RV:istä kiinnostuneita

Aloittaja kalle vaaraniemi, joulukuu 26, 2011, 13:40:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalle vaaraniemi


Löytyisikö foorumilta muilta RV:n rakentamisen aloittamisesta haaveilevia? Katselin kittien hintoja ja tuumin, että peltikoneen rakentamiseen voisi tutustua askartelemalla RV-8 empennage kitin.. Toimituskulujen jakamiseksi kimppatilaus olisi kiva.

ps, kaikki kokemukset RV-8:sta kiinnostaisivat (taitolentokelpoisuus, tyhjäpäinot/varustus, painopiste)

Kalle

Peter Simonsen

Osta multa Pitts Model 12, kone loppusuoralla. Lisätietoja www.simonsen.fi/pitts12.

RV-8 ei oo mikän temppukone, liian liukas, menee kierteeseen huonosti yms. Jos lisätetietoja haluat RV:stä niin kannattaa ottaa yhteyttää rv-8 omistajiin suoraan, tämän palstan kautta se ei onnistu :)

Mitä enemmän kone on ylösalaisin - sitä parempi

Jukka Reikko

Kesällä sain valmiiksi RV-7a:n OH-XJR. Kone ON kiva - koelentäjä Ari "Asa" Saarisen ensi kommentti koelentonsa jälkeen oli: "Tää on makee".
Annan mielelläni vinkkejä niille, joita rakentaminen kiinnostaa. Tein sen slow build-kitistä ja kivaa oli. Kitti oli laadukas ja Vansin support ensiluokkaista. Sain isoa taustatukea, apua ja arvokkaita neuvoja ennenkaikkea Jarmo Hakalalta mutta myös Mika Harala (valvoja), Markku Tuunainen, Jukka Paavola, Juha Lohisto ynnä muut olivat aina valmiita neuvomaan ja auttamaan.
Eka varma vinkki: Teetpä koneen peruskitistä (säästät rahaa) tai pikarakennus-sarjasta (siivet ja runko tulee valmiina Vansilta), ota polttoainetankit valmiiksi koottuna ja testattuna. Eivät maksa maltaita ja pysyt järjissäsi. Tein tankit tyhmyyttäni itse: Arpeeti oli kinkkistä Prosealin kanssa äheltämistä paineilmanaamari päässä (Proseal myrkyllistä). Mutta jos nautit esim. Lannan levityksestä talikolla, niin sitten....
Kuva OH-XJR:stä löytyy Vansin sivuilta ensilentojen osastolta.
Jukka Reikko

pimattil

Hienoa, että olet saanut omasi valmiiksi!

Lainaus käyttäjältä: julle - joulukuu 26, 2011, 17:24:19
Kuva OH-XJR:stä löytyy Vansin sivuilta ensilentojen osastolta.




Ja täällä vähän tekstiäkin aiheesta: http://www.vansaircraft.com/public/flights3.htm


- Pirkka -

pimattil

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - joulukuu 26, 2011, 13:40:49
Löytyisikö foorumilta muilta RV:n rakentamisen aloittamisesta haaveilevia? Katselin kittien hintoja ja tuumin, että peltikoneen rakentamiseen voisi tutustua askartelemalla RV-8 empennage kitin.. Toimituskulujen jakamiseksi kimppatilaus olisi kiva.

Jos sinun tarvitsee pohtia toimituskulujen jakamista, niin aivan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa budjetti toiseen jos kolmanteenkin kertaan. Suunnittelet kuitenkin halvimmillaankin 50 k€ konetta (useat päätyvät tuplaan tästä), joten noin 300 euroa toimituskuluja tuolle peräsinpaketille ei pitäisi olla se kynnyskysymys. Mikäli sinulla ei ole metallikoneen tekemiseen tarvittavia työkaluja, niin niihin menee paljon postitusta enemmän rahaa. Van'silla on myös tarjolla vähän pienempiä harjoitussarjoja, mutta silti työkalut pitäisi löytyä, lainata tai käydä rakentamassa jonkun luona.

http://www.vansaircraft.com/cgi-bin/catalog.cgi?ident=1324974125-232-426&browse=misc&product=toolbox
http://www.vansaircraft.com/cgi-bin/catalog.cgi?ident=1324974125-232-426&browse=misc&product=training-project

Peterin tarjoama Pitts on nopeampi tie onneen ja kuten Peter sanoi, niin taitolentokoneet ovat erikseen eli RV ei sellainen ole. Voi sitä jotain hauskaa toki RV:kin tehdä:


Tuareg RV-7A In Action

Jos vaikka vihjaisit, mistä päin olet niin voisi joku RV-rakentaja löytyä läheltä? Onhan niitä jokunen Suomessa.
- Pirkka -

kalle vaaraniemi

#5
Jukka, hyvä vinkki.

Jottei keskustelu menisi enempää sivuraiteille tarkennuksena; tiedän ettei RV-8 ole oikea taitolentokone. Ei sitä sellaisena kukaan markkinoikaan.

Postikulut eivät ole kynnyskysymys. Toki tilaisin muutakin kuin pelkän empennage kitin, jos olisi tosi tarkoituksella liikkellä (siis lopullisen päätöksen ko konetyypistä tehnyt). Pirkka, oma arvioni kuluista oli hiukka enemmän. Neuvotko toimituksen järkkäämisessä?

Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin, tarkoituksena on TUTUSTUA peltikoneen rakentamiseen. En ole saanut lopullista päätöstä tyypistä aikaiseksi. Pidän kuitenkin oikeiden peräsinten tekoa ehkä tulevan valvojan valvonnassa, osin lainatuilla työkaluilla, paljon fiksumpana ja motivoivampana kuin jonkin työkalulaatikon niittaamista.

Ai niin, asun Tikkakoskella.

t. Kalle

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - joulukuu 27, 2011, 13:31:26
Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin, tarkoituksena on TUTUSTUA peltikoneen rakentamiseen. En ole saanut lopullista päätöstä tyypistä aikaiseksi. Pidän kuitenkin oikeiden peräsinten tekoa ehkä tulevan valvojan valvonnassa, osin lainatuilla työkaluilla, paljon fiksumpana ja motivoivampana kuin jonkin työkalulaatikon niittaamista.

Olen noin seitsemän vuotta haaveillut Sonexin rakentamisesta. Kysehän on lähinnä "köyhän miehen RV:stä", tai jos sen kauniimmin sanoo niin käyttävät sanaparia "Reality check"...
Ei, en aio tuputtaa Sonexia tähän ketjuun. Mutta käsittääkseni rakennustapa on lähes 100% sama kuin RV:ssä, eli alumiinipellistä niittaamalla (muita yhtäläisyyksiä mm. tehtaan loistava tuki, "makee lentää", ja kestää jonkin verran temppua). Olen useampana vuonna kysellyt Opistolta että koskas tulee metalli/peltikurssi. Aina on vastattu että työn alla, ja niin sanottiin nyt syksylläkin. Lupailivat kyllä jopa nyt loppuvuodeksi semmoista mutta eipä ole näkynyt. Toivottavasti joskus kuitenkin, että pääsisi ihan oikeasti kokeilemaan millaista hommaa se on, ettei tarvisi "summissa" tilata isoa laatikkoa rapakon takaa ilman että yhtään tietää mihin on ryhtymässä.

-Janne

pimattil

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - joulukuu 27, 2011, 13:31:26
Neuvotko toimituksen järkkäämisessä?
Laita sähköpostia orders(ät)vansaircraft.com ja pyydä tarjous toimituksesta (se on heidän päivittäistä työtään). Joko lentäen, laivalla tai molemmilla tavoilla. Mikäli tarvitset työkaluja Amerikan suunnalta, niin tullee halvimmaksi, että tilaat työkalut Van'sille (Amerikan sisäiset toimitukset ovat käytännössä puoli-ilmaisia), joka toimittaa ne tilauksesi yhteydessä sinulle. Se meren yli toimitus on se kallis osa.

LainaaPidän kuitenkin oikeiden peräsinten tekoa ehkä tulevan valvojan valvonnassa, osin lainatuilla työkaluilla, paljon fiksumpana ja motivoivampana kuin jonkin työkalulaatikon niittaamista.
Jos motivaatio on ongelma tässä vaiheessa, niin se tulee epäilisin suuresti koneen valmistumista, mutta saat toki yllättää. :) On mukavampi lyödä niitti pieleen työkalulaatikossa, kuin itse peräsimessä... vaikka peräsimestä aloittaisitkin, niin silti nuo harjoitussarjat ovat hyvä aloituskohde. Niiden tekemiseen menee kuitenkin vain muutama tunti, kun taas itse peräsimiin tekijästä riippuen viikosta kuukausiin ajankäytöstä riippuen (~75 - 200 h).

Niitä aloitettuja peräsinsarjoja ja valmiita sellaisia on tarjolla yllin kyllin, joten sellaisesta eroon pääseminen osienkin hinnalla voi olla hankalaa (jos se rakennusinto tuon jälkeen kaikkoaa), varsinkin Euroopassa ja mikäli työnjälki ei ole erinomaista. Toisaalta eihän se taloudellisesti kovin iso panostus ole.

Vielä kuluista, niin en halunnut alunperin liioitella, vaan tuo 50 k€ lienee lähinnä sellainen varastetuista osista tehty kone. ;) Kyllähän sitä helposti voidaan päästää kuusinumeroisiin lukuihin, varsinkin jos kaikki tehdään uusista osista (moottori ja avioniikka) eikä herkuissa säästellä.

LainaaAi niin, asun Tikkakoskella.
Siinä tapauksessa etsisin itse käsiini Puttosen Ollin yhteystiedot jostain, joka on aiemmin rakentanut RV-6:sen (http://users.kymp.net/mode0449/rv6.htm) ja ymmärrykseni mukaan tällä hetkellä työn alla olisi RV-10. Hänen kanssaan keskustelu face-to-face voisi mukavasti edistää asioitasi.
- Pirkka -

pimattil

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - joulukuu 28, 2011, 00:15:47Mutta käsittääkseni rakennustapa on lähes 100% sama kuin RV:ssä, eli alumiinipellistä niittaamalla (muita yhtäläisyyksiä mm. tehtaan loistava tuki, "makee lentää", ja kestää jonkin verran temppua).
Yhtäläistä niittien osalta on vain RV-12 kohdalla, joka tehdään pop-niiteillä (toki siis lentokonelaatuisilla, "blind rivet") kuten ymmärrykseni mukaan kaikki Sonexitkin. Kaikki muut RV:t tehdään "oikeilla" niiteillä (solid rivet), joiden kiinnittämiseen valmisteluineen kuluu merkittävästi enemmän aikaa.

Tavallisia niittejä: http://www.aircraftspruce.com/catalog/hapages/solidalumrivets.php
Pop-niittejä: http://en.wikipedia.org/wiki/Rivet#Blind_rivets

LainaaOlen useampana vuonna kysellyt Opistolta että koskas tulee metalli/peltikurssi. Aina on vastattu että työn alla, ja niin sanottiin nyt syksylläkin. Lupailivat kyllä jopa nyt loppuvuodeksi semmoista mutta eipä ole näkynyt. Toivottavasti joskus kuitenkin, että pääsisi ihan oikeasti kokeilemaan millaista hommaa se on, ettei tarvisi "summissa" tilata isoa laatikkoa rapakon takaa ilman että yhtään tietää mihin on ryhtymässä.
Jos kurssi ei ole täällä, niin pitäisikö mennä itse kurssin luokse?

http://www.airventure.org/attractions/workshops.html
http://www.zenithair.com/workshop.htm
http://www.eaa.org/calendar/eventdetail.aspx?id=10354

ja lisää löytyy pilvin pimein... Lufthansalla nyt menopaluut edullisesti tuohon suuntaan.  ;)

Sinänsä ymmärrän vaikeuden peltikurssin järjestämisessä opiston puolelta. Ihan perustyökalujakin tarvittaisiin aika paljon ja ne maksavat pienen omaisuuden, joten tälläisen kurssin järjestämisen näkisin itse ainakin taloudellisesta näkökulmasta haastavana. Näin ollen onkin helpoin ottaa yhteyttä johonkin rakentajaan... Jos ketään ei satu ennestään tuntemaan, niin rakennusluvat ovat hyvä lähtökohta, joskin tämäkin lista on nyt hieman vanha: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Harrasteilmailu/Raklupa_2010-10-04.pdf Pitänee kysellä päivityksen perään.
- Pirkka -

4trade

Janne, tilaa oitis ne Sonexin peräsimet itsellesi. Ei se lentokoneen teko mitään erityisen vaikeaa ole. Tuollainen peltikone on perusmättöä, opit homman hetkessä ja pääset haaveilemasta tekemään. Tekeminen on mukavaa puuhastelua joka puskee joka niitillä kohti haaveidesi toteutumista.....
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 28, 2011, 10:03:21Yhtäläistä niittien osalta on vain RV-12 kohdalla, joka tehdään pop-niiteillä (toki siis lentokonelaatuisilla, "blind rivet") kuten ymmärrykseni mukaan kaikki Sonexitkin. Kaikki muut RV:t tehdään "oikeilla" niiteillä (solid rivet), joiden kiinnittämiseen valmisteluineen kuluu merkittävästi enemmän aikaa.

My bad... Tiedän toki blind rivetin ja solid rivetin eron, Sonexissa jälkimmäisiä käytetään vain paarteissa (mitkä nekin voidaan halutessa tilata "pre-assembled"). Sonexia verrattu niin monta kertaa foorumeilla vain tuohon RV-12:a että siitä tuo aivopieru, kiitos korjauksesta.

LainaaJos kurssi ei ole täällä, niin pitäisikö mennä itse kurssin luokse?

http://www.airventure.org/attractions/workshops.html
http://www.zenithair.com/workshop.htm
http://www.eaa.org/calendar/eventdetail.aspx?id=10354

ja lisää löytyy pilvin pimein... Lufthansalla nyt menopaluut edullisesti tuohon suuntaan.  ;)

Sonexin kitin ostajalle tulee kaupan päälle workshopit: http://www.sonexaircraft.com/support/workshops.html
Eli jos rapakon taakse lähtee, niin sinne ilman muuta. Tiedän kyllä että lähes kaikkea voi perustella että "jos kerran meinaat rakentaa lentokoneen niin ei kannata pihistellä", mutta totuus on kyllä että joka euro täytyy silti laskea. Jos ja kun kotimaassa saisi edullisen viikonloppukurssin taikka kokeneemmalta rakentajalta vähän opastusta niin mieluummin käytän Amerikan-matkan rahat ja ajan siihen rakentamiseen.

Sain jo yhdeltä RV-rakentajalta ystävällismielisen yksityisviestin, täytynee käydä katsomassa kun ei kovin kaukanakaan ollut.

-Janne

pimattil

Hyvää lukemista aiheeseen liittyen. http://www.actechbooks.com/products/act713/ Artikkelisarja löytyy siis myös Kitplanes -lehdistä, mutta kun se tuosta saa eBookina, niin kannata nähdä Kitplanesien eteen vaivaa.
- Pirkka -

Petri Lipponen

Lainaus käyttäjältä: kalle vaaraniemi - joulukuu 26, 2011, 13:40:49

Löytyisikö foorumilta muilta RV:n rakentamisen aloittamisesta haaveilevia? Katselin kittien hintoja ja tuumin, että peltikoneen rakentamiseen voisi tutustua askartelemalla RV-8 empennage kitin.. Toimituskulujen jakamiseksi kimppatilaus olisi kiva.


Haaveilun vaiheella vielä toistaiseksi, ideatasolla sellainen 1-3 vuoden päässä aloitus. Itsellä kiikarissa joko -7 tai -9 ja tarkoitus tilata QuickBuild:na (työ ja perhe häiritsee  :) ).

Olen miettinyt mitä kautta tullaus kannattaa tehdä: Virossa ALV on 20% ja esim Luxemburgissa vain 15%. 30k$ QB-paketissa tuo on jo 1,5k$ / 3k$ säästö... Pitänee jossain vaiheessa kysellä rahtiyhtiöiltä. Mitäs kautta jo rakentaneet ovat tilanneet?

Toinen suuri puute on rakennustilan puute. Ainakin täällä Keski-Uudellamaalla on vuokratallit harvassa, ja olisi tosi kätevä jos paikka olisi lähellä kotia. Noh, tässä on vielä aikaa...


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Petri Lipponen - helmikuu 08, 2012, 13:30:26
Haaveilun vaiheella vielä toistaiseksi, ideatasolla sellainen 1-3 vuoden päässä aloitus. Itsellä kiikarissa joko -7 tai -9 ja tarkoitus tilata QuickBuild:na (työ ja perhe häiritsee  :) ).

Olikohan Suomessa yksi keskeneräinen 9 myytävänä jokunen aika (suhteellista) sitten -- tiedä miten sen sitten kävi?

LainaaOlen miettinyt mitä kautta tullaus kannattaa tehdä: Virossa ALV on 20% ja esim Luxemburgissa vain 15%. 30k$ QB-paketissa tuo on jo 1,5k$ / 3k$ säästö... Pitänee jossain vaiheessa kysellä rahtiyhtiöiltä. Mitäs kautta jo rakentaneet ovat tilanneet?

Voihan sitä alkaa kikkailemaan. Meinasitko kaikki osat tuoda erikseen ja tullailla niitä missä sattuu? Kokonaista konetta tuotaessa näkisin, että tällä voisi olla ehkä merkitystä, mutta aivan tuhoton työ jos tätä jokaiselle osalle tekee erikseen. Riskejäkin mielestäni siitä tulee: tavarat kulkevat useamman pisteen kautta ja riskit (häviävät ja rikkoontuvat paketit) kasvavat sitä myöten. Myös rahtikulut kasvavat, joka syö tätä "voittoa", jota tavoittelet.

Kotipihalle ja Helsinkiin olen tilaillut... Helsinkiin siksi, että Oregon-Helsinki rahti oli muistaakseni noin 2000 € ilman veroja ja Oregon - "Turku" olisi ollut 800 euroa vielä lisää. Järjestin itse kuljetuksen Helsingistä aika paljon edullisemmin. Mutta Van's antaa kyllä tarjoukset eri paikkoihin pyytämällä ja eri välineillä (ilma/meri).

Kyselin myös tarjouksia suoraan kuljetusfirmoilta, mutta suurin osa ei vastannut ja vastanneet eivät olleet kilpailukykyisiä. Rahtiputkelta voisi myös kysellä... http://www.rahtiputki.fi/
- Pirkka -

Petri Lipponen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - helmikuu 08, 2012, 14:46:28

LainaaOlen miettinyt mitä kautta tullaus kannattaa tehdä: Virossa ALV on 20% ja esim Luxemburgissa vain 15%. 30k$ QB-paketissa tuo on jo 1,5k$ / 3k$ säästö... Pitänee jossain vaiheessa kysellä rahtiyhtiöiltä. Mitäs kautta jo rakentaneet ovat tilanneet?

Voihan sitä alkaa kikkailemaan. Meinasitko kaikki osat tuoda erikseen ja tullailla niitä missä sattuu? Kokonaista konetta tuotaessa näkisin, että tällä voisi olla ehkä merkitystä, mutta aivan tuhoton työ jos tätä jokaiselle osalle tekee erikseen. Riskejäkin mielestäni siitä tulee: tavarat kulkevat useamman pisteen kautta ja riskit (häviävät ja rikkoontuvat paketit) kasvavat sitä myöten. Myös rahtikulut kasvavat, joka syö tätä "voittoa", jota tavoittelet.

Ajattelin tilata molemmat QB-paketit samalla (finishing-kit varmaankin erikseen). Ideana oli että jos rahtifirma tekisi tullauksen esim. Luxemburgissa tai Virossa ja paketti jatkaisi siitä sitten perille. Vaihtoehtona se että paketin määränpää on esim. Tallinnan satamassa, siellä tullaus ja sitten eri kyydillä tänne pääkaupunkiseudulle. tuo QB paketti on luokkaa    $32,325 eli sillä tuo voisi olla kannattava vaihtoehto. Pienemmille erille tuossa ei ole kyllä mitään järkeä.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Petri Lipponen - helmikuu 08, 2012, 15:20:31Ideana oli että jos rahtifirma tekisi tullauksen esim. Luxemburgissa tai Virossa ja paketti jatkaisi siitä sitten perille. Vaihtoehtona se että paketin määränpää on esim. Tallinnan satamassa, siellä tullaus ja sitten eri kyydillä tänne pääkaupunkiseudulle.

Mikäli rahtifirmat tullaisivat tavarat siellä missä asiakas vain tahtoo, niin luulisi kaikkien tekevän niin. Epäilen suuresti, että sillä puuhalla on nimensä, ja firmat eivät taatusti ole halukkaita ryhtymään siihen. Mutta tuo jälkimmäinen tapa, että itse hoitaa pakettia taas eteenpäin voisi mahdollisesti toimiakin, vaikka onkin hieman hämärän rajamailla.

Itse ottaisin kyllä tuossa tapauksessa myös finishing kitin samalla kertaa. Se on kuitenkin kohtuullisen arvokas ja iso paketti, joten sen rahti yksin on kuitenkin aika iso kuluerä myös.
- Pirkka -

palmi

en haluaisi masentaa mutta jos tilaat qb täydellisenä maksaa nyky kurssilla karvan päälle 20k
ja jos meenaat säästää alvissa vaikka 7% tekee noin 1400 euroa sen on todella pieni raha lentokoneen kokonais kustannuksissa.  viime keväänä tuli itselle rakennus sarja amerikasta.
toi seiska on kyllä tekemisen vaivan arvoinen kone.  :thumbsup:


Petri Lipponen

Lainaus käyttäjältä: palmi - helmikuu 08, 2012, 21:08:07
en haluaisi masentaa mutta jos tilaat qb täydellisenä maksaa nyky kurssilla karvan päälle 20k
ja jos meenaat säästää alvissa vaikka 7% tekee noin 1400 euroa sen on todella pieni raha lentokoneen kokonais kustannuksissa.  viime keväänä tuli itselle rakennus sarja amerikasta.
toi seiska on kyllä tekemisen vaivan arvoinen kone.  :thumbsup:

En muista tiedä mutta kyllä mulle 1400egee on iso raha, jonka varmasti saa uppoamaan muuhun koneeseen (sen sijaan että antaa sen Kreikalle ;) ). Ja kukaanhan ei tiedä mitä ALV:it ja valuuttakurssit on kolmen vuoden päästä joten säästö voi olla isompikin. Kuten yllä kirjoitin niin mulla projektin alku on 1-3 vuoden päässä (jos kaikki menee hyvin) eli varmasti noita korkkaamattomia QB:ä tulee tiirailtua myös euroopasta.

No, mulla on vielä aikaa, mutta senkin ajan voi käyttää näihin tilaus yms asioiden ihmettelyyn ettei sitten tule kiire.

Isot kiitokset kaikille vastanneille!  :thumbsup:


FlyHigh

Hei!
RV:n rakentaminen ei ole "vaikeaa", tietysti olettaen, että aikaa on ja kädentaidot jokseenkin normaaleja sekä passeli paikka löytyy.

Kun me rakennettiin OH-XTK niin aika oli kortilla, osaamista kyllä oli, mutta paikka oli surkea. Silti kone saatiin tehtyä vallan mainiosti.

Koelennot tein itse, mutta suosittelen käytettäväksi osaavaa kaveria, esimerkiksi "Asa" (eli Ari Saarinen) on loistokaveri, jos hänet saa suostuteltua lentämään koeosuudet.

Niittaaminen on peruskauraa, kun on pari iltaa katsellut ja kokeillut niittausta. Kaikki onnistuu, eikä se ole mitään rakettitiedettä. Tietysti aimo annos huolellisuutta on hyvä olla.
Mikäli joku tarvii neuvoja, niin asun tätänykyä Mäntsälässä ja minulle voi privaviestiä heittää, josko työni ohessa ehtisin neuvoja antaa...

RV:t ovat kaikki aivan erinomaisia koneita lentää, mutta pelkäksi tempunvääntelyhärveliksi en suosittele, koska siihen hommaan löytyy todellakin sitten parempia härveleitä, vaikkapa se Spitts!!

TV: Timo

Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod