Hallituksen päätöksiä

Aloittaja Arto, lokakuu 01, 2012, 11:06:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arto

Liiton hallitus on joutunut tekemään aika rajuja päätöksiä!
Arto

kopterikuski

No kyllä niiden täytyy olla todella rajuja kun ei uskalleta tuon enempää tiedottaa?????????????

Arto

Arto

Arto

Hallitus tekee näköjään edelleen aika reippaita henkilöstöpäätöksiä. Olisi joskus hyvä tietää vähän taustoja.
Toivoo nimim. Rivijäsen

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=viewItem&itemid=10719
Arto

Teuvo Okkonen

Yhdyn ihmettelijöihin.

Kärsiikö Ilmailuliiton päätöksistä ja johtamistavasta olla erimieltä???

terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen


Markku Hiedanpää

Olen jättänyt Suomen Ilmailuliitto ry:n hallitukselle 27.1.2014 esityksen kevään liittokokouksessa käsiteltävistä asioista, esitys seuraavana:
 
Esitys kevään 2014 liittokokouksessa käsiteltäviksi asioiksi.

Suomen Ilmailuliitto ry on pyytänyt jäseniltään esityksiä liiton toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi liiton toiminnan halvaantumisesta organisaatiomuutoksen jälkeen on keskusteltu asiasta huolestuneena harrasteilmailun tapahtumissa. Tämän vuoksi olen kerännyt näitä ehdotuksia kokeneilta harrasteilmailijoilta. Ehdotuksiin olen lisännyt myös omia ehdotuksia, jotka ovat harrasteilmailun valvonnassa ja lentoturvallisuustyössä saamani kokemuksen perusteella tehtyjä.
 
1.    Suomen Ilmailuliitto ry:n strategia. Pari vuotta sitten liittokokouksessa "hyväksytyssä" strategiassa oli se olennainen virhe ettei, kukaan ymmärtänyt tai edes selittänyt mitä siinä päätettiin ja mitä sen kalvolla ja infomateriaalissa olleet neljän pääkohtaa; EDUNVALVONTA, URHEILUILMAILU, PALVELUT ja VIESTINTÄ tarkoittavat ja miten tätä "strategiaa" noudatetaan. Mitään konkreettista tai kirjattua selvitystä strategiasta ja mitä se edellyttää liiton ja harrastajan toiminnalta, ei liiton hallitus ole esittänyt, ei silloin eikä sen jälkeen edes erikseen kysyttäessä.

Esitys: Suomen Ilmailuliitto ry:n on tarkastettava, korjattava ja laadittava strategia ajan tasalle ottamalla huomioon muutama edelleenkin ajankohtainen tavoite, joita olisivat; VIRANOMAISYHTEISTYÖ, NUORISOTYÖ ja ASIANTUNTIJAORGANISAATIO. Tavoitteen urheiluilmailu pitäisi olla määritelmänä laajempi, kuten HARRASTE- JA URHEILUILMAILU. Strategia on laadittava siihen muotoon ja esitystapaan että liittokokous, hallitus, toimisto, luottamusmiehet ja liiton jäsenet myös ymmärtävät liiton tahtotilan ja tavoitteet. Strategiaan on kuvattava konkreettisesti ne päätehtävät, joita SIL aikoo näissä toteuttaa. Samoin toimintasuunnitelmaan on kirjattava ne suunnitelmat, joita aiotaan suorittaa strategian toteuttamiseksi toimintasuunnitelman tarkoittamana vuotena, sekä raportoida toimintakertomuksessa ne suoritetut toimenpiteet, joiden avulla strategiaa on toteutettu.
 
2.    Ehdotuksia liiton strategian kehittämiseksi:

Ehdotus 1 Suomen Ilmailuliitto ry oli ennen organisaatiomuutostaan uskottava asiantuntijaorganisaatio, jota se ei enää ole. Liiton asiantuntijuus, palvelun laatu ja status on palautettava aiemmalle uskottavalle tasolle, esimerkiksi seuraavilla muutoksilla:

-       Liiton toimistoon palkataan 2-3 harrasteilmailun eri alojen asiantuntijaa (lajipäällikköä tai vastaavaa) toiminnanjohtajan avuksi hoitamaan kokopäiväisesti tai osa-aikaisesti liiton edunvalvontaa, viranomaisyhteistyötä, jäsenistön palvelua ja viestintää, ja/tai

-       Liitto luo toimintansa tueksi uudelleen harrasteilmailunasiantuntijoiden vapaaehtoisjärjestelmän (kuten aiemmin oli; harrastekatsastajat, termiikki- ja laskuvarjotarkastajat), joiden kanssa liitto tekee sopimuksen tehtävistä sekä kouluttaa ja valvoo heidän toimintaansa, ja/tai

-       Lisätään hallituksen asiantuntemusta ja varmistetaan, että kaikilla harrastealoilla on vaikutusmahdollisuus hallituksen päätöksiin sääntö- ja organisaatiomuutoksella. Jossa hallituksen jäseniksi tulevat myös lajitoimikuntien puheenjohtajat.

Perustelu: Liiton hallituksen viimeaikainen toiminta osoittaa että pieni ja asioihin perehtymätön hallitus voi saada innostuksissaan paljon vahinkoa aikaiseksi tai sitten halvaantua täysin, kuten liiton hallituksen viimeaikaiset toimet ovat osoittaneet. Liiton hallitus on vuoden 2012 organisaatiomuutoksessa irtisanonut ammattitaitoisen ja kokeneen henkilökuntansa. Tätä korvaamaan tarvitaan toimiston avuksi tai hallitukseen riittävä määrä asiantuntemusta ja harkintaa harrastajien etujen ajamiseksi.

Ehdotus 2 Liiton hallitus aloittaa neuvottelut Trafin kanssa ja kysyy, onko liiton tarvittavin osin korjattavalla organisaatiolla ja henkilöillä vielä sellaista asiantuntemusta ja arvostusta että harrasteilmailun valvonnan siirto- tai avustamistehtävien pitkäaikaisista sopimuksista ja tehtävistä voidaan avata keskustelut ja mitkä edellytykset Trafi asettaa näille tehtäville.
 
Perustelu: Ilmailuviranomaisen avustaminen ja yhteistyö on Ilmailuliiton ja Trafin yhteinen etu. Trafi saa liitolta siltä puuttuvan asiantuntemuksen ja liitto saa suorien vaikutusmahdollisuuksien lisäksi myös rahoitusta toiminnalleen ja näin mahdollisuuden pitää yllä omaa ja myös harrastajia palvelevaa asiantuntijaorganisaatioita. On huomattava, että Ilmailuliiton ja Trafin organisaatiouudistuksissaon harrasteilmailun neuvontaa tai viranomaistehtäviä tekevien henkilöiden määrä vähentynyt kolmasosaan aiemmasta. Näiden henkilöiden väheneminen tulee yhä voimakkaammin näkymään harrasteilmailussa, jos liiton kautta siihen ei saada lisää alan asiantuntijoita.
 
Ehdotus 3 Muutetaan lajitoimikuntien kokoonpanoa siten, että nykyinen Moottorilento- ja ultrakevyttoimikunta (MUT) jaetaan moottorilennonlajitoimikunnaksi (EASA ilmailu) ja kansallisen ilmailun lajitoimikunnaksi (kansallinen ilmailu) sekä perustetaan uusi harrasteilmailun lentoturvallisuutta seuraava lajitoimikunta, jonka kokoonpano olisi lajitoimikuntien puheenjohtajat.

Perustelu: Moottorilentotoimikunnan ja Experimental-toimikunnan yhdistäminen on osoittautunut virheeksi. Molempien toiminta on jumiutunut ja turhautunut sekä toimintojen eri normikanta (EASA - kansallinen) aiheuttaa käytännön toiminnassa haittaa ja väärinkäsityksiä. Lentoturvallisuustoimikunta olisi se toimikunta joka hoitaisi liiton osuutta siitä lentoturvallisuustyöstä, johon liitto on ilmoituksellaan ja sopimuksillaan sitoutunut.

Ehdotus 4 Ilmailulehden toimittamisessa siirrytään takaisin itse ylläpidettyyn julkaisemiseen. Paperilehtien ilmestymisväli harvennetaan 5-6 kappaleeseen vuodessa ja nettijulkaisulla/-portaalilla hoidetaan liiton jäsenistölle suunnattu tiedotus- ja keskustelukanava. Paperijulkaisun tarvetta ja suosiota seurataan ja tarvittaessa voidaan siirtyä pelkkään nettijulkaisuun.

Perustelu: Suuri osa jäsenistöstäei halua enää nykymuotoista jäsenyyteen sidottua ja kalliisti tuotettua Ilmailulehteä, joten siitä on tullut lehden kustannusten kasvun vuoksi jäsenedun sijasta jäsenhaitta. Lehden tekemisen kustannukset saadaan olennaisesti pienemmiksi. Liiton ja varsinkin hallituksen tiedotuspolitiikka voidaan saada näin nopeaksi ja selkeäksi sekä sellaiseksi ettei kentälle jää epäselväksi mikä on liiton tavoitteet ja tahtotila. Tarvittaessa voitaisiin liiton ylläpitämää keskustelufoorumia käyttää neuvoa-antavissa äänestyksissä muissa kuin henkilövaaleissa, jos liitto haluaa tietoa harrastajien kannoista.

3.    Ehdotus liittokokouksen päätökseksi:

Esitän että liittokokous määräähallituksen tekemään edellä olevissa kohdassa 1. Suomen Ilmailuliitto ry: strategia ja kohdassa 2. Ehdotuksia liiton strategiankehittämiseksi mainittujen ehdotusten mukaiset tai niitä vastaavat muutokset liiton strategiaan. Sekä esittämään ne jäsenistölle kannanottoja varten jäsenkirjeellä tai vastaavalla tavalla 30.9.2014 mennessä sekä hyväksyttämään näin tarkistetun strategian Suomen Ilmailuliitto ry:n seuraavassa liittokokouksessa.
 

Hämeenlinna 26.1.2014

Markku Hiedanpää
Harrasteilmailija, SIL ry:n jäsen
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Ansis

Taas on Markku Hiedanpää vetänyt yhteen nipun ajatuksia, joista olen tasan samaa mieltä. Tiedä vaikka järjen lisääntyessä joskus uudestaan liittoon liittyisinkin.
My mind is willing, but purse is weak.

juhan

Luultavasti mielenkiintoinen vuosikokous tulossa.

esajarvela

Olen aktiivisesti koittanut väistellä liittymistä jäseniksi näille foorumeille, vaikka 20 vuoden tauon jälkeen (lapsuudessa lennokki touhuissa) taas SIL palveluja käytän ja liiton edunvalvontaan luotan. Nyt kuitenkin vauhdikkaan vuoden verran SIL, SUIO, yms tapahtumia aktiivisesti seuranneena koen saaneen jo hieman kuvaa liiton toiminnasta. Hienoa on todeta moninpaikoin jäsenistössä oleva aktiivisuus ja mielipiteen vapaus kun taasen surullista on viime aikainen "kauniit ja rohkeat" kulttuurin esille tulo. Tällä viittaan liiton alaisiin toimintoihin ja niihin pesiytyneeseen heikkoon tiedotus ja informaation jaon kulttuuriin jonka hedelmiä nyt korjaamme. Harrastus liitossa samoin kuin kerhoissa näen tämän kaikkein tuhoisimmaksi strategiaksi sillä tällä passivoidaan erityisesti ne jäsenet joilla saattaisi olla jotain erityistä annettavaa harrastuksen ja liiton eteen. Tämä passivoituminen tapahtuu koska näillä jäsenillä on yleensä riittävästi tekemistä "siviili" elämässäkin, he ovat hankkineet omilla aikaansaanoksillaan riittävät resurssit harrastamiseen ja kykenevät omaan ajatteluun eivätkä halua lisää harmeja elämäänsä lähtemällä mukaan hiemankaan sumuiselta näyttävään toimintaan. 
Voin myös valitettavasti yhtyä monilta osin Markku Hiedanpään esitykseen. Nyt olisi todella saatava YHTEINEN ja konkreettinen strategia liitolle ja sen alaisiin toimintoihin. Samoin tiedotus ja avoimuus kulttuurin olisi muututtava kaikissa toiminnoissa joissa liitto on mukana. Vuosien saatossa rakennetut SIL ja sen alaiset toiminnot ovat liian arvokkaita tuhottavaksi erityisesti nyt kun harrasteilmailun monet toiminnot ovat suuressa muutoksessa ja jäsenistö tarvitsee kaiken mahdollisen edunvalvonnan ja Ytiedon harrastuksensa tueksi ja kehittymisen mahdollistamiseksi. 

Rakentavalla mielellä..
Esa

jfrisk

Annan täyden tukeni Hiedanpään (ja muiden taustahenkilöiden) esitykselle SIL:n kevään liittokokouksessa käsiteltäviksi asioiksi. Toimin itse ultrailmailun koulutusorganisaatiossa ja meidän toimintaedellytyksiä SIL:n viimeaikainen hajoittava hallinto rankaisee kohtuuttomasti.

Ultrien turvallisuuskehityksessä on päästy viimein vaiheeseen, missä eri toimijat ovat saaneet aikaan kohtuullisen yhteisymmärryksen siitä, missä ongelmat ovat ja tehneet ensimmäiset kunnolliset esitykset tilanteen parantamiseksi. Tällä tiellä vastuu on toimivien kerhokoulutusorganisaatioiden päällä ja toteutus nykyisten ja tulevien lennonopettajien harteilla. Kerhot tarvitsevat taustalleen tehtävänsä ymmärtävän keskusjärjestön, jonka toiminta on selkeästi linjattu.

SIL on ajamassa alas myös ultrien lennonopettajakoulutuksesta vastanneen SUIO:n. SIL:n strategia on ehdottomasti laadittava uudestaan. Tällä hetkellä keskusjärjestö ei tue toiminnallaan ultrailmailun turvallisuuskehityksen työtä.

Jussi Frisk

SamiM

Lainaus käyttäjältä: jfrisk - helmikuu 16, 2014, 10:21:19
SIL on ajamassa alas myös ultrien lennonopettajakoulutuksesta vastanneen SUIO:n.
Jussi Frisk

Ei tässä nyt varmaankaan SUIO:n alasajosta ole kysymys vaan rahankäytöstä, ja rahan käytössä ilmenneistä ongelmista. Ehkä nyt on vain huomattu jotain mitä muut, ei edes SUIO:n hallitus ole aikaisemmin huomannut?

Itse ajattelen niin ettei "savua ilman tulta". Eli en usko että ihan syyttä, tai väärien johtopäätösten vuoksi  erilaisia toimenpiteitä nykyhallituksen toimesta olisi tehty. Kaikista asioista ei vaan ehkä yksinkertaisesti ole voitu vielä tiedottaa eikä kaikkia yksityiskohtia kuulukaan välttämättä esille laittaa.

En tiedä, mutta toivottavasti viimeistään liittokokouksessa hallitus voi jo hiukan enemmän avata lukuja ja niiden perusteella tehtyjä toimenpiteitä.

SUIOa ei missään nimessä pidä ajaa alas. Varmasti toimintaan tulee hetkellistä häiriötä, mutta eipä tässä nyt auta muuta kuin odottaa tarkempia tietoja syistä ja seurauksista ja toivoa, että hyvä koulutustarjonta pysyy ennallaan ja saa jatkoa. Ja itse kukin pitää sitten huolen siitä että myös käyttää sitä koulutustarjontaa !

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod