Videokameraa lainaksi päiväksi?

Aloittaja Toma, marraskuu 30, 2011, 13:26:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Minulla on pieni videoeditointiprojekti meneillään ja projektiin tarvitsen saada digitoitua muutamia satoja metriaä kaitafilmiä. Törmäsin ongelmaan digitoimisen kanssa kun ei ole kameraa millä voisi säätää suljinaikaa.
Kaitafilmiprojektorista voi kyllä säätää nopeutta että saa kuvien väliset palkit "pysähtymään" mutta kun suljinaiak on liian lyhyt (tai pitkä) niin ne palkit näkyvät kuvassa.

Ei kenelläkään foorumilaisilla olisi mahdollisesti lainata siedettävää korvausta vastaan Digivideokameraa jossa voi suljinaikaa säätää? Saatte samalla kunniamaininnan videoon kun sen tuubiin sujautan ;-)

kameran spekseillä ei ole niin suurta väliä, mutta helpompi olisi jos se pystyy FullHD laatuiseen kuvaan koska se tuoreempi loppumateriaali on sitä, helpompi editoida. Tuli mieleen että voiko niissä järjestelmäkameramalleissa missä on videomahdollisuus, säätää suljinta?


Terveisin
Tom Arppe

ttorri

Ei ole kameraa, mutta oletko ajatellut teettää homman ulkopuolisella. Ensimmäinen hinnasto joka tuli googlesta vastaan oli luokkaa 2 euroa minuutti.


Toma

Minulla on kait uhmaiästä asti jäänyt semmoinen vaihe päälle että haluaa ite  ;D
En ole täysin varma mistä johtuu, mutta ehkä yksi syy on pohjaton uteliaisuus sekä se että olen huomannut että kaikissa ongelmaratkomistilanteissa oppii aina jotain uutta ja mielenkiintoista josta jossain vaiheessa voi olla hyötyä.

Nytkin olin pitkään ajatellut tilata kunnon HD videokameran itselleni missä olisi tarpeeksi manuaalisäätöjä että tämöisetkin tilanteet saisi hoidettua. Graafinen esitys on aina kiehtonut sekä, ehkä iän tuomana lisänä, vanhojen menneiden vuosien juttujen säilöminen myös tuleville sukupolville. Jossain vaiheessa monille tulee semmoinen vastaan että olisi kiva tietää miten asiat tehtiin silloin ennen ja nyt kun on niin helppoa laittaa tulokset vielä kaikkien ihmeteltäväksi nettiin.

Eli, nythän sitten oli se hyvä tekosyy hankkia se uusi videokamera

Minulla oli kokemuksen laatima vaatimuslista jota käytin perusteena etsiessäni vanhalle Sony PC-350E  kameralleni seuraajaa. Tutkittuani erittäin monta eri mallia alkoi ketuttamaan kun kaikissa uusissa järkeviän hintaisissa videokameroissa, jossa muuten olivat spesifikaatiot kunnossa, on unohdettu nämä muutamat perusasiat.


  • Sillä hienolla 3, jotain tuumaisella touch screen näytöllä jossa miljardi pikseliä, ei tee yhtään mitään kun kuvaat ulkona paahtavassa auringonpaisteessa, jonka seurauksena et tiedä mitä olet kuvaamassa, eli kamerassa on oltava "Viewfinder".
  • Missän videokamerassa ei näyttänyt olöytyvän manuaalisia säätöjä esim. aukolle ja suljin-nopeudelle, se on elintärkeä kun kuvaat esim. näyttöruutua tai kuten minun tapauksessa kun yrittää digitalisoida vanhoja kaitafilmejä
  • Digitaalinen zoom - Kuka tekee mitään 300x digitaalisella zoomilla, siinä lopussa sitten komeilee se yksi värisevä pikseli, pöh, optinen zoom on se joka määrää ja hyvä vakautusjärjestelmä sen päälle (mainittakoon nyt vielä että digitaalinen zoom joka osaa hyödyntää ylimääräisiä pikseleitä sinänsä ihan ok)
  • Myös videokamerassa pitää olla suodinkierre, siihen saa sitten kiinni laajakulma linssejä ym. muita suotimia parantamaan kuvaamista hankalissa olosuhteissa


Löysin sitten pitkän tutkimisen jälkeen kameran joka täytti kaikki vaatimukset ja jopa ylitti ne monilta osin, ja hintakin on... noh... melkein siedettävä. Kamera on Panasonic HDC-SD900

Tässä siitä hieman juttua lontoon murteella.
http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/camcorders/panasonic-hdc-sd900-928795/review?artc_pg=1

Ja hyvin näytti autofokus roikkuvan lentokoneiden mukana, vaikka hieman epävakaa käsi kaverilla onkin.


Air Show(Bownes)
Terveisin
Tom Arppe

Toma

#3
Tuo kaitafilmiprojekti sisälsi että olin lupautunut tekemään hieman tuubimateriaalia Kebnestä ja sain nyt vihdoin aikaiseksi historiikki osan eli sen kaitafilmiosan mihin tuota kameraa tarvitsin.
Katsokaa minkälaista oli purjelentäminen vuonna 1969.
Naureskelin itsekseni että ei muuten suurta eroa ole, koneet nykyään lasikuidusta, mutta mm. vetokalusto ja monet äijät ovat samoja  ;D
Yritin lisätä hieman ajakohtaan kuuluvaa musaa ja välitekstejä lontoon murteella.


Kebnekajse wave soaring camp 1969
Hieman vielä välkkyy mutta on jo siedettävällä tasolla ja se pöly... tosin välkkyminen ja pöly lisää vaan autenttisuutta, eikö?


-Toma
Terveisin
Tom Arppe

jkettu


juhan

En kyllä tunnistanut videolta sinua  :)

Toma

No minähän istun happipullon päällä ja puhdistelen taskunöyhtää karkeista 9:20-9:38 kohdassa  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod