Kaasuttimien jäätyminen

Aloittaja Martti Mattila, syyskuu 30, 2012, 12:00:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

En tarkoita polttoaineen sekaan joutuneen veden jäätymisen estämistä,siihen en tarvitse neuvoja.Vaan polttoaineen kaasuuntumisen eli faasimuutoksen
aiheuttaman lämpötilan laskun ja siitä johtuvan vallitsevassa ilmassa olevan veden jäätymisen ja jään muodostuminen kaasuttimen kurkussa.
Onko kokemuksia Rotaxeilla,itse käynnistän tuplakaasari Fujin seuraavaksi,en halua pakkolaskua jäätyneiden kurkkujen takia,jäätyvätkö
nämä kaasari kumilla sylinterin/kampikammion kyljessä kiinni olevat.Vai onko tärinä niin kova että jäät karisevat sitä mukaa irti.Ilmanputsareina
nämä vapaavirta kartiot.VW jäätyy syyssumussa tai talviaamuna,siksi niissä onkin imuilman lämmitys.Mutta kuinka onkaan näissä  kaasari
motin kyljessä vehkeissä.

Savilaakso Harri

Moikka.
Minulla on kokemusta Rotax 503:n jäätymisestä. Kesällä ei mutta kylläkin syksyn kosteilla ilmoilla. Kevättalven kuiville keleillä en ole jäätymistä havainnut.
Katsoppa tämä video:


https://vimeo.com/32737019

Tällä lennolla kone ei käynnistynyt enää ilmassa sammuttamisen jälkeen. Lähti oikein hyvin sitten käyntiin taas maassa kun oli hetken lämmennyt (=jäät sulaneet kurkulta).
Kerran taas lennon päätteeksli olivat kaasarit ulkoapäin aivan  kuuran peitossa. Silloin en katsonut kurkkuun, koska kone oli kyllä käynnyt ihan hyvin. Jäätyminen oli ollut todennäköisesti lähellä.

Aikoinaan minulla oli Rotax 477, jossa oli moottorin jäähdyspuhallus ohjattu osin kaasarin kurkulle. Katsastajan kommentti oli: hyvä viritys, ei jäädy niin herkästi. Samanlaisen virityksen ajatelin nyt tehdä tähän Rotax503:seen.

Ehkä jäätymisen kannalta pahin alue on neula ja luisti, ei niinkään enään kumikurkku. Paremmin tietävät voinevat korjata, jos olen väärässä.

Samankaltaista jäätymistä olen havainnut moottorikelkan moottorissa (sekä Rotax, että Suzuki), kun ajelee hyvin pöllyävässä umpilumessa, jolloin lumipölyä (=kosteutta) pääseen kaasarille asti. Jäätyminen on aiheutta huonoa käyntä (=seos muuttuu) sekä kaasun tarkertelemista (luisti ei pääse liikkumaan/juuttuu kiinni) ja pahimmillaan moottorin sammumisen.

t. Harri


taotao

Totaalista jäätymistä harvoin joskus kaasu jää auki hetkeksi ja tehon laskua muttei sammumista :)
Volkkarihan jäätyy aika kuivissakin keleissä...ei noita voi edes verrata!
Uudestaan käyntiinlähtö johtuu usein siitä ettei kaasu ole kiinni eli unohdetaan osatehot päälle(mulle käyny parikertaa ennen kuin huomasin)
Fuji on hyvä kone kun huoltaa säännöllisesti  ;D

Andrei Simonievits

Itsellä kokemusta Rotax 912 moottoreista 250h verran, sekä 100hp että 80hp enkä ole vielä kertaakaan kokenut jäätymisoireita.

Savilaakso Harri

Lainaus käyttäjältä: taotao - syyskuu 30, 2012, 13:02:27
Uudestaan käyntiinlähtö johtuu usein siitä ettei kaasu ole kiinni eli unohdetaan osatehot päälle(mulle käyny parikertaa ennen kuin huomasin)

Hyvä huomio. Ehkä minullekin kävi  juuri noin, jäi kaasu hieman auki. En ole tosiaan juurikaan miettinyt jäätymistä, on kuitenkin niin harvinaista. Joskus on tullut lennettyä "varmoissa" jäätymiskeleissä (= lämpö lähellä nollaa ja ilmakoskeus yli 90%) mutta mitään jäätymistä ei ole ollut havaittavissa. Tämä kuuran muodostus kaasarien ulkopuolelle oli minulla yksittäistapaus. Olisi mielenkiintoista kuulla, että onko 2T -koneissa kellään tapahtut totaalista jäätymistä ja kone olisi sen tähden sammunut?

taotao

Vain parikertaa toi kaasun hirttäminen ja lievä tehojen lasku..aika lyhyt toi imukav! kelkoissa on kai joskus jotain kaasarinlämmitys virityksiä??

Toma

Tässä on varmaan kekseliäin imuilman lämmitys"laite" mitä olen nähnyt, Kaveri porasi reiän ilmansuodattimeen ja asensi siihen H3 halogenilampun, lämmittää kuulemma ihan sopivasti. Sopii toivoa vaan että se lamppu ei räjähdä ja täytä mootoria lasinsirpaleilla...



PS. Tässä on aiheesta ihan hyvä artikkeli mutta kuten niin usein, sillä lontoon murteella vaan...

http://www.800-airwolf.com/pdffiles/ARTICLES/part44.pdf
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Ja tässä vielä todistusaineistoa siistä että kyllä se 2-tahtinenkin jäätyy, muta harvemmin se siitä sammuu, useimmiten saa homman toimimaan taas pumppaamalla kaasua päälle ja pois muutaman kerran, tuo jää kun tahtoo keräytyä siihen neulan juureen vähentämään sitä polttonesteen virtausta.

Terveisin
Tom Arppe

Savilaakso Harri

Tuon artikkelin mukaan Bing kaasari ei ole kovin herkkä jäätymään koska sen on "muuttuva venturi kaasutin". Mikähän mahtaisi olla oikea suomennos? Aivan samanlainen periaate on Fujin moottorissa olevassa Mikunin kaasarissa (ainakin minun Fujissa oli aikoinaan Mikunin kaasarit, kuten yleensä myös kelkoissa). Artikkelin mukaan Bing:in kaasareihin saisi myös sähköisiä imuilman lämmittimiä. Onkohan näitä Suomessa yhtään?


hannuvir

Onkos kellään Rotax 912 moottorissa seoslämpömittaria, että millaisia lukemia on kun imuilma kuitenkin otetaan moottoritilan sisältä? Kun ehdin niin viritän  lämpömittarin anturin siihen ilmansuodattimen paperipinalle niin näkee minkä lämpöistä menee kaasarille ilma.

Martti Mattila

Hyvä artikkeli,todella voimakkaasti sitoo lämpöä toi bensan muuttuminen nesteestä kaasuksi.Muuttuvakurkkuiseksi Suomessa sanotaan näitä
alipaine tai vaijeri ohjattuja luisti/neula juttuja.Fujin edellinen omistaja kertoi kaasareiden kerran jäätyneen, niin että tehot hävisi.Onneksi
maa tuli vastaan,ennen kuin ehti mitään pahempaa tapahtua.Kuusikymmentä Farrenheittiä on jo paljon imuilmaa lämmitettäväksi.
Taidanpa virittää halvat sisä/ulko lämpömittarit,imuilman lämpötilojen seuraamiseen.Nyt teen versiota missä moottorin jäähdytys
ilmaa syötetään imukomuun jatkuvasti,ei valinta mahdollisuutta,parempi ehkä myöhemmin.

Ansis

Monenlaisia juuttuvakurkkuisia olen kokeillut sekä 2- että 4-tahtikoneissa. Jälkimmäisissä on ollut jäätymisongelmia käytettäessä liian pitkiä imusarjoja, 2 tahtisessa on joskus keväthangilla hiihdellessä pienillä tehoilla jäätynyt sen verran, että luistit ei tipu tyhjäkäynnille. Tästäkin seviää antamalla napautus kaasuun, jolloin jäät karisee. Noista lamppu- ja hehkutulppavirityksistä ilmanputsarissa sen verran, ei kannata. Miettikääpä moottorin imemää ilmamäärää käynnissä ja kuumentimien tehoa. Dieseleissä niitä käytetään kuumentamaan pysähdyksissä olevan koneen imuilma juuri parin ensimmäisen kriittisen kierroksen ajaksi käynnistyksessä.

Aikoinaan käytettiin mm. sumujen saarella valmistetuissa autoissa juuttuvakurkkuisen jälkeen olevaan vastuskierrukkaa, se oli heti läpän jälkeen, jossa eniten jäätymistä tapahtuu. Nykyisin monessa autossa on jäähdytysnesteellä lämmitetty läppärunko, ruiskukoneissahan ei ole imuilman esilämmitystä. Omassa Saabissa sen kierron ohitin putkirikon tapahduttua tilapäisesti, mutta vain pari kertaan on meinannut läppää jumittaa kosteissa keleissä lähes tyhjäkäynnin tuntumassa. Onhan tuossa tosin ahdin hieman esilämmittämässä ilmaa jo osatehoilla.

Jäätymisen ehkäisyssä toimii siis parhaiten lyhyet imusarjat. Niiden kanssa kaasarin jäätymisestä matkalentotehot päällä en olisi huolissani niin paljoa, koska siitä ei ole kaukana siiven/ohjainpintojen jäätymiseen. Näissä kevyissä himmeleissä sitä pintaa on paljon, joten ohutkin kerros muuttaa massaa ja sen keskiötä huomattavasti raskaamman siipikuormituksen koneita enemmän. Siipiprofiileista puhumattakaan.
My mind is willing, but purse is weak.

JariS

Tässä kokeilimme kaasuttimia 912:een. Koneessamme on normaali imuilman lämmitys ja näissä kokeiltavissa kaasuttimissa oli kiinni vedellä toimivat välipalat. Säädettäessä tyhjäkäynnisllä (kostea keli) nämä lisäpalat vetivät huurteeseen päältä päin ja käynti muuttui pikku hiljaa huonommaksi. Tasaista tyhjäkäyntiä emme saaneet yrittämisestä hjuolimatta aikaan. Muuten kaasuttimet toimivat OK, mutta eihän niillä lentää uskaltanut, kun olemassa olevat ilmaletkut eivät sopineet. Saattaa olla, että tuo lämmityspalojen aiheuttama pidennys auttoi jäätämistä. Ei ole kaasuttimet ennen maassa jäätyneet. Minusta paras konsti estää jäätyminen on ottaa lämmintä ilmaa pakoputken ympäriltä. Tuo vesilämmitys ei lämmitä varsinaista ongelmakohtaa.
Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Lindevall

Miksi ei käytetä 912:ssa Masinolia, itse lotraan Masinolin kanssa joka kerta kyn käyn tykittämässä moottorikelkalla.
Ilman Masinolia se jäätää herkästi.

JariS

Masinooli ei auta jään muodostumiseen kaasuttimen kurkussa.
Lennän hitaasti ja nauttien

Jari Lindevall

Lainaus käyttäjältä: JariS - helmikuu 21, 2013, 22:17:03
Masinooli ei auta jään muodostumiseen kaasuttimen kurkussa.

No, perustuuko kertomasi kokemukseen , vaiko ihan vaan mutuun?.

Omakokemukseni maanpäällisissä koneissa on juuri se ettei ne jäädä.
Tuolla racing 440 Rotaxilla ei pysty ajamaan koko päivää ilman ettei se jossain vaihessa jäätäisi joten Masinol poistaa siinä koko ongelman.

Oletan että ko. 912 Rotaxikin toimisi paremmin ilman mitään virityksiä, sekä teho häviö olisi pienempi kuin etulämmituksellä .

Tässä Masolin tuote tietoa:

Masinol - Bensiinin lisäaine ympärivuotiseen käyttöön
Huolehdi autosi kunnosta Masinolilla. Talvihuollon yhteydessä on hyvä lisätä Masinolia, sillä se estää polttoainejärjestelmän jäätymisen. Lisäksi Masinol poistaa karstaa, vähentää jälkikäyntiä sekä suojaa moottoria korroosiolta.

P.Lehtinen

Rotax Operators manual sanoo, että ainoa "jäänsulatuskonsti" on kuuma ilma eli etulämmitys. Mitään lisäaineita ei saa käyttää.
Ohessa manuaalin sivu.
Sinolit ja masinolit eivät estä kaasuttimen jäätymistä koska kaasutin jäätyy ilmankosteudesta koska kaasuttimen kurkussa on #¤lvetin kylmä johtuen polttoaineen höyrystymisestä joka sitoo lämpöä- lisäksi ilmavirran nopeuden kiihtyminen kurkussa aiheuttaa oman osansa ilman jäähtymiseen joka taasen jäähdyttää(jäädyttää) kurkun rakenteita jonne ilmassa oleva kosteus kerääntyy jääksi. Siihen tarvitaan reilusti lisälämpöä joka sulattaa kertyneen jään. Näin epäselvästi selitettynä..
Tenun lisääminen nykyaikaiseen viinabensaan ei tee asiaa yhtään paremmaksi. Viina/vesiseos kerrostuu(erottuu)koneen seistessä tankin pohjalle ja tämä soosi ei sovellu polttoaineeksi. Joten EI tenua tankkiin.

Jari Lindevall

#17
Well, tämä selvä.

Niin "luistin" jäätäminen / jumittuminen on ilmeisesti ko. ongelma .

Hieman kumminkin ihmettelen kun Masinooli just auttaa jäätämiseen moottorikelkassa, jossa on 2T-rotaxi ja kiskoo kitusiinsa esilämmittämätöntä ilmaa.

Etulämmitystä kuitenkaan ei kaikissa 912 - Rotax:ssa ei ole ja se ei ilmeisesti ole mikään erityisen herkkä jäätämään ?..Mitenkäs näissä konessa tuo jäätäminen estetään?.

Pieni ristiriita siis on olemassa...ja kun vielä 98E5 "tenu" bensalla saa lentää...noh en tiedä jäätäkö tuo , vai jäätääkö tenuton 100LL herkemmin, ainakin luulis.

Asteroid

Tuosta "kaasarin" jäätymisestä. Se voi tapahtua jopa neljällä erilaisella tavalla aiheuttaen seoksen laihtumista tai rikastumista, vajaakäyntiä, sammumista ja konerikkoja. Kaasarin lainausmerkit selviävät jäljempänä.

Kaikkia en tässä selvitä mutta näihin moottorihäiriöihin liittyy koko polttoainejärjestelmä aina tankin huohotinjärjestelmää myöten. Lentokoneiden vesihanat, vedenerottimet, suodattimet ja imuilman esilämmitykset on näihin suunniteltu ja pelkästään jäänestoaineilla ei näissä pärjää. Maamoottoreissa on erilaisia polttoainejärjestelmiä ja näissä saattavat jäänestoaineet (Masinoi, Isopropanoli, Sinol) auttaa. Sähkö ja vesilämmitteiset kurkut ja kaasuttajanrungot myös toimivat suomessakin monissa maamoottoreissa. (Maamoottoreilla tarkoitan maanpinnalla käytettäviä ajoneuvoja ja laitteita) Kokonaisuuden toimivuus lähtee jo suunnittelupöydältä ja laitteen käyttötarkoituksesta (arktinen / trooppinen) Niinpä onkin suositeltavaa käyttää laitetta valmistajan käyttö ja huolto ohjeita noudattaen. Ikävin tiedossani oleva tapaus: moottori leikkasi kiinni ja hajosi, no päättivät korjata, remontin jälkeen sama toistui, no vielä kerran korjattiin mutta onneksi vielä välähti että oliko tämä kiinnileikkaaminen syy vai seuraus jostakin? Vähin äänin tentun syövyttämät kumiosat ja ilmavuodot korjattiin, sen jälkeen toimi kuin junan vessa kun vain noudatettiin valmistajan ohjeita.

Vielä tänäkin vuonna olen kuullut Pilotin suusta ettei ruiskukone voi jäätyä, sitkeässä on tuokin uskomus, moottorin merkistä, tahdeista kaasuttimista ruiskuista ja polttoainelaitteista johtuva jäätyminen voi yllättää, mikäli ei käytetä valmistajan huolto- ja käyttöohjeiden mukaan. Edellä toivottavasti selvisi miksi kaasari oli lainausmerkeissä.

Jäätöntä talvea sekä myös kesää (siis polttoainelaitteissa)

Terveisin Pekka K

Jari Lindevall

#19
Kumma juttu tuo "tenu" eli oli-loppuinen aine... Pohjoisamerikassa kelkoissa sitä on käytetty jo tovin , ennen kuin Härmässä uneksitiin sen muusta käytöstä , kuin juomisesta.

Se että Herra Rotax sanoo että jäätämiseen käytetään vain etulämmitystä, joten näin toimitaan lentolaitteissa.

Uusista ruiskulla varusteuilla olevista kelkoista on myös kokemusta ja niissä en ole tarvinut masinol:in kaltaisia
tuotteita lainkaan.

Jari Lindevall


teemu

Voiko pyörimisnopeusmittaria käyttää indikaattorina jäätymisestä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod