Vanhat ultrat

Aloittaja Matti Rissanen, helmikuu 24, 2005, 12:39:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Rissanen

Onko Suomessa jäljellä yhtään 80-luvun alkuaikojen ultraa? Siis ennen aikaa Fox & Coyote. Liekö jääneet pölyttymään nurkkiin? Oletteko itse olleet tekemisissä "pioneeri"vehkeiden kanssa?

Jyri Huttu

Mainio aiheavaus!

On jäljellä.

Nimissäni oli vielä tässä taannoin Hiway/trike -yhdistelmä, nykyiseltä tunnukseltaan OH-U045. Vuosimalli 1982. Kyseessä siis Yamaha 250 -kaksitahtimoottorilla ja yksikankaisella Hiwayn "bätmän"-siivellä varustettu painopisteohjattu yksipaikkainen räkki - mielenkiintoinen kokoonpano kertakaikkiaan. Kone ei ole enää omistuksessani ja se on naftaliinissa Rovaniemen suunnalla, rekisteröitynä ja lentokelpoisena. Koneen rekisteröintihistoriassa on muutamia kysymysmerkkejä, mutta tietojeni mukaan se on hyvinkin ensimmäisiä rekisteröityjä ultrayksilöitä massamme.

A-kelpuutuksen puuttuessa tyydyimme vain fiksaamaan, rekisteröimään ja katsastamaan hienon klassikon, joten lentokokemusta koneyksilöltä ei minulla ole. Rullaaminenkin kun on kerta lentämistä.  :ph34r:

jhuttu
[email protected]

LAPFC-lennonvalmistelusovellus, 2. sija valtakunnallisessa Octopus-mobiilisovelluskilpailussa 17.5.2006.

Jarno

Oi katsopas vaari tuota hauvaa. Mopu-tyyppinen ultra, vm. 1987. Ultra-hulluttelun alkumetreillä värkätty rysä tämäkin.
könig sc 430 motti, kolme pyttyä "tähdessä", 24 heppaa kahdella tahdilla. Eli "humppaa taikka kuole"- tyyppinen nousu, ja alashan aina pääsee.

WWW.angelfire.com/hi5/stratos2e/hfl
"Nobody can be uncheered with a balloon."

Matti Rissanen

#3
Sinun?
Myytkö?
:)

SamiM

Jessss!!!
Hyvä että joku tohti sen ostaa, itselläni ei uskallus riittänyt juuri tuon moottorin vuoksi. Varaosia kun on hiukan hankala saada + peruskorjaus... Sen lisäksi lähes ainut korvaava moottori olisi Hirth F33 jollainen oli saksanmaalla asennettu stratokseen(tosin uudempi 300k-malli).
Hankaluus on siinä että moottori sijaitsee painopisteen takana ja tuo könig painaa ainoastaan 17kg! Kevyin rotax oli luokkaa 35kg alennusvaihteen kanssa eikä nokkaan voi lyijyäkään mahdottomasti laittaa.
Mutta onnea matkaan, märkiä päiväunia 1/24 liitävästä koneesta monesti nähneenä toivon todella että se vielä lentää. (toivottavasti vaihdat siihen paremman moottorin että voin sitten ostaa koneen pois :yee: )

Matti Rissanen

#5
Eipä nautinto olekaan mukavuuksista kiinni ;)
Avasin aiheen ihan oikeasti mielenkiinnosta kuinka paljon tässä maassa vielä lennetään naama huurteessa ja hymy naamarissa.
Mitä isompi kone, sitä pokerimpi ilme...

Oli kyllä vähän omakin lehmä ojassa...tarttis saara oma ajokki :D

Mutta asiaan, mikä on tuo ylätasoinen kangasultra Jämi Fly-in sivun pikkukuvassa? (ilmailuliiton sivulla) Ihmisiä on kerääntynyt siiven alle ilmeisesti pitämään sadetta. Siiven väritys on musta-punainen-keltainen-harmaa-valkoinen.

Mitä konetyyppejä aikanaan tuotiin maahan? Kuinka paljon koneilla lennettiin ylipäänsä? Olisi mukava kuulla kertomuksia lentokeikoista tuon ajan koneilla ja juttuja kaikenlaisista muista tapahtumista.

Jarno

Ensi kesänä toivottavasti lennätetään Stratosta, ainakin työt ovat hyvällä mallilla. Peruskorjausta koneeseen ei tarvittu, mutta erittäin perusteellinen huolto. Onni on myös remontissa oleva talo jonne mahtuu kaikenlaista extraa sisään. Kehnoa hommassa on tosiaan se, ettei osia, eikä yleistä tietämystä laitteesta ole...ehkä? no ei ehkä mielipiteitäkään sitten, mutta niitä olisi todella hauska kuulla. Enpä taida pistää himmeliä vielä myyntiin, mutta haaveita muista koneista kyllä on...  
"Nobody can be uncheered with a balloon."

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod