TL-96 Star

Aloittaja Karoliina, maaliskuu 29, 2005, 19:34:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Jatketaan aiheryhmää, kommentoin ensikokemukset WT9 Dynamic-koneesta, mutta tässä lisäksi Starista
pieni kertomus siitä miltä sitä tuntuu lentää.

Ohjaamo on leveä ja hartiolle on tilaa vaikka olisi molemmilla untuvatakki päällä. Istuma-asento
on selvästi matalampi kuin Eurostarissa, mutta hieman korkeampi kuin Dynamicissa.
Poiketen Eurostarista, Starissa on keskikonsoli, jossa sijaitsee kaasu ja trimmi.
Sekä kaasu että trimmi on toteutettu vivuilla. Ohjaussauvassa on paksuhko pehmuste
ja siitä saa jämäkän otteen vaikkakin liikehtimisnopeudella lennettäessä ohjaus on hyvin
kevyt ja herkkä ja kolme sormea ja pienet liikeet riittävät (ei se ole mikään suttunuija se sauva).
Nopeuden kasvaessa 200 kilometriin tunnissa IAS koneen omalla mittarilla
mitattuna, ohjaukseen tulee aavistuksen lievää jähmeyttä mutta kone kääntyy yhä varsin
vikkelästi eikä ohjauksessa ole havaittavissa hitautta. Trimmi on hyvin kevyt ja herkkä laite,
ja konetta voi lentää melkein pelkällä keskikonsolin trimmillä ylös/alas jos niin haluaa. Trimmissä ei ole
pykäliä eikä havaittavaa vastusta ja sen kääntäminen on leppoisan mukavaa. Matalasta istuma-asennosta
huolimatta näkyvyys on hyvä, suunnilleen yhtä hyvä kuin Eurostarissa ja parempi kuin Dynamicissa.
Suorassa vaakalennossa nokka on niin alhaalla että näkymä etusektoriin on varsin estoton.
Läpinäkyvästä kuomusta näkee joka suuntaan, periaatteessa myös taakse.
Koneessa on paksut 4-pisteturvavyöt jotka lukitaan keskellä olevalla lukolla. Turvavöissä on
lujasti kiinni. Kuomussa on kolme lukitsinta, vasemmassa ja oikeassa reunassa sekä takana.
Kyllä pysyy.

Laskukierros Starilla Malmilla, nopeudet IAS:
Sähköinen polttoainepumppu päälle, noustaan kiitotietä 09 ylös täydet tehot, pudotetaan tehoja,
käännytään oikeaan myötätuuleen nopeus 170 km/h, myötätuulen lopussa korkeudella 700 jalkaa
kone tyhjäkäynnnille nokkaa ylös jotta nopeus putoaa 130 km/h. Siitä kaarrellaan oikealle perukselle, ilmoitukset,
ja finaaliin 120 km/h ja finaalissa kannattaa ottaa ykköslaipat esiin niin saa tiputettua korkeutta
joka ei muuten meinaa tippua riittävästi (Malmin paana on vähän pieni ja lyhyt). Näin toimien
kone on melkein maassa jo kiitotie 18:n jälkeen ja nopeus 100 km/h (sallittu laippanopeus alle 120 km/h).
Varovasti vetäen varotaan ettei kone mene hyllylle (pendeliperäsin on voimakas),
kunnes nopeus ei enään riitä lentämiseen. Sitten voi vetää lisää kunnes kone on kolmella pyörällä ja vauhti
hidastunut. Rullataan asematasolle.

Laskukierros Pirkkalassa (lyhyt finaali), nopeudet IAS:
Sähköinen polttoainepumppu päälle, noustaan kiitotietä 24 ylös täysillä tehoilla. 800 jalkaa ohitettu, kaarretaan myötätuuleen
ja pudotellaan tehoja. 1000 jalkaa, trimmi ok, nopeus 180 km/h, ilmoitellaan, myötätuulen lopussa tyhjäkäynnille, nopeus 130 km/h, kaarretaan perukselle,
kaarretaan finaaliin, annetaan tuulelle siipeä, ei välitetä 24:n alun ilmakumpareesta (tipahtaa vähän),  120 km/h,
pidetään polkimilla linjassa, nopeusmittari tasan 120, nopeus kasvaa nopeasti jos laskee nokan liian alas,
maan pinnassa vaakalentoon josta aletaan vetää varoen (jotta ei mene hyllylle) (nopeus tässä luokkaa 100-120 km/h),
vedetään enemmän, enemmän ja lopulta nokka on melko pystyssä, maakosketus takatelineille, edelleen ohjataan polkimilla ja nokka ylhäällä kunnes
nokkapyörä laskee itsestään maahan, suoristetaan pyörä mielellään ennen kuin koskettaa maata (suoristuu tosin itsestään jos ei suoristeta, kestää
mutta kuluttaa kumia). Ei tarvitse jarrutella. Rullataan Hotellista asematasolle.

Maassa instrumentit pois, molemmat magneetot pois, pääkytkin off, turvavyöt auki, kuomun lukot auki, kuomu ylös ja pois koneesta
astuen vain ja ainoastaan merkitylle kohdalle siivessä. Sitten toinen jalka siiven alla olevalle astimelle, ei missään tapauksessa
siivelle ei-merkitylle alueelle. Lento tuli tehtyä ja koneen voi työntää/vetää nokkapyörän aisalla halliin, myös putkurista voi työntää/vetää,
mutta ei hiilikuitu spinneristä, täytellään kirjat jne. Lopuksi lukitaan kuomu avaimella.

Karoliina

Simo Piiroinen

Lainaanäkymä etusektoriin on varsin estoton.
Varsin perusteellinen ja mielenkiintoinen selvitys. Lainatussa kohdassa taitaa kuitenkin
olla pieni pano, eiku painovirhe.  
Simo
 
Simo Piiroinen

Karoliina


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod