Rallye experimentaaliksi

Aloittaja peksa, helmikuu 29, 2012, 23:29:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

peksa


SamiM

Hyvä!

Näitä projektikuvia katselee kyllä mielellään :thumbsup:

4trade

Hieno projekti  :thumbsup:. Mainiota että laitoit linkin tänne, projektikuvat on aina mukavaa katseltavaa, niistä saattaa jopa oppia jotain. Tuosta automoottori konversiosta kuulisi lisääkin mieluusti, mikäli aika ja viitseliäisyys riittää,kun aloitat tekemään sitä. Täällä olisi taatusti kiinostunut lukijakunta valmiina.... ;D

Tuossa on neliöitä niin paljon että tuo nielee tunnin jos toisenkin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

peksa

Voiha tuosta moottorista jotai laittaa. Tällä hetlkellä tilattu ruisku(sds) ja alennusvaihde(marcotte). Teho tavoite on n.230hp. Moottorin muutoksista lähinnä sisuskalujen vaihtoa eaglen kanget ja todennäkösesti wisecon männät (harkittu myös cosworthia, mutta ei ole saatavilla sopivaa puristussuhdetta.) Ahtimeksi laskeskelin Garrettin gt2871(48 trim ja turbiini .86 ar). Moottorin aihio tuli puolasta ja on vm 2008 2.5l turbo.
Tuossa on mielestäni hyvä linkki jos meinaa subarua ruveta tekemään. Ehdottomasti paras vinkki projektin aloittamiseen kuitenkin tuli täältä foorumilta "eiku romut pihalle ja rupee tekemään".

http://www.sdsefi.com/aircraft.html

4trade

Oletko mitoittanut turbon ainostaan yläkierroksilla toimivaksi (pienempi pakovastus ja lämpökuorma pakoventtiileille) lentokonekäyttöön vai oliko sinulla jotain muita kriteerejä sen suhteen?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

peksa

Turbo on mitotettu Garretin ohjeen mukaan kierroksille 4000 ja ylöspäin. Vääntökäyrän tarkastelun perusteella ollaa valittu tuo 4000 rpm tavoitelluksi matkalento tehoastukseksi ja siitä lähdetty rakentelemaa alennusvaihteen välitys suhdetta yms. Turbo on hieman alkuperäistä isompi johtuen juurikin käyttö tarkoituksesta, että kun ajellaan jatkuvasti isommilla kierroksilla ni ei nuo pakolämmöt nousisi hirveän ylös. Myös tarkastellessa alkuperäisen ahtimen+moottorin dyno/ahto käyrää selviää miksi ei kannata alkuperäistä ahdinta käyttää.  Tuolla sds:n sivuilla on kyllä hyviä mietteitä kokeiluita asiaan.

peksa

Tänään saapui pakettia kanadasta. Marcotten alennusvaihde ja sds ruiskuboksi. Äkkiseltää katottuna tuo alennusvaihde tuntuu aika järeältä työltä. Lisäilin kuvia tuonne faceen.

peksa

Moottoripukki ois sit valmis ja koekuormitettu. Tuntuu ku ois päässy isommankin harppauksen eteenpäin.

Martti Mattila

Tuo on jo lentokoneen pelastusoperaatio,on noi syöpymäkorjaukset suuritöisen näköisiä.Uusien rautojen hitsaukset
on pientä niiden rinnalla,niitähän minäkin.Mutta noi peltityöt.syvä kumarrus.

peksa

Tuo peltihomma on mennyt mukavasti ku on ottanut aina paikka kerrallaan. Nuo kellukevahvistukset piti olla se viimeinen niittaus. Tarkastellessa löytyi sitten vielä tuo moottorikiinnikkeiden vahvikkeen syöpymä. Tuossahan on lähtökohtana, että kone olisi uutta vastaava kun sadaan kasaan ja siksi availtiin myös noita vanhoja vähän huonosti tehtyjä korjauksia vaikka ne olisi voinut vielä jättää. Suurin syöpymälähde noissa näyttäis olevan nuo pursotetut osat.

viper

Aika vauhdilla edennyt tämä projekti :) Onko viime aikoina jäänyt kuvien lisäily facebookkiin, vai onko projekti tauolla? 

peksa

Kesällä piti laajentaa taloa. Syyskyyssa syntyi poika, joten ollut vähän kiireitä. Ollaan yritetty taas alotella, mutta tuntuu aina siirtyvän kun tulee jotain muuta. Eiköhän tuo pakosarjan ja sähköjen virityksellä tässä keväällä taas jatku.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod