Mitäs mieltä -Euro CUb Mk.IV:stä- ?

Aloittaja Kinnp-24, huhtikuu 19, 2005, 13:38:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kinnp-24

Moi kaikki alan asiantuntiat !



        On tässä ollu jo muutaman vuoden tarkoitus hankkia jossakin vaiheessa jonkinlainen B-luokan kaksipaikkainen ultran rakennussarja. Nyt siihen ehkä olisi mahdollisuus. Valmistun keväällä lentokoneasentajaksi, joten jonkinlainen käsitys on koneen perustekniikasta ja aerodynamiikasta. Haluan koneen olevan sellainen jossa valmius kellukeisiin, suksiin sekä luonnollisesti pyöriin. Kone ei tarvi olla nopea, vaan rauhallinen ja, joka kykenee nousemaan lyhyiltä "radoilta" ja myös laskeutumaan.  Eteeni tuli tämä EuroCub Mk. IV, joka näyttää melko asialliselta kamppeelta.

 Kertokaa ihmeessä omia kokemuksia ultrista ja hankinnoista, ja mikä olisi edullinen ja järkevä..
   Onkos suomeen rekisteröitä montaa EuroCubia..?

       Tässä pari linkkiä koneesta, ja oli yksi käytettykin.

http://web.telia.com/~u17112535/euro.htm


              http://images.google.fi/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG  


                            Kiitos etukäteen..    Toivon että autatte ja saadaan projekti käyntiin.  

                                   PS. valmiit ja hyväkuntoisetkin koneet kiinnostavat, mielellään Rotaxin 912:sella....



Karoliina

Hei,

Eikös Aerotecnon Pertillä ollut juuri tuollainen?

Meidän gallerian alta löytyy kuvia (kuvia MILK:in kerhopäiviltä):
http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_...em&g2_itemId=22

Ks. sivun alalaita ja OH-U353.

Kaiketi tyypillinen STOL-kone - ei nopea, mutta nousee ja laskee lyhyellä matkalla.
Siinä mielessä erikoinen että siinä ei ole kuulemma laippoja ja sillä voi omistajan kertoman
mukaan ajella aika hitaasti laskuissa.

t: Karoliina

Nils Rostedt

#2
Ilma-alusrekisteristä löytyy neljä Eurocubia: U347, 352, 353 ja 392. Kemiön Dragsfjärdissa on näköjään kaksikin konetta, omistaja / maahantuoja Hollsten varmasti kertoo niistä lisää. Osoitetiedot :  http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/Il...a_alusrekisteri

Konetta on koelennetty Ilmailu-lehdessäkin ehkä kymmenisen vuotta sitten.

Eurocub on Ruotsissa ollut kohtalaisen suosittu ja saattaahan niitä tulla myyntiinkin kun heikäläiset vaihtavat uudempiin koneisiin. www.swedishultraflyers.com ja Einar Edland niminen henkilö kertonee lisää. Omakohtaisia kokemuksia ei minulla ole.
/ Nils

masal

Itse lensin UPL-lupakirjani tuollaisella EuroCup:illa. Kone on juuri passeli pikkuisille ruohokentille, suksille ja kellukkeille. Saariston Ilmailukerholla on kokemuksia näistä kaikista versioista. Koneessa ei tosiaan ole laippoja mutta sivuluisu on oiva apu ahtaammissa paikoissa. Nousun kanssa ei ole ongelmaa vaan kone nousee kuin hissi oli nokalla sitten 80 tai 100 hp rotax. Matkanopeutta todellisuudessa on n. 130 km/h ehkä 140 vielä järkevillä kierroksilla. Maakäsittelyssä saa olla jalan kanssa tarkkana kuten kannuskoneilla yleensäkin. Konetta ei minun tietojeni mukaan saa rakennussarjana eikä niitä kovin paljoa ole markkinoilla muutenkaan. Jos vastaavaa, aavistuksen nopeampaa ja puurakenteista konetta voisi harkita niin kannattaa tutustua vaikkapa Fisherin Dakota Hawk:iin.
Markku Salminen

P.Lehtinen

Eurocub on todella mukava lennellä. Nopea se ei ole eikä siitä sellaista saa! Nousu ja laskumatkat ovat luokkaa 70-150m vähän tuulista riippuen. Kannuskoneena soveltuu melko hyvin huonopintaisillekin kentille mutta on samalla jonkinverran vaativa laite. Rakennussarjana sitä ei saa mutta meillä on mahdollisuus myydä uusia yksilöitä suomeen. Ilmeisesti Hollsten ei niitä juurikaan enää "trokaa".
Jos on halukkuutta tulla kokeilemaan konetta voin pienen esittelylennon tehdäkin sillä. Kone on nyt toistaiseksi vesivehmaalla mutta kesän aikana siirtyy kellukkeille.
Melkoinen stol-kone se on. Ilmassa se pysyy kohtuullisella tehoasetuksella vielä mittarinopeudella 52-57 km/h eikä vajoa! Finaalissa on turvallista tulla vielä 70-75 km/h nopeudella mutta vaatii tarkkaavaisuutta.  Matkalentonopeus tehasetuksesta riippuen 125-145 km/h. Sakkausominaisuudet ovat erinomaiset, kone ei käytännössä sakkaa pientä ravistelua lukuunottamatta. Kohoamisnopeus on ULS moottorilla luokkaa 1000-1300 ft/min ja UL moottorilla 700-1000 ft/min painoista riippuen.
Lisätietoa saa vaikka maililla: ptl miumau phnet piste fi

Simo Piiroinen

LainaaOn tässä ollu jo muutaman vuoden tarkoitus hankkia jossakin vaiheessa jonkinlainen B-luokan kaksipaikkainen ultran rakennussarja. Nyt siihen ehkä olisi mahdollisuus. Valmistun keväällä lentokoneasentajaksi, joten jonkinlainen käsitys on koneen perustekniikasta ja aerodynamiikasta. Haluan koneen olevan sellainen jossa valmius kellukeisiin, suksiin sekä luonnollisesti pyöriin. Kone ei tarvi olla nopea, vaan rauhallinen ja, joka kykenee nousemaan lyhyiltä "radoilta" ja myös laskeutumaan.  




Mites olis Italialainen Savannah? Sivut löytyvät varmaan googlaamalla.
Alumiinirakenteinen STOL-kone ( nousee 30 m. matkalta ). Saa
rakennussarjana ja valmiina. Muistaakseni Pattijoella on yksi
työn alla. Kone ei ole mikään kuvankaunis, mutta oikean lentokoneen
näköinen.  
Simo Piiroinen

Kinnp-24


     Niin!

  Tosiaan, ku EuroCubia ei rakennussarjana saa, niin sitä ei luonnollisesti Experimentaliksikaan saa, ja käyttö/huoltokustannukset kasvaa, Olenko oikeassa?   Mitäs eroa muuten on Experimentalin ja "ei" experimentaalin käytössä ja huolloissa.

  EuroCub on kyllä hieno mutta sen hankkiminen vaatii jo niin paljon enemmän rahaa kuin rakennussarjan. Rakennus sarjoissa hyvä kun voi ostaa eri Kit-paketteja varojen mukaan eli rakentaa koneen vaikka valmiiksi ilman mottia.  

        Hei. Jos koneen ostaa ulkomailta esim tämän EuroCubin Ruotsista, katso linkki
        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

         MItä kannattaa huomioida tässä 230 00 Kruunua, n 25 000€ maksavassa koneessa jos sellaisen hankkii, ja kuinka paljon siihen tulis lisäkuluja jotta kone olis minulla ja suomen rekisterissä?

              Muuten joissakin EuroCubeissa teksti Experimental, onko ne sitten ite tehty piirustuksista vai miten se määräytyy?  

Kinnp-24

Lainaa
LainaaOn tässä ollu jo muutaman vuoden tarkoitus hankkia jossakin vaiheessa jonkinlainen B-luokan kaksipaikkainen ultran rakennussarja. Nyt siihen ehkä olisi mahdollisuus. Valmistun keväällä lentokoneasentajaksi, joten jonkinlainen käsitys on koneen perustekniikasta ja aerodynamiikasta. Haluan koneen olevan sellainen jossa valmius kellukeisiin, suksiin sekä luonnollisesti pyöriin. Kone ei tarvi olla nopea, vaan rauhallinen ja, joka kykenee nousemaan lyhyiltä "radoilta" ja myös laskeutumaan. 




Mites olis Italialainen Savannah? Sivut löytyvät varmaan googlaamalla.
Alumiinirakenteinen STOL-kone ( nousee 30 m. matkalta ). Saa
rakennussarjana ja valmiina. Muistaakseni Pattijoella on yksi
työn alla. Kone ei ole mikään kuvankaunis, mutta oikean lentokoneen
näköinen.





:huh:  Olipa muuten lyhyt lähtökiito, löysin videopätkän

Tuossa rakennussarjassa pääsis ainakin harjoittelemaan niittausta. Ei hullumpi idea, jospa vain löytäisin koneen rakennussarjojen hintoja...

         Alanpa etsiin...  [_[  

masal

Ei nyt enää liity suoraan tuohon EuroCup:iin, mutta tuli lennähdettyä Zenair CH701:llä (sama kuin Savannah?). Siinä on kyllä todellinen STOL!!. Ei myöskään nopea kulkemaan  mutta kylläkin nousemaan ja laskemaan. Melkoinen "järkytys" mopuun tottuneelle. Tuntui myöskin jämäkältä ultraksi, tosin konettahan ei ole suoraan ultraksi suunniteltu vaan painoja saisi lisää jos rekisteröisi normaaliluokkaan. Mielenkiintoisen tästä tekee myös se että yksilö millä lensin pyöräversiona on myös rekisteröity ultraksi pyöräkellukkeilla, ja lentää sellaisena taas kun järvien pinta hieman pehmenee. Näitähän on tekeillä suomessakin muutama.
Markku Salminen

masal

#9
Tuohon rakentamisen / valmiin ostamisen hintaan: Jos valmiin käytetyn EuroCupin saa 25k€ ja siinä on vielä 912Rotax niin ei kylläkään ole rahallisesti järkevää alkaa sellaista rakentamaan koska sama raha ei riitä koneen rakentamiseen vaan sitä menee enemmän. Samaten jos euroopasta (italia) saa tuollaisen Savannah:in n. 15k€ niin sillä rahalla ei sellaista rakenna. Tuo kustannusten jakaminen vuosien varrelle on yksi pointti rakentamisessa mutta saman asian voi hoitaa myös pankkilainalla valmiin koneen ostamisessa ja pääsee heti lentämään. Eli koneen tekemistä itse ei kylläkään voi perustella järkevästi millään muulla kuin palavalla halulla tehdä koneensa itse, mikä sekin on ihan hyvä perustelu  :D

Ja vielä: Ultrat ovat kaikki rekisteröityjä Experimental -luokkaan riippumatta siitä onko ne valmiina ostettuja vai itse tehtyjä. Huoltotoiminnan määräykset ovat kutakuinkin yhteneväiset molempiin. Miuku voinee tarkentaa onko tuossa huoltamisessa jotain eroa. Muutostöiden osalta voi olla jotain pointteja...
Markku Salminen

Simo Piiroinen

LainaaSavannah on häpeämätön apinointi Zenair 701:stä, jonka saa samaan hintaan tsekeistä CZAW:lta. Itse suosin rakennussarjan laadun perusteella alkuperäistä.
Miten lienee tuon tsekkiläisenkään alkuperäisyys. Eikös Zenair 701 ole alun perin
peräisin rapakon takaa. Käsittääkseni ainakin se, joka oli meillä EFLL:llä, oli tuotu
Amerikoista.
Tutkin joskus muutama vuosi sitten Zenairin ja Savannahin eroja. Vaikka siipi ja
muutama muu asia on selvästi "apinoitu" Zenairista, eivät ne silti olleet täysin
identtisiä. Voin nyt puhua lööperiä, mutta muistelen, että Savannah on hieman
kevyempi ( = kuormattavampi ).
Luulen, että molempia pääsee Suomessa katsomaan ( tietääkseni kumpiakin
on rakenteilla ).  
Simo Piiroinen

Reijo Österberg

Tietoja Savannahista saa minulta!

Reijo Österberg
Skinnarintie 5, 92140 Pattijoki
Puh: 0400-896252
-Reijo Österberg-

Reijo Österberg

#12
Lainaa
:huh:  Olipa muuten lyhyt lähtökiito, löysin videopätkän
Tuossa rakennussarjassa pääsis ainakin harjoittelemaan niittausta. Ei hullumpi idea, jospa vain löytäisin koneen rakennussarjojen hintoja...
Alanpa etsiin...  [_[


I.C.P, joka tekee Savannahia, on tehnyt 5 vuotta lisenssillä CH701:stä ja sopimuksen päätyttyä hieman CH701:stä muutettua Savannahia ja Bingoa, joka on sama kuin Savannah, mutta 503, 582 tai HKS-700E moottorilla.
Eroja:
-kärkiväli: S= 9,0 m, Z= 8,2 m
-Vne: S= 125 MPH, Z= 110 MPH
- S ei ole kevyempi kuin Z, päinvastoin, S:n tyhjäpaino 272 kg (tehtaan ilmoittama)

Savannahin ohjaamon katto on samalla tasolla siiven yläreunan kanssa, CH701:n siiven tyven viiste voi aiheuttaa sivuperäsimeen pyörteitä enemmän!

Reijo Österberg
-Reijo Österberg-

Kinnp-24



          Niin, jos siis löydän Ruotsista valmiin Experimentalin, niin miten nuo ALV:it ja muut kulut. Vai onko vain rahat kouraan kone suomeen ja rekisteriin..  Jos tuo EU maasta tai jenkeistä, mitä eroa?

P.Lehtinen

Vielä pientä tarkennusta Eurocubiin:

Jere kertoi Cubin olevan painavampi kuin Zenair. Uusi Eurocub painaa 269 kg ja tuo meidän yksilö on jonkinverran raskaampi.

Kaikkien ultrien kyljessähän lukee experimental-teksti mutta muutamat ovat harrasterakenteisia kuten uudelleenrakennetut, rakennussarjasta tehdyt ym yksilöt.
Tehdastekoiset ovat typpitodistuksen(ei tyyppihyväksynnän) mukaisia ultrakeveitä lentokoneita jotka eivät ole harrasterakenteisia. Miuku voi varmaan tätä korjata jos kirjoitin puutaheinää....

Simo Piiroinen

LainaaEi kun se teidän kone oli tehty Kanadassa...
Eikös Kanada sijaitse Pohjois-Amerikassa eli ns. rapakon takana?
Simo Piiroinen

Markku Hiedanpää

LainaaKaikkien ultrien kyljessähän lukee experimental-teksti mutta muutamat ovat harrasterakenteisia kuten uudelleenrakennetut, rakennussarjasta tehdyt ym yksilöt.
Tehdastekoiset ovat typpitodistuksen(ei tyyppihyväksynnän) mukaisia ultrakeveitä lentokoneita jotka eivät ole harrasterakenteisia. Miuku voi varmaan tätä korjata jos kirjoitin puutaheinää....
Kaikki tyyppihyväksymättömät ilma-alukset kuuluvat koe- ja harrasteluokkaan (experimental) riippumatta siitä ovatko ne kotikutoisia tai kaupallisesti rakennettuja, kts: http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/ju...r/t/ait5_01.pdf
Ulospäin luokka näkyy "EXPERIMENTAL" tekstinä ohjaamon sisäänkäynnin läheisyydessä ja varoitustekstinä mittaritaulussa.

Markku Hiedanpää

LainaaJa vielä: Ultrat ovat kaikki rekisteröityjä Experimental -luokkaan riippumatta siitä onko ne valmiina ostettuja vai itse tehtyjä. Huoltotoiminnan määräykset ovat kutakuinkin yhteneväiset molempiin. Miuku voinee tarkentaa onko tuossa huoltamisessa jotain eroa. Muutostöiden osalta voi olla jotain pointteja...
Kts AIR M5-3

Muutostöiden tekeminen, pieniä muutoksia lukuunottamatta, edellyttää Ilmailulaitoksen hyväksymistä
muutoksen sisällön ja tekijän osalta.

Suurten huoltotöiden (kuten ilma-aluksen tai moottorin ja potkurin peruskorjaus, ilma-aluksen perushuolto,
kantaviin rakenteisiin kohdistuvat vauriokorjaukset jne.) tekeminen edellyttää Ilmailulaitoksen
lupaa.
Harrasterakenteisen ilma-aluksen suuren huoltotyön saa tehdä huoltomekaanikko, hyväksytty
huolto-organisaatio, ilma-aluksen rakennusluvassa mainittu organisaatio tai Ilmailulaitoksen erillisellä
luvalla muu organisaatio. Huoltotyön tekijällä on oltava siihen riittävät edellytykset ja toimenpiteet on
tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen.
Suurten huoltotöiden jälkeen on ilma-alus katsastettava ennen lentotoiminnan aloittamista.
Ilma-aluksessa olevan vähimmäisvarustuksen on täytettävä huollon ja tarkastusten suhteen vastaavia yksityiskäytössä olevia tyyppihyväksyttyjä ilmaaluksia koskevat varustevaatimukset. Varustuksen huollot ja tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko, ilma-aluksen rakentaja tai omistaja.

Eli rakennusluvan haltijalla on olennaisesti suuremmat oikeudet tehdä suuria huoltoja ja muutostöitä rakentamaansa/omistamaansa koneeseen kuin pelkällä omistajalla. Pääperiaate määräyksessä on se että jos rakentaja/valvoja ovat saaneet luvan rakentaa kone niin he saavat samalla organisaatiolla myös tehdä sille kaikki huollot, korjaukset ja muutostyöt (muutostyösuunnitelma kuitenkin edellyttää hyväksyntää).

Jonny Majava

#18
Eurocubia ei ole saatavana rakennussarjana.

/Jonny
www.pilotmix.com
www.fly4fun.se  •  www.sportpilot.se   •   www.pilotmix.com

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod