IKARUS C42B renkaiden holkit

Aloittaja Timo Lindqvist, toukokuu 19, 2011, 23:05:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Lindqvist

Ikarus C42B, vm.2004, 750h.
Vaihtaessani renkaita huomasin että pyörän laakerien välissä oleva vannepuoliskoja kohdistava holkki oli liian pitkä ja se oli painanut laakerien kumitiivisteiden (stefojen) reunaa niin että kumin alta näkyi laakeripallotkin. Lisäksi koska holkit olivat pyörähdelleet stefojen kitkan ansiosta niin holkkien pinnalla näkyi hioutumisjälkiä.
Holkit on tarkoitettu tarkkuus-kohdistamaan vannepuoliskot pulttien kiristyksen ajaksi. Niiden merkitys käytön aikana lienee marginaalinen.

Holkeista sorvasin 3mm toisesta päästä pois niin holkki vapautui laakereiden välissä ja pyöri vanteen mukana vapaasti, kuten oli tarkoituskin.

Liitteenä kaksi kuvaa joissa ensimmäisessä näkyy holkki, vioittunut laakeri ja rengas.
Toisessa näkyy jo lyhennetty holkki (jossa hankaumia) ja laakeri läheltä.

-Timpe-


Kari Aspiola

Kyseessä on vanha tuttu ongelma.

Tuon kyseisen holkin funktio, siis se mitä koneen valmistaja on asian ajatellut, on jäänyt vähän epäselväksi. Mutta jos tutkit miten prätkässä pyöränlaakerointi on rakennettu, niin siinä vastaava holkki toimii laakereiden sisäkoolien välissä. Kun akseli kiristetään paikalleen, niin holkkiin kohdistuu melkoinen purituskuorma. Esim omassa prätkässäni akselimuttereiden kiristystiukkuus on noin 100 Nm. Siinä ei mikään pehmeä holkki edes kestäis vaan teräsholkki.
Edellä kuvattu väliholkki ei voi toimia samaan aikaan vanteenpuolikkaiden kohdistusholkkina, koska laakereiden väliin puristettuna holkki ei pääse pyörimään. Toisaalta C42:n vanteenpuolikkaissa on kolme kohdististusnastaa ja lisäksi kiinnityspulttien reiät, jotka ovat aika tarkkaan M8 pulttien kokoiset.

Koska tässä tapauksessa pyörän laakerit jäävät asennuksen jälkeen "löysästi" akselille, niin laakereiden sisäkoolit pääsevät hiertämään rullauksen aikana teräksistä akselia. Lisäksi tuo C42 holkki rikkoo laakereiden tiivisteet kuten jo mainitsitkin.

Jos ajatellaan, että prätkän pyöränlaakeroinnista jättäis pois väliholkin, niin mitä tapahtuis?
1. Kokoonpanon ja kiristyksen jälkeen laakerit jumittuisivat täysin
2. Molemmat laakerit olisivat romut samantien

Asiasta on oltu useamman kerran yhteydessä valmistajaan, mutta ilman mainittavaa menestystä.  Uusimmissa C42:ssa ongelma on poistunut kun niissä on Beringer:in fillarit ja jarrut.

Timo Lindqvist

Tässä tapauksessa noilla alumiini holkeilla on tehtävänä vain keskittää vanteen puoliskot (jos sitäkään).
Laakerin ulkokehiä varten on vanteissa kynnys jota vasten laakeri tukeutuu. Laakerin sisäkehiä (akselilla) holkin ei ole tarkoitus tukea koska se on sisähalkaisijaltaan isompi eikä siten edes ota sisäkehään kiinni (kuten prätkässä), vaan ainoastaan murskaa stefan.

-Timpe-

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod