Hiilikuitujen painot?

Aloittaja 4trade, lokakuu 31, 2011, 15:06:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Kuitumiehille kysymys: Kuinka paljon tulee painamaan valmis kappale neliölle mikäli käytetään esim 200 g/neliö hiilikuitua ja se alipainesäkitetään imeytyskankaan kanssa? Siis kuinka paljon tuohon jää epoksia painossa/neliö noin suunilleen?

Lisäkysymys: Meneekö tuo lineaarisesti eripaksuisten lujitekankaiden kanssa: Esim: X määrä kuitua kiloissa = X määrä epoksia = valmis kappalepaino
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

Sain tiedon kun soitin tuonne:  http://www.kevra.fi/etusivu/   Tuolta saa kaiken tarvittavan komposiittitavaran.

Käsinlaminoituna epoksi nostaa painoa noin 100% ja hyvillä alipaineilla säkittämällä painon nousu jossain 65% luokkaa alkuperäiseen kuitupainoon nähden.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

pimattil

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - marraskuu 02, 2011, 06:40:02
Noita alipainepumppuja on harvassa,

Sellaisen voi halutessaan helpohkosti rakentaa itse tai sitten ostaa valmiin. Ei tässä nyt mistään keräilyharvinaisuudesta puhuta. Vacuum pump -hakusanoilla Google alkaa tehdä jo ihmeitä ja tarjota penispumpuista ihan tähänkin käyttöön sopivia alipainepumppuja. Hakua voi vielä terävöittää sanalla fiberglass.

- Pirkka -

4trade

Minulla on pari ajatusta sen hiilikuidun kanssa, josta hieman myöhemmin tuolla Cassutt topicissa, mutta keulakuiduissa käytän sitä ainakin. Noille kuiduille on sattunut joskus varastossa öljyvahinko. Öljyä on kaatunut niiden päälle ja se on vuosien saatossa imeytynyt muutamaan kuituun sisälle. Kuitu kyllä kestää muutaman öljypisaran, mutta maalin kanssa voi olla jo hieman heikompaa.

En yksinkertaisesti aio joutua tilanteeseen jossa maali korkkaa parin vuoden jälkeen irti. Lisäksi siipivanerit päällystetään ohuella kuidulla siiven valmistuttua.

Alipainepumpun tekee helposti vaikkapa purkuauton ilmastoinnin kompurasta. Kevyt sähkömoottori riittää pyörittämään sitä.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Hiilikuitu ei tule toimeen vanerin kanssa.

4trade

Kiitos tuosta!

Taas foorumin kiistattomia hyötyjä, en meinaan tiennyt tuotakaan. Siis lasikuitu siipeen. Eikö se hiilikuitu tartu pintaan vai onko niissä liian erilaiset elastisuus ominaisuudet toisilleen?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Liian jäykkää. Näin sanoi veneentekijät Seppälän veistämöllä. Hiili ottaa kaiken rasituksen jopa kosteuselämisessä. Puu hajoaa kun ei mahdu turpoamaan.

Lasikuitua on laitettu vanerin päälle hyvällä menestyksellä. Toinen juttu on että tarviiko laittaa. Olisiko parempi laittaa kunnon rätit koko siiven yli. (ihan isompia huoltojakin ajatellen.

Hiilikuituhan ei ole sitten mitenkään erityisen kevyttä.
Löytyy myös onttoa lasikuitua jolle luvataan ihan kiva painosäästö

http://shop.r-g.de/en/Glass/Fabrics/Hollow-glass-fibre-fabric-160-g/m-silane.html

4trade

Tuo jäykkyys on se hiilikuidun ominaisuus mitä kaipaan keulakuiduissa. Koneeni Vne on 240 solmua, joten noilla nopeuksilla kuidut on kovilla. Samoilla ainepaksuuksilla ja painoilla saan hiilikuidulla jäykemmän kappaleen.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

#8
Kuidun jäykkyys kertoo sen venymästä tietyllä vedolla. Laminaatin jäykkyydessä tärkein tekijä on sen paksuus (taivutus). Hiili-vaneri hommassa ongelma on hiilen venymättömyys, puu haluaa kutistua ja laajentua, mutta hiili ei sitä salli. Toinen hajoaa.

Esim.
Hiilikuidulla murtovenymä on vissiin prosentin verran.
Vaneri haluaisi elää pituus suuntaan 0,1%.
Jos hiili tulee mukana pitäisi sen venyä 10 prosenttia murtovenymästään.

Johonkin syntyy jännitystä. Mikä on hiilikuidun ja vanerin elastisuuden suhde? (50-100:1)
Tietääkseni puu turpoaa niin suurella voimalla, että jos se estetään väkivalloin niin puu rikkoo itsensä.


Tarkoitatko keulakuiduilla jotain muotokappaleita?


4trade

Tarkoitan juuri noita konetilan ja eturungon kappaleita. Noissa tuo jäykkyys on eduksi eikä ne tarvitse suurta venymää.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

jkettu

Jos vaan saat tehtyä, tulee paras jäykkyys/paino -suhde kerroslevyrakenteella eli ulkopinnanKuitu/kevytYdinaine/sisäpinnanKuitu.  Ideana siis maksimoida rakennepaksuutta.  Joskus on käytetty ydinaineena kevlarkangasta kun muuta ei käytettävissä olevaan paksuuteen mahdu ja silläkin saadaan pintakuidut edes vähän kauemmaksi toisistaan.

4trade

Olen miettinyt ohuille kuiduille sopivaa ydinainetta, mikä taipuisi muotoihin jotenkin inhimillisesti. Noissa ei ole hirveästi vaihtoehtoja..
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Kannatan Kettusta. Mites olisi havuvaneri ja lasikuitu.


4trade

Siipeen tulee koivuvaneri ja erittäin ohut lasikuitu. Tuo lasikuitu on kevyt eikä tarvitse samanlailla UV suojaa kuin rätti vanerin päällä. Noita muotokuituja on aikaa pähkäillä talvi, en aloita tuota hommaa kuitenkaan ennen kesää. Siiven teen talven aikana.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

kopterikuski

#14
Lainaus käyttäjältä: pimattil - marraskuu 02, 2011, 07:54:40
Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - marraskuu 02, 2011, 06:40:02
Noita alipainepumppuja on harvassa,

Ei tässä nyt mistään keräilyharvinaisuudesta puhuta. Vacuum pump -hakusanoilla Google alkaa tehdä jo ihmeitä ja tarjota penispumpuista ihan tähänkin käyttöön sopivia alipainepumppuja.


Ehdoton joululahjavinkki jokaiselle experimentalrakentajalle.  Eliminoi sauvaranteen jännetupentulehduksen. Minusta tämä idea pitäisi ehdottomasti juuri monikäyttöisyytensä vuoksi siirtää experimental rakentajien Niksi Pirkkaan.

pimattil

Suosittelisin, että kävisit hieman tutkailemassa, miten muiden koneiden moottorien muotosuojat on tehty. Ei mielestäni RV:ssä ainakaan mitään erityisiä ydinaineita ole näissä muotosuojissa, joskin Vne on 200 solmun paikkeilla ja tehtaan protolla on lennetty 217 solmua. Joku Extra 300 voisi olla myös tutustumisen arvoinen isommilla G-voimilla ja nopeuksilla.
- Pirkka -

4trade

Jep, tuo on varmaan paras tapa edetä asiassa. Nuo Cassuttin kuidut on oikeasti aivan paperinohuet ja vaatii tuollaisenaan reilusti vahvistusta noille Vne lukemille. Tuo laite pitäisi kulkea melko hyvin turbotettuna, joten hiilikuitu kärsässä sopivalla paksuudella on varmasti tarpeen. En usko että tuolla kärsässä noista ydinaineista on juurikaan etua pienen neliömäärän vuoksi.

Tuo kuitu/ ydinaine kiinostaa enemmän tuolla takarungossa,. missä on rätit.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Karri Koivusalo

Vesi- tai paineilmaejektorista saa aika hyvän alipainepumpun pieneen hintaan.

4trade

Hyva ajatus. Tuo ei ole tullut mieleenikään. Itse ajattelin muuttaa pikkukompuran ilmanoton suoraan alipaineen imuletkulle sopivaksi.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Karri Koivusalo

#19
Sarlinin kuvastoa lainaten:

Malli: MG-005-00-00
Tuotettu vapaa virtaus @ 1000mbar 5.7l/min
Max alipaine: 99mbar (abs)
Ilmankulutus 13l/min @ 2.1-5.2 bar

Vesiejektorinkin voi rakentaa itse varsin helposti; rautakaupasta tarvitaan vähän vesijohto-osia, suuttimeksi MIG-hitsuukoneen virtasuutin ja takaiskuventtiili vielä alipaineputkeen. Arvoja on paha antaa itse rakennetulle laitteelle, mutta niilläkin on päästy alle 100mbar paineisiin suht helposti.

4trade

Hmmm...minkälainen virtausnopeus tarvitaan tuossa vesiejektorissa? Onko tuohon jotain laskukaavaa tai hyvää "näppituntumaa"?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

Alipaine ei ole enää ongelma. Kaverillani on muovialan yritys ja sain juuri kuulla että niillä on laite tuohon alipaineen tuottoon. Kyseinen aparaatti tuottaa vesipumpulla (kierrättää isossa säiliössä) alipaineen ja se on kuulemma todella tehokas.

Minun tarkoitus oli kastella kangas käsin, sitten alipaineella ylimääräiset epoksit imeytyskankaaseen. Ei ole tarkoituskaan imeä alipaineella epoksia suoraan kuituun. Voin tarvittaessa ottaa 2 tuntia purkkiaikaa/ epoksin joten tuolla säkityksellä ja vuotojen paikkauksella ei ole edes kiire.

Siiven hion tasaiseksi ja tarvittaessa hiontapohjaväri---hionta --maali. Tuohon käy perus 2 komponentti automaalit/ tarvikkeet.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Karri Koivusalo

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - marraskuu 05, 2011, 15:47:52
Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 05, 2011, 13:41:27
Hmmm... hyvää "näppituntumaa"?
Hyvää "näppituntumaa"/tietoa on se että ensinnäkään Teidän penispumput ei jaksa lutkuttaa valmista hartsiseosta varsinkaan hiilikuitua täyteen vartissa ja pitämään alipaineen yli yön koko ajan päällä.  Vielä jos käytät vahvikekuitua välissä tarviit rajumman pumpun. Pumpun tulee myös jaksaa lutkuttaa niin että tuotteesta tulee tasapaksu samoin kankaan tulee kyllästyä kaikkialta 100% (ei o helppo nakki)
Tässä nyt ei varmastikaan viitattu enää penispumppuun vaan ejektoriin, joka on kyllä ihan oikea teollinen alipainelähde.
Lainaa
Muista että sillä hetkellä kun olet hartsin sekoittanut ja painat virran päälle; ei armoa enää tunneta.  Huolellisista valmisteluista huolimatta tulee vuotojen etsimisessä kiire.
Infuusiomenetelmää käytettässä on virran kytkemisen ja hartsin syötön välissä vaikka kaikki maailman aika etsiä vuotoja. Vasta kun hartsiletkun klämppi irrotetaan alkaa tapahtua.
Lainaa
Vielä jos muoto on monimutkainen (turpakeula) on sen valmistaminen alipainemenetelmällä vaikeaa.  Sen kärsän tekisin niin kuin ttorri suosittelee, käsin laminoiden joko sitten siitä ontosta kuidusta tai hiili/kevlar yhdisteestä.  Ilmeisesti siiven pinta päällystetään ohuella kuidulla laminoimalla, kuinka tasoitat sikinsokin kuitusi?
Lainaus käyttäjältä: taho - marraskuu 05, 2011, 12:49:40
Mikä onkaan ejektorin hyötysuhde? Kuinka nopeasti riittävä alipaine pitää saavuttaa? Mikä ilmamäärä pitää poistaa? (Vaikuttaa kompressorin tai ejektorin "imutuottoon"  Kuinka kauan (ali-)painetasoa pitää ylläpitää? Yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta vastaa. Selvitä itse tai toisen avulla vastaukset ylläolevaan.
TAHO olen samaa mieltä kanssasi

Olet samaa mieltä mistä? Tuossa oli nähdäkseni läjä kysymyksiä. Johon vieläpä tuli vastaukset seuraavassa viestissä.

4trade

Käsittääkseni juuri tuolla ejektorilla tuotetaan se alipaine myös siinä kaverini laitteessa.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Karri Koivusalo


4trade

Vanerisiiven kuidutus on normaali toimenpide sääsuojaksi. Ennen tuo usein tehtiin liimaamalla kangas siihen pintaan ja sitten maalit niskaan. Tuolla kuidulla siloitellaan vanerin pinta kestäväksi ja säänkestäväksi samalla. Puukuidulla kun on taipumus "karvaantua" ajan mittaan mikäli sitä ei suojata riittävän paksulla suojakerroksella. Siis lakalla, kankaalla tai lasikuidulla.

Lasikuitu ohuena on jopa kevyempi kuin kangas riittävine suojalakkoineen.

Hieno alipainepussi tuollaiseen massavalmistukseen. Nykyaineet on loistavia apuja moneen hommaan.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

pimattil

Koska tähän aiemmin esille tuotuun penispumppuun alipaineen tuottajana niin kovasti viitataan, niin pakko tuoda esille vielä mitä aiemmin sanoin:
LainaaVacuum pump -hakusanoilla Google alkaa tehdä jo ihmeitä ja tarjota penispumpuista ihan tähänkin käyttöön sopivia alipainepumppuja.
Itse luen, ja oli tarkoitus kirjoittaa, edellä olevan niin, että hakiessa noilla hakusanoilla Googlesta, tulee tarjolle kasa erinäisiä vastauksia. Mukana mm. penispumppuja, mutta myös haluttuun käyttöön soveltuvia laitteita. Missään tapauksessa en siis sanonut (tai ollut tarkoituksenani sanoa), että penispumppua tulisi tarkoitukseen käytää, vaikka voisihan se itse asiassa johonkin pienempään malliin sopiakin. ::)

Tässä ainakin sellaisia linkkejä, joita Google tästä koneelta syöttää ensimmäisen 10 linkin joukossa:

DIY:
Kaupallisia vaihtoehtoja:

Ja jos lisää hakusanaksi vielä fiberglass tms. niin alkaa kyllä paremmin tulla vielä eri kuitufirmojen pumppuja. Ei tämän projektin ainakaan pumpusta pitäisi jäädä kiinni.

Vielä tuohon epoksiin ja sen purkkiaikaan, niin itse ottaisin selkeästi hidasta epoksia (vaikka 4h), ettei oikeasti olisi kiire. Jos se alkaa kovettumaan liian aikaisin, niin enemmän siinä harmi tulee kuin siinä, että se kovettuisi alipaineessaan pari tuntia pidempään.

Miten meinasit muuten hoitaa lämmityksen? Tällöinhän yleensä päästään speksattuihin arvoihin.
- Pirkka -

kalle vaaraniemi


Tää ketju on hyvää settiä.. Kommentit sarjavalmistuksesta karsastaa tosin; tuskin kukaan on optimoimassa tuotantoketjua optimituotantoon..

Itse olen kovin skeptinen sen suhteen, että saako alipaineella juurikaan hartsia pois huolelliseen käsinlaminointiin verrattuna. Repäisykankaan voi tietenkin laittaa vaikkei säkkiä käyttäisikään, jolloin saa uloimmasta pinnasta ylimääräisen hartsin pois. Edellä siis oletuksella, ettei käytetä esim vaahtoydintä sandwich rakenteessa, mikä vaatisi "pitkää paikalleen puristamista".

Infuusion käyttämiseen taas on monta muuta syytä, yleensä. Varsinkin venepuolelta olen nähnyt monia demoja, jossa uritettua ydinainetta käytetään hartsin syöttöön. Tällöin painonsäästö ei liene motivaatio vaan se että päästään tekeen työtä kuivien kuitujen kanssa.

ps, ainakin DR-107 piirustuksista jäi mieleen lasikuidutus. Mielestäni kuitu ei ole sääsuoja vaan hartsi. Kuitua käytetään vain sitomaan tasainen hartsikerros ja jos pinnasta imee "ylimääräisen" hartsin pois päätyy vain korvaamaan sen pakkelilla.

t. Kalle

4trade

Kalle, pistit taas kerran miettimään!

Kysymys siis tähän väliin: Viekö alipainesäkitys imeytyskankaan kanssa niin paljon ylimääräistä epoksia pois että tuo lujitteen pintakuvio pääsee esiin?

Mikäli näin tapahtuu, alipainesäkitän käsinlaminoidut kuidut ilman imeytyskankaita. Muutamien kymmenien grammojen painonsäästö neliöllä ei ole tuon vaivan ja lisätyön (ylimääräiset kittaukset) väärti.

Siipikuidun kudos ei ole vielä tiedossa, mutta tarkoitus oli telata siipi märäksi ja kuitu pintaan---säkkiin ja alipaineeseen.

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

jkettu

LainaaKysymys siis tähän väliin: Viekö alipainesäkitys imeytyskankaan kanssa niin paljon ylimääräistä epoksia pois että tuo lujitteen pintakuvio pääsee esiin?
Niin, siis repäisykankaan tekstuurihan siihen pintaan jää joka tapauksessa.  Varsinainen lujiterätti ei pitäisi näkyä, sen ulkopinnalle jää vielä ohut yhtenäinen epoksikerros, jonka pinnassa sitten repäisykankaan puoliväliin yltäneitä vuorenhuippuja.  Mielestäni tuon ei pitäisi haitata piiloon jäävillä pinnoilla, mutta jos haluaa, niin tasalaatuiset huiput on kyllä kohtuullisella vaivalla hiottavissa.  Näkyvä pintahan tulee kuitenkin muotista, vai ymmärsinkö väärin?

Lainaa...alipainesäkitän käsinlaminoidut kuidut ilman imeytyskankaita..
Tuskin onnistuu, tarvitset ilmanjohtokerroksen laminaatin ja säkin väliin.  Lennokin siipiä säkitettäessä laitetaan laminaatin päälle mylarkalvo, joka tekee sileän pinnan, sen päälle ilmanjohtokerros (ei voi sanoa imeytyskangas kun ei siihen mitään imeydy, vaikka täsmälleen samaa tavaraa onkin) ja sitten koko roska säkkiin.  Reunoille jää purseita jotka sitten hiotaan pois. Mylar vaan ei taivu kaksoiskaareville pinnoille.

Lainaa...tarkoitus oli telata siipi märäksi ja kuitu pintaan---säkkiin ja alipaineeseen.
Minkäslainen rakenne siinä siivessä on?  Lommahtaako pinnat kun laitetaan tonnikaupalla puristusta?  Voima = (ali)paine x pinta-ala...  Vai oliko tarkoitus teippailla "säkki"kalvot tyvikaaren reunaan tms, niin että ilmakehä pääsee tukemaan pintalevyjä sisältäpäin?  Siinä tapauksessa saattaisi olla hyvä idea kuivaharjoitella vuotojen metsästystä ja testata pumpun kapasiteettia ennenkuin alkaa sekoitella kalliita aineita.

Mikko Nikunen

Tuo alipainesäkitys ei ole tarpeen vaneripintoja pinnotettaessa. Pinnoitin projektini peräsimet jokunen vuosi sitten. Käytössäni oli 48g/m2 satiinikudottua lasikuitukangasta ja SP epoksia jonka eräs käyttötarkoitus on nimenomaan puupintojen käsittely. Noin ohut kangas on itsestään niin sileää että pinnasta tulee tasainen kun vain huolehtii siintä että kangas on täysin kastunutta eli pinnan tulee kiiltää. Kun epoksi on täysin kovettunutta, käydään pinnat läpi esim. #350 paperilla ja pinta on valmis pohjamaalaukseen. Epoksiksi kannattaa etsiä joku merkki joka on tarkoitettu pinnoittamiseen tai selvittää voiko perus laminointihartseja ohentaa.

Teppo Miettinen

Tuosta vakuumipumpusta vihjeenä, että kannattaa kysellä ilmalämpöpumppuja myyvistä liikkeistä. Sieltä saattaa saada kuituhommiin ihan riittävän hyvän kiinalaisen kohtuu hintaan.

Esimerkiksi
http://www.ultimatemarket.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=10601

-Teppo

4trade

Hyvää settiä kuten Kalle mainitsikin aiemmin! Kiitos vastanneille! En ole tehnyt koskaan laminointihommia joten tuo repäisykankaan käyttö oli täysin uusi asia minulle.

Voin siis unohtaa tuon siiven säkityksen tyystin. Olisin tietty jättänyt sinne siiven sisälle normaalin ilmakehän paineen, tuollainen alipaine kun rikkoo koko siiven.

Muotokuitujen osalta mietin vielä teenkö muotit vai laminoinko suoraan vanhojen päälle käyttäen niitä muottina ja hion pinnat tasaiseksi. Tarvitsen vain yhdet kappaleet joten muottien valmistaminen äkkipäätä ajateltuna tuntuu isolta hommalta verrattuna pikku hiomiseen. Noissa muotokuiduissa on vain muutama neliö, joten nuo hiookin melko ripeästi.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 07, 2011, 15:29:59
Hyvää settiä kuten Kalle mainitsikin aiemmin! Kiitos vastanneille! En ole tehnyt koskaan laminointihommia joten tuo repäisykankaan käyttö oli täysin uusi asia minulle.

Voin siis unohtaa tuon siiven säkityksen tyystin. Olisin tietty jättänyt sinne siiven sisälle normaalin ilmakehän paineen, tuollainen alipaine kun rikkoo koko siiven.

Muotokuitujen osalta mietin vielä teenkö muotit vai laminoinko suoraan vanhojen päälle käyttäen niitä muottina ja hion pinnat tasaiseksi. Tarvitsen vain yhdet kappaleet joten muottien valmistaminen äkkipäätä ajateltuna tuntuu isolta hommalta verrattuna pikku hiomiseen. Noissa muotokuiduissa on vain muutama neliö, joten nuo hiookin melko ripeästi.
Mun mielestä nyt ei oo aamulääkitys kohdallaan, vaatis pientä säätöä!! ennen kuin jatkat projektia. Lycka till kuiteski!

4trade

Tarkoitatko että tuo alipaineessa suoritettava laminointi on niin vaativaa hommaa etten suoriudu siitä näillä eväillä???

En näe että tuossa hommassa tarvitaan mitään järjen jättiläistä. Kankaat kastellaan, asetetaan muottiin tarvittavien repäisykankaiden ja alipainesäkin kanssa ja vedetään säkkiin alipaineet, tukitaan mahdolliset vuodot ja jätetään kuivumaan. Mikäli tuollaisesta hommasta ei suoriudu, ei sitä lentokonettakaan ole syytä aloittaa rakentamaan.....siinä kun on enemmän sitä järkeä tarvittavaa hommaa vielä edessä.

Tuo on juuri sen sarjan hommaa, mitä kuka tahansa osaa/ oppii nopeasti koska se ei tarvitse mitään erityisiä ominaisuuksia (jollei alipainepumpun käynnistystä lasketa siihen) kuten esimerkiksi hitsaus. Hitsaaja tarvitsee esim hyvän silmän tuohon sulan kuljetukseen, ymmärryksen metallin käyttäytymisestä ja vielä lisäksi koordinaatiokyvyn käsien välille (TIG).
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

kopterikuski

#35
Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 08, 2011, 22:09:50
Tarkoitatko että tuo alipaineessa suoritettava laminointi on niin vaativaa hommaa etten suoriudu siitä näillä eväillä???

Väitän että et pysty laminoimaan alipaineessa mitään.
Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 07, 2011, 15:29:59
Olisin tietty jättänyt sinne siiven sisälle normaalin ilmakehän paineen, tuollainen alipaine kun rikkoo koko siiven.

Tuollaista et pysty mitenkään toteuttamaan - absolutely impossible. Sinulla on puusta valmistetut siipikaaret, päällystetty vanerilla joka laitetaan vakuumipussiin, kuinka järjestät sisälle normaalin ilmakehän paineen, et mitenkään ja vanerin ympärille alipaineen; sinähän puhut ihan hoopoja.  Tähän topiciin kirjoitetut ehdotelmat vakuumipumpputyypeistä niistäkään ei yhdestäkään löydy niin paljon tehoa että se jaksaisi runtata siiven "ruttuun"; väitteesi alipaine kun rikkoo siiven; EI sekään pidä paikkaansa tai et ymmärrä mitä siipi kestää tai sen tulisi kestää. Olet rakentamassa puusta siipeä jonka maximum Vne on yli 200 solmua. Todennäköisesti siihen tule siipikaaria tiheämmin kuin talon runkoa koolatessa eli 60cm. Rento toteamuksesi; laitat alipaineletkun pienen ilmakompressorin imupuolelle on hieno, suorastaan mahtava oivallus. Kompurasi kärvähtää alta aikayksikön kuumuuteen, leikkaa kiinni. Aiemmin mainittu penispumppukaan ei jaksaisi toimia kauaa - se on valmistettu herkemmille kaluille.  Kesällä Oshkoshin reissulla tapasin kaverin joka oli tilannut tehtaalta Helicyclen CroMo rungon TIGíllä jigissä "hepattuna" (heftattuna) koska hän hitsaa itse runkonsa happi-asetyleenillä ja saumoissa on kyllä eroa ei pelkästään kauneuden suhteen.  Sulaa hallitaan kummassakin hitsaustekniikassa. Terveisin Veka  (niin se lääkitys vaatii vain pientä säätöä)

4trade

#36
No mutta Veikko, sitä on nähtävästi taas nautittu uhopullaa aamukahvin kanssa.... ;D

Tiedät varsin hyvin mitä tarkoitan tuolla "alipaineessa" laminoinnilla, joten tuo on lapsellista saivartelua.

Laitan sinulle kuvan siitä, kuinka järjestän siiven sisälle normaalin ilmakehän paineen. Lentokoneen siipi on uskomatonta kyllä ONTTO! Voit kysyä asiantuntijalta, se on ihan oikeasti totta!

Ilmoitin saavani lainaan kaveriltani kunnon alipainepumpun, teollisuusmallin. Tuo laite tekee kuulemma kunnon alipaineen, siis lähes tyhjiön. Hän muistaakseni mainitsi sen olevan jotain 0,95 kg/ neliö cm. Siipikaarien väli on 25 cm ja jänne 110 cm. Tuohon kaarien väliin 2.5 mm vanerille siis kohdistuu 2500 kg paine niin siiven ylä-- kuin alapinnallekin. Alkeellinenkin ymmärryksen taso kertoo että tuollainen paine rikkoo siiven varmasti. Edellisen valossa epäilen että meistä kahdesta juuri minä ymmärrän tuon siiven kestävyydestä enemmän.

Nostit itsesi asiantuntijaksi tässä asiassa, vaikka et ole nähnyt siiven piirustuksia, et ymmärrä että siipi on ontto etkä tiedä siiven rakenteen kestävyyttä. Et tiennyt edes miksi vanerin pintaan laitetaan kuitu. Ainoa meriittisi asiassa oli että omistat alipaine pumpun.

Suosittelen aamupalaksi ruisleipää ja uhopullan jättämistä väliin kokonaan....


Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: 4trade - marraskuu 09, 2011, 11:25:15



Laitan sinulle kuvan siitä, kuinka järjestän siiven sisälle normaalin ilmakehän paineen. Lentokoneen siipi on uskomatonta kyllä ONTTO! Voit kysyä asiantuntijalta, se on ihan oikeasti totta! No ei tuokaan tieto auta jos rakentajan pää on myös ontto. Vielä kun kerrot kuinka aioit pitää/tiivistää niin että alipaine pysyy.  Suomen Urheiluilmailuopisto on vuosien varrella järjestänyt alan kursseja, montako olet niistä käynyt?????????????

. Edellisen valossa epäilen että meistä kahdesta juuri minä ymmärrän tuon siiven kestävyydestä enemmän. Juu just just

Nostit itsesi asiantuntijaksi tässä asiassa, vaikka et ole nähnyt siiven piirustuksia, et ymmärrä että siipi on ontto etkä tiedä siiven rakenteen kestävyyttä. Et tiennyt edes miksi vanerin pintaan laitetaan kuitu.  Ainoa meriittisi asiassa oli että omistat alipaine pumpun.





En todellakaan tiennyt miksi haahuilit sinne kuitua, siksi kysyin! En myöskään tiennyt miksi haaveilit hiilikuidusta, se sai minut uteliaaksi. Kuituna se ei ole helppo. Ilman kainoa kysymystäni tätä settiä ei olis koskaan tullut, siinä meriittini mutta koska tällä kuidulla ei haettu lujuutta en olisi ikinä uskonut jonkun olevan niin hoopo että kuiduttaa vanerisiiven alipainementelmällä (tolla idealla mahdoton toteuttaa) vain sään vuoksi.  Siihen on kyllä huomattavasti helpompia ja yksinkertaisempia aineita.  Taidat tykätä hiihtämisestä - umpihangessa.

4trade

Hyvin mielenkiintoista että toteat nyt ettet uskonut minun olevan niin hoopo että säkitän siiven vain sääsuojan takia. Juuri edellisessä topicissa tuli selväksi etten aio sitä tehdä. Voin jättää sen siiven säkityksen siis pois ja laminoida sen käsin.

Tässä on siis pari vaihtoehtoa: Luettua ei ymmärretä tai kirjoitetaan vastauksia mitään lukematta....kumpikaan vaihtoehto ei vie asiaa eteenpäin. Josko lukisit tuon vielä uudestaan, kyllä sen pitäisi aueta jo viimeistään toisella lukukerralla.

Lainauksessa (mitä muokkasit) epäilit rakentajan pään olevan ontto. Luetun ymmärryksen perusteella sama vaiva taitaa siis koskettaa myös sinua  ;D.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Arto

No, ei tämä asia kuulu minullekaan, mutta siksi juuri pitää laitta lusikka tähänkin soppaan.

Myös minä toivon avointa ja rakentavaa keskustelua. Kritiikkiä ja vaikka ärräpäitäkin voi olla seassa. Mutta sitä pitää välttää, että mennnään henkilökohtaiselle tasolle näissä jutuissa. Taannoin saatiin häädettyä "laitoksen mies", jonka kommentit ja kannanotot olivat erinomaisen arvokas lisä tälle palstalle.

On hienoa seurata miten helposti ja nopeasti moni kysymys löytää vastauksen - tai ainakin suunnan mistä kysyä edelleen - tältä foorumilta. Eikä ne ongelmat ole suinkaan mitään triviaaleja, vaan useinkin erittäin hankalia ja erikoisosaamista vaativia. Upeaa on se, että tietoa ei pantata. Näin viedään yhdessä eteenpäin tätä hienoa harrastusta!
Arto

4trade

Veikko Kastila kyseli tuolla: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=4269.msg20666#new  uudestaan montako kurssia olen käynyt. Olen käynyt lentokoneen kankaalla päällystys kurssin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Martti Mattila

Amerikassa ajeli 200 kuutiotuuman luokassa pokalit kotiin raaseri nimeltä Nemesis.
Sen moottorin muotosuojat olivat käsin laminoidut, kaksi kerroksiset hiilikuitu
kankaat, ilman kovempia alipaine ryystämisiä.eli hartsi toimi kerrosten loitontajana.
Luin tämän Sport Aviation lehdestä.Kannatta myös katsoa läpi kaikki EAA.n
How to videot,vaikka osa onkin hieman naiveja.
Martti

4trade

Oho! Tiedän kyllä laitteen, huima keksintö, mutta en tiennyt että tuolla tasolla kilpasarjan koneessa on käsinlaminoituja hiluja.....pistää hieman miettimään vaiva/ hyötysuhdetta...
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod