Ultran sähköasennus asiaa....

Aloittaja Juhannus, maaliskuu 17, 2012, 12:36:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhannus

Anteeksi tyhmyyteni...Olen tässä katellut erästä ultran sähkökaaviota, ja miettinyt pääni puhki, miten sitä kannattaisi lähteä tekemään...kaaviossa on sellainen osa, kuin MASTER BUS, mitä tällä oikein tarkoitetaan?, entäs mihin kannattaisi laittaa sähköjen maadoitus peltikoneessa?, samoin, missä olisi hyvä paikka pääkytkimelle, miten esimerkiksi Eurostarissa pääkytkin on toteutettu?Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan asiasta.

4trade

BUSBAR on tuo virtakisko, mistä otetaan ulos useampia lähtöjä erilaisiin tarpeisiin. Näkemättä vaikea sanoa tarkoittaako tuo juuri tuota päävirta kiskoa...mutta mikäli siitä lähtee useampia ulosvientejä silloin se tarkoittaa juuri tuota.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Juhannus

Noniin, tuo asia selkisi hyvin.Onkohan noita valmiina Suomesta saatavilla, vai joutuuko tekemään ite...

Reijo Österberg

#3
Katso yksityisviesti!

Tuossa kaaviokuvassa ei ole MASTER SWITCHiä ja nuo BUS BARista lähtevät kaarevat viivat ovat joka sulakkeita, automaattisulakkeita tai automaattisulakkeen ja kytkimen yhdistelmiä, jotka mitoitetaan kuorman (=virran) mukaan. Samoin johtimien paksuus = poikkipinta-ala määräytyy kuorman mukaan. Virtakiskoja löytyy sekä ruuviliitoksella (katso esim. ENSTOn N- ja PE-kisko-osat ja tarvikkeet) että abikoliitoksella (katselen mistä löytyisi).
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

Lisää ruuviliitoskiskoja ja kosketussuojia, kylläkin turhan isoille virroille:
http://asiakas.trimedia.fi/silverway.fi/public_html/verkkokauppa/kytkentaekisko-871/
-Reijo Österberg-

peksa

Tuossa videolla on perinteinen Cessna yms käytetty virtakisko ratkaisu. http://www.eaavideo.org/video.aspx?v=1156838712001

Karri Koivusalo

Noista EAA:n videoista selviää tavanomaiset sähköasennukset lentokoneisiin, mutta nopea katsaus OH-YHS:n sähköihin joita olin tekemässä:

Päävirtakytkimen läpi ei kulje päävirta, vaan sillä ohjataan päävirtarelettä; päävirtajohto on sormen paksuista tönkkökaapelia jonka läpi voi ajaa muutama sata ampeeria. Päävirtakaapeli kulkee päävirtareleeltä käynnistysreleelle, johon on haaroitettu hieman ohuemmat johdot lataussäätimelle ja ohjaamon main bus bariin. Päävirtareleen solenoidi on kytketty sisäisesti akkujännitteeseen, ja siitä kulkee maadoitusjohto virtakytkimelle, jonka maadoittamalla rele sulkee päävirran kontaktorin. Rele kytkettiin mahdollisimman lähelle akkua jotta saatiin aina jännitteessä oleva johdin mahd lyhyeksi (pitkät johdot ilman jännitteenkatkaisumahdollisuutta ovat jonkinmoinen riski kaputtitilanteessa). Releen ohjausjohtoon laitettiin varmuuden vuoksi pikasulake jolla päävirran voi katkaista mikäli johto on jonkin vian takia on oikosulussa maahan ja päävirta on saatava pois. (Käytännössä valmistautumista uhkaavaan onnettomuuteen; tätä pikasulaketta EI SAA käyttää moottorin pyöriessä akun irrottamiseen järjestelmästä, tai jotain käryää)

Virtakisko toteutettiin kuten videolla näytettiin. Abikoilla toteutettua bus baria harkittiin, mutta se olisi tullut kalliiksi, vienut turhaa tilaa ja vaatinut paljon lyhyitä johdonpätkiä, mikä olisi sotkenut mittaritaulun taustapuolta melkoisesti lisää. Messinkikisko osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi; sen ympärille laitettiin vielä kutistesukka, johon leikattiin kiinnityskorvien kohdille aukot. Näin saatiin paljaat jännitteiset osat hyvin piiloon.

Maadoituksista on paha sanoa mitään. Hinu on puurakennetta, tulipelti on maadoitettu ja tätä käytetään yleismaana.

Juhannus

Minkäkokoinen päävirtareleen pitää olla, ja olisko vaikka jotain suositusta.

Karri Koivusalo

Aircraftsprucen perus-päävirtarele on edullinen ja kelvollinen: http://www.aircraftspruce.com/catalog/elpages/masterrelay.php

Tärkeää on että on tehty jatkuvaan käyttöön ja että kestää käynnistysvirtoja (~250A hetkellinen)

Pekka

Releiden asennuksissa kannattanee huomioida oheisesta linkistä löytyvä "safety corner" artikkeli.
Esim. startti releen asennus.

http://www.lancairowners.com/newsletter/LOBONewsJan2012.pdf

Karri Koivusalo

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - maaliskuu 31, 2012, 22:06:48
Lainaus käyttäjältä: Karri Koivusalo - maaliskuu 30, 2012, 00:44:20
Releen ohjausjohtoon laitettiin varmuuden vuoksi pikasulake jolla päävirran voi katkaista mikäli johto on jonkin vian takia on oikosulussa maahan ja päävirta on saatava pois. (Käytännössä valmistautumista uhkaavaan onnettomuuteen; tätä pikasulaketta EI SAA käyttää moottorin pyöriessä akun irrottamiseen järjestelmästä, tai jotain käryää)

Pitäskö tämä kohta tarkistaa kuitenkin uudestaan. Oletan että tuo "pikasulake" on johdonsuoja-automaatti.

Sanoillako tässä kikkaillaan? Kyllä, pikasulakkeella tarkoitan johdonsuoja-automaattia.

Karri Koivusalo

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - huhtikuu 10, 2012, 11:16:25
Kikkailusta ei ollut kyse vaan tästä: "tätä pikasulaketta EI SAA käyttää moottorin pyöriessä akun irrottamiseen järjestelmästä, tai jotain käryää".
Aivan totta turiset, tuon pitäisi olla "Pikasulaketta ei saa käyttää laturin ollessa kytkettynä". Kyllähän moottori saa pyöriä, kunhan laturi ei pöhise henkeä.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Karri Koivusalo - maaliskuu 30, 2012, 00:44:20
Maadoituksista on paha sanoa mitään. Hinu on puurakennetta, tulipelti on maadoitettu ja tätä käytetään yleismaana.

Jos koneeseen tulee elektroniikkaa, niin maadoitus on tärkeä elementti.
Siis sellainen maadoitus, jossa maataso on kaikkialla sama.  Elektroniikka nimittäin huomaa kiertävän maatason helposti, ja sitten laitteet ei toimi oikein.

Oli siis kone puu/muovi/putki/pelti/betoni  rakenne, niin määrittele vain yksi maatasopiste, johon kaikki apumaat on suoraan kytketty. Riittävillä piuhoilla ja hyvillä liittimillä.
Ja että maatasot eivät muodosta rengasta.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Onko Ultrissakin tuo kontaktori akun jälkeen??
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Jos tarkoitat vastaus #8:n päävirtarelettä, niin esim. Skyranger-ultran rakennussarjan sähkökaavioissa startin virta on otettu suoraan akulta, jolloin päävirtarelettä ei välttämättä tarvitse, mutta ei voisi myös tehdä mitään, jos käynnistysrelessä tapahtuisi oikosulku.

teacdance

Jep varmaan suurimmassa osassa ultrissa näin toteutettu.. eli olisi hyvä ehkä olla mekaaninen pääkytkin varalta.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

FIA:n 6-napaisessa pääkytkimessä on näköjään maadoitus 3 ohmin vastuksen kautta, kun virta katkaistaan, joka voisi suojella elektroniikkaa. Kilpa-autossa moottorin halutaan varmasti sammuvan, mutta lentokoneessa välttämättä ei.
http://www.bjorkmotorsport.fi/sites/default/files/Fia%206-napainen.jpg
https://www.mtk-tuning.com/media/technique/electricite_auto/img/schema-de-branchement-coupe-circuit-6-poles-FIA_700x700.jpg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod