Nopeusmittarin merkinnät

Aloittaja Tommi K, tammikuu 24, 2012, 15:07:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi K

Mittarin värimerkinnät ei vastaa todellisuutta, koska se on otettu eri koneesta. Merkinnät pitäisi siis saada kohdalleen:
- keltainen kolmio 100 km/h kodalle
- keltainen alue pitäisi alkaa160 km/h kohdalla

Miten noita voisi itse tunata, vai pitääkö lähettää tehtaalle?




masal

Näyttäisi nuo mittarisi merkinnät olevan suoraan tauluun maalattuna, joten ainoa vaihtoehto lienee maalata siihen tauluun päälle uudet värimerkinnät. Miten lienee avaamisen laita...
Useinhan experimental koneisiin laitetaan "puhdas" mittari missä ei ole merkintöjä mittaritaulussa, vaan ne tehdään maalaten (tai joskus teipaten) mittarin lasin ulkopuolelle. Tällöin kyllä
voi lukuvirhettä tulla riippuen siitä mistä suunnasta mittaria katsellaan.

Epäilisin uuden/käytetyn puhtaan mittarin, lasiin tehdyillä merkinnöillä, tulevan halvemmaksi kuin nykyisen modaaminen tehtaalla. Jos saat mittarin auki (ja kiinni) ja tauluun maalattua uudet merkinnät niin hyvä niin...
Markku Salminen

Arto

Jos mittari on tyyppihyväksytyssä, niin lähetä tehtaalle tai hanki uusi mittari. Muutoin hanki vihreää kontaktimuovia, ja harpin ja terävän veitsen jne. avulla leikkaa sopiva vihreä kaari, jonka liimaat sitten paikalleen mittariin. Mittari pitää kyllä avata, muuten tulee höpsön näköinen. Keltaisen askartelet samalla tavalla. Näin saat menemään monta lumisadeiltaa mukavasti.
Arto

Mikko Nikunen

Yleensä tuossa kehällä on kolot joista kääntämällä kehä aukeaa ja lasin saa irti. Laita oikean kokoinen alumiini ym. suorakaide ruuvipenkkiin kiinni ja paina mittari sitä vasten ja väännä auki. Itse olen käynyt mainospajalta valmiit kaaret oikeasta väristä ja liimannut ne mittariin. 3M tarramateriaali on ihan jees.

teemu

Voiko näitä mittareita niin vain avata, jotain muutakin pitää tietää kuin se, miten se avataan.

ttorri

Purkin pitää pysyä ilmatiiviinä operaation jäljiltä. Pölyä, kissankarvoja yms. ei saisi myöskään joutua koneistoon. Tyyppihyväksytyssä pitää varmaankin olla luvat&pätevyys lakitekstien mukaisesti.

Mekaniikkaa voisi ehkäpä verrata jonkinlaiseen kellokoneistoon. Mihinkään toiminnalliseen osaan ei pidä koskea itse, mutta ikkunalasin luulisi olevan ns. pässinlihaa jos vaan irtoaa ilman väkivaltaa..

teemu

Jostakin luin, että on hermeettisesti suljettu, mitä eroa on jos mittari on experimental- tai tyyppihyväsytyssä lentokoneessa.

ttorri


teemu

Sekin vielä, lähinnä ajattelin kun reiska tekee homman ja tulee nopeusnäyttöön virhettä.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Mikko Nikunen - tammikuu 25, 2012, 18:54:09
Yleensä tuossa kehällä on kolot joista kääntämällä kehä aukeaa ja lasin saa irti. Laita oikean kokoinen alumiini ym. suorakaide ruuvipenkkiin kiinni ja paina mittari sitä vasten ja väännä auki. Itse olen käynyt mainospajalta valmiit kaaret oikeasta väristä ja liimannut ne mittariin. 3M tarramateriaali on ihan jees.

Kiitos neuvosta, kokeilen tuota. Jos lasin avaus ei onnistu  niin teippaan sitten uudet merkinnät lasiin. Näkökulma on kapea ahtaassa ohjaamossa, tuskin silmämunat kääntyy kun turvavyöt on kiinni, kulman muutokset ei siis mielestäni haittaa.  Pulkkinen sanoi, että lasin ja kehän väliin on laitettava kohdistusmerkki, jotta lasin mahdollinen kiertyminen merkintöjen kanssa käy ilmi. Parempi olisi kuitenkin päästä käsiksi itse tauluun ja saada merkinnät sinne.

Mikko Nikunen

Vanhan itäblokin mittareissa, PZL ym. lasi on tiivistetty runkoon isolla o-renkaalla. Se tiivistää lasin ja estää myös sen pyörimistä. Mittarin sisällä on staattinenpaine joten teoriassa ohjaamoon syntyvä paine voisi vaikuttaa nopeusmittarin näyttöön jos lasin tiivistys vuotaisi paljon. Kaipa jotkut lentää ilman staattisen paineen järjestelmän kytkemistä mittariin. Tuosta lasin lukitsemisesta on jossakin kansallinen määräys silloin kuin värimerkinnät ovat lasissa.

teemu

Jos mittaria ei ole kytketty staattisen paineen järjestelmään, onko sitten väliä vuotaako lasi vai ei, paine on sama jos mittarin takana
oleva yhde on auki. Entäs kesällä kun kaikki tuuletusaukot on auki ja kabiinin paine nousee ?

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Mikko Nikunen - tammikuu 26, 2012, 13:03:27
Vanhan itäblokin mittareissa, PZL ym. lasi on tiivistetty runkoon isolla o-renkaalla. Se tiivistää lasin ja estää myös sen pyörimistä. Mittarin sisällä on staattinenpaine joten teoriassa ohjaamoon syntyvä paine voisi vaikuttaa nopeusmittarin näyttöön jos lasin tiivistys vuotaisi paljon. Kaipa jotkut lentää ilman staattisen paineen järjestelmän kytkemistä mittariin. Tuosta lasin lukitsemisesta on jossakin kansallinen määräys silloin kuin värimerkinnät ovat lasissa.

Toden totta, lasin asennon tarkistamisesta, jos merkinnät on lasissa on olemassa määräys:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1326097202/bbcc44a28ebe8f4a01e76eb96fe7f8a7/7685-m0515_72.pdf

Mulla on staattinen linja vedetty mittarille. Pitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.



jkettu

LainaaPitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.
Jos ei vallitsisi, niin sitten viisarin akselilla (tai jonkun muun liikuvan osan ympärillä) pitäisi olla tiiviste.  En jaksa uskoa että kukaan mittarin valmistaja menisi moista älyttömyyttä tekemään.

Nopeusmittari mittaa staattisen ja pitotpaineen eroa.  Pitot menee aneroidin sisälle ja staattinen aneroidia ympäröivään ilmatiiviiseen ja jäykkään purkkiin.  Käytännössä se purkki on mittarin kotelo.

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: jkettu - tammikuu 26, 2012, 16:32:47
LainaaPitääpä ottaa selville  ennen mitään operaatioita, vallitseeko lasin takana linjasta otettu  staattinen paine.
Jos ei vallitsisi, niin sitten viisarin akselilla (tai jonkun muun liikuvan osan ympärillä) pitäisi olla tiiviste.  En jaksa uskoa että kukaan mittarin valmistaja menisi moista älyttömyyttä tekemään.
Entistä varovaisempi siis kannattaa olla.

teemu

Hae jostakin romumittari ja pura se, aneridi on se mikä pullistelee tai supistuu, ja siitä on mekaanisesti kytketty viisarinäyttö. Ei siellä mitään tiivisteitä tarvita.
Kaikki mekanismi on yleensä hermeettisesti suljetun purkin sisällä.

Markku Koivurova

Nopeusmittarin kotelon tiiveys on tärkeää mittarin luotettavuuden kannalta. Se on helppo testata injektioruiskun avulla. Ruisku liitetään staattisen paineen aukkoon (ilmatiiviisti) ja vedetään männällä pieni alipaine koteloon siten, että viisari osoittaa esim. 100 km/h (jos ruiskun mäntä pyrkii liikkumaan, pitää se lukita tähän kohtaan). Katsotaan muutaman tunnin kuluttua onko viisari laskenut tuosta asetetusta kohdasta.

Aki Suokas

Jos mittarin lasin ja rungon välissä on O-rengas, se voi olla aika tiukassa.
Olen avannut tämmöisen (lasia rikkomatta) siten, että ensin CRC tyyppisellä öljyllä päivä pari liuotellut ja sitten. Mikon konstin lisäksi sekin toimii, että kaksi pientä ruuvimeisseliä toiseen käteen joiden kärjet niihin renkaan loveihin ja toiseen käteen sitten isompi avain, jolla saadaan sitten se varsinen vääntö aikaiseksi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tommi K

#18
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - tammikuu 29, 2012, 19:32:35
Jos mittarin lasin ja rungon välissä on O-rengas, se voi olla aika tiukassa.
Olen avannut tämmöisen (lasia rikkomatta) siten, että ensin CRC tyyppisellä öljyllä päivä pari liuotellut ja sitten. Mikon konstin lisäksi sekin toimii, että kaksi pientä ruuvimeisseliä toiseen käteen joiden kärjet niihin renkaan loveihin ja toiseen käteen sitten isompi avain, jolla saadaan sitten se varsinen vääntö aikaiseksi.


Alkaa kuulostaa siltä, että liimaan tarrat lasiin. Hmm, ei Suomesta löytyisi jotain ilmailualan firmaa joka tekisi tuon pikkuhomman -kohtuuhintaan  :)

Teppo Miettinen

Ohessa on kuva Winterin avatusta mittarista (ja erittäin rumasti lasiin tehdyistä merkinnöistä).
Siinä näkyy kaikki kolme iroavaa osaaa: kiristysrengan, lasi ja kuminen tiiviste.

Jos askartelee sopivan työkalun jolla tuon kiristysrenkaan saa aukeamaan, niin operaatio on aika simppeli.
Tuossa ei ole vaaraa että koneisto tipahtaisi pois paikaltaan.

Kannattaa huomioida että myös kotelon takaosan letkuliittimet voivat falskata.
Tuossa winterissä letkukarat ovat kierteellä kiinni ja ne saattavat ajan myötä löystyä.


Tommi K

Lasin kehyksessä ei näytä olevan pyällyksiä, yhtenäinen on kehä PZL PR-205 mittarissa. 


Reijo Österberg

Onko mittari tämmöinen rakenteeltaan?
Tässä mittarissa on takaapäin 8 pientä ruuvia, jotka avaamalla etukehys, lasi ja tiiviste irtoaa ja merkinnät on helppo tehdä tauluun.
-Reijo Österberg-

Tommi K

Mittari on vielä kiinni taulussa. Aloitin pyrstöstä, ja olen menossa keskirungossa kohti nokkaa...

Tommi K

#23
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan: kun irroitin mittarin taulusta, niin kävikin ilmi, että etukehikko on kiinni kahdeksalla pikkuruuvilla (kuvassa kaksi). Ruuvit irrottamalla pääsy mittarin tauluun oli helppo, rungon ja kehyksen välissä ei ollut minkaanlaista tiivistettä, väkivaltaa ei tarvinnut käyttää.

Merkintöjen muuttaminen tauluun onkin toinen juttu. Helpoimmalla olisi päässyt, jos olisi tilannut valmiin teippisarjan, sellainen se oli mittarissa alunperinkin, ainoastaan nopeusmerkinnät, km/h oli maalattu tauluun, keltainen kolmio ja kaaret oli teippejä. Tämä on ymmärrettävää, konetyyppejä on paljon.

No, tuli mikä tuli.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod