Ilman selvitystä valvottuun ilmatilaan?

Aloittaja masal, huhtikuu 18, 2012, 08:47:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

masal

Otsikko on mikä on, mutta kyseessä on siis se että ilman selvitystä ajaudutaan syystä tai toisesta valvottuun ilmatilaan ilman lennonjohdon selvitystä.
Näitä tapauksia on yllättävän paljon, suurin osa Malmin/Helsiki-Vantaan alueella, mutta samaa tapahtuu myös muualla. Huolestuttavaa tässä on lennonjohdon kannalta, se että heille tulee tietoon
lähinnä vain ne tapaukset joissa on ollut transponderilla varustettu kone ja tuo transponderi on ollut jopa päällä. Eli he pelkäävät että näitä ilmatilan loukkaus tapauksia voi todellisuudessa olla paljon tiedettyä enemmän. Itseäni hieman häiritsee se, että näistä viranomaisilla tiedossa olevista tapauksista ei ole tiedotettu ainakaan harrastepuolen lentäjille jolloin tilanteen vakavuudesta ei välttämättä olla tietoisia harrastepilottien puolella.

Tästä on nyt nousemassa taas asia mikä voi johtaa laajimmillaan siihen viimevuonna nähdyn kaltaiseen tilanteeseen, että määrätään transponderi pakolliseksi kaikkiin valvottuihin ilmatiloihin kaikille ilma-aluksille.

Mitä siis tulisi tehdä? Onnettomuustutkintakeskus järjesti aiheesta palaveria eri toimijoiden välillä jossa myös Liiton edustus oli paikalla. Tuon palaverin tuloksista tiedotetaan kun sen anti saadaan kootusti jäsennellyksi. Miten on lentäjät, mitä meidän tulisi tehdä, että emme tietämättämme tai välinpitämättömyyttämme ajautuisi laskeutuvan/nousevan reittikoneen eteen ja näin aiheuttaisi onnettomuuden varaa tai jopa onnettomuutta? Yksi tutkinnassa oleva skenaario on mahdollinen reittikoneen ja Ultrakevyen yhteentörmäys valvotussa ilmatilassa!

Olisiko meillä harrasteilmailijoilla antaa jotain vinkkiä miten näistä illmatilan loukkauksista päästääisiin eroon. Omasta mielestäni transponderi on tilanteen jälkihoitoa ja antaa lennonjohdolle välineen toimia kun tilanne on päällä, mutta itse ongelmaa se ei välttämättä poista. MItäs  mieltä olaan, mitä pitäisi tehdä jotta osaisimme pysyä omalla tontillamme?? Huolestuttavin tilanne on tosiaan tuolla Malmin/Vantaan seudulla. Lisäksi tapauksia on niin Ultra kuin Mopu ja PPL piloteilla, sen kummemmin erittelemättä. TraFi/Finavia/OTKES tulevat tekemään jotain ratkaisuja/malleja ellei tilanne muutoin muutu.

Herättääkö ajatuksen aihetta tai jopa kommenntteja?

Markku Salminen

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 18, 2012, 08:47:38Mitäs mieltä ollaan, mitä pitäisi tehdä jotta osaisimme pysyä omalla tontillamme??

Minun ei ehkä pitäisi sanoa mitään, koska lentelen nykyisin aika vähän ja "varman päälle", mutta kommentoin silti.

Jokainen meistä voi vaikuttaa vain omiin tekemisiinsä. Huolellinen lennon valmistelu on kaiken A ja O. Jos lähtee lentelemään ex tempore ja siinä lennellessään päättää, että käynpä tuolla ja kurkistetaanpas tuonnekin, käy varsinkin vähäisellä lentokokemuksella helposti niin, että kohta ei aivan tarkalleen enää tiedetä, missä ollaan, ja jos tämä seikkailu tapahtuu lähellä valvottua ilmatilaa, voidaankin helposti olla valvotussa ilmatilassa ilman selvitystä. Lentoreitit ja reittipisteet pitää siis päättää jo maassa ennen lentoa, mittailla astelevyllä ohjaussuunnat, laskea tuulikorjauskulmat sun muut ja pitäytyä tässä lentosuunnitelmassa (en nyt tarkoita sitä suunnitelmaa eli plaania, joka annetaan lennonjohdolle), mahdollisesti vielä laatia varasuunnitelmat ja varasuunnitelman varasuunnitelmat, mikäli ensisijaisen suunnitelman toteuttaminen ei onnistu vaikkapa huonontuneen sään takia tms.

Voinen kertoa yhden tapauksen, koska aikaa on jo vierähtänyt useampi vuosi. Opiksi ja varoitukseksi.

Lensin kaverin kanssa Räyskälästä Malmille Degerin kautta, hän jäi Malmille, josta ajoi autolla kotiinsa, minä palautin koneemme Räyskälään. Päätin lentää Nokan kautta ulos ja suunnata EFHK:n lähialueen länsipuolelta Räyskälään, vaikka sillä suunnalla näyttikin möllöttävän iso cumulonimbus. Kauklahden ison radiomaston luona näin, että välistä sopii kyllä, ja takana on jo parempaa säätä. Siitä vain Bodominjärven ja Velskolan Pitkäjärven länsipuolitse pohjoiseen, niin pysyn poissa lähialueelta, ja korkeus alle 1300 ft MSL, niin pysyn poissa TMA:lta. Siinä Velskolan kohdalla, missä lähialue on leveimmillään, oli näkyvyys länteen jo varsin huono eikä se pohjoiseenkaan ollut kaksinen, mutta lähialueella näytti hyvältä. En kuitenkaan pyytänyt selvitystä lähialueelle, koska olen siinä käsityksessä, että me pikkukoneilla lentelijät emme ole kovinkaan tervetulleita tuohon ilmatilaan, vaan annoin mennä edelleen ja ajattelin, että pyydän selvityksen vasta sitten, jos sää tuosta vielä pahenee, ja otan vastaan lennonjohtajan sapiskat. Kohtahan sitten sää taas paranikin, huono näkyvyys jäi takavasemmalle, edessä oli hyvää säätä, Nummela näkyi hyvin ja sen takana oli hyvää säätä ties kuinka pitkälle, mutta ilta jo hämärsi. Perille olisi siis päästävä hetimiten. No, minäpoika lensin tyytyväisenä ja välillä vilkaisin karttaakin, sitten iski epäilys: "Missä hiivatissa minä olen, mikä tuo iso taajama on, jossa on tuollainen komea kirkkokin, kun ei sitä näy kartassa ollenkaan?!? Tuolla on Nummela, mutta mikäs tuo on?" Tuli jo pienoinen paniikkikin, sitten pistin VORriin Vihdin majakan jakson ja lensin sen kautta Räyskälään ilman lisäkommelluksia. Mikä se iso taajama sitten oli? Vihdin kirkonkylähän se, ja syy, miksi se ei näkynyt kartassa, oli siinä, että nykyiset kartat ovat niin täynnä erilaisia tekstejä, että yksi sellainen peitti taajamaa kuvaavan läiskän ja muistaakseni myös Vihti-sanan  :embarassed:

Ilmatiloja en siis loukannut, mutta muuten toimin sangen ääliömäisesti tuolla lennollani, ja paremmalla ennakkovalmistelulla ja järkevämmillä valinnoilla ("parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa") tuokin lento olisi ollut rutiinisuoritus, jota ei välttämättä jälkeenpäin edes muistaisi ainakaan vuosien päästä.

t. Mikko

ttorri

Jos transponderin käyttö on jonkinlainen lääke, niin tarkoittaako se sitä että koneet eivät näy kunnolla tutkassa. Pyörittelen juuri työpöydälläni 0,05mm paksua messinkipeltiä. Siitä voisi nikkaroida vaikka soppiheijastimen. Tutkanäkyvyys paranee, mutta ei se eksymistä tai muuta seikkailua estä.


masal

Lainaus käyttäjältä: ttorri - huhtikuu 18, 2012, 10:47:09
Jos transponderin käyttö on jonkinlainen lääke, niin tarkoittaako se sitä että koneet eivät näy kunnolla tutkassa. Pyörittelen juuri työpöydälläni 0,05mm paksua messinkipeltiä. Siitä voisi nikkaroida vaikka soppiheijastimen. Tutkanäkyvyys paranee, mutta ei se eksymistä tai muuta seikkailua estä.



Niin, osa tätä soppaa on se, että lennonjohdolla ei ole käytössä primääritutkatietoa (siis sellaista heijjastukseen perustuvaa tutkatietoa) millään kentällä, vaan heidän toimintansa perustuu täysin transpoderikaikuihin. Näinollen mitkään transponderittomat koneet eivät mitenkään näy lennonjohtajien tutkilla. Ei edes tietääkseni aluelennonjohdossa. Puolustusvoimat ovat asia erikseen mutta heidän tutkakuvansa ei ole siviililennonjohdon käytössä.
Markku Salminen

ttorri


masal

Niin ja vielä lisää uutta pohdittavaa ainakin itselleni aiheutti seuraavat:
Lennonjohdon mukaan he joutuvat joissain tilanteissa todella käyttämään kaiken heille varatun tilan, jolloin kummallakaan osapuolella (VFR pilotti alueen alla/vieressä ja "Bussikuski" mahdollisesti IFR:ssä yläpuolella/vierellä) ei ole varaa harhautua rajan väärälle puolelle ilman että porrastukset alittuisivat...

Lisäksi lähestymislinjan alla ilmailevan ultrapilotin tulisi olla hieman huolissaan kun juuri saman kohdan yli on mennyt raskas vaikkapa rahtikone jättäen jättöpyörteensä odottamaan rajoja hipovaa hieman kevyemmällä kuormalla kulkevaa kaksipaikkaista...

Eli jopa rajojen ulkopuolella voi olla arvaamattomia tapahtumia, ellei osaa varautua ja pitää riittävää etäisyyttä noihin hieman suurempiin kanssailmailijoihin. Omakin turvallisuus on siis kyseessä, ei ainoastaan lennonjohtajan mielenrauha.
Markku Salminen

Ansis

Eipä siihen muuta lääkettä ole, kuin asennekasvatus. Kuten Mikko tuossa jo kirjoittikin, huonosti valmisteltu operaatio on hyvin valmisteltu onnettomuus. GT-karttaan voi täydentää omalle lennolle tarvittavat informaatiot, mutta se edellyttää taas tiedon mitä on lentämässä. Näin saa paremman visuaalikartan. Vielä merikartoista, joita saa lainattua vaikka kirjastoista, merkataan langat vesistöiltä samaan karttaan. Lisäksi jokainen töpännyt eloonjäänyt voisi kertoa vaikka anonyymisti kohelluksistaan vaikka foorumilla, koska edelleen uskon ainakin muutaman olevan niin fiksu, jottei tee toisen tekemää virhettä uudelleen.

My mind is willing, but purse is weak.

jkarjanl

Tämä on ehdottomasti tärkeä asia. Ilmiselvänä vaarana on se että jos emme itse opi tavoille niin tulee toinen ja opettaa. Tässä tapauksessa siis säännökset ja byrokratia uhkaavat kiristyä jos nämä täysin turhat ilmatilarikkomuset eivät käänny ripeästi laskuun.

Ja silti melkein kaikilla lentäjillä olisi taskussa puhelin, mihin sisältyvän GPS:n avulla paikan voi tarkistaa reaaliajassa kymmenien metrien tarkkuudella. Edellisen kesän taskussani oli uutena 117 euroa maksanut ZTE älypuhelin, ja siinä ilmainen XCsoar -ohjelmisto, siis tämä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xcsoar
Siihen löytyy Suomen ilmatilat valmiissa muodossa, sen kun kopioi tiedostot oikeille paikoilleen. Tämän jälkeen on mahdottoman kätevä kesken lennon kaivaa se (lentokonetilassa oleva) puhelin esille ja tarkistaa sijainti paperikarttaan nähden.

Talvella vaihdon Applen tuotteisiin, ja tuli ostettua Air Navigation Pro, 29 euroa iPhoneen. Siihen toiset 29 euroa, ja taskussa kulkeekin KOKO Suomen virallinen ilmailukartta. Toki vain paperikartan rinnalla, mutta antaa kummasti itsevarmuutta suunnistukseen.

Mielestäni noita GPS -laitteita on ihan turhaan takavuosina "demonisoitu", itselläni on kaksi gps:ää mukana lentäessäni, ja silti paperinen kartta on ja pysyy primäärikarttana.

Toinen juttu on tietysti nämä epäsäännöllisesti auki olevat ilmatilat, mutta lähteminen muulle kuin laskukierroslennolla bullettiineja tarkastamatta on kyllä pelkkää laiskuutta, senkin kun voi kätevästi tehdä puhelimen näytöltä nykyisin. Täytyyhän ne säätkin sieltä katsoa, samalla ne bulletiinitkin menee.

Ei kaikkien tarvitse nauttia lentosuunnitelmien laatimisesta tai tornin kanssa keskustelusta, en minäkään siitä niin välitä ellei pakko ole. Mutta ehdottoman pakko on oppia tietämään missä ja milloin mikäkin alue on G-luokan ilmatilaa, ja milloin sieltä on pysyttävä poissa jos kerran ilman plaania mennään.


-Janne

Andrei Simonievits

Lääke tahattomiin ilmatilarikkomuksiin on koulutus. Usein näkyy monilta unohtuvan että sinne valvottuun voi joutua muualtakin kuin sivurajalta. Lennellään valvotun alla eikä muisteta/tiedetä että tietyn rajan yli ei voi nousta ilman selvitystä. Siis kerhoissa lennonopettajat pitämään kertauskurssia ilmatiloista.

juhan

Vielä kun saisi kanssailmailijat innostumaan näistä kertauskoulutuksista :-\
Useinmiten ne samat innokkaat osallistuu ja ne kaikki muut 95% ei reakoi millään tavalla. Tämähän on vain harrastus ja osallistuminen vapaa ehtoista.

heikkiuu

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - huhtikuu 19, 2012, 14:05:51
XCsoar -ohjelmisto, siis tämä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xcsoar
Siihen löytyy Suomen ilmatilat valmiissa muodossa,

Oletko löytänyt tähän uudempia ilmatilarajoja kuin päivältä 7.6.2001, jotka ovat soaringwebin sivuilla?

Heikki

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: heikkiuu - huhtikuu 21, 2012, 12:31:42
Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - huhtikuu 19, 2012, 14:05:51
XCsoar -ohjelmisto, siis tämä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.xcsoar
Siihen löytyy Suomen ilmatilat valmiissa muodossa,

Oletko löytänyt tähän uudempia ilmatilarajoja kuin päivältä 7.6.2001, jotka ovat soaringwebin sivuilla?

Heikki

Käytin muistaakseni http://www.hansto.fi/seeyou/?q=node/32 -sivuilta löytyvää Ilmatila2010.txt -tiedostoa.

-Janne

heikkiuu


[/quote]

Käytin muistaakseni http://www.hansto.fi/seeyou/?q=node/32 -sivuilta löytyvää Ilmatila2010.txt -tiedostoa.

-Janne
[/quote]

Kiitos
Heikki

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod