Rotax 912 uls potkii.

Aloittaja Ilkka R, elokuu 28, 2012, 02:22:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ilkka R

Olen tossa etsiskellyt syytä miksi käynnistyksessä tapahtuu ns.takapotku.  Moottoriin vaihdettiin uudenmallinen sytytys ajoitus levy. ja jotta asiat olisi oikein kunnossa startille ja maalle laitettiin kunnon piuhat ja akkuna super B jossa potkua riittää.     Noiden päivitysten jälkeen konetta lähes mahdoton käynnistää kylmänä, hyvä jos lämpimänäkään. Vikaa ei ilmeisesti saamieni tietojen pohjalta ole oikeastaan missään vaan sisään rakennettu ominaisuus mutta mikä.  itsellä nyt haju mistä on kyse. mutta arvailkaapa tai kertokaa näkemyksenne.  Startin kytkin ei ole syypää, myöskään kaasarit tai niiden säädöt eivät syyllisiä. Osin syyllinen uusi kunnon akku ja piuhat mutta mitä siis tapahtuu jotta potkii takaisin etenkin kylmänä.  Kahvit tarjoan sille kuka sen kertoo. Terv.Ilkka

Toma

Paljonko sinun ULS:llä on lennetty? ja onko se tuntimäärä paljon lyhyitä lentoja (paljon käynnistyksiä)
Meillä oli vastaava ongelma, tosin ei ULS vaan UL ja se mikä korjasi tilanteen kertaheitolla oli ns. yksisuuntalaakerin vaihto. Kävi ilmi että juuri kun pääsi puristuspaineelle asti niin se ei jaksanutkaan pitää ja moottori potki takaisin niin että yksi uudehko kaasasrinkumikin katkesi ennen aikojaan.
En tiedä jos sinulla sama tilanne mutta tuo yllätti meikät, ei oikein voinut uskoa että kyseessä olisi ollut mekaaninen vika...
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Terveisin
Tom Arppe

taotao

Sen verran vielä että laakeri ei varsinaisesti ollut rikki! mutta saanut öljyä ja likaa!
Työ on kyllä senverran iso että kannattanee vaihtaa :(

Ilkka R

Tunnen tuon wolkkari käynnistyksen ja olisin ylen tyytyväinen jos moinen olisi rotaxissa mahdollista.  mutta kuten näille innokkaille vastaajille jo etukäteen kerroin ei kyse ole tuosta startin yksisuuntaislaakerista (vielä) , pian tosin on jollen tee mitään.  Siis kertaan ettei mitään ole varsinaisesti rikki. ja mitä paremmin kaasari seoksen tekee sen varmemmin potkii takaisin. koneella lennettiin koululentoja noi 60 tuntia ja loppuouolella huomattiin heikompi käynnistyvyys kylmänä muttei takaisinpotkimista. Nyt jälkibriiffaus toi esille taitamattoman ns. ryypyn käytön. Varmuudeksi vaihdatettiin tuo sytytys levy ja johtoja niin itseasiassa potkiminen alkoi. Rotax on tuon ilmiön havainnut jo hyvin kauan sitten ja siksi uudet sytkäboksit mutta mitä siis tapahtuu.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Ilkka R

Onhan se olemassa. Mutta miksi tarvitaan?  Itse asiassa tuo purkki on ollut rotaxin jälleenmyynnissä jossakin päin ennen kuin rotax teki omiin purkkeihin tuon muutoksen.  Vastaavaan tarkoitukseen kuin tuo löysin kytkentäkaavan, pari kikkaretta, vähän johtoa ja oikeat liittimet pikku rele ja konkka ja se on siinä. Mutta mistä on kyse.  Kaksikanavaisella skoopilla mielellään muistavalla juttu aukeaa. Kaveri joka on aikanaan tällaisiin sytytysjärjestelmiin perehtynyt sen näppärästi hoksasi. Lopulta tieto myös netin syövereistä ulos putkahti. Eli sytkyissä ollaan.

taotao

Olet siis oikeasti jo vaihtanut yksisuuntalaakerin ..siinä ei näy eikä tunnu mitään silmämääräisesti mutta rikki vain oli :(

Teuvo Okkonen



Kaikesta huolimatta tarkistaisin alipaine mittareilla kaasareiden synkronin
Teuvo Okkonen

taotao

Jos yks suuntalaakeria ei ole vaihdettu ja vain tarkastettu niin kahvit vetoa että se on kuitenkin se...itse avattiin kolmeenkertaan ennenkuin uskottiin ja sittenkin vain koska sattu olee uusi :)
Ja kas ei ole potkinut aivan samoin lopuksi ei enää voinut käynnistää kylmänä ja kuumanakin huonosti !

taotao

Ai niin vaikka en uskokkaan niin Rotaksin kampura on prässätty kuten kaksitahtimoottoreissa eikä noi Rotaxin toleransit ole edes kisakoneissa kovin ihmeelliset kisakoneissa on ollu parikin asteen heittoja (nimen omaan nelareissa )!

Ilkka R

No nii taas pikkusen labrattu.   Kun heikensin startin saamaa sähvöä eli pienensin piuhaa käynnistyvyys parani, miksi?
Mitattiin tämän heikentyneen startin moottorille antama pyörimisnopeus magneetot offissa niin saimme noin 450 rpm minuutissa, Tällä käynnistyy huomattavasti paremmin kuin suuremmalla nopeudella. Jokin mättää? Eihän mikään moottori käynnisty paremmin silloin kun pyörii hitaammin, eihän? Suuremmalla pyörimisnopeudella takapotkuja. Ohivuodot mitattu ok. Koska nyt pitäisi tuon ajoituslevyn vaihdon jälkeen sytytyksen tapahtua vasta yläkuolokohdan jälkeen, niin kuin voi olla mahdollista että potkaisee kuitenkin takaisin ja noin suurella pyörimisnopeudella. Eli siis sytyttääkin ennen koska muutenhan se potkisi eteenpäin.

Toma

No kaukaa haettuna tuo voisi vieläkin olla se yksisuuntalaakeri, kun hieman hiljemmin pyörittää niin jaksaa paremmin pitää puristuksen yli kun isku on vähemmän terävä... mutta kuten sanottu... kaukaa haettuna...
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Toi laakeri joutuu tuossa tilanteessa todennäköisesti alttiiksi sellaisille voimille mihin sitä ei oikeesti ole edes tarkoitettu!
Jos laakeri on jo vaihdettu olet saanut todennäköisesti maanantai kappaleen...jos et niin turha hakea muualta :)

Ilkka R

Nii eikä vaan laakeri.  potkuri pyörii noin parisataa kierrosta minuutissa ja siitä kerralla seis.   pikku hiljaa alkaa näyttämään että saattaapi mennä yhtä ja toista vaihtoon.
Näyttäisi siltä että käy niin kuin eräs rotaxin sytkän tuntija kertoili.
Silloin kun tuo ennakonsäätö levyn ts sytytys lukulevyn etureuna tulee triggerin kelan kohdalle syntyy nouseva jännite tähän kelaan ja kun levy poistuu triggerin kohdalta tulee laskeva reuna jolloin pitäisi sytytyksen käynnistyksessä tapahtua. nämä pulssit ovat myöskin eri suuntaisia jännitteeltään. Rotaxin boxsissa on triggerin sisäänmenossa zener diodi jonka tehtävänä on estää nousevan  pulssin sisäänmeno. zeneri on siitä vekkuli että sehän päästää lävise kunhan jännite vaan on riittävän korkea, zenerin kynnysjännite kun ylitetään niin ylimenevä jännite päästetään läpi ja sytytys tapahtuu. Ilmeisesti nyt käy niin että rivakassa käynnistyksessä jännite ylittyy ja sytytys tapahtuukin etummaisen pulssin mukaan ja pahasti etuajassa. Tähän löytyy kyllä lääke eli riittää kun laitetaan käynnistyksen ajaksi tavallinen diodi estosuuntaan etummaiselle pulssille ja avot sit kun käy niin ohitetaan diodi ja päästetään kohonnut jännite zenerin kautta boksiin ja kas samalla ollaan myöskin ajoitus saatu aikaiselle. Tällainen esto kytkentä löytyy netistä ja näitä näihin on kuulemma laitettu.



Ilmeisesti jotakin tällaista on myös rotaxin uusissa sytkyissä kun sinne tuodaan startilta plussa käynnistyksessä, eli kun startti solenoidille tuodaan sähkö niin samasta kait bokseille myös, näin ymmärsin.

Tuosta soft box käynnistyksestä mitä irrallisena myydään en tiedä mitä pitää sisällään. mutta ilmeisesti sama ajatus eli pyritään myöhästyttämään sytytystä.
Tuo etureunan sytytys on tarkoitus vielä labrata muisti skoopilla kunhan saadaan vaan kamat oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.  Nyt on tyydytty hiukka kikkailemaan ja penentämään pyörimisnopeutta jotta lennot pääsivät jatkumaan.

Sehän tässä on hauskaa ettei näin juurikaan käy kuin silloin kun on hyvät virtavehkeet ja hyvä akku , eli  startin lähellä akku josta saadaan iso käynnistys virta ja vahvat kaapelit, eli kaikki se millä varmistat hyvän käynnistyvyyden

Terv Ilkka

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ilkka R - elokuu 28, 2012, 23:43:49
 Kun heikensin startin saamaa sähvöä eli pienensin piuhaa käynnistyvyys parani, miksi?
Viime vuonna löydettiin sama ilmiö. Selitys oli, etta syttyboxi luuli moottorin olevan jo käynnissä, kun startti pyöritti niin kiivaasti. Ja  siirsi sytytyksen käyntiennakoille.  Huonnosti käynnistyi!
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

taotao

Mekin vaihdettiin boxit ensin ennenkuin uskottiin että että kyllä sevaan oli laakeri :)
Ja jos on alkanu pikkuhiljaa niin vielä todennäköisemmin :)

Ilkka R

Juu tässä kun ei alkanut pikkuhiljaa vaan tuon ennakkolevyn vaihdon jälkeen ja kun piti homma parantua kun pistää paksummat piuhat niin paheni. Siitä heräsi halu tutkia että mitä ihmettä tapahtuu. Sellanen hauskuus vielä et zenerin kynnysjännite laskee hiukan lämpötilan laskiessa ja tietty toisinpäin, joten joku näppärä maailmalla on keksinyt lämmittää boxseja lämminilmapuhaltimella niin saa paremmin koneen käymään.  *0*
Oikeestihan tuo levyn vaihto auttaa kunhan vaan sytytellään silloin kun pitää eikä ennen. Hassuahan tässä oli myös kun käyttäjät kertoivat ennen episodia että oli vaikea saada käymään ja jälkeenpäin vasta selvisi että sai pyörittää vaan ei lähtenyt ja että vika oli ryypyn väärässä käytössä. Takapotkuista ei tiedetty että olisi sattunut, Remontin jälkeen ei sitten muuta ollutkaan kuin potkimista.
Nyt sitten ootellaan mitä kaikkea saatiin hajalle ennen kuin uskottiin että pitää kiiruhtaa hitaammin.

taotao

Noista sytkistä ja ja kaasarinsäädöistä en paljoa tiedä...mutta miksi teidän mosa olis jotenkin herkempi kuin muiden noiden suhteen???
Yksisuuntalaakerit on Rc koptereissa kyllä tullu tutuksi..myös käynistyspuolella..laaduissa on isoja eroja jopa saman laakerin välillä ja kun kerran saa siipeensä niin valmista tuli (esim liikaa polttoainetta startissa :(
Muista kuitenkin kertoa kun saat toimimaan mikä oli ettei mene muilla arpomiseksi :)
Meillä vain vuoden piina loppui laakerin vaihtoon..ja sen huomasi heti!

P.Lehtinen

Meillä on vaihdettu kopallinen kuluneita vapaakytkimiä ja oireet on aina ollu samat kuin sulla  :wacko:

taotao

Niin se vaan on tota vapaakytkintä ei oikeesti ole tarkoitettu startti käyttöön mutta kun ei varsinaisesti aiheuta riskiä ilmailulle voidaan kai toi hyväksyä :) normaalikäytössä missä pyörintäjaksot on pidempiä ja rasitus alkaa tasaisesti toimivat hyvin ! mutta startissa kun pyörintä muutenkin hidastuu kun puristus kasvaa ja ennakko hieman aikainen...niin viisammat osais varmaan laskeakkin..ja vähän likaa laakerin ja akselin väliin parantaa kitkaa!
Mutta kaiken kaikkiaan toimii yllättävän pitkään  ;D

Ilkka R

Heips.  Tottakai niitä vapaakytkimiä hajoaa ihan normaalisti,  sehän nyt on kuluva osa tuossa systeemissä ei se todellakaan vika aina ole näissä aikaisissa sytytyksissä , mutta takuulla hajoaa tuo kytkin jos potkii niinkuin tämä teki..
No nyt kuitenkin tilanne se että kone käy ja kukkuu ja käynnistyy nätisti, tosin startteja ei päivässä ole ollut kuin viitisen kappaletta per päivä.  Kylmäkäynnistys vielä hakusessa kun ei ole oikein ollut tuon ryypyn käyttö hallinnassa ja kylmiä käynnistyksiä tulee vain yks per päivä ja kone koulutuskäytössä niin kuka kulloinkin puikoissa.
Pitäs oikeesti joskus mennä aamulla kentälle ja kokeilla mitä tapahtuu jos lämmittää noita bokseja , näkis onko vaikutusta hi.  Mutta ei kuulemma potki lämpimänä enää.  Yksi vahvempi johto vielä paikoillaan, se kun korvataan niin ollaan alkuperäisessä tiläanteessa ja sitten nähdään palataanko siihen missä oltiin ennen kuin alettiin parannella johdotuksia. Tossa kun sivusta seurannut muiden rotaxien käynnistyksiä tämä näyttäs kyllä pyörivän edelleen aika paljon ripeämmin. kiitos super B akun. Kerätään kolhuja eiku kokemuksia, vaiko molempia terv. IR

Ilkka R

No niin. Nyt on Nasse setä hyvin hyvin VIHAINEN  :vihaa:.  Tässä mielentilassa tänne ei tietysti olisi syytä kirjoittaa.

Asia tuon rotaxin potkimisen kanssa nyt vaan sitten tänään varmistui kun elektro pron kaveri kävi skoopilla ottamassa käppyrät talteen ja siinä yhteydessä antautui vihdoin myös tuo yksisuuntais laakeri.(toivottavasti ei mitään muuta) potkaisi parikertaa vähän turhan pahasti.  Juttu nyt vaan menee niin että sytyttää etureunalla eli helvet... liian aikaisin ja sytyttää myös takareunalla kun tuo ajoitus levyn jakso on nyt aiempaa pidempi niin ehtii latautua hyvin .  Vi.... kun pitäis tässä iässä uskoa jo itseäänkin eikä jotain v...... asiantuntijoita kaasarin säätöineen yms.  Meillä oli myös käytössä keino jolla saimme sytytyksen siirrettyä myöhäisemmäksi ja ajoimme myös siitä käppyrät.  Koitan tässä lähipäivinä soittaa pari asiallista puhelua ja katsotaan kuin etenemme. Ilmeisesti maadoitan koneen kunnes remontoitu.  Elektro pro tekee virallisen tutkinta selostuksen ja katsotaan sitten miten etenemme. Parista vahvemmasta sähköpiuhasta ja ennakoivasta ns. huollosta sekä hyvästä akusta tuli v....un kalliit oppirahat. :vihaa: :vihaa: :vihaa:

taotao

Ei kai vesipumpun moottorista voi liikaa toivoa ;D
Hyvä että on edes tuo muuten ajettas vielä pitkään 2-tahtisilla ..niissäkin on omat huolensa ;D

taotao

Ai niin vaikkei tää nyt varsinaisesti tohon potkimiseen auta niin kun vaihdettiin Iridium tulpat niin tavallisiin ei ole takaisin menemistä  :)
Käynti muuttui tasaisemmaksi ja startit helpommiksi (lähtee kerrasta)

Ilkka R

Täällä juttua mikä vastaa omaa tapausta ja miksi alettiin tutkia,  lukekaa osio loppuun.     http://www.rotaryforum.com/forum/showthread.php?t=22743

Markku N

No joo, onkos todellakin niin, että kun "moottori on kunnossa" niin se hurjasti ennakkoon syttynyt vain väännetään väkisin käymään isolla startilla oikeaan suuntaan, ei kai.

taotao


Toma

Tässä ElectroPro:n raportti aiheesta Ilkan toimittamana

* Tehtävä Rotax.pdf (Filesize: 556.82 kt, Downloads: 839)
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Lieneekö kaikissa Rotaxeissa samavika :huh:

Ilkka R

Heips. NYT JÄITÄ HATTUUN.    Tuo raportti mikä tuohon laitettiin kertoo vain mitä löysimme mutta ajan ja muun puutteeen vuoksi homma on kesken. Nyt meille selvisi että oikeasti sytyttää liian aikaisin mutta ei se miksi niin käy. OK, boksit rikki vai onko. Itse asiassa kysymyksiä syntyi enemmän kuin saatiin vastauksia.  Mielenkiintoista olisi tutkia asioita perinpohjin mutta ensin tyydymme vaihtamaan boksit joiden pitäisi toimia oikein ja sen jälkeen testaamme irtonaisina noita matolaatikoita. Meillä oli myös tuo conairin soft startti kiinni ja toivotaan että sen data saadaan myös käyttöön mutta yllättävää ettei se purrut tähän tautiin vaan skkoopin mukaan viivästi sytytystä kyllä mutta näytti että se lähti laskemaan viivettä myös tuosta etureunan pulssista eikä saanut sytytystä vietyä kokonaan yläkuolokohdan jälkeen eli toimii hyvin kunhan boksit toimii oikein. Tuo diodi kykentä tähän tautiin puree oikein ja sen voi toteuttaa parilla diodilla ja yhdellä kytkimellä kojelaudassa noin kokeilumielessä mutta miksi oikeasti molemmat sytyt on aikaisella. toivotaan että saamme jotain konkreettista selville. Saahan nähdä vieläkö meidän startin vetolaakeri on toimiva kunhan sytyttely saadaan kohilleen. Toivotaan että saan tuon Elektropron vielä mukaan testauksiin jotta saadaan kunnon dataa talteen jatkossakin. Terv. Ilkka

taotao

Startin laakeria ei silmämääräisesti eikä käsin todeta ehjäksi rikkinäinen on aivan samanlainen ja pitää oikein käsin kokeilaessa ongelma tulee vasta kun sytkä pannaan päälle eli pyörittää ilman sytkää aivan normaalisti ;D

taotao

Ai niin meillä on toimiva sytkä (kaikki osat huom kaikki ) jos tarviit lainaksi!

Ilkka R

Tere, Toi on mielenkiintoinen juttu että kytkin päästää vasta kun sytkä on päällä. Teillä on varmaan käytössä vielä vanhempi ajoituslevy joka taitaa sytyttää pikkasen ennen yläkuolokohtaa ja startti joutuu viemään tuon jo syttyvän palotapahtuman yläkuolokohdan yli.  Seoksen syttyminenhän vie aina oman aikansa joka on muistaakseni vakio josta johtuen mitä nopeammin moottori pyörii sen aikaisemmin pitäisi sytyttää jotta saadaan seoksen energia kaikki työkäyttöön. Tosin olikohan niin että etanoli seos syttyy hieman nopeammin kuin puhdas bensa. Jos sytytys on tarkalla niin meneehän se yläkuolokohdan yli kun startti pelaa ja palotapahtuma vasta alussa.
Voipi olla että tarvitaan boxseja mutta alustavasti on keskusteltu et tulis lahden suunnalta yhdet kokeelle mut katsellaan nyt.
Jos jollain löytyy 6 pinnasilla liittimillä rikkinäinen, olisin kiinnostunut moisesta, todennäköisesti raiskaisin sen tieteen nimissä.

taotao

Tarkoitin että näennäisesti kytkin on ehjä mutta kun moottori potkaisee se antaakin hieman takaisin (ei pidä)
Juu meillä on ne oikeestaan vanhimmat osat myös kopan osat (joutui vaihtaa kun vaihto sytkän eli boxit ei käy 2000 luvun motteihin suoraan!!!
Joten joutuu vaihtaa enemmän :)
Meilläkin lentokonemekaanikko (tuttu) sanoi ettei vanhassa laakerissa ole mitään vikaa...vaan niimpä uusi vaan on toiminut kolmatta vuotta!! (siis irroitettuaan vanhan laakerin ja tutkittuaan sitä laitto uuden kuitenkin kun oli) Meillä on 60h pyörinyt kone joka leikkasi kiinni oltuaan pajalla (virallisella :) siitä osat !

taotao

Jokos motti tuli kuntoon :huh:

Ilkka R

Ehei nyt on sytkät kohdallaan (vaihdettu) mut tarvitaan vielä se kytkimen vaihto joka hajosi, siitäkin laitan tänne dataa kunhan tulee ensin mulle asti. Nyt näkyy tuossa skoopin käyrälläkin mitä tapahtuu kun kytkin luistaa selittää sen miksi toimii kuin olisi aikaisella, samoin on dataa soft startin toiminnasta. pistän tänne kunhan saan käppyrät kotiin. Tarkoitus laittaa nuo meneen myös rotaxsille kysymysten kera kunhan peltokiireiltä ehditään. Rotaxsilta kaivattaisiin tietoa miksi sytkät jää välillä aikaiselle ts mikä niitä vaivaa, sillä meilläkin vika poistui noista vanhoista eikä saatu uudelleen päälle vaikka yritimme jäähdyttää ja tehdä muita taikoja. vaihdoimme kuitenkin sytkät koska mahd.mittausvirhe suljettiin pois ja vanhat olivat välillä aikaisella joka taas hajoittaa tuon kytkimen ajan kanssa.  Tietoa luvassa.

hannuvir

Ilkka R
Olen tossa etsiskellyt syytä miksi käynnistyksessä tapahtuu ns.takapotku.  Moottoriin vaihdettiin uudenmallinen sytytys ajoitus levy

Kysymys..miksi toimivaan Rotaxiin piti vaihtaa uusi ajoituslevy? Onko jokin bulletiini tästä?
Myös Rotaxin omistajana kyselen.

Ilkka R

Tere .
Tolla uudenlaisella sytytysajoituslevyllä yritetään saada moottori käynnistymään pehmeämmin ja sytytyksen tapahtuessa selvästi yläkuolokohdan jälkeen. Ei tosta mitään bulletiinia ole eikä se mikään välttämättömyys ole, Uudessa levyssä vaan sytytys tapahtuu käynnistyksessä noin viitisen astetta myyöhemmin kuin vanhassa, jos kaikki toimii ok.  Kun moottori potkii takaisin syy voi olla joko sytysbokseissa tai tuossa startti kytkimen laakerissa.
Sytkäboksit jää jostakin syystä välillä sytytteleen startissa käyntiennakolla jolloin moottori potkii kunnolla takaisin ja rikkoo tuon startti kytkin laakerin, tähän rotax on kehittänyt lääkkeeksi uudet sytkä boksit ja markkinoilta löytyy conairin valmistama soft startti boksi joka laitetaan sytkän ja triggereiden väliin ja ehkäisee tuon aikaisen sytytyksen startissa. Tuossa laakeriviassa taas käy niin että männän tullessa lähelle yläkuolokohtaa on ajoituslevyltä jo lähtenyt tieto siitä että rauta on ilmaantunut triggerikelan eteen ja samalla hetkellä kytkin päästää ja mäntä lähteekin palaamaan takaisinpäin sylinterissä olevan paineen takia eli moottori lähtee pyörimään taaksepäin no nyt rauta poistuu taas triggerin edestä samoin kun kävisi kun moottori pyörisi oikeaankin suuntaan ja triggeriltä tulee pulssi  sytytystä varten jonka sytkäboksi luulee olevan myöhässä tuleva startti pulssi ja tällä pulssilla kun sytytetään niin moottori pyritään käynnistämään väärin päin eli potkaisee.  Mikäli käy niin ettei seos syty pytyssä kytkin nappaa taas kiinni kun mäntä on hieman tullut alas päin ja taas yritetään mennä yli ja jos kytkin luistaa niin tullaan takaisin. Nyt kun tuossa on tuo alennusvaihde niin potkurin pyörimisestä ei näe tuota kytkimen luistoa ennen kuin takapotku sytytyksessä. Tuo kytkimen irtoaminen ja männän paluu ja kykimen uudelleen kiinnittyminen tapahtuu niin nopeasti että skoopilla sen saimme näkyviin muuten ei, laitan kuvajaisen tänne kunhan sen saan. Se mikä sitten vaikuttaa siihen miksi boksit sekoilee onkin sitten arvoitus ja kun ne sekoilee ei uudella ajoituslevyllä ole siihen mitään vaikutusta. Lämmöllä voi olla tekemistä samoin pyörimisnopeudella startissa. Millä sitten tietää kummasta viasta on kyse, jaa a. NO mikäli asentaa soft startin ja ei auta niin vika on kytkimessä muuten tarvitaan skooppi ja pari johtoa jolla selviää missä mennään, ajoitus lamppu ja pari maalitäplää  sillä voi yrittää. Tuo boksivika on siitä ilkeä että se menee ja tulee. Soita jos selitykseni oli sekava . Terv. Ilkka 0400 468776

hannuvir

Kiitos Ilkka selvityksestä. Seuraan mielenkiinnolla tätä asiaa. Pitää koputtaa "puuta" :uglystupid2:ettei tulisi omalle kohdalle tuota ongelmaa.

taotao

Kyllä se laakeri aikapitkään yleensä kestää mutta kun alkaa potkia kannattaa vaihtaa vaikka onkin aika työläs!
Katsotaan vielä miten noi sytkät menee mutta toden näköisesti rotaxin jonkinlainen ominaisuus :crybaby:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod