Vesileikkausta

Aloittaja Mikko Nikunen, huhtikuu 06, 2005, 13:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko Nikunen

Olen leikkauttamassa mittaritaulua vesi- tai laserleikkauksella. Onko kenelläkään kokemuksia tai yhteyksiä alan yrittäjiin? Raaka-aineena on alumiini.

Tuomas Kuosmanen

Valitettavasti en itsekään tiedä, mutta jos tietoa löytyy, kertokaapa tännekin sitten, noissa simulaattorihommissa olisi kanssa käyttöä siisteille alumiinipaneeleille ym. kohtuulliseen hintaan.

//Tuomas

Erich Hartmann

Vesileikkausta, ATENO, Evijärvi.

Markku Koivurova

HT-laser tekee alumiinin leikkausta vesisuihkulla ja plasmalla. Ovatten tehneet minulle alumiiniosia molemmilla tekniikoilla, vesisuihkulla yli 20mm:n levystä ja plasmalla alle 5mm:n levystä. Jälki on esim 3mm:n levyssä plasmalla erittäin hyvä (reunoista tulee terävät, vaatii viisteen teon, että ei tule haavoja käsiin). Vaativat CADillä piirretyn kuvan, formaatti esim dxf. Heillä on pajoja ympäri maata mutta itse asioin Tampereen HT-laserin kanssa, (katso http://www.htlaser.fi ) joka on erittäin palvelualtis putiikki.

Markku

jmpaaso

Teollisuus Etola Hämeenlinnassa tekeepi ves leikkausta myäs.  tekevät *dwg tai *dxf kuvien pohjalta.  just ny on 2 viikon odotus aika.
Juho Paaso

Simo Piiroinen

LainaaOlen leikkauttamassa mittaritaulua vesi- tai laserleikkauksella.
Miksi vesi- tai laserleikkauksella? Koneistamot leikkaavat alumiinia sangen
edullisesti jyrsimällä ja jälki on todella siistiä.

Simo
 
Simo Piiroinen

Markku Koivurova

Kyllä se jyrsimälläkin tulee, kustannukset vain kohoavat esim. plasmaan verrattuna. Niin kauan kun jyrsiminen tapahtuu reunasta voi levyn kiinnittää varsin "harvasti" jyrsinkoneen pöytään. Heti kun aletaan avaamaan mittareiden reikiä, levy pitää kiinnittää huomattavasti paremmin. Tämä johtuu siitä, että aloitusreikää tappijyrsimellä tehtäessä jyrsin nostaa levyä voimakkaasti siitä läpi mennessään. Käytännössä tämmönen levy kiinnitetään ruuveilla (esim. mittareiden kiinnitysruuvien reijistä) erityiseen jigilevyyn. Toisin sanoen yhtä mittaritaulua tehtäessä tehdään ensin jigilevy ja sitten jyrsitään tauluaihioon mittareiden kiinnitysruuvien reijät (ja muut pienet reijät), jonka jälkeen aihio kiinnitetään lukuisilla ruuveilla jigilevyyn ja jyrsitään loppuun.

Sitten tulee vielä työstöratojen ohjelmointi, joka jyrsimisessä vaatii enemmän aikaa (rahaa). Tämä johtuu siitä, että vesisuihku tai laser tekee vain yhdenlaista railoa, jyrsinnässä pitää jokaiseen aukkoon määritellä terä (mittarin aukkoa ei kannata jyrsiä 3 mm:n tappijyrsimellä, ruuvin reikää ei voi jyrsiä 10 mm:n tapilla).

Jyrsintä tulee kilpailukykyiseksi vasta kun kappaleita tehdään useita täysin samanlaisia.

Markku

Simo Piiroinen

Itse olen leikannut metallilevyjä tavallisella kuviosahalla. Olen peittänyt levyjen molemmat puolet leveällä
maalarinteipillä ja piirtänyt tussilla viivat sahausta varten. 2mm teräslevy on vielä aika helppo sahattava.
5mm alumiiniakin olen sahannut. Jos terä on sopiva, 50mm pyöreä reikä onnistuu vielä hyvin. Alumiinin
kanssa on varmaan syytä käyttää jotain leikkuunestettä. Myös reikäsaha on ihan hyvä kapine, jos
porakoneessa on riittävästi tehoa. Mittarien reiäthän eivät välttämättä tarvitse olla kovin siistit, koska
mittareissa on monesti kehys. Pahimmat rosot saa aina viilattua pois.

Simo
 
Simo Piiroinen

Mikko Nikunen

Jos viilaaminen ja sahaaminen ei kiinnosta, halvimmat firmat olivat:

-Kesmac oy
-Keves oy
-Prolaser oy
-Teclaser oy

Hinnat aihiolle 4X390x260 jossa 6 mittarin reikää oli 40-80 euroa. Hinta vaatii sen että pystyy toimittamaan autocad tiedoston leikkaajalle.


Tuomas Kuosmanen

#9
No perhana, sittenhän tää on ihan yhtä "halpaa"!

http://www.schaeffer-ag.de/

Tuolta imuroi softa, piirtele paneeli ja paina euronappia siinä softassa ja se kertoo hinnan. Kun olet tyytyväinen, pistä tilaus-napista tilaten ja luottokortin numeroa kehiin, paneeli tulee postissa puolentoista viikon päästä. Tuo on CNC-jyrsimellä tehty.

Tuo esimerkkinä mainittu paneeli maksaisi tuolla tehtynä 49 euroa. 4mm alumiinia. Simulaattorihommiin on tuolla tällä hetkellä radion etupaneeleita tilauksessa, kerron miltä näyttää kun saan ne kotiin :)



//Tuomas

Tuomas Kuosmanen

Tuli muuten ihan asiallista jälkeä, tein simulaattorikäyttöön vähän paneeleita tuolla:



//Tuomas

Toma

Törmäsin vahingossa saittiin missä on aika mielenkiintoinen tapa suunnitella paneli. Ja jos haluaa mallentaa olemassa olevan niin siellä on aika kattava tietopankki eri mittaripaneleista.
Vaatii rekisteröitymisen mutta voi käyttää ilmaiseksi.

http://www.epanelbuilder.com

Terveisin
Tom Arppe

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - huhtikuu 11, 2005, 16:32:12
Tuolta imuroi softa, piirtele paneeli ja paina euronappia siinä softassa ja se kertoo hinnan.
Kun olet tyytyväinen, pistä tilaus-napista tilaten ja luottokortin numeroa kehiin, paneeli
tulee postissa puolentoista viikon päästä. Tuo on CNC-jyrsimellä tehty.

Onko materiaalivalinnoissa 2024-T3 / 6061-T6? Olisi tosin jo henkilö
CNC koneineen tiedossa, joka voisi minulle leikata 8 kappaletta
identtisiä flaperonien kiinnikkeitä "kossupalkalla". Käsin niiden
tekeminen sahalla & viilalla on yhtä tuskaa ja vie aikaa päivätolkulla.
Vaatisi vain, että itse ensin sahaisin isosta levystä hänelle tarvittavan
materiaalin.

Kojootti

Alumiinin työstö onnistuu kyllä kotikonstein mutta taannoin tarjosin laserleikkuri pajalle
20 mm titaani levyn palaa leikattavaksi mutta eivät huolineet sanoivat että liian paksu
vesileikkaus saattaisi onnistua?

Toma

Yritin samaa 9mm alumiinilevyllä mutta sanoivat että laserilla 6mm on maksimi sen jälkeen tulee huonoa jälkeä... Vesileikkaus abrasiivilla pystyy jo todella paksuun materiaaliin.
Terveisin
Tom Arppe

Teppo Miettinen

Laserleikkauksen ja vesileikkauksen maksimipaksuuksia voi katsella vaikka täältä:www.laserle.fi

-T


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod