Autonavigaattori varmuusvälineeksi?

Aloittaja Riku.I, elokuu 07, 2012, 13:08:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riku.I

Aloittelen yksinlentoja ja paperikartalla mennään.
Kerhon koneessa ei ole GPS:ää enkä tiedä tuleekokaan.
Hiukan hirvittää jos putoaa kartalta vaikka kuinka olisi peukku reittiviivalla.
Joskus mieli tekisi kaarrella hiukan sivummallakin.
Autonavigaattooria en ole vielä hommannut autoon, mutta ovat sen hintaisia että voisin semmoisen hommata jo ihan muutenkin.
Kysymys: onko (missä mallissa) navigaattoreissa toiminto joka osoittaa sen hetkisen paikan, oli sitten
missä paikassa tahansa. Kaveri kertoi että navigaattorit helposti "imaisevat" lähimpään tiehen kiinni ja asia kannattaa selvittää etukäteen.

Nuuka-Riku

ttorri


Ansis

Sota-aikaan lentäjät opettelivat paikat muistiin, tosin nyt on jopa sisäisten ilmailurajojen valvonta pirun tiukkaa. Mutta maantiedon harrastaminen ei koskaan ole pahitteeksi mm. säiden arvioimisen suhteen. Muutenkaan väkisinlentämisessä ei liene tarpeellista nuolla rajoja varsinkaan harrastuksen alkuvaiheessa, vaan opetella maisemia reviiriltä. Ehkä myöhemmemmin siitä on apua optimoitaessa esim. siirtolentoja.

Rentoudu nyt ja tee reittisi sen verran löysiksi, että voit rennosti käydä nautiskelemassa painovoiman uhmaamisesta ja pidä nopeus kohtuullisena. Näin huomaat, että suuri osa alle 150 kt kulkevista laiteista voi oikeasti ajaa ilman hitekkia pelkän kartan voimin  :thumbsup:
My mind is willing, but purse is weak.

Toma

Jos haluat kuitenkin jotain gps tyylistä ratkaisua mahdollisimman halvalla nin kännykkä on myös mahdollisuus. Kännykän pitäisi tosin sitten mielellään olla "omena" tai android mallinen. Esim Air Navigation Pro maksaa 20€ androidille ja 40€ omenalle. Apple laitteissa se on todella toimiva, androidille se on vielä hieman kehitysvaiheessa.
Olen vaihtanut monta sanaa kehittäjien kanssa ja vaikuttavat olevan innostuneita ja päteviä joten eiköhän anteroversiokin parannu ajan myötä.
http://www.dixdouze.com/xample/index.php/airnavigation

Kuvassa air navigation pro toiminnassa kebnellä....
Terveisin
Tom Arppe

mattir

Itsellä TomTom on pyörinyt nurkissa  jo 2006 syksystä alkaen, joten sen kanssa on takuttu enempikin...

(Tuo LK8000 vaikuttaa tosin paremmalta luetun perusteella, varsinkin jos ei ole TomTom:ia vielä nurkissa valmiina lojumassa.)

Jos tarve on löytää ihan vaan takaisin kotikentälle  tai kohdekentälle tai kartalle niin lähdössä ilman virtoja (ja samana aamuna laturista otettu ja yön yli ladattu) oleva TomTom, jossa reittipisteinä lentokentät ja softana tämä:

http://jrepetto.free.fr/ttmaps/en/index.html

Käyttö on erittäin helppoa: valitse kohdekenttä/reittipiste ja sen jälkeen pysyttelet viivalla, näyttää etäisyyden, nopeuden, lentokorkeuden, saapumisajan yms.. Tallentaa reitin myös jälkipelejä varten (silloin kun on päällä).

Jos haluaa tarkempia karttoja niin sitten menee säätämiseksi:

http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=11301&sid=3cfbc5f6bda103fb06aa02b58e8bc125

Itsellä ollut venekäytössä TomTom v2 ja heikkoudet:

-auringonpaisteessa himmeä
-pelkällä akulla jaksaa max 3 tuntia
-sd-kortille ei valmiina lukitusta (teippiä!) uudemmissa näitä kortteja tosin ei ole
-vakiojalka heikko
-mini usb latausliitin, tämä kun irtoaa niin siinäpä sihtailet...
-jos laite menee totaalijumiin niin vaatii paperinliittimen tms. resettiä varten (TTMapsilla ei ole tapahtunut tosin)
-säätäminen tarkempien karttojen kanssa (tosin tarvii tehdä venekäytössä harvoin=kerran itsellä) ilmailukartat joudut itse värkkäämään jos niitä haluat

ZTE Bladessa on pyörinyt myös Orux Maps veneessä, mutta pari kertaa käytin ja palasin TTMapsiin. Vielä huonompi latausliitin, eikä jalkaa laisinkaan, käyttäminen hankalampaa, akku hyytyy näyttö päällä nopeasti.

Mutta jos haluaa vähänkin paremman laitteen, josta on mahdollista nähdä karttaa ns. riittävästi niin tuossa yllämainittu iPad on se 1. vaihtoehto ja niitä näyttää ilmaantuvan ilmailupiireihin sitä tahtia, että voinen olettaa että "aidot" ilmailu GPS:ät harvinaistuvat harrastelijoiden parissa aika nopeaa tahtia, hintakin kun on alle 50% esim. Garmin 495:sta. Lisäksi laite toimii hyvin myös (koppi)veneeessä (esim. Navionics).







Riku.I

Tota kännykän navigaattoria en edes miettinyt jos vaikka virta muka loppuu. No kelpaahan se mittaritaulun tupakan sytkäliitäntä kännyllekin!!??

Verkkopuodissa on nyt käyty hakemassa photonav ja alkaa hämmästely!

Aki Suokas

onko käyttäjäkokemusta kännynavigaattorista pienkonenopeuksilla? Siis ihan varmistusmielessä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

ON sitä tullut käytettyä sekä ilmassa , maalla että merellä, Ja toimii yllä hyvin niemnomaan backuppina. On jopa "pelastanut" kerran kun pilkkopimeessä merellä veneestä häipyi sähköt ja ja tietenkin tiukassa paikassa missä kareja joka puolella.
Lentopuuhissa olen käyttänyt muutamalla reitillä jopa päänavigaattorina, (kartan lisäksi) ja toimii se siinäkin mutta kannattaa suunnitella reitti hyvin valmiiksi, sen näpertminen lennon aikana on hieman haastavaa. Ja joo, laturissa kannattaa pitää, näyttö kun syö eniten virtaa koko laitteessa, ja auringossa se on pidettävä kirkkaimmillaan niin se ei montaa tuntia pöhise ilman jatkuvaa latausta.

Kokeilin huvikseen Nokia Lumian marttaa joka on siis tarkoitettu maantiekäyttöön, kyllä silläkin perille löytää ja vielä huvittavasti jos laitta reitin päälle ja seuraa maantietä. Ylinopeusvaroitus on päällä jatkuvasti :)
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod