Leko halli ?

Aloittaja Renekaattori, toukokuu 28, 2011, 19:33:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Renekaattori

 :stupidme: :stupidme:
Arvoisat ilmailijat.
Olen aikeissa rakentaa kaarihallin kahdelle ultralle,ns."päästä täytettävän mallin".Hallille tulee kokoa 10 m. leveyttä ja n.20 m.pituutta.
Kaaria tulee 120 cm:n välein,joihin profiilipelti pituussuuntaan.Kaaret ajattelin tehdä jigissä naulaamalla ohuehkosta laudasta,ns.kolminivel kaarien tapaan,eli ovat harjalta liitetty yhteen.Kysynkin nyt minua viisaammilta että:mitkä olisivat tarvittavat ainevahvuudet ym.muut mitoitukset tuollaiselle suunnitelmalle?
Tiedoista ja neuvoista etukäteen kiittäen OH-U251 :stupidme:

teemu

Profiilipelti pituussuunnassa on ongelmallinen, pitää lumikuorman päällä. Kattorakenteet on suunniteltava tämä huomioiden. Tee harjakatto on helppo tehdä ja toimii.

Juri

Tuotanoinniin. Ikäänkuin alan miehenä tulee mieleen että pitäisiköhän tuolle hakea rakennus- tai toimenpidelupa? Ja hommata vastuulliset suunnittelijat?

Kysy ainakin paikallisesta rakennusvalvonnasta, muuten voi olla että jossain vaiheessa herra rakennustarkastaja tuleepi kiukkuisena työmaalle ja sanoo että stop.

-J
To err is human, to fail is machine.

teemu

Kaikkea voi vapaasti suunnitella,  rakennuslaki ja -määräykset ei aina salli kaikkein hienompien suunnitelmien toteuttamista.

Juri

Teemu: just näinhän se on, suunnitella saa ilman lupiakin  :)

Veikko: ei siellä rakennusvalvonnassa käydessä tarvitse mitään virallisia papereita tässä vaiheessa olla, tarkoitin että kysyttäisiin minkä luvan rakennelma vaatii. Nyt kun hommaa ollaan vasta luonnostelemassa, riittää rakennustarkastajalle vaikka klubiaskin kanteen piirretty skissi, jossa päämitat on esitetty. Sitä sitten herra tarkastaja tyylinsä mukaan enemmän tai vähemmän kommentoi. Mitään rakenteiden mitoituksia ei tarvita.

Kun sitten hommalla on lupa, sanoisin 99,9 prosenttisella varmuudella että se rakennesuunnittelija tuolle pitää olla.

Ihan vaan että ei mentäisi latvasta puuhun... Tietysti jos joku täällä uskaltaa ja haluaa nuo rakenteet mitoittaa niin siitä vaan

-J
To err is human, to fail is machine.

juhan

Ähtärin ilmailijoiden halli on mielestäni tehty niin halvalla kuin vain voi 235 neliöö saada. Alusta loppuun kaikki kustannukset 14.000€. Suhteita on käytetty hyväksi. Suosittelen lämpimästi perinteistä harjakattomallia! Ei ongelmia vuotavan katon tai lumien kanssa ja lisäksi helppo toteuttaa.

migu

Terve! niipä yhdyn edellisten kuoroon! Viime talvena tuli todistetuksi yhden kaarihallin kasaan meno. Syitä en ole tutkinut, mutta epäkeskisyyksiin uskoisin sen kaatuneen= epäkeskinen lumikuorma ja hiukkasen vino runko. Olen sitä mieltä, että se mikä etelässä toimii, niin ei toimi pohjolassa. Onhan meillä niin toisenlaiset olosuhteet mm. talven tullen. Itse en uhraisi aikaa yhtään moiselle viritykselle. Onneksi se ei lennä, koska siitä saisi nimen lehteen, voihan sen saada kaadetusta hallistakin (!). 20 vuotta olen näiden kanssa ollut tekemisissä ja suosittelen tekemään niin yksinkertaisen hallin, kuin ikinä ilkeää tehdä. Eihän nämä mitään arkkitehdin päiväunelmia ole, mutta ainakin ne silloin toimivat. Mika

FlyHigh

www.termopanels.fi

Tehneet lukuisia halleja, myös lekoille...
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Hane

Meillä Flight Clubilla myös hallin puute vaivaa ja olemme penkoneet asiaa jo jonkin verran.Yksi varteenotettava ratkaisu olisi valmis pressu-halli.Ovat aika pitkä-ikäisiä ja pystytys nopeaa

migu

Se on ihan totta, että pressuhalli on varsin riittävä lentokoneen säilytykseen. Mieluiten monestakin syystä kylmä halli. Lämpimän osan voi tietysti tehdä erillisenä osana, jossa voi suorittaa lentokoneelle tehtävät huollot, pesut jne. Tankin huurtuminen ja siitä seuraava vesi tankissa ei ole niin suositeltavaa. Tämähän tulee ongelmaksi siirryttäessä lämpimästä kylmään (hallista ulos). Toki sitä voi rajoittaa tankkaamalla koneen tankit täyteen. Niinpä lopputuloksena kannatan lentokonehalliksi kylmää hallia, tulee aika paljon edullisemmaksi hankkia ja ylläpitää. Niistä Thermopanelsin halleistahan saa tehtyä lämmintä tilaa tosi edullisesti, mutta kylmä halli ei vaadi uretaanieristettä peltien väliin. Riittää huomattavasti kevyempikin, puusta tai metallista tehty runko, jonka pellittää ainoastaan. Kattoon kannattaa laittaa heti suosiolla kondenssisuojattu pelti, niin ei tarvitse erikseen aluskatettakaan asentaa.

Martti Mattila

Meikkä joutui kanssa hallipuutteeseen,kun oli vain yhden koneen halli käytettävissä ja piti saada se museokone sieltä pois
antamaan tilaa C 22 koneelle.Netistä kaarihalli hakusanalla löysin purjevene hallin teko-ohjeet.Se oli semmoinen sipuli poikkilekkaus
kaarihalli puusta,meikkä siitä tekemään metalliversiota tarkoitus saada kone sinne "in no time"mutta koko talvi meni värkkäykseen.
Nyt se on palvellut lentokonehallina yhden talven,ilman ongelmia.Kunnan rak.sääntö antaa tehdä tontille kaksi pressukatoshallia,
min.etäisyys rakennuksista 4m.Rikon toistaiseksi vain tätä neljän metrin sääntöä.Mankeloin lisää 40X40mm.kaaria ja voi olla että
pystytän toisenkin kaarihallin.Siihen tulisi oikea parempi rätti,tässä on kaksikertainen kevytpeite.Hallistani tuli parempi kuin
osasin ennakoida,ja kyllähän se maksoi,omana työnä melkein pari tonnia,MUTTA jos työntäisin sinne kalliin koneen, tekisin
lisää diagonaalisia jäykisteitä.Lumikuormia toi ei kestä ja lumet ei katolla pysy, kerran oli kymmenen senttiä märkää lunta par tuntia,
toisella lappeella, mutta pressun liike puisteli ne pois.Valmiit harjakattoisen kattotuolit saa sillä rahalla minkä maksoin koko hallistani.
Hallistani kuvia myytävänä palstalla.Huonoja puolia on. puukolla pääsee sisään, epärehelliset huomautti siitä heti.Ite en edes hoksinut.
Martti

FlyHigh

Meille taas puolestaan kävi hallihommassa siten, että kun hallitalkoita suunniteltiin, oli tekijöitä, kun aloituspäivää haettiin ei enään ollut tekijöitä...

Lopullinen hankintaniitti tulikin vakuutusyhtiöltä. Elikkä pressuviritelmien rakentajien kannattaa selvittää mitä vakuutusyhtiö sanoo säilytettäviin härveleihin ja mahdollisiin vahinkoihin.

Erittäin halvan hallin saa pingottamalla muovia puidenväliin, etenkin vakuutusten kannalta ajatellen. Niille rättisydeemeille kun ei saa vakuutuksia, eikä ne käy myöskään pankkivakuutena...
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Markku N

Moro.
Yks firma pornaisissa tekee itsekantavia kaarihalleja, on kuulemma halvempi koin pressuhallit.
terv  M

Markku N

Moi.
Tuo on itsekantava teräskaarihalli  Askola TR OY.  Pitäis löytya netistä tuolla nimellä. Terv M

teemu

Oripäässä on muistaakseni juuri samanlainen halli, siellä voisi käydä katsomassa, näkisi samalla mitä lisätukia hallin sisään rakennusviranomainen vaati.

FlyHigh

Muistakaa hyvät heput nyt, kun kaarihallia suunnittelette, että mitä sinne halliin säilötään!
Mikäs siinä, jos jaksaa lähteä pukkaamaan sitä epäkeskeistä lumikuormaa alas, tms "pikkusäätöö" touhuamaan sinne hallille.. Mut ei tarvita, kuin yksi kunnon tuiskuyö ja se källi pikkuinen lentokone on kannattelemassa sitä kokoonpainunutta kaarihallia...
Pitääkö ihan oikeesti miettiä, että haetaan vaikeuksia, eikä vaan missään nimessä mietitä jo muiden kokemusten perusteella, että millainen sen konehangaarin tulisi olla...?

Noh, omathan ne koneenne on.. :) vai pankinko ne oli? :)
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Teuvo Okkonen

Minun kokemukseni kaarihallista ja sen kestävyydestä lumikuomia kohtaan ovat positiiviset. Ainakaan avoimella paikalla katolle ei ole kerääntynyt vinoa eikä muutakaan kuormaa täällä Sotkamossa.
Toinen asia on mahdollinen ilkivalta, jos halli sijaitsee huonosti vartoitavassa paikassa. Peitekankaan neliö painoa en muista, Suomen armeija käyttää omissa rakenteissaan vastaavaa palosuojattua kangasta.
Teuvo Okkonen

Toma

Miten olisi tämmöinen lekohalli hieman suuremmassa skaalassa tosin, konstruktio on ainakain helppo. Ongelma taitaa vain olla se noin 10m leveys.
Tuossa varmaan se pressuosuus on se kallein.

http://www.puuvenekorjaamo.net/projektit/vk.htm

Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod