Ultrakevyestä lentokoneeksi

Aloittaja Veksi, maaliskuu 16, 2005, 14:59:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veksi

Pohdin sellaista asiaa, kun ultrakevyiden lentokoneiden vakuutusmaksut nousivat pilviin, että muuttaisi ultrakevyen lentokoneen luokitusta kokonaan. Jos kone on yksityiskäytössä ei luokan muutoksella lienee mitään merkitystä itse lentämiseen, vaan ainoastaan kustannuksiin.

En siis puhu tyyppihyväksytyistä lentokoneista, vaan kone pysysisi edelleen experimental-luokassa. Itse en ole vielä selvittänyt lentokoneiden vakuutusmaksuja. Missä hintaluokassa liikutaan, onko ne ylipäätään edullisemmat?

Jos joka tapauksessa haluaisin muuttaa UL koneen PPL-lupakirjalla lennettäväksi lentokoneeksi. Miten asiassa tulisi toimia? Paljonko kustannuksia asiasta tulisi? Katsastukset ja punnitukset lienee yhtä tiheästi UL-koneissa kuin lentokoneissa?
 

Nils Rostedt

LainaaJos joka tapauksessa haluaisin muuttaa UL koneen PPL-lupakirjalla lennettäväksi lentokoneeksi. Miten asiassa tulisi toimia? Paljonko kustannuksia asiasta tulisi? Katsastukset ja punnitukset lienee yhtä tiheästi UL-koneissa kuin lentokoneissa?
Asiasta löytyy tietoa tämänkin foorumin palstoilta viime ajoilta, mutta yritän tiivistää:

Oleellinen asia tässä on että experimental-luokitus on pääsääntöisesti tarkoitettu itserakennetuille koneille. Niinpä tehdastekoisen ultran uudelleenluokitus ei onnistu noin vaan. Sen sijaan jos konetta modifioidaan tai rakennetaan uudelleen esim. vaurion jälkeen, voi olla mahdollista saada se experimental-luokitus. Normaalistihan edellytyksenä on että rakentaja on tehnyt vähintään 50% koneen työmäärästä itse.
Olen kuullut yhdestä ultrasta, joka vauriokorjauksen jälkeen on siirretty exp-luokkaan. Normaalikoneiden puolella on useita tapauksia. Esim. nokkapyöräkoneen (Rallye) modifiointi kannuskoneeksi on ollut riittävän iso muutos koneen siirtämiseksi exp-luokkaan.

Korjatkaa te paremmin asioista perilläolevat, jos on tarvetta.

// Nils

Markku Hiedanpää

#2
LainaaOleellinen asia tässä on että experimental-luokitus on pääsääntöisesti tarkoitettu itserakennetuille koneille. Niinpä tehdastekoisen ultran uudelleenluokitus ei onnistu noin vaan.
Taas jälleen kerran, "experimental luokitus" on kaikilla tyyppihyväksymättömillä ilma-aluksilla, kts AIR T5-1

2 KOE- JA HARRASTELUOKKAAN KUULUVAT ILMA-ALUKSET
Ilma-alukset, joita ei ole tyyppihyväksytty tai joita on oleellisesti muutettu tyyppihyväksynnän suhteen, kuuluvat koe- ja harrasteluokkaan (experimental category). Koe- ja harrasteluokan ilma-alukset jaetaan seuraaviin alaryhmiin:

2.1 Koeilma-alukset (koekoneet)
Koeilma-aluksia käytetään tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä tyyppihyväksymistosituksiin (prototyypit). Tähän ryhmään voivat kuulua myös erikoisvarustellut ilma-alukset, joilla tutkitaan muutostöiden vaikutuksia tai lento-ominaisuuksia.

2.2 Näytöslento- ja kilpailutoimintaan käytettävät ilma-alukset Tähän ryhmään kuuluvat ilma-alukset joita käytetään näytös- ja/tai kilpailulentoihin sekä näihin liittyvään harjoitteluun ja siirtolentoihin. Tyypillisiä tähän luokkaan kuuluvia ilma-aluksia ovat vanhat sotilasilma-alukset ja kilpailutaitolentoon suunnitellut ja rakennetut ilma-alukset.

2.3 Harrasterakenteiset ilma-alukset
Ilma-alukset, joiden rakennustyöstä rakennusluvan haltija on tehnyt suurimman osan omana harrastuksenaan tai oppimistarkoituksessa. Tähän ryhmään kuuluvat myös vanhat, tämän periaatteen mukaisesti uudelleenrakennetut ilma-alukset.

2.4 Eräät erityislaatuiset ilma-alukset
Tähän ryhmään voidaan lukea kuuluvaksi sellaiset tyyppihyväksymättömät ilma-alukset jotka täyttävät ilmailulain (281/95) 5§:n mukaisen määrittelyn. Ilmailulaitos on ilmailumääräyksessä AIR M5-10 määritellyt ultrakevyet lentokoneet kuuluvaksi tähän ryhmään.

2.5 Muutetut ilma-alukset
Ilma-alukset, joiden muutostyöstä on sovittu Ilmailulaitoksen kanssa ja tässä yhteydessä on todettu että ilma-alusta muutetaan niin merkittävässä määrin, ettei sen voida katsoa täyttävän kyseiseen ilma-alustyyppiin sovellettavia lentokelpoisuusvaatimuksia.

Lisäys:
"Eräitä erityislaatuisia ilma-aluksia" eli kaupallisesti valmistettuja ultria on siirretty vauriokorjauksen yhteydessä harrasterakenteisiksi lentokoneiksi kun korjaustyön laajuus on täyttänyt 51%:n säännön ja omistaja sitä erikseen hakee. Koneen lentäminen edellyttää sen jälkeen ppl:n mutta etuna on se että suunnittelun massarajat voidaan ottaa käyttöön ilman ultran määritelmän asettamia rajoituksia.
Samoin on harrasterakenteisia lentokoneita siirretty ultraksi kun koneelle on tehty tarkastus, huolto ja katsastus, joissa todetaan että kone täyttää ultran vaatimukset, sekä sama taas toisinkinpäin.

Veksi

Kiitos vastauksista. Eniten minua kiinnostaisi nuo kustannukset eli onko muutoksesta mitään suurempaa hyötyä. Paljonko suurinpiirtein maksaa tuo muutos ultrasta "oikeaksi" lentokoneeksi? Kuinka paljon eroa on vakuutusmaksuissa? Huoltovälit, punnitukset ja katsastukset säilyvät lienee ennallaan?  

Markku Hiedanpää

LainaaKiitos vastauksista. Eniten minua kiinnostaisi nuo kustannukset eli onko muutoksesta mitään suurempaa hyötyä. Paljonko suurinpiirtein maksaa tuo muutos ultrasta "oikeaksi" lentokoneeksi? Kuinka paljon eroa on vakuutusmaksuissa? Huoltovälit, punnitukset ja katsastukset säilyvät lienee ennallaan?
Vakuutusmaksut ultraan nähden puoliintuvat, rekisteröinti maksaa 64€, huollot jne säilyvät ennallaan.
Sitten tietysti on ne kulut jotka syntyvät koneen "uudelleenrakennuksesta" jonka kuluja ei voi tästä vaan heittää, koska ne riippuvat aina tapauksesta ja tehtävän työn laajuudesta.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod