Terve. Onko Suomessa kenelle kokemuksia Beaver rx 550 Full lotus kellukeilla

Aloittaja wrangel, elokuu 28, 2012, 09:54:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wrangel

Terve.Onko Suomessa kenelle kokemuksia Beaver rx 550 Full lotus  kellukeilla.

Toma

On juu, lentänyt semmoisella kombinaatiolla noin 500h, ihan loistava, ei löydy niin pientä lätäkköä että sillä ei uskaltaisi mennä sinne laskuun.
ja talvella ja heikoissa jääolosuhteissa ihan verraton :)

Mitä sinulla oli siitä mielessä?
Terveisin
Tom Arppe

wrangel

Terve Toma

Kiitos vastauksesta

Olen hankkinut semmoisen lentokonen ja kelluket ,mutta kellukeiden asennus konelle,mitat ja piirustukset onko niitä saatavissä mistän.
Vielä olisi hyvä jos kerrot kogemuksistä semmoisen konen honoista ja hyvistä poleista,esim. sakkaus ,ohjaus laskeutuminen ja viela paljon muuta.
Asun pienällä saarella Eestissä mistä Helsingin kaupungin valot öisin on nähtävissä.

Terveisin. Wrangel

Toma


Terve Wrangel,

Meidän kellukkeet asennettiin suoraan asennus-sarjasta jolloin kaikki oli valmiiksi ajateltu, valitettavasti siitä ei ole mitään dokumentteja olemassa enää.

Hyviä puolia tuossa koneessa on paljonkin, yksinkertainen ja vankka konstruktio, helppo lennettävä, ohjaus on toteutettu vaijereilla eikä teleflex kaapeleilla joten se on suhteellisen kevyt ja asiallinen. Kaiken kaikkiaan lento-ominaisuudet eivät tuota mitään yllätyksiä, sakkauksen raja aluetta ei tahdo huomata mutta se onkin yleinen ongelma hitailla ultrilla, täydellä teholla täydessä sakkaustilassa se vielä nousee... kokeiltiin aikoinaan jopa syöksykierteitä sillä, se menee kierteeseen mutta ei helposti mutta oikenee sitäkin helpommin. Laskeutumiset ovat yksinkertaisia ja Full Lotukset antavat paljon anteeksi vesilaskuissa, mielestäni se oli helpompi laskea kellukkeilla veteen kuin pyörillä maalle.

Huonoja puolia on ehkä melu. Se on hyvin äänekäs, kuten kaikki tuupparit yleensäkin ovat. Kellukkeiden väliin kannattaa myös tehdä pieni välikangas hieman stepin takapuolelle että vesiroiskeet eivät mene potkuriin, tuhottiin yksi potkuri ennen kuin tuo huomattiin. Jos koneesi on ollut paljon vesillä, niin tarkista ettei ole korroosiovaurioita runkoputkessa ja yleensäkin kiinnityspisteiden kohdilla. Tarkista myös että kankaat ovat ok, jos kone on ollut paljon ulkona, niin aurinko tekee hallaa dacronille.

Muistaako joku miten se dacron kestävyystesti meni? oliko se 5mm poranterä ja 10 kg paino vai miten??

Kaiken kaikkiaan ihan kiva hyvä vanhanajan ultra
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

#4
Lainaus käyttäjältä: Toma - elokuu 31, 2012, 19:53:35
Tarkista myös että kankaat ovat ok, jos kone on ollut paljon ulkona, niin aurinko tekee hallaa dacronille.  Muistaako joku miten se dacron kestävyystesti meni? oliko se 5mm poranterä ja 10 kg paino vai miten??

Vaikka asiasta on tuo 18 vuotias M määräys, ehkä syytä vähän valoittaa sitä.  Ko määräys on ajalta, jolloin ultrat oli aidosti ultria. Ja papereita kirjattiin sopimaan vain senaikaisille koneille. Ja tosi harvaa M määräystä on päivitetty.

M määräyksessä viitattu AC sisältää taulukon josta löytyy tuo M-määräyksen lujuusvaatimus on poimittu (mutta vähän väärin).  
Löytyy täältä.

Taulukko on sen toisella sivulla (eli 86).  Ja se suomalaisen M määräyksen lujuusarvovaatimus on kohdasta "Airplane cloth mercerized cotton",
8 p.s.f on siipikuormitus  39 kg /m ²  
 (originaalissa VNE on rajattu arvoon 135 mph = 217 km/h)
50 pound per inch = 23 kp/in,   ( 35 lbs in  =  16 kp/in)

Jos painavemmille koneille pitäisi poimia arvot niin ne olisi  siitä riviä ylempää
siipikuorma  9 psf = 44 kg/m²,  (ja VNE alle 257 km/h)
65 pound per inch = 29 kp/in,   ( 46 lbs in  =  21 kp/in)

ja jos ei näitä rajojakaan täytä niin sitten ylin rivi Grade A
80 pound per inch = 36 kp/in,   (56 lbs in  =  25 kp/in)

Tarkastamisesta tuo AC kertoo sivulla 106 alkaen.

Mutta paljon yleisemmin tunnetaan AC 43-13-1B  jossa on sama taulukko ja myös ohjetta tarkastamisesta.  Löytyy täältä.
Sen sivulla 2-33... on ohjetta tarkastamisesta.

Poranterä testi on helppo kenttätesti asian karkeaan tarkistamiseen.
Mutta jos haluat oikean kuvan päällysteen kunnosta, tee vetolujuustesti.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Sanotaan että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja tässä on monta tuhatta kuvaa :)
Ratsasin vanhan Video-8 laatikon ja löysin vähän ääni ja videonäytteitä siitä meidän joskus 90 luvun alussa omistamasta U206:sta
Aika karmee ääni siinä on mutta oli se hauska peli...


Beaver RX-550
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod