Rotax huoltajakurssi

Aloittaja P.Lehtinen, helmikuu 13, 2005, 23:45:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Jari Kaija

#1
Milloin seuraava? Ja koskeeko myös 912UL myllyä?


P.Lehtinen

Kurssi koskee kaikkia Rotax 4-t(912 UL,ULS, A,F,S) ja 2-t (447,502,582 ja vanhempia)moottoreita. Seuraava kurssi pidetään kevättalvella maaliskuun paikkeilla. Tarkempia tietoja laitetaan juurikin tuon nettilinkin alle lähiaikoina.

T: Pertti

Jari Kaija

#3
Hienoa! Etukäteisilmoittaudun jo nyt  :thumbsup:

Mihin huoltotoimenpiteisiin asti tuo koulutus "riittää".

Överhauli on tietenkin siinä mielessä mahdoton, että joka jäppisellä ei röntgeniä ole kampiakselin
kunnon selvittämiseksi  ;), mutta riittääkö koulutus jo esim. männänrenkaiden vaihtoon, joka
taas vaatii pyttyjen irroittamisen? Entä voiko tuon jälkeen vaihtaa esim. öljypumpun?

Miten muuten on, kun Rotaxille on omat mittaristonsa, niin voinko esim. öljynpaine/lämpötila jne
anturien vaihdon muun valmistajan toimiviin antureihin suorittaa ilman pahaa ilmailuviranomaisen
saamaa päänsärkyä? Kyseessä on siis experimental harrasterakenteinen lentöhärveli UL koneella.



kate

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - joulukuu 09, 2005, 15:09:22
Hienoa! Etukäteisilmoittaudun jo nyt  :thumbsup:

Mihin huoltotoimenpiteisiin asti tuo koulutus "riittää".

Överhauli on tietenkin siinä mielessä mahdoton, että joka jäppisellä ei röntgeniä ole kampiakselin
kunnon selvittämiseksi  ;), mutta riittääkö koulutus jo esim. männänrenkaiden vaihtoon, joka
taas vaatii pyttyjen irroittamisen? Entä voiko tuon jälkeen vaihtaa esim. öljypumpun?

Miten muuten on, kun Rotaxille on omat mittaristonsa, niin voinko esim. öljynpaine/lämpötila jne
anturien vaihdon muun valmistajan toimiviin antureihin suorittaa ilman pahaa ilmailuviranomaisen
saamaa päänsärkyä? Kyseessä on siis experimental harrasterakenteinen lentöhärveli UL koneella.


Itse olin k.o kurssilla viime keväänä hyödyllistä antia koko kurssi.
Se kyllä jäi mieleen että 4-tahtirotaxia ei anää saa mennäpurkamaan
eli että ei vaihdeta männänrenkaita yms ja nykyisinkin varsinainen
overhauli tehdään käytännössä lähettämällä vanha moottori tehtaalle
ja sitten ostamalla jollakin pienellä alennuksella n. uuden hintainen
moottori tilalle.

Noista antureista oli täällä kunnon flame-sota viime kesänä
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=469.0

Joku määräyksiä paremmin tunteva voi sitten kommentoida että
miten paljon eroa on ultran ja ultran välillä eli saako sen
tehdä harrasterakenteiseen ultraan mutta tehdastekoisessa
voi vaatia paperitöitä ?

Kate

Jari Kaija

#5
Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 17, 2005, 14:30:38
Noista antureista oli täällä kunnon flame-sota viime kesänä
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=469.0



No olipas juttua :-) btw, tuo omani ei tule ultraksi.


Laukkasen isännän kommentti:
> Edellisessä on myös esitetty perusteet, miksi harrasterakenteisen kohdalla
> muutotöiden tekemisen käytäntö on huomattavasti joustavampaa kun kaupallisesti
> valmistetun kohdalla: muutostyön tekijän ei tarvitse neuvotella kuin rakentajan
> (itsensä) kanssa asiasta. Ja tietenkin otettava huomioon onko kyseessä pieni vai
> suuri muutostyö.

Taidan kokeilla aikanaan kepillä jäätä ja huoltaa tuon motin itse lentokonehuoltoa
pitäneen & valvojani kanssa, mikäli Jouni & kumppanit puoltavat anomusta.
Onhan tähän nyt jo helvetti soikoon pistettävä piste. Kun ei ole tyyppihyväksytty,
ei ultra, ei käytännössä "mitään" muuta kuin hidas rämisevä alumiiniläjä, niin lienee
mahdollisuuksien rajoissa.

Tunteja motilla olisi vielä (en nyt tarkista papereista) muistaakseni 650 jäljellä,
kun tehdään bulletiinien mukaiset tarkistus(/muutostyöt). Vai tuliko niitä
tunteja jo enemmänkin... No alunperin niitä nyt kuitenkin oli jäljellä 350 ennen
overhaulia ja motti on kunnolla "öljyissä" ja kuivassa/22-astetta tilassa odottamassa
asennusta sitten aikanaan.

(moottori)mittareiden osalta harrasterakenteisessa nyt taidetaan olla siinä pisteessä,
että on todistettava niiden näytön oikeellisuus ja varma toiminta, olivat ne sitten
mistä tahansa.

itseasiassa! Mikäli olisin jo varmuudella tiennyt, mihin hel...in soppaan lusikkani
pistän, kun 912UL koneen tuohon ostin, niin en ...tana soikoon olisi PITKÄLLÄ
TIKULLAKAAN koskenut moiseen vehkeeseen, vaan pistänyt Suzukin motin
keulille ja ollut tyytyväinen, koska kaikki pelleily ja rahan järjetön syytäminen
olisi jäänyt muiden rotaxien omistajien ongelmaksi. TBO huollot ovat täysin
ymmärrettäviä rotaxin osalta, mutta mitä tulee kyseisen motin muihin huoltoihin....
jätetääs taaskin sanomatta. Painun porammeeseen pihalle lepuuttamaan
ajukoppaani... http://www.jarikaija.com/kuvat/the_thing_2004/index.htm

Markku Hiedanpää

Lainaa
Joku määräyksiä paremmin tunteva voi sitten kommentoida että miten paljon eroa on ultran ja ultran välillä eli saako sen tehdä harrasterakenteiseen ultraan mutta tehdastekoisessa voi vaatia paperitöitä ?
Lainaa
- Harrasterakenteisessa ultrassa voin rakennusluvan saanut organisaatio tehdä koneelle, moottorille ja potkurille kaikki ne toimenpiteet mihin organisaation tieto, taito, ohjeet ja välineet riittävät. Eli moottorin peruskorjauskin on mahdollinen, jos se voidaan tehdä valmistajan ohjeiden mukaisesti.
- Kaupallisesti valmistetussa ultrassa saa omistaja tehdä ilman erillistä lupaa tavanomaiset määräaikaishuoltotoimenpiteet, eli ne huollot jotka on koneen määräaikaishuoltolistoihin merkitty. Tavallisesti nämä huollot rajoittuvat 100 tunnin tai vuosihuoltoon.

Jari Kaija

Kiitos Miuku. NYT tuli selvästi ja ytimekkäästi asia erittäin selväksi!

Kiitos vielä kerran!

Markku Koivurova

Rotax 912:n peruskorjausohjeiden saaminen voi olla kiven alla ja epäilen, että ko. moottorin peruskorjaus vaatii erikoistyökaluja, joita Rotax ei myy kenelle tahansa.

Markku Hiedanpää

Seuraavana ote AIR M5-3:sta joka antaa ne periaatteet millä koe-ja harrasteluokkaan kuuluvaa ilma-alusta on huollettava (samat periaatteet ovat myös AIR M5-10:ssä eli ne koskevat myös ultria):

4 HUOLTOTOIMINTA
Ilma-aluksella on oltava huolto-ohjeet. Ilma-alukselle on tehtävä huolto-ohjeiden edellyttämät huollot, sekä ilmailumääräyksessä AIR M1-5 määriteltyä vuositarkastusta vastaavat huollot. Lentokoneiden ja helikoptereiden vuositarkastusta vastaavat toimenpiteet saa tehdä huoltomekaanikko. Purje- ja moottoripurjelentokoneiden ja harrasterakenteisten ilma-alusten vuositarkastuksen saa tehdä myös ilma-aluksen rakentaja tai omistaja. Mikäli ilma-aluksella tai siihen asennetulla osalla tai laitteella on valmistajan määrittämät tai ilma-alusryhmällä on Ilmailulaitoksen määräämät peruskorjaus-, perushuolto-, erityistarkastusjaksot tai vastaavat on niitä noudatettava. Määräaikaishuollot ja pienet korjaustyöt saa tehdä huoltomekaanikko, ilma-aluksen rakentaja tai omistaja.

Suurten huoltotöiden (kuten ilma-aluksen tai moottorin ja potkurin peruskorjaus, ilma-aluksen perushuolto, kantaviin rakenteisiin kohdistuvat vauriokorjaukset jne.) tekeminen edellyttää Ilmailulaitoksen lupaa. Harrasterakenteisen ilma-aluksen suuren huoltotyön saa tehdä huoltomekaanikko, hyväksytty huolto-organisaatio, ilma-aluksen rakennusluvassa mainittu organisaatio tai Ilmailulaitoksen erillisellä luvalla muu organisaatio. Huoltotyön tekijällä on oltava siihen riittävät edellytykset ja toimenpiteet on tehtävä valmistajan ohjeita noudattaen.

Suurten huoltotöiden jälkeen on ilma-alus katsastettava ennen lentotoiminnan aloittamista. Ilma-aluksessa olevan vähimmäisvarustuksen on täytettävä huollon ja tarkastusten suhteen vastaavia yksityiskäytössä olevia tyyppihyväksyttyjä ilmaaluksia koskevat varustevaatimukset. Varustuksen huollot ja tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko, ilma-aluksen rakentaja tai omistaja.


Harrasterakentajan tulee (ja kannattaa) huomioida myös AIR M5-2 (koskee myös ultria):

5.3 Moottorit
Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava selvitys. Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen.

Valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita voidaan käyttää harrasterakenteisissa ilma-aluksissa niin pitkään kun niiden kunto edellyttää. Moottorin kunto on tarkastettava ja valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti. Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - joulukuu 19, 2005, 10:45:27
Rotax 912:n peruskorjausohjeiden saaminen voi olla kiven alla ja epäilen, että ko. moottorin peruskorjaus vaatii erikoistyökaluja, joita Rotax ei myy kenelle tahansa.

Totta. Tuo peruskorjaus onkin ollut asia, jonka olen hyväksynyt sellaisenaan. Siinä käydään
jo muutenkin kampe läpi niin perusteellisesti, että tavan pulliainen, joka vastaavaa hommaa
ei päivittäin tee, ei välttämättä 100%:sti osaa, huomaa, tiedä edes, että mitä vikoja/muutoksia
etsiä ja näinollen turvallisuuden taso laskee mitä suurimmalla todennäköisyydellä alle hyväksyttävien
kriteerien.

P.Lehtinen

Laitan tähän vähän etukäteen ilmoitusta kurssista. Se järjestetään 25-26.3.2006 Hämeenkoskella. Tarkemmat tiedot tulevat ylempänä mainitulle nettisivulle joulun jälkeen. Tervetuloa!!

P.Lehtinen

Uuden kurssin tiedot päivitetty www.aerotecno.fi ja sieltä koulutus.

Jari Kaija

Jos joku muukin on Oulun suunnalta menossa tuonne 4-tahti (912) koulutukseen
sunnuntaiksi ja olisi kimppakyytíä vaille, niin voipi soitella.

Lähden ajamaan lauantai-sunnuntai välisenä yönä noin kahden aikaan Kempeleestä,
joten mikäli ihmeitä ei tapahdu, niin ajoissa ollaan perillä ja kerkeää välillä käydä
kaffettakin nappaamassa huoltoasemilla. Takaisin olisi kyyti sitten heti koulutuksen
päätyttyä.

Jari Kaija
p. 040-5200265

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod