Bensiinin etanolipitoisuus

Aloittaja hannuvir, maaliskuu 10, 2012, 09:42:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Ostin testimielessä kolmea eri bensiiniä Jämsässä ja mittasin etanolipitoisuuden tällä hetkellä.
Neste 95E  3%
Neste 98E 1%
Shell V-power 1%
Jos olis tulevana kesänäkin tämä niin hyvä juttu.

Andrei Simonievits

Viikko sitten Gulfin 98E  4,1 %. Tänään Nesteen 98E  4,0%.

jkarjanl

Juttelin joskus asiasta hyvän tovin paikallisen huoltoasemanpitäjän kanssa. Yllätys (ainakin minulle) oli se että heille tulee keskimäärin kerran viikossa uusi lasti tankkiautolla. Mittailinkin silloin joku aika sitten niitä pitoisuuksia muutamaankin kertaan, ja ainakin silloin ehti käydä niin että kun aamulla olin hakenut koe-erän, niin sitten puoliltapäivin oli tankkiauto käynyt ja taas oli prosentit muuttunut.

Eli tarinan opetus: Jos jostain onnistuu löytämään 1% ainetta niin kannattaa samantien hakea tarvitsemansa määrä. Ja mielellään käydä sisältä tarkistamassa että koska on tullut/tulee uusi satsi.

Nyt olen vuoden lennellyt 912 Rotaxilla, ja lakannut murehtimasta etanolipitoisuuksia (ehkä syytä olisi kuitenkin?). Nuo mittaukset tein lähinnä siksi että silloisen koneeni 2-t Rotax 582 oli semmoinen vehje että mieluummin hain siihen mahdollisimman pientä prosenttia.

-Janne

RaLa

Etanolibensasta ei taida juuri olla löydöksiä odotettavissa otettaessa vesibensoja?

juhan

Kyllähän löydöksiä tulee. mahdollinen vesi sekoittuu etanolin kanssa, jonka seurauksena näyttää siltä että veden määrä jopa lisääntyy. Eli vesi ja etanoli erottuu yhdessä bensasta.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: RaLa - maaliskuu 13, 2012, 15:14:14
Etanolibensasta ei taida juuri olla löydöksiä odotettavissa otettaessa vesibensoja?
Pitänee jossain määrin paikkansa. Tein tänään kokeen. Kaadoin puhtaaseen kolmen vartin koskispulloon täyteen 98E5 bensaa jonka etannolipitoisuus on 4%. Tiputin pipetillä tipan vettä sekaan ja katsoin mitä tapahtuu. Tippa meni pohjaan ja pysyi erillään. Tiputin toisen tipan vettä lisää. Ravistin kevyesti ja annoin rauhoittua ja vesihelmi pohjalla erottui selvästi. Ravistin uudestaan voimakkaasti ja pitempään ja kas, vesihelmeä ei pohjalle enää ilmestynyt vaikka seisotin ainetta tuntikausia. Eli vähäiset määrät vettä sitoutuvat etanoliin ja niitä ei voi vesibensanäytteestä nähdä.

Martti Mattila


Ennen etanolibensiineitä käytin Lerchessä (VW moottori)talvisin autojen polttoaineen jäänestoja,käytännössä nämä aineet ovat
isopropanolia.Tekevät polttoaineessa olevan veden jäätymättömäksi,sekoittuuko ko.seos bensiiniin,en tiedä.Vesibensoja laskin
aina ennen lentoja.Lerchessä Cesnan cascolaattori, LL100 käytettäessä vesiventtiilin avaus tekee sevän noron, mutta muilla bensoilla
kuminen tiiviste jotenkin turposi ja vesibensahana eritti ainoastaan tippoja,mikä vaikeutti elämää.
Onko nyt niin että nykybensoihin ei enää kannata lisätä masinoleja,jos alkoholia on 1-4% bensasta öljy-yhtiön toimesta.
Pysyykö veden ja etanolialkoholin seos bensiiniin sekoittuneena vai konsentroituuko jossain gravitaatio separaattorissa,
esimerkiksi kohokammiossa.Nämä bensakemiat tarttis saada päivitettyä,ennen kaksitahti lentokauden alkua.

Martti Mattila


Vuonna 97 Hyvinkään Experimentalpäivillä oli Fortumin konsultti kertomassa että bensiiniä tehdään eri vuodenaikoina
eri spesifikaatioilla,muuttuja on kaasuuntumisherkkyys.Kesäisin laiskemmin, talvisin herkemmin kaasuuntuvaa.Ite olen
ostanut kesän ruoholeikkuribensat jo talvella, alumiiniseen jerrykannuun,toivoen käynnistysten olevan helpompaa.
Luulisi myös toimituspaikkakuntien mukaan olevan laatueroja.Pohjois Suomessa kun käytännössä on kylmempää.
Naapurini valitti että hänen kesäisin hyvin toimiva generaattori, ei lähde käymään kylmällä ilmalla, kysyin onko
bensa ostettu kesällä,sanoi kyllä,totesin että ei kuulukaan käynnistyä talvella.Onkohan tämä vuodenaikojen
laatuvaihtelu vielä relevanttia tietoa,vai onko teknologian kehitys vienyt senkin historiaan,eli perseelleen.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod