, lokakuu 19, 2012, 22:02:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila


Rakennuslupadiaarinumero 2/52/2009 lähestyy katsastusta,siis sitä ensimmäistä millä saa luvan ilmailuun.Oma rouva on jo antanut luvan.
Olen kuullut huolestuttavia viestejä siitä tilasta missä katsastustoiminta nykyjään on,yhtä pilkun nussimista ja puuttumista epäolennaiseen.
Olennaisen eli lentoturvallisuuden jäädessä täysin omistajan vastuulle,vaikka tämä vastuu tietysti omistajalle kuuluu,
Toisin kuin omat kokemukseni kymmenen vuoden takaa,jolloin katsastaja keskittyi siihen onko kone lentokelpoinen.
Erityisen turhauttavaa on tämä homma tässä tapauksessa,eli uniikki moottori vanhaan koriin,saattaahan olla että tämä moottori
ei edes kestä 25h.koelentoohjelmaa kauemmin.
Olisi ehkä viisainta lentää 25h. suorin vartaloin pohjille,jos se menee hyvin,alkaa touhuamaan täysin turhauttavaa
katsastus ruljanssia.Minua saa neuvoa kaikessa katsastukseen liityvässä,etenkin siinä mitä teen uudella korkeusmittarilla
mikä maksoi saman kuin aneroidikokeet vanhoihin,vanhoissa riski,että menee hylkyyn ja maksaa silti Kiinalaismittarin hinnan.
Mistä saan laitekortin tälle ihmeelle.Myykö joku konsultoinipalveluja katsastus byrokratiaan.

Reijo Österberg

Korkeusmittarin laitekortin voi tulostaa (kaksipuolisesti keltaiselle kartongille 120-160 g)

http://www.trafi.fi/filebank/a/1320219193/4415734b7d5af52cd9ace2240f38d6c9/426-LU3321.pdf

Löytyy kohdasta TraFi>Ilmailu>Asiointi>Asiointilomakkeet>Ilma-alukset http://www.trafi.fi/ilmailu/asiointi/asiointilomakkeet/ilma-alukset
-Reijo Österberg-

Asteroid

Tai voi tulostaa myös näistä liitekuvista. Tiimarista saa keltaista kartonkia kokoa A4.  Uusikin korkeusmittari tarvitsee aneroidikokeen mikäli valmistuksesta ja sen mukana tulleesta dokumentistä on yli viisi vuotta. Mm. Joen Service Joensuussa tekee aneroidikokeita, viimeksi käydessä hinta jotain n. 50-60 eur. 

Terveisin Pekka K

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: MaM - lokakuu 19, 2012, 22:02:54
Mistä saan laitekortin tälle ihmeelle.Myykö joku konsultoinipalveluja katsastus byrokratiaan.

Ei sen laitekortin tarvitse olla minkään byrokraatin rahastama.

Kyse on teknisestä kirjanpidosta ja olen kyllä hyväksynyt itsetehtyjäkin, kunhan siitä selviää tarpeelliset asiat riittävän selvästi. Eikä sen tarvitse  olla edes paperilla, vaikka tietokoneella tietokannassa käy  (silloin kyllä olen halunnut tietää miten varmistukset hoidettu).

Mutta jos värkkäät itse, katso mallia, niissä on pitkä kokemus takana, joten niissä on kyllä viisautta takana. Enkä tietenkään takaa, että kaikki katsastajat ymmärtää homman oleellisen juonen.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Teppo Miettinen

Minulla oli tuossa loppukesästä sama tilanne, eli katsastus uniikista moottorista vanhassa koneessa.
Katsastus ja muu byrokratia toimii minusta ihan hyvin. Ei valittamista sen suhteen.
Paljon varmaan riippuu siitä, kuinka hyvin muutostyöselostus on tehty.

Yksi huomioitava asia on että kaikki materiaali pitää toimittaa katsastajan lisäksi Trafille.
Eli
*muutostyö/rakennuskertomus jossa valvojan ja rakentajan puumerkit sekä katsastajan allekirjoitus
*Koelentosuunnitelma (myös puumerkeillä varustettuna)
*Punnitustodistus
*Alustava lento-ohjekirja

Trafille dokujen lähetys onnistuu spostilla.

Katsastuksessa tarkastetaan sitten koneen kirjanpito eli
*Laitekortit -Korkeusmittari, potkuri, pelastusvarjo yms.
*Aneroidikoe
*Rungon ja moottorin teknillinen päiväkirja (näitä sai sil-shopista, en tiedä mistä nykyään voisi kysellä)
*Matkapäiväkirjat

Tekniseen päiväkirjaan pitää kuitata relevantit lentokelpoisuusmääräykset

Onhan tuossa paperitöitä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Martti Mattila

Kiitos vihjeistä,lisää kysyttävää
Pitääkö kolmannen osapuolen vakuutus ja turhan penkin vakuutus olla voimassa todistuksineen jo tämän ensimmäisen katselmuksen yhteydessä.Millä saadaan lupa ilmailuun.Voihan olla että koelentolupaan tarvittaviin muutostöihin menee 6kk.tai jotakin ja vakuutus makaa päällä turhaan tai on katkaistava turhaan.Vai onko tämä turhaa optimointia ja pennin venytystä.En löytänyt sitä tietoa AIR M5-10
Martti

hannuvir

http://www.suio.org/L2_katsastukseen_tulijan_ohje.pdf

Vakuutukset
Ilma-aluksilla täytyy olla EU vakuutusasetuksen mukaiset vakuutukset kun sillä lennetään.  Vakuutus ei kuitenkaan ole lentokelpoisuuden edellytys. Kone voi siis olla lentokelpoinen, mutta sillä ei saa lentää! Vakuutuksen puuttuminen ei ole este ARC:n kirjoittamiseen. Mutta lentämiseen se on.

Aki Suokas

Paitsi, että tuo mainittu ohje on uusintakatsastusta varten, joka ei nyt ole voimassa tässä tilanteessa.
Tässä on kyse koneen ensimmäinen katsastus.

Sitä varten on eri säännöt.  Kts AIR M16-1, joka on vielä määräykseksi uusi, tältä keväältä.

Kohta 2 ENSIMMÄINEN LENTOKELPOISUUSTARKASTUS.
Joka siis koskee tätä tapausta.

Trafista joku saa ottaa kantaa tähän vakuutusasiaan.  Määräys (kohta 2.3.4) kun on aika yksiselitteinen, vakuutustodistus tarvitsee olla ensimmäisessä katsastuksessa esittää.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - lokakuu 24, 2012, 17:08:44
Paitsi, että tuo mainittu ohje on uusintakatsastusta varten, joka ei nyt ole voimassa tässä tilanteessa.
Tässä on kyse koneen ensimmäinen katsastus.

Sitä varten on eri säännöt.  Kts AIR M16-1, joka on vielä määräykseksi uusi, tältä keväältä.

Kohta 2 ENSIMMÄINEN LENTOKELPOISUUSTARKASTUS.
Joka siis koskee tätä tapausta.

Trafista joku saa ottaa kantaa tähän vakuutusasiaan.  Määräys (kohta 2.3.4) kun on aika yksiselitteinen, vakuutustodistus tarvitsee olla ensimmäisessä katsastuksessa esittää.

Kyllä AIR M16-1 kohdassa 3.3.3 on myös vastaava määräys vakuutuksesta
b) vakuutustodistus tai -todistukset ilma-aluksen pakollisista vakuutuksista
-Reijo Österberg-

Aki Suokas

Niin on (pisteet tarkasta lukemisesta), mutta siihen on saatu Trafilta tulkinta koskien uusinta ARC:ja.
Ja kun AIR M16-1 määräyksen antanut taho on Trafi, niin he voi antaa poikkeuksia siihen.

Ja tuo SUIO:n ohje on vain toistuvais katsastuksia varten ja siihen liittyviä määräyksiä ja saatuihin ohjeita noudattava.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

masal

No joo, mutta jos vakuutusta ei ole ottanut ennen "ensikatsastusta" niin sitten katsastaja vain merkitsee tarkastuspöytäkirjaan huomautuksen että vakuutukset otettava ennen ensimmäistä lentoa (tai ennen lentokelpoisuuden myöntämistä). Voihan siinä katsastuksessa ilmetä jotain muutakin puutetta minkä minkä vuoksi vakuutus sitten olisi jo turhaan päällä ellei lentokelpoisuus heltiäkään heti katsastuksen jälkeen. Ja vakuutuksen saa jopa saman päivän aikana joten tuon katsastusmerkinnän saa kuitattua nopeasti myös katsastuksen jälkeen. Näin ainakin aiemmin on toimittu.

Markku Salminen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod