Bensaa?

Aloittaja Lauri Lounasheimo, huhtikuu 22, 2005, 03:01:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lauri Lounasheimo

Tuolla "peltikoneosastolla" Jere kirjoitti mm. "PPL ei kiinnosta, koska 100LL:n saatavuus ja hinta tekevät Cessnalla lentämisen varmasti yhä kalliimmaksi. "

Niinpä, mutta autobensan saanti koneeseen vaatii nykyään kannujen kanniskelua bensikseltä autoon ja sieltä koneeseen ja takas. Vaikka 100LL on myrkkyä 912 Rotaxille, niin sillä vaan usein käytännössä lennetään (laiskuus, pousarimääräysten tuntemattomuus). Tietäiskö kukaan mitään laillista keinoa saada edes pientä autobensapousaria kentän laidalle?

Laitoksen kentille pitää varmaan (?) saada Laitoksen lupa mutta tarvitseeko autobensapousari kaikilla kentillä jonkin asteen ympäristö tms luvan? Ja korpikentillä pousarin pitää vielä kestää mopopoikien nerokkaat varastus- ja täväysyritykset.

Josko tätä forumia lukee joku murtoteknisesti orientoinunut ympäristöjuristi, niin kerro vihjeitä,
toivoo /Lare

Hanu

Kyllä tuo autobensasäiliön saaminen yleisen lentokentän laidalle
on nykyisten ympäristölakien mukaan niin suuri prosessi, että
eipä siihen kannattane ryhtyä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Onhan maatiloillakin "tupaöljy" tai dieselpolttoainesäiliöitä eli
ns. tilatankkeja.  Polttoainemäärät eivät kuitenkaan saa olla
suuria, koska valuma-alue pitää eristää isompien säiliöiden
osalta samalla tavalla kuin huoltoasemillakin = kallista?

Joku ympäristölakien asiantuntija vois kommentoida asiaa, mutta
suosittelen rahtaamaan niitä jerrykannuja edelleen.

T:HNu

Matti Rissanen

Joensuun Ilmailukerhossa tutkitaan mahdollisuutta käyttää autobensaa Lycomingin lekomoottorissa.

AKu

LainaaJoensuun Ilmailukerhossa tutkitaan mahdollisuutta käyttää autobensaa Lycomingin lekomoottorissa.
http://www.multi.fi/kik/autopensa.htm

http://www.multi.fi/kik/grumman/autopensalupa.htm

AKu

Hanu

Miten autobensa on käyttäytynyt moottorissa (Akun mainitsemat koneet)?

Onko venttiilit pysyneet kunnossa?  Entä mahdolliset käyntihäiriöt?
Onko käynnistys onnistunut yleensä hyvin.
Miten paljon näillä koneilla on lennetty?

Tämä autobensan käyttö olis tulevaisuuden lentokustannuksia
ajatellen mielenkiintoinen seikka. Euroopassa on jossain
muussakin maassa näitä kokeiluja menossa?

Laittakaa kokemuksia vaikka tuonne yleisilmailun puolelle?

T:Hanu

masal

LainaaKyllä tuo autobensasäiliön saaminen yleisen lentokentän laidalle
on nykyisten ympäristölakien mukaan niin suuri prosessi, että
eipä siihen kannattane ryhtyä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

Onhan maatiloillakin "tupaöljy" tai dieselpolttoainesäiliöitä eli
ns. tilatankkeja.  Polttoainemäärät eivät kuitenkaan saa olla
suuria, koska valuma-alue pitää eristää isompien säiliöiden
osalta samalla tavalla kuin huoltoasemillakin = kallista?

Joku ympäristölakien asiantuntija vois kommentoida asiaa, mutta
suosittelen rahtaamaan niitä jerrykannuja edelleen.

T:HNu
Ei ole mahdotonta ei. Tarvitaan vain luvat ja asianmukaiset systeemit.

Oiskohan ihan mahdoton ajatus että joku suomalainen huoltamo tasoittais viereisen pellon ultria varten ja tarjoaisi mahdollisuutta tankata huoltamoltaan suoraan. Oishan se mainosta myös huoltamolle kun vois sanoa että täällä käy lentokoneita tankkaamassa. Siellä vois sitten tankata koneensa matkan varrella. Eikös joku tarina kerro että aikoinaan trikellä on käyty tankilla ihan huoltamon parkkialuetta kiitotienä käyttäen...
Markku Salminen

Karoliina

Malmilla jos rullaustietä jatkettaisiin kentän läheiselle automaatille, koneen tankkaus
kävisi kätevämmin. Matkaa ei ole paljon, mutta reitti automaatille puuttuu lentokoneilta.
Me tankkailemme kanisterien kanssa mikä on vähän ikävää puuhaa ja ei muutenkaan
tee hyvää kuitukoneelle kun siivelle tippuu usein hieman bensaa kun kanisterista tulee
bensa ulos epätasaisesti ja etenkin jos yrittää yksin tankata, vaikeuksia on suppilon
kiinnipitämisen kanssa sekä kanisterista kaatamisen kanssa yhtäaikaa varsinkin kun täysinäisen
18 litran muovikanisterin paino on siinä rajoilla että jaksaako sen yksin nostaa siiven korkeudelle
vai ei eikä kanisterin jättö hieman vajaaksi kovin paljoa auta tilannetta.
Matkalennoilla käytännössä on pakko tankata 100LL:ää, koska autobensan hankkiminen vieraalla
kentällä nopealla aikataululla on käytännössä lähes mahdotonta, etenkin ottaen huomioon että
ultran puuttuva tavaratila (vaikka kanisteri ei paljon mitään tyhjänä painaisikaan,
ei sitä voi mukaan ottaa ihan siitäkin syystä että se ei mahdu yhtään minnekkään)
ei suinkaan helpota mahdollisten tyhjien kanisterien mukaanottoa -
toisin sanoen kun mukana ei ole edes tyhjiä kanistereita, ei voi ajaa edes taksilla lähimmälle
huoltoasemalle. Joten silloin tällöin menee tankkiin 100LL:ää ja se vaan täytyy ottaa huomioon
huolloissa, öljylaadussa yms. Olisi mukavaa toki jos bensayhtiöt alkaisivat tarjota autobensaa
lentokentillä, toivottavasti näin joskus tulevaisuudessa tapahtuu.. Tosin siinä vaiheessa saatetaan
itse hyvällä säkällä ajella jo dieselillä ja pistetään tankkiin JET-A1:stä.

Tuomas Kuosmanen

#7
LainaaMe tankkailemme kanisterien kanssa mikä on vähän ikävää puuhaa ja ei muutenkaan
tee hyvää kuitukoneelle kun siivelle tippuu usein hieman bensaa kun kanisterista tulee
bensa ulos epätasaisesti ja etenkin jos yrittää yksin tankata, vaikeuksia on suppilon
kiinnipitämisen kanssa sekä kanisterista kaatamisen kanssa yhtäaikaa varsinkin kun täysinäisen
18 litran muovikanisterin paino on siinä rajoilla että jaksaako sen yksin nostaa siiven korkeudelle
vai ei eikä kanisterin jättö hieman vajaaksi kovin paljoa auta tilannetta.
Eikös lappo toimisi tuossa tilanteessa ihan hyvin? Kannu siivelle ja letkun kautta tankkiin.. Siihen voisi varmaan laittaa semmoisen perämoottorin "ilmat pois" -pumpun väliin. Samoin ainakin lennokkimiehillä on semmosia veivattavia ja jopa sähkökäyttöisiä pumppuja mitä voisi pitää jerrykannun kanssa auton peräkontissa..?

//Tuomas

kate

Lainaa
Eikös lappo toimisi tuossa tilanteessa ihan hyvin? Kannu siivelle ja letkun kautta tankkiin.. Siihen voisi varmaan laittaa semmoisen perämoottorin "ilmat pois" -pumpun väliin. Samoin ainakin lennokkimiehillä on semmosia veivattavia ja jopa sähkökäyttöisiä pumppuja mitä voisi pitää jerrykannun kanssa auton peräkontissa..?

Taitaisi mennä ikä ja terveys lapotessa 60 litraa bensaa koneen tankkiin ja
koko ajan pitäisi olla silti vahtimassa ettei mene yli. Samoin 60l siirtäminen
pienellä akkukäyttöisellä sähköpumpulla veisi kyllä ikuisuuden ja koneen
akun tyhjäksi moneen kertaan.

Joidenkin olen nähneen tuovan bensatynnyrin henkilöauton peräkärryllä
ja silloin voi olla riittävän iso pumppukin mukana mutta taas se Malmin
kenttään asematasollekkin ajoluvan hankkiminen on aikamoisen
byrokratian takana.

Pitäisi varmaan pistää pikkuisen peräkärryn pyöriin moottorin niin sen
voisi kevyesti "työntää" koneen vierelle kun työnnettävän kärryn
viemiseen ei tarvinne lupaa :)

Taitaa siis se kanistereiden kanssa lotraaminen olla edelleen se helpoin tapa.  

Sinänsä luulisi että Malmin kenttällä riittäisi kysyntää autobensa-automaatille
ottaen huomioon että kaikki Rotaxilla toimivat ultrat mielummin käyttäisivät
sitä. Jos/kun se kelpaa aika monelle moottorikoneellekkin niin toisihan se
niidenkin käyttäjille aikamoisia kustannussäästöjä. Eli pitäisi vain
olla bensa-asemanpitäjä joka näkisi bisnes mahdollisuuden.

Voi vain olla että kun on kokoajan kirves Malmin kenttän yllä niin
kukaan ei uskalla investoida.

Kate  

JuhaV

Lainaa
LainaaJoensuun Ilmailukerhossa tutkitaan mahdollisuutta käyttää autobensaa Lycomingin lekomoottorissa.
http://www.multi.fi/kik/autopensa.htm

http://www.multi.fi/kik/grumman/autopensalupa.htm

AKu

Moi

"autobensan" käyttö on ainakin Saksassa melko yleistä ja tarvitaan vain asentaa muutamia osia, jotka mahdollistavat 98E:n käytön. Alkoholi pitoisuus on mielenkiintoinen asia, koska DIN EN 228 mahdollistaa jopa 5% alkoholipitoisuuden. Ainakin Suomessa olevista huoltamoketjuista kaksi kertoo alkoholipitoisuuden olevan alhainen ja alkoholi on korvattu muilla lisäaineilla.
Alkoholihan on myrkkyä kaikille normaali kumi tiivisteille ym. ja esim. Rotaxin moottoreissa ei kannattaisi käyttää mitä polttoainetta tahansa ( henk. koht. mielipide )

Juha Vestman

Petri Ahonen

Kokkolan ilmailukerhossa kyllästyttiin myös siihen iän ikuiseen "aja-10km-täytä-10kpl:tta -10l bensakanisteria"- rumbaan joten ratkaisimme asian seuraavasti:
Otettiin yksi keskikokoinen auton peräkärry, jonkun onnettoman kuorma-auto menetti polttoainesäiliön, yksi sähkökäyttöinen polttoainepumppu ja soppaan lisättiin tietenkin maadoitusjohto,palonsammutin ja kunnon pressukankainen peite kehyksineen...
VAK sallii 450l kuljetukset kenen tahansa autoon kytkettynä.
Meidän ratkaisun on hyväksynyt palopäällikkö.
Homma on äärettömän hyvin toimiva ja enää ei tarvitse tulla tuntia aiemmin kentälle vain siksi että joku on tullut moottoripyörällä tai mersulla ja ei siten ole päässyt pöniköitä täyttämään...

Koska EFKK on "iso" kenttä, on se hyvin aidattu joten "mopopoijjaatkaan" eivät pääse osingoille... katsos kun polttoainepumppu toimii voimavirralla ja sitä tarjoillaan hallin sisällä olevasta pistokkeesta jatkojohdolla...
Niin, ja onhan siellä vielä kamerat ja kentän henkilökuntaa asuu heti hallin vieressä.

Korpikenttä käytössä sen voisi pistää hallin sisälle käytön jälkeen. Tottakait teillä on siellä hälyttimet???

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod