Ilmajäähdytteinen VW moottori ilmailukäytössä

Aloittaja Martti Mattila, lokakuu 11, 2012, 07:34:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila


Silloin seitsemänkymtäluvulla kun Experimental ilmailua harrastivat henkilöt, jotka eivät olleet valmiita käyttämään
suuria rahoja projekteihinsa,kuten minä:Moottorilerche OH-212X käytimme autonmoottoria,hoo hoo varmaan
yllätys nykyajan ulrakevyt yleisölle.Sellaisen 1600cc.perusmoottorin saa vieläkin kootuksi puolellatoista tonnilla.
Great Plains Aircraft.tin myymät palikat ovat kilpailukykyisiä hinnaltaan,sieltä löytyy myös tuplatulppa kansia
ja sytytyksiä.Scat Enterprises on alkanut valmistaa erilliskansia,niistä saa helposti kaksisylinteriseen hyvät
kannet.samat kannet menee myös typ. 4.jään.Vaikka 1600cc.on tosi halpa,hinta alkaa nopeasti akkumuloitumaan
jos havitellaan lisäkuutioita enemmän kuin sata.Hevoset jää kuitenkin käytännössä kuuteenkymmeneen,suoralla
vedolla ja painoa 70-80kg.riippuen haluaako sähköstartin vai ei.Perusmoottori eli kampikammio, sylinteri, kannet
painaa 55kg.Puuttuvat tehot tuntuvat tietysti nousunopeudessa Rotax nelariin verrattuna,on mielestäni silti
parempi lentää esim.300h.VW.lä kuten minä.Jos vaihtoehtona  50h.Rotaxilla eikä varaa omaan koneeseen.
Onnettomuuksia VW moottorista johtuen oli tietysti paljon,apulaitteet jokaisessa erityyliin räätälöidyt.Eri homma
kuin Rotax kaudella, kun vika yleensä löytyy ratin ja penkin välistä.
Kaupunkitarina kertoo Continentalin olleen suunniteltu maajussein vesipumpun moottoriksi ja Contti ja Lyc kuulemma
saman henkilön suunnittelemia.Subaru oli VW klooni ja alunperin pienkoneeseen suunniteltu, se on kirjoitettua historiaa.
Niin ja Aircooled.fi ja Kempeleen kone myyvät VW osia.Ei Lontoon murretta kannata pelätä.minäkin opin ilmailun
ansiosta Saksaa ja Englantia jotkut vielä Italiaa kaupan päälle.

kopterikuski

Minulla on työn alla tuollainen VW 1600cc mutta minkälainen magneetto siihen värkätään.  Type, merkki jne.

Martti Mattila

Great Plains Aircraftin sivuilta kävin lunttaamassa,vaikka omista nurkistakin löytyy,jos käy kurkkimassa.
Slick 4316,pyörii eripäin kuin oikeat lekoSlikit.Sen maamoottoriklooni on 4220.Jakajan reikään pantava
Bosch Verteks.niitä on uusia ja käytettyjä nettihuutokaupoissa.Joku Bendix,tyyppiä en tiedä,
mulla on semmoinen Stark Stamossa,ne ovat vanhempaa herkkua,hyötyisivät remagnetoinnista,
jos joku tekisi.Elekroniset vaihtoehdot ovat joillakin toisilla paremmin hallussa.Slickin maksimi
käyttötuntimäärä kannattaa muistaa,jos ostaa käytetyn.
Martti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod