4130 teräksen lisäaine langat

Aloittaja 4trade, helmikuu 12, 2012, 20:26:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Kaivelin hieman noita kromimolyn lisäaine lankojen tietoja. TIG hitsaukseen suositellaan lekohitsarien taholta usein Sprucen valikoimista ER80S-D2. Tuolle langalle löytyy vastaavia, edullisempia vaihtoehtoja kotimaastakin.

ER80S-D2....vastaavat:

Böhler  DCMS-IG

ESAB  13.12

ELGA  ELGAMATIC 183CR

LINCOLN  LNM 19

Osaa saa MIG lankanakin mikäli laiskottaa  ;D
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Toin jenkeistä ER 80 S-D2 pari pakettia,Kotona huomasin olis kannattanut ottaa ER-70 S6.
sitten mulla on Esab OK13.12 pari pakettia.Seuraavat lekohitsit teen kuitenkin 4130 putkeen
ESAB OK12.64 langalla. Häppi/acetyleenillä voi käyttää AGA H-44 huonekaluputkeen tai ESAB 12.64.
Koehitsejä TIGillä vertailun vuoksi voisi tehdä noilla eri langoilla.
Se on Argon eli suojakaasu mikä maksaa, ei lankat,etenkin putkien
sisäpuolinen suojakaasutus kuluttaa yllättäen.
Pankaas koittaen hitsauksen luonnikkuutta eri lisäaineilla.
Googlettamalla  "4130 welding" sanotaan jotakin.
Mitä ne Lekohitsarit sanovat suojakaasusta.
Putkien risteyskohtien hitsaus on viheliäistä,mielellään
hitsaisi koko risteyksen kerralla,kun se on kuumana.
Kysyy kuntoa,sian ruhon pyöritysvehkeet auttaa hieman eli rotissieri.
Kukaan ei ole vielä puhunut HAZ sista.Heat affected zone.
Kyllä joka mies rungon kasaan heftaa,se on eri kuka jaksaa vielä hitsata.
Ei saa olla vetoinen paikka,4130 on ilmassa karkeneva teräs.
Martti

jkettu

Mitään en hitsauksesta ymmärrä ja lekohitsauksesta vielä vähemmän, mutta kun nyt tuli haz:eista puhetta ja joskus joutuu työn puolesta karkaistuja työkaluteräksiä turaamaan, niin..

Olisiko lekohitsauksessa mitään apua pulssitigistä?  Siis muuten tavallinen tigi, mutta sen saa ohjelmoitua pätkimään virtaa, tyypillisesti kymmenesosasekunnin pulsseja parin hertsin taajuudella, nämä (samoin kuin pulssin nousu- ja laskuajat) on luonnollisesti säädettävissä.  Suojakaasu virtaa koko ajan.  Tuloksena on että lisäaine sulaa ja jähmettyy pisara kerrallaan ja kappale ei lämpene yhtään enempää kuin on välttämätöntä.

Martti Mattila

Moi
Olen nähnyt Lohikalaa syötävän, hyvää näytti olevan.
Samoin on minulla pulssitig,en ole päässyt kokeilemaan.
Nähnyt kyllä automatisoidun pulssikoneen työtä ja myös käsityötä.
Pulssillisten Tig koneiden tämänhetkisiä hintoja en tiedä,
ennen vanhaan melko kalliita.Asiaa on syytä opiskella,
SAE 4130 seoksen akuperäinen hitsaustapa oli happi/asetyleeni,
siinä lämmöntuontia riittää.Nyt tämä pulssiTig tai sitten Laser hitsaus.
toimisi täysi päin vastoin.Samoin tekee oikeastaan Mig.Hitsaavat kuulemma
Migillä USAssa noi kitti rungot Kitfox Avidit ja muut.Hitsausjännityksien
poisto jälkihehkutuksella on myös kovasti suositeltu mutta kun se tapahtuu
yksi risteys kerrallaan,eikö siinäkin ole ongelma.Eli uuniin koko roska,näin
se menee ilmailuteollisuudessa.Kauan sitten eräs hitsausinsinööri sanoi
"Hitsausjännitykset ylittävät joka tapauksessa lentämisen aiheuttamat kuormat"
Lause on hyvä muistaa, vaikka ei olisikaan kirjaimellisesti totta.
Jännitysten poistuminen "itsestään" tapahtuu ainakin rakenteissa jotka joutuvat
tärinälle alttiiksi,eli jännitykset voidaan poistaa täristämällä,kuka hakee patentin.
Martti

4trade

Kerroppa miksi pidät ER 70 parempana kuin ER 80?  Liittyykö tuo hitsattavuuteen?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Moi
Eli pyrkimys helpompaan hitsisulan hallittavuuteen ja siihen että hitsistä tulee
pehmeämpää ja sitkeämpää,mihin on varaa, koska ainevahvuudet
saumassa on kuitenkin perusainetta eli putken seinämäävahvuutta
suurempi.Joten kuvittelin pehmeämmällä seosaineella pääseväni
eroon saumaan ladatuista jännityksistä,juurihan joku kertoi CUPpeja
hitsatun Ruotsissa H-44 langalla minkä myötöraja alle 350Newton/mm2.
Hallussani tällä hetkellä ei ole ER-70 S-6 ta mutta Esabin ekvivalenttia OK-12.64.
myötöraja 500N/mm2 ja OK-13.12 ta parempi iskusitkeys.
Reunahaava on tällaisilla ainevahvuuksilla se suurin myrkky ja molybdeeni
lisäaineessa lisää reunahaava taipumusta.Mutta jos hitsaustapahtuma
on teille yhtä helppoa ER-80-D2, OK-13.12, kuin näillä miedommin lisäaineistetuilla,
olette siunattuja.
Tarttis saada toimeksi hitsattavaa,vaikka taidan seuraavaksi leipoa jonkun St.37
putkirungon,Finis Desing mielessä.
Martti

4trade

#6
(Tästä yläpuolelta on poistettu kommentti missä kerrottiin Amerikan Joen vaoittavan että saumaan kertyy liikaa hiiltä noilla mainitsemillani lisäaineilla)


Kuulostaa hieman oudolta ajatukselta, että saumaan kertyisi liikaa hiiltä. Mikäli aine hitsataan samalla lisäaineella kasaan, lisäaineessa on juuri saman verran hiiltä kuin varsinaisessa perusaineessa. Se on sauman kohdalta vain paksumpi massaltaan, mutta hiilen määrä on sama. Hiiltä ei kerry mistään, se on sitoutunut aineeseen. Hitsaaminen korkeintaan polttaa hiiltä pois, mikäli se hitsataan liian suurilla amppeereilla tai liekillä.

Minun ajatus on että samalla aineella hitsaaminen ei voi haitata mitenkään sauman lujuutta, kun taas lisäaineet, missä on erilainen koostumus voi sen hyvinkin tehdä. Hitsatessa kun tuo perusaine sekoittuu lisäaineeseen. Mikäli noilla on eroa paljonkin, perus/lisäaineen saumakohtaan voi muodostua piileviä ongelmia mm erilaisen hiilikoostumuksen ansiosta.

Tuosta erilaisten aineiden sekoittumisesta löytyy omakohtaista kokemusta alumiinin osalta. Mikäli lisäaine eroaa paljonkin perusaineesta, se repeää helposti sauman reunasta. Toki alua ei voi verrata teräksiin....

Tuossa on Miller hitsauslaitteiden valmistajan ohjeita TIG hitsaukseen.... niillä on hyvät labrat tutkimukseen: http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Acetyleeni on hiilivety, mistä tietysti voi onnistua tutraamaan hiiltä saumoihin,
jos liekki ei ole neutraali,vaan ylmääräistä hiiltä jää palamatta.Hiili on muutenkin
petollinen kaveri,sitä voi jäädä lisäainelankaan ihon rasvaisuudesta,tai jos putket
on viritetty hollille teipin avulla,teipin liimassa on hiiltä,tai putkien suojaöljyt,
eli puhtaus on tärkeää.eri seosaineiden ahneudesta sitoa hiiltä, ei nyt ole muistikuvaa,
saattaa tuon tiedon netistä löytää.
Joudun näemmä tekemään iskusitkeys koepalat OK13.12versus OK12.64.
jos joku ne vielä ilmaiseksi analysoi.
Jos hitsaa Happi/asetyleenilla, on liekin kanssa puuhattava niin että hitsisula on koko
ajan liekin huntuosan sisällä.Joskus olen nähnyt kaasuhitsarin(jopa leko)tempovan
liekkiä pois hitsaustapahtumasta, välttääkseen liian kuumenemisen,tälläinen menettely
johtaa mekaanisesti heikkoon saumaan vaikka ulkonäkö ja Röntgen kertoisi kelvollista.
Muuten olen huonossa tilanteessa,minulla on Tig ja Oxy/Acet ja kaikkenlaista lankaa,
ja putkissa löytyy myös,mutta kun verstaassa ei mahdu tekemään,se on täynnä
keskentekoisia lentokoneita, paha dilemma.
Martti

4trade

#8
Tuo asetyleenin liekki oli hyvä huomio. Itse ajattelen aina TIG hitsauksia, se kun on enemmän hanskassa. Tuo ylimääräinen hiili ei pääse saumaan mitenkään muuten, kuin tuossa jo mainitsitkin. Ne teippiviritykset ei ole koskaan hyviä lekohitsauksissa ja se puhtaus on ehdoton edellytys.

Ne iskusitkeys koepalojen tulokset kiinostaa kovasti. Mikäli saat joskus tuloksia noista, kerro ihmeessä. Itse tilasin ER80S-D2 lankaa hieman ensi kesän Cassuttin hitsailuihin. Kerron (ja kuvaan) sitten kun on jotain kerrottavaa tuolla omassa topicissani.

Näin joskus kuvan hyvästä tavasta pitää hankalat putket paikoillaan hitsatessa....kahden käynnistyskaapelin leuan väliin oli viritetty paksu kuparilanka....toinen pää tukipisteessä ja toinen piti paikallaan sitä hitsattavaa putkea. Tuo oli helppo taivuttaa mihin asentoon tahansa ja sen sai aina kiinni johonkin tukeen, yleensä pitkiin runkoputkiin.

Loppuun kuva masentamaan meitä tavallisia kuolevaisia, tuolta sen tulisi näyttää....siisti, matala sauma joka kiiltää....ilman ylimääräisiä lämpöjä. Kuva kaapattu jenkkiläiseltä lekohitsausta tekevältä firmalta....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Ne kaapelileuat on hyvä idea,tuo kuva on hyvä, siitä näkee että putkista on poistettu se
musta pinta ennen hitsausta.Se olisi hyvä saada tehtyä niin ettei putkeen tule poikkisuuntaista
naarmutusta hiomavehkeistä.En aivan ihastu noihin jyrkkäreunaisiin liitymiin alle 90 asteen puolella.
Mutta olenkin katsellut enemmän HappiAsetyleeni hitsejä,ne hitsit on runsaita ja loivarajaisia.
Valitettavasti hitsaamaan oppii hitsaamalla ja omien experimentalien
hitsaukset eivät riitä pitämään rutiinia yllä,taito on houkuteltava uudelleen esiin treenaamalla
huonekaluputkiin tai polkupyörän runkoihin.Jotkut pyöränrungot on tehty saumallisesta 4130 putkesta.
Martti

4trade

Lisätään tänne vielä varoitus tetrakloorietyleenin (synonyymi: tetrakloorieteeni...perkloorietyleeni) käytöstä osien puhdistukseen. Ainetta on mm jarruosiin tarkoitetuissa kliinereissä. Tuo muodostaa hitsattaessa myrkyllisiä kaasuyhdisteitä ja yksikin kunnon henkäisy tuota käryä tappaa.

OVA-Ohje: http://www.ttl.fi/ova/tetrakloorietyl.html

Artikkeli tuolla: http://www.brewracingframes.com/id75.htm
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Hyvä varoitus
Olen pyyhkinyt langat Sinolilla ennen hitsaamista, mutta Brake cleaneria käytän jatkuvasti
ravanpoistoon ja puhdistukseen.Onneksi käytän CRC Brakleeniä, missä ei ole kloorattuja
hiilivetyjä,ihmisiä on kuollut kemiallisen pesukoneen osien hitsaamiseen, koska pesuaine
oli ollut Trikloorietyleeniä ja kuumennustuote Fosgeenia.Olen ollut siinä käsityksessä
että EU.ssa ei saa näitä ihania liemiä kuluttajalle myydä,saatan olla väärässä.
Mojovin juttu kertoo laivan konehuoneessa olevasta Triklo tynnyristä, avopäisestä,
siellä kun haalarit huljutti,tuli kerralla puhdasta.Huomaa mennyt aikamuoto. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod