Matkalentolaskin (excel)

Aloittaja Toma, heinäkuu 29, 2008, 20:31:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Kiertäen kaartaen oheinen exceli kantautui minulle. Koska se on mielestäni todella hyvä niin kyselin tekijältä (Kari Perälä) että voisinko tehdä hieman päivityksiä siihen ja laittaa sen jakoon muille ilmailijoille? Kunnon ilmailijana Kari suostui siihen ja sanoikin että:
"Matkalentolaskin on ollut koko ajan kaikkien halukkaiden vapaasti käytettävissä ilman korvausta ja haluan sen jatkossakin olevan niin."

Tein nopean päivityksen siihen AIP:sta mutta jotain on luultavasti jäänyt huomioimatta joten olkaa tarkkana.

Jos joku haluaa tehdä toiminnallisuuteen muutoksia ja/tai ohjelmallisia lisäyksiä niin saatte lukituksen pois antamalla salasanaksi lentopaikat.fi
Osa matkalentolaskimesta on lukossa vain sen takia että silloin ei voi vahingossa muuttaa mitään mitä vaikuttaisi laskentaan. Tietokantaa, konedataa ym. voi tietenkin muuttaa mielin määrin.

Minusta Kari on tehnyt hyvää työtä tuon kanssa, näinä lasiohjaamoaikoina monet (minä mukaanluettuna) tuuppaa luottamaan hieman liikaa elektroniikkaan, onhan kuitenkin hyvä olla jotain paperilla... sekun ei tarvitse sähköä toimiakseen ;-)
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Hei,

itselläni on hieman vastaavanlainen, mutta ei osin yhtä kehittynyt. Parempaa omassani sanoisin olevan kuitenkin sen, että siinä on kentän tiedoissa lisäksi kiitotiet ja mahdollinen oikeanpuoleinen laskukierros. Tämän lisäksi tuollaisen ison taulukon lisäksi tulostetaan sellainen oikeasti lennon kannalta tärkeät tiedot, joka mahtuu polvilevyyn lennon ajaksi. Toinen mielestäni tärkeä juttu on että tuuli voi vaihdella oleellisesti reitillä eli sen suunta ja nopeus (erityisesti korkeudesta riippuen) pitäisi olla määriteltävissä aina kahden pisteen välille. Jos vaikka tekee suunnitelman etelästä pohjoiseen ja takaisin. Niin tuuli aamusta ja illasta voi olla kovinkin erilainen, jonka lisäksi jos toiseen suuntaan lennetään 1000 jalassa ja toiseen 8000 jalassa. Ainahan näitä voi tehdä useampia suunnitelmia eli sillähän se ratkeaa, mutta...

Vielä pitäisi jotenkin tuo kenttätietokanta saada päivittymään automaattisesti jostain, mutta mahtaako laitoksella olla tuollaista jaossa? Joskus myös törmäsin purjelentäjien käännepistetaulukkoon ja sekin voisi olla hyvä lisä.

En nyt heti saanut tuossa myöskään sinun mainitsemaasi isojen tuulien virhettä aikaiseksi, mutta sitä tuossa ei ole mitenkään huomioitu, että kovalla sivutuulella tulee vähentää myös matkanopeutta koska tuulikorjauskulma kasvaa liian isoksi... itse tein tämän siten, että katsoin kakkarasta näitä arvoja jonka jälkeen interpoloin viivan niistä ja lasketin viivalle yhtälön. Harvoinhan ihan näin suurissa tuulissa lennetään (varsinkin että sillä olisi jotain käytännön merkitystä), mutta kun kone laskee niin laskekoon.

Itselläni ei riitä aika juuri nyt alkaa tuota virittelemään, mutta toivottavasti kehitystä tapahtuu vielä.  :crazy2:
- Pirkka -

Aki Suokas

#2
Karin taulukossa oli havaittu bugi, eli huono tulos sivutuulessa. Se virhe näkyy varsin pienellä tuulella. Kokeilemalla se näkyy, kun laittaa tuulen täsmälleen sivutuuleksi. Maanopeuden pitää pienentyä jo 1  solmun tuulella.

Korjasin tähän versioon koko tuulilaskennan, käyttäen yksinkertaisempaa matematiikkaa. Hieno nimi taitaa olla laajennettu Pythagoran lause tai jotain sellaista. Siinä ei lasketa sivu/vastatuulikomponnetteja vaan siinä tuulikorjaus ja maanopeus saadaan ilman välivaiheita. Suoraan lähtöarvoista.  Lisäksi taulukkoa korjattu sen osalta, että tuulitiedot ovat magneettista suuntaa, eivät tosisuuntaa kuten versiossa 1.7. Konetietoihin lisätty maksimimassa, jotta tuloksissa näkyy se. Painopistealueella kun on ylärajakin (vrt U167 onnettomuus 5.10.1998).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

EHa

Uuden excelin lomakkeen kohdassa   " Valitun koneen tuulirajat"  taitaa olla pieni siirtymävirhe.  Tuulirajoiksi tulevat talukosta KONEDATA  sallitun painopisteen takaraja ja max sivutuuli

Tuulirajasoluissa soluissa on kaavana

=INDIRECT(CONCATENATE("Konedata!",ADDRESS(Konedata!A3+4,18)))
ja
=INDIRECT(CONCATENATE("Konedata!",ADDRESS(Konedata!A3+4,19)))

     kun kaavan loppuosassa pitäisi olla   18 -->19    ja 19--->20


          Eero

Aki Suokas

Voihan rähmä.   :stupidme:
No nyt on se korjattu.

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Uusi versio 1.7.3 missä nyt mukana kiitoteiden suunnat, pituudet ja leveydet sekä kentän korkeus.

Viime lennon aikana noita kiitoteiden suuntia tarvitsi koko ajan joten olen tähän versioon korvannut "arvio ylitykseen" ja "todellinen ylitys" kentät niillä tiedoilla. Nuo arviot olivat mielestäni sen verran hankalat ilmassa täyttää että kenttäinfomaatio veti tilanpuutteen takia pidemmän korren.
Korkeus löytyy metreissä vasemmalla ennen kentän nimeä.

Onko mielestänne hyvä idea?

Lataa tästä:
* Matkalentolaskin_1.7.3.xls (Filesize: 388 kt, Downloads: 1192)
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 15, 2008, 15:58:10
Uusi versio 1.7.3 missä nyt mukana kiitoteiden suunnat, pituudet ja leveydet sekä kentän korkeus.
[...]
Onko mielestänne hyvä idea?

Senhän sanoin mielestäni olevan aiemmin paremmin omassa laskimessani, mutta enää ei siis näinkään.  :kiss: Pari ehdotusta kuitenkin: Korkeustiedon voisi ehkä laittaa vain numeroina ja käyttää Excelin "yksikkö-lisääjää" metreihin. Näin voisi hieman helpommin ottaa korkeuden metreinä ja laittaa sen jaloiksi, kuten se kuitenkin kaikessa muussa materiaalissa on ja varmasti myös ultra korkeusmittarissakin. Lisäksi itselläni on tosiaan vielä noissa laskukierroksissa "o"-kirjain edessä jos ne normaalisti lennetään oikeanpuoleisina... Esim. 09/o27 ja o15/33 Jämillä....

Lisäksi mielestäni tuossa on aivan turhan paljon dataa polvilevyyn eli kuten sanoin, niin itselläni on tuollaisen isomman taulukon lisäksi polvilevyä varten vielä karsittu versio missä on oikeasti lennolla tarvittavat tiedot ja jos lisätietoja kaipaa niin sitten ottaa tuon isomman taulukon käyttöön. Itse olen kyllä aika-sarakkeen jättänyt niin muistaa helpommin merkitä blokki- ja lentoajat.
- Pirkka -

Toma

Huomasin juuri pienen bugin tuossa laskimessa, yritän korjata kunhan ehtii, joku muukin saa mielellään jos halua on ;-) Se suojauksen salasanahan on: www.ilmailu.org

Se laskee ajat oikein kun käyttää kilometrejä mutta jos valitsee NM niin aika mystisesti pienenee, eli pääsee samalla matkalla huomattavsti nopeammin perille jos valitsee NM :D

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Noniih, nyt pitäisi laskea oikein myös Knots, NM, ft  moodissa, kyseessä oli tuplamuunnos. Kenttien korkeudet myös käpälinä jos on tuo moodi valittuna.
Nyt on myös Lentoonlähtö ja laskuajoille paikka....

* Matkalentolaskin_1.7.4.xls (Filesize: 391.5 kt, Downloads: 1099)
Terveisin
Tom Arppe

Oki Koskinen

Olisiko mielestänne hyvä idea jos tuulensuunnan ja -voimakkuuden voisi määritellä erikseen jokaiselle lennon legille? Suomikin on jo niin iso maa että tuulet vaihtelee paljonkin varsinkin pitkillä matkalennoilla. Ei välttämättä kylläkään helposti toteutettavissa tähän pohjaan...

Toma

Lainaus käyttäjältä: Oki Koskinen - syyskuu 16, 2008, 15:42:38
Olisiko mielestänne hyvä idea jos tuulensuunnan ja -voimakkuuden voisi määritellä erikseen jokaiselle lennon legille? Suomikin on jo niin iso maa että tuulet vaihtelee paljonkin varsinkin pitkillä matkalennoilla. Ei välttämättä kylläkään helposti toteutettavissa tähän pohjaan...

Olet oikeassa, tuo olisi sinänsä kyllä asiaa, mutta siitä laskennasta voi tulla elämää suurempi IF lause hässäkkä ;-)
Pitänee katsoa joskus jos sen saisi toteutettua jotenkin fixusti. TAI...

Painostan vielä muita oikeita Excel guruja tuolla ADSLlinjojen toisella puolen onko joku joka haluaa ottaa haasteen vastaan?
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 16, 2008, 20:39:17
Lainaus käyttäjältä: Oki Koskinen - syyskuu 16, 2008, 15:42:38
Olisiko mielestänne hyvä idea jos tuulensuunnan ja -voimakkuuden voisi määritellä erikseen jokaiselle lennon legille? Suomikin on jo niin iso maa että tuulet vaihtelee paljonkin varsinkin pitkillä matkalennoilla. Ei välttämättä kylläkään helposti toteutettavissa tähän pohjaan...
Olet oikeassa, tuo olisi sinänsä kyllä asiaa, mutta siitä laskennasta voi tulla elämää suurempi IF lause hässäkkä ;-)

Hei,

niin tämähän vielä toistaiseksi oli omassani laskurissani paremmin eli sen tosiaan voi määritellä jokaiselle legille erikseen, jolloin siis samalle kaavakkeelle voi suht' mukavasti tehdä esim. meno-paluu lennon, jolloin tuulen suunnalla on jo tapana muuttua tai juuri nämä pidemmät lennot.

Mitä tuota äsken vilkaisin, niin tuon lisääminen tuohon ei ole kyllä kovin suuri juttu, mutta se kyllä lisää lomakkeen manuaalisuutta suhteellisen paljon. Eli sarake, johon päällekäin (tuossa kun on aina yhden legin tiedoille varattu 2 riviä) tuulen suunta ja nopeus. Tämä tieto voidaan helposti kopioida Lomake-osiosta Laskenta-osioon...

Mutta mikä sitten olisikin hieman hankalampi näin valmiissa jutussa olisi selvemmin erottaa legit toisistaan kuten olen tehnyt ja kuten olen nähnyt tehtävän. Se sekoittaa rivijakoa aika lailla, mutta mielestäni tekee lukemisesta vähän helpompaa. Tosin tämän voisi tehdä vain ja ainoastaan "polvilevyversioon", joka muutenkaan ei tee muuta kuin kopioi dataa muista kentistä (ei laske mitään uutta). Kuvista ei paljon näe, mikä on itse syötettävää ja mitä lasketaan automaattisesti, mutta lyhykäisyydessään syötetään: kentän nimi (kentän tiedot haetaan), tuulen suunta ja nopeus, legin pituus ja mitattu suunta eli nämä ovat manuaalisia omassani eikä lasketa mm. kentän koordinaattien perusteella. -- Tosin nythän ne koordinaatit olisivat saatavilla eli ei olisi enää mikään työ tehdä sitä näinkin, mutta kun itse mittailee ja katselee kartaa niin tulee vähän katsottua vaara-alueita jne. ja muita juttuja joita matkalle voi osua.

Tässä pari kuvaa omasta laskuristani:



Tämä tulee polvilevyyn:





- Pirkka -

Toma

Laita jakoon niin on vaihtoehtoa...
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 17, 2008, 11:00:19
Laita jakoon niin on vaihtoehtoa...

Muuten kyllä, mutta kun tuo on suunniteltu nimenomaan henkilökohtaiseen käyttöön ts. sen käyttäminen ilman ohjeistusta on vähintäänkin hankalaa... Ohjelmaa on viimeksi päivitelty useita vuosia sitten, joten ehkä datojenkin tarkastiminen jossain määrin olisi suotavaa. Voin vakuuttaa että tavalliselle käyttäjälle tästä jo julkaistusta matkalentolaskimesta on paljon enemmän iloa.  (guru)

Jos tuosta oikeasti vaihtoehtoisen version haluaisi julkaista, niin sitten pitäisi vähintään tehdä tuosta suunta/etäisyys jutusta samanlainen kuin tuossa julkaistuissa eli lentosuunnat ja etäisyydet lasketaan kentän koordinaateista. Tähän minulla ei hetkeen näytä olevan aikaa... katsotaan joskos talvella jäisi ylimääräinen hetki ja innostus tämän tekemiseen.
- Pirkka -

EHa


      Nostan hattua excelin tekijälle, on siinä ollut miettimistä ja naputtamista   -  minä ainakin otan tuon kiitollisuudella käyttöön !

      Harmi vain että esim Nokian E90 ei osaa pyörittää sitä.

      Yhden virheen löysin:  Lomakkeen solussa I47  eli reittipisteiden lisäajat yhteensä on kaava  =MAX(A15:A43)*$J$7

        ----> korkeudet , on ne sitten m tai ft, sotkevat laskelman ja minuuttimääräksi tulee iso, kertoimena käytetään suurinta korkeutta eikä legien määrää.

        Ainakin yksi korjaustapa on laittaa kaavan tilalle  =MAX(A15,A17,A19,A21,A23,A25,A27,A29,A31,A33,A35,A37,A39,,A41,A43)*$J$7
        jolloin otetaan huomioon vain suurin legi-numero eikä korkeuksia ollenkaan  ja nyt lasku menee oikein.

              EERO


Toma

#15
Kiitos Eero, hyvin huomattu!

Nyt on korjattu tuo ja samainen virhe toistui myös polttoainelaskelmissa joka on niinikään korjattu


Tässä korjattu versio 1.7.6:  [ Invalid Attachment ]
Terveisin
Tom Arppe

Tuomas Kuosmanen

Yksi hyvä mitä tulee usein käytettyä on Espoon Moottorilentäjien varsin hyvät excelit. www.esmofly.net -> kuormaus/OFP

- Tuomas

Toma

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - joulukuu 01, 2008, 11:18:16
Yksi hyvä mitä tulee usein käytettyä on Espoon Moottorilentäjien varsin hyvät excelit. www.esmofly.net -> kuormaus/OFP

- Tuomas


Nuohan näytti hyviltä.
Muuten... jos haluaa ladata sen ohjaajan lentopäiväkirjan excelin niin ne ääkköset joutuu URL encoodamaan (http://www.esmofly.net/Ohjaajan-Lentop%E4iv%E4kirja-ESMO.xls)  ä = %E4. Jos tunnet ylläpitäjän niin voisit ehdottaa ä:n muuttamista tavallisiksi a kirjaimiksi ;)
Terveisin
Tom Arppe

oke

Olen nyt käyttänyt tätä erinomaista laskinta muutaman kerran.

Lähetin valmiin laskelman itselleni liitteenä Gmailiin ja huomasin
ilokseni, että se siirtyy lähes ongelmitta Google Docsiin.
(Open Office siirrossa on ongelmia paljon enemmän.)

Suurimmat puutteet olivat Reittipisteiden nimien puuttuminen ja
tyhjien rivien generoima lisämatka. Kirjoitin reittipisteiden nimet ja
poistin virhekaavat. Kokeilin laskennan toimivuuden tuulta muuttamalla.

Uutta suunnitelmaa ei Google Docsin sisällä näillä puutteilla pysty heti
tekemään, mutta tässä tapauksessa riitti pelkkä tuulikorjaus ja
laskelman arkistointi verkkoon.

Voin myös siirtää Excelin hankkimista kotikoneisiin myöhemmäksi.

Terveisin Oke

Gerhard Barkhorn

#19
Oken viestin innoittaman aloin tekemään tästä Google Spreadsheet versiota. Lopulta siitä tuli hieman yhdistelmä Espoon Moottorilentäjien ja Kari Perälän tekemistä versioista. Tämän hetkinen versio löytyy osoitteesta https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0ArfQQQ7KOk_3dG1nVk96NXVpSnpseTQyYmdoRkhraXc&hl=fi

Google Spreadsheetissä ei voi lukita soluja, joten ei kannatta kirjoittaa soluihin joissa kaavoja (pitäisi olla keltaisella pohjavärillä).

Tuossa hieman keskeneräisiä (ei varmaan koskaan valmiimmaksi tulekaan) ominaisuuksia, kuten reitin katsominen google mapsilla ja linkit LDG karttoihin.

Siis tuohon voi Waypoint kohtaan kirjoittaa lentopaikan nimen niin laskee autoomaattisesti suunnan ja etäisyyden kentälle.

EDIT:Korjasin linkin, oli väärin...

Toma

Olisi kiva katsoa versiotasi, mutta vaatii tunnukset...
Terveisin
Tom Arppe

Gerhard Barkhorn

Omituista, jostain käsittämättömästä syystä linkkiä pitää painaa kaksi kertaa ennenkuin pääse katsomaan....

Toma

Noniih nysse toimi omilla kookkelin tunnareilla. Tuo kaksi kertaa voi johtua että jostain syystä tuossa sinun URL:ssa on vaikka sessiotietoja mukana jotka ovat vanhentuneet... mene ja tiedä, mutta hienolta näyttää
Terveisin
Tom Arppe

Gerhard Barkhorn

Olen huomannut että aina aija ajoin joku käy koittamassa tuota Google Docs pohjaista matkalentolaskinta, mutta yleensä kokemukset on ollut varmaan huonoja. Yritin lisätä jotain ohjeita solujen kommentteihin. Yleisimmät virheet on ollut että kentän tunnus pitää kirjoittaa isoilla kirjaimilla eli esim "EFHF" ja puolestaan ilmoittautumispaikat muodossa "DEGER (EFHF)". Taulukossa myös kaikki suomen kaupungit ja kunnat, mutta ne taas pitää kirjoittaa muodossa "Hauho".

Tuohan sitten laskee automaattisesti nuo suunnat ja etäisyydet. Jos paikkaa ei löydy "kannasta" niin sitten tulee tuota "N/A" ilmoitusta. Suunnitellun reitin voi katsoa myös Google Mapsissa, kun valitset kohdan "Katso reitti kartalla", google on vaan päättänyt että se linkki tulee hassusti siihen tekstin viereen, kun klikkaa tekstiä....

Koneiden W&B tietoja tuolla ei ole kuin Eurostarista....

Että sellaista... Suurin hyöty siinä että on käytössä aina kun on netti käytössä. Eikä tarvi olla Exceliä.

harriko

Kehitysideana tuohon excel-laskimeen, että lisäisi matkanopeudet ja polttoainekulutuksen konedatan alle. Tällöin vaikka mopocessnan ja arrowin välillä isot erot tulis suorilla huomioitua tuonne.
Itse voisin asialle ehkä jossain vaiheessa paneutua. Mutta ehkä heinäkuun puolivälin paikkeilla.

Ailu Magga

Onko missään vastaavaa joka toimisi ipadilla?

Ailu Magga

Toimii myös ipad kun hakee ilmaisen excel ohjelman appstoresta.

Timo Hyvönen

Löytyisiköhän keneltäkään valmiina naapurimaiden (Ruotsi/Viro noin alkuun) kenttiä tuohon Exceliin?
Löysin esim. Ruotsin kentät KML-muodossa http://ourairports.com/countries/SE/airports.kml mutta en osannut niitä ihan helpolla pulauttaa tuohon Exceliin...

t. Timo
Lentoon!

Armin Züger

Lainaus käyttäjältä: tsh - joulukuu 27, 2014, 17:06:27
Löytyisiköhän keneltäkään valmiina naapurimaiden (Ruotsi/Viro noin alkuun) kenttiä tuohon Exceliin?
Löysin esim. Ruotsin kentät KML-muodossa http://ourairports.com/countries/SE/airports.kml mutta en osannut niitä ihan helpolla pulauttaa tuohon Exceliin...
t. Timo
Vastaava toiminnallisuus, mutta weppipohjainen:  http://swflightplanner.se/
// Armin

Tapio Valminen

Moi,
Onko Excel tarkoitus päivittää uusien VFR ilmoittautumispisteiden osalta? Iso työhän se on, mutta mielestäni olisi hyvä jos onnistuisi. Olisi sääli jos suuri työ, joka tähän erinomaisen kätevään työkaluun on uhrattu, menisi tavallaan hukkaan.

Toma

#30
Katso miten tässä versiossa nuo raportointipisteet on.

http://lentopaikat.fi/tyokaluja/
Terveisin
Tom Arppe

Tapio Valminen

No siellähän ne on. Kiitoksia taas kerran !!!

Toma

Kaikki kunnia kuuluu Mauri Gadd:lle joka tuon on jaksanut naputtaa  (guru)

Terveisin
Tom Arppe

Tapio Valminen

Kiitokseni siis Maurillekin. On hienoa, että löytyy aktiiveja, jotka jaksavat tehdä tälläistä kaikkia hyödyttävää työtä. 
Keräsin eilen itselleni lentopaikkojen laskeutumiskartat. Onhan ne jopa paremmat ja hienommat, kuin vanhat Finavian laatimat. Valtava työ tehty niidenkin kanssa. Kiitokseni niistäkin. Eikä muuten montaa puuttunut.

Toma

(jos et tätä käyttänyt niin) Helppo tapa saada kaikki kartat yhdellä klikkauksella on ladata ne täältä: http://lentopaikat.fi/tyokaluja/

Sieltä vaan klikkaat Lataa LDG kartat nappia, Bonuksena tulee vielä pdf muodossa ilmakuva kaikista korpikentistä nätisti paketoitina ICAO koodin nimisessä kansioissa :)
Muutamissa mm. kaakkois suomen kentissä on vielä ACC taajuudet väärin, niitä korjailen heti kun varsinainen työnantaja antaa hieman hengähdystaukoa. Voit tosin tarkistaa nuo taajuudet täältä: http://lentopaikat.fi/acc-taajuudet/ ja täältä: http://lentopaikat.fi/kenttien-yhteenveto/
-Toma
Terveisin
Tom Arppe

Tapio Valminen

Loistavaa Toma. Yritin etsiä linkkiä Lentopaikat.fi:n kotisivulta tuolle työkalusivulle, ...en löytänyt? Toki löytyyhän se Uutisia linkistä, mutta ehkä sellainen Kotisivulla oleva kiinteä linkki olisi vielä parempi?

Toma

Kyllähän se siellä menussa luuraa, klikkaa tässä olevaa kuvaa niin näet missä se on:



Nykyään voi sitten myös Notameitakin tarkistaa joka kentän tietosivuilta. Ja ne haetaan realiaikaisesti finavialta sivuilta parserilla.



Ja kun klikkaa tuota linkki niin aukeaa popup ikkuna mikä näyttää ko. kentän notamit

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Matkalentolaskimeen on tullut korjaus solmunopeuksien laskussa, tästä suuri kiitos Antti Ojalehdolle.

uusin versio on ladattavissa täältä: http://lentopaikat.fi/tyokaluja/

Poistin tuon aikaisemmin liitteenä olevan vanhan version, Helpompi ylläpitää yhdessä ja samassa paikassa
Terveisin
Tom Arppe

TeemuR

Osaisiko joku neuvoa miten tuon matkalentolaskimen saa toimimaan iPad:lla?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod