Lentokoneen suunnittelu ja laskento

Aloittaja Martti Mattila, tammikuu 04, 2012, 22:41:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Olen tullut siihen tulokseen että kaikenmaailman laskentakaavoista ei ole mitään hyötyä lentokoneen suunnittelussa,
koko ajan tarjotaan jotain neliskulmion juuria ratkaisun avaimeksi,ei voi pitää paikkaansa.Neliskulmio on huono muoto
ilman kiertää ja sitten ne juuret,eivät toimi lainkaan,juuret on yleensä maassa ja lentokone kokonaan irti maasta kun
se tekee sitä sille tarkoitettua juttua eli lentää.Mokomat kaavat ja kaaviot jätän sivuun ja lentokone suunnitelmat
syntyy kahden vanhan sohvatyynyn päällä istuen, metrimitta kädessä.
Martti
ps.viiden metrin rullamitta.

4trade

#1
Laitan kuvan vastaavalla menetelmällä suunitellusta lentokoneesta. Suunittelijana nuoruuteni sankari Raimo Päätalo ja kone Tiira....joten tuumausmenetelmä toimii hyvin rohkeilla, pioneerihenkisillä ilmailijoilla  ;D .

Itse käyn katsomassa Tiiraa aina muutaman vuoden välein Tikkakoskella....

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiira_(Raimo_P%C3%A4%C3%A4talon_lentokone)
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Niin ja vielä.
Selasin ytubea eteen tuli se Usalainen nettilehti, onko se nyt Ultralight aviation tai jotain
missä aina sama alku kuva, ylätasokoneen nokka näyttää vasempaan.Niin siinä hehkutettiin
Ultrakevyt liikkeen alun syntyneen Usassa ja Kanadassa,ei edes Australiaa mainittu.
MINÄ sain idean ultrakevytkoneen rakentamisesta vuonna 1968 kun olin lukenut kirjan
"Adolf Aarno Suomen moottorilennon uranuurtaja" kirj.Rainer Ahonius julkaisija Tampere seura.
Samana talvena näin autonasentajalinjalla ammattikoulussa Trabantin moottorin pöydällä,
ilman käärinliinoja,hiffasin "Trabista moottori ja Demoisellesta malli" ja pellolta lentämään.
Homma pääsi käyntiin vasta vuonna 74 kun omat tienestit alkoi,siihen asti olin isän
palkaton renkipoika.Mitä tässä yritän sanoa on että saman ultrakevyt idean sai samoihin
aikoihin vaikka 10 000 ilmailijaa ympäri maailman,enhän minäkään ideaa keksinyt, sanoinhan jo
että tein Santos Dumondin Demoisellea,siis Santosin idea.Ehkä määrällinen paine nousi
jenkeissä niin suureksi että viranomainen joutui tämän porukan huomioimaan,Euroopassa
ja Suomessa nämä ehkä vain lyöty rautoihin ja sillä ongelma ratkaistu.Ehkä USA.ssa oli kuitenkin
helpompaa eli demokraattisempaa päästä tällä saralla alkuun ja muun maailman helpompi
seurata referenssin perässä.Mutta mitä yritän sanoa on että eivät ne kevyttä keksineet,
samanlaisia kahjoja kasvaa joka puolella mualimaa.
Ja vaikka se neliönjuuri saakin olla rauhassa, melko pitkälle pääsee kerto ja jakolaskulla,
siinä on vielä se bonus, että tietää mitä on laskenut,kun laatii itse kaavat.
"Helmuts ultaleichte seite"kannattaa myös vilkaista.
Martti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod