MI5 luento Malmin menetelmistä (la 12.3, ilmailumuseon auditoriossa)

Aloittaja Armin Züger, maaliskuu 08, 2011, 22:44:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Armin Züger

Malmilla toimivien lentokerhojen yhteenliittymä MI5+ järjestää luennon Malmin menetelmistä.
Luennossa Malmin lennonjohto kertoo meille mm. menetelmistä ja mitä Malmilta operoivan lentäjän pitää huomioida.
Tämä on hyvä tilaisuus kerrata menetelmät, oppia mikä on muuttunut ja saada viimeisiä tietoja ja vastauksia kysymyksiin ennen lentokauden alkua.

Milloin ja missä: lauantai 12.3, klo 12-14, Vantaan ilmailumuseon auditoriossa

Tilaisuudessa peritään 5 € oviraha kulujen kattamiseksi.
Tilaisuus on avoinna kaikille.
Tervetuloa!

//MI5+ (ESMO, FLK, JUPI, MIK, MILK, PIK)
// Armin

Arto

Arto

Armin Züger

// Armin

Arto

Arto

Armin Züger

Ilmailumuseon kahvila on tietoinen tilaisuudesta (sieltä löytyy kaikenlaisia mössöjä ;D omakustant.). Ja osallistuija pääsee ilmaiseksi ilmailumuseoon.
// Armin

Armin Züger

#5
Omat muistiinpanot

mitä uutta vuodessa 2011:

  • kopterit jotka lentävät tavallisen laskukierroskuvion
  • laskuvarjohyppytoiminta käynnistyy (muutaman vuoden tauon jälkeen)
  • Uusi kilpailija polttoainemyynnissä, tankki sijaitsee asematasolla 2. Tämä todennäköisesti aiheuttaa lisää liikennettä ja odotusta asematasolta/-lle 2
  • Kesällä kiitotie 09/27 on suljettu kuukaudeksi
  • Tornin aukioloajat klo 10-17 LT la/su
  • TRAFI julkaisee RTF manuaalin kesällä
  • yö-VFR /yön määrittely tulee muuttumaan

Suositellaan edelleen tekemään kirjallisen lentosuunnitelman kaikille lennoille.
Lentosuunnitelma: Jos torni on kiinni, lähtöilmoitukset mieluiten puhelimitse EFIN:ille (ei Vantaan APP [joka on AIP:n mukaan oikea paikka], koska se aiheuttaa siellä lisätyötä tällää hetkellä. Syy: Vantaalla uusi järjestelmä ei ole vielä käytössä).

Laskukierroksessa:

  • Jos teet jotain poikkeavaa kerro tornille ajoissa
  • Kun RWY 18 on käytössä, ja koneen perusnopeus on 60-70 kts älä mene kehä III asti vaan siirrä perusosa lähemmäksi kenttää
  • Älä laskeudu ennen kynnystä
  • ylösveto: sallittu vyöhyke on kiitotien leveys+ max 50m vasellamme/oikealle. Syy: kopterit/laskuvarjotoiminta. älä kaarra heti perusosaan ellei lennonjohto käskee. Älä nouse liian jyrkästi (ultrat).

Odotus Mike:
Kakkosena älä rulla ensimmäisen odottavan koneen viereen, vaan jonota sen takana, niin muu liikenne joka tulee kiitotieltä tai asematasolta 1 pääse ohi

Tulevia muutoksia:

  • VFR koneille yksillölliset transponderikoodit
  • CTR rajalla päätyvät radioplaanit poistunevat käytöstä myös EFHF osalta
  • Haasteet päällekkäisissä lentosuunnitelmissa. Jos samalla koneella on 5 lentoa samana päivänä ja esim. toinen lento venyy, joudutaan siirtymään seuraaville lennoille lähtöajat käsin eteenpäin

EFHF Hotspotit maassa: Rullaustie G, rullaustiet A/M/J
EFHF Hotspotit ilmassa: RWY 27 kynnykseltä itään (Degeriin lähtevä/Degeristä tuleva liikenne)

SVFR: jokaisesta lennosta puhelinsoitto Vantaalle. Jos Vantaalla kiitotie 15 on käytössä, jokaisen SVFR koneen kääntyminen takaisin ennen CTR rajaa aiheuttaa ongelmia Vantaalle (15 ylösvetomenetelmät)

Lisäys/täydennys (kiitos Esalle):
- Käytä englannin kieltä TWR ollessa kiinni jos liikenteessä ulkomaisia koneita, voisi olla hyvää harjoitusta muutenkin...
- kun saat selvityksen kierroksessa tai muualla CTRssä kerro aina josko näet ilmoitetun liikenteen vaiko ei, jos näet hetken päästä sano "nyt näkyy..."
- jos änkeät kovaan tuuleen, pidä hyvä turvaväli rullauksessa (T), edellä menevä voi pyörähtää yht. äkkiä 180 ast. Varo ettei käy itselle...
- turvallisuuden kannalta mietittävä olisiko hyvä lentää mahdollisuuksien mukaan Nokka in jos RWY36 ja Nokka out/Deger in jos RWY 18.
- jos myöhästyt plaanin lähtöajasta paljon (vaikkakin alle 1t) niin tee mielellään viivästysilmoitus. Peruutta plaani jos lento peruuntuu.
// Armin

teemu

Aina oppii kun kurssitetaan. Malmilla on omat proseduurit miten menetellään ja toimitaan eri tilanteissa.
Mainitsemasi ilmailukerho kouluttaa Porin seudulla, eikä sen ohjelmaan kuulu mm. Malmin menetelmien opetus vielä siinä vaiheessa kun lopetit.
Varmasti kun koulutuksesi olisi edennyt ohjelman mukaisesti, olisit kuullut siitä aikanaan. Koulutuksen alkuvaiheessa on tärkeämpää oppia lentämään ja toimimaan yleensä lentokentän lähialueella, sen taidon voi siirtää vaikka Ranskan Pariisin kentälle, kunhan tutustuu kentän eritysmenetelmiin, kuten Malmilla.
Joskus tuntuu, että lentäjäystäväni menevät asioisen edelle.




teemu

En halua mennä yksityskohtiin koulutuksessasi, miksi pitää opettaa jonkun tietyn lentokentän erityismenetelmät ja tuhlata siihen niitä vähiä teoriatunteja, joiden perusteella ei osata oikeaoppisesti kuitenkaan sinne mennä. Erityisohjeiden selville ottaminen kuuluu lentosuunnitelman tekoon, eikä opettaa ensisijaisesti alkeiskoulutuksessa. Onhan Sinulla jo runsaasti lentokokemusta niiden helikoptereiden kanssa, eikö silloinkaan opetettu.
Tämä päättyy kohdaltani tähän.

jkarjanl

Minulle ei ole suotu kunniaa tutustua nimimerkkiin "Kopterikuski", mutta tämän kaunaisen ja katkeranoloisen valituksen perusteella olen muodostanut jonkinmoisen käsityksen henkilöstä sen takana. Ja sen perusteella en välttämättä haluakkaan tutustua.

Väännetäänkö rautalangasta:
Lakkaa terrorisoimasta valituksellasi asiallisia keskustelusäikeitä. Näyttää siltä että olet lähtenyt Länsilentäjistä ns. ovet paukkuen. Sen lisäksi ilmeisesti sinulla on paha auktoriteettiongelma. Ilmeisen voimakas tarve olla oikeassa, ja myös näyttää se koko maailmalle? Opetuksessa tehdään silti niinkuin opettaja sanoo. Sitten kun on lupakirja taskussa niin voidaan sooloilla, se tapahtuu sitten omalla vastuulla.

Itse lensin GPL -> UPL lupakirjan Länsilentäjissä, ja asiallisempaa ja ammattitaitoisempaa opetusta tuskin muualta saa. Minulla ei ollut kerrassaan mitään valittamista, kaikki sujui äärimmäisen nopeasti ja joustavasti. Tuli semmoinen olo että jos näiden kahden opettajan kanssa saa riidan aikaiseksi niin on syytä katsoa peiliin, ja pitkästi.


-Janne

Arto

Suuret kiitokset luentotilaisuuden järjestäjille MI5:lle ja luennoitsija Hiltuselle hyvästä päivityspaketista Malmin menetelmistä.

Arto
Arto

teemu

Ikävää kannaltasi, että et ylettynyt koulutusohjeen mukaisiin tietoihin ja taitoihin, asetit omaksi kynnyskysymykseksi Englannin puhumisen lento- koulutuksessa, kuten hyvin tiedät, ensisijasesti maan kieli ja toisena virallisena Englanti.  Mutta ei niin huonoa ettei mitään hyvää, olet nyt kannaotoillasi  pässyt jukisuuteen, käyt luennoimassa pääorganisaation tilaisuuksissa , kokemattomana ja lupakirjattomana kopterikuskina helikopterilentämisestä, joka mielestäni on huomattavasti vaikeampaa kuin ultralentäminen. Kokemuksiesi perusteella luentosi varmasti koskee " miten pidän teoriassa kopterin pystyasennossa laskun loppuun". Lisäruudin keksiminen on riskialtista, voi räjähtää käsiin.

Ilmailuystäväsi Teemu

jkarjanl

Hmm.. taisin käyttää pikkuisen liiankin voimakasta kieltä, pahoittelen. Harmitti vain kun leimaat koko kerhon sen vuoksi että itsellesi sen opetus ei ilmeisesti sopinut.

Voisi oikeasti olla ihan mielenkiintoista tutustua. Kirjoitit tänne foorumille otsikolla "Rotorway Exec experimental helikopterin historiaa" ja koko jutun olen lukenut ainakin pariin kertaan läpi, oli oikein mielenkiintoista. Hienoa että joku jaksaa nähdä vaivaa ja penkoa asioita, itse tykkään kyllä lukea tuontyyppistä juttua, ihan yleissivistystäkin laajentamaan.

Tuolla että "tehdään niinkuin ope sanoo" -jutulla tarkoitin juuri sitä että vaikka jos tuntuu hankalalta niin täytyy vain ns. hampaat irvessä kestää niin kauan että lupakirja on taskussa. En ole Länsilentäjiltä kuullut puolta sanaa sinusta (että ei ainakaan haukuttu ole). Jospa siinä oli vain tapaus että kaksi voimakasta persoonaa samassa ultran ohjaamossa ja ns. kemiat eivät oikein kohdanneet?

No, joka tapauksessa menneitä ei kannata murehtia. Sinullahan on nyt käsittääkseni lupakirja? Eli loppu hyvin kaikki hyvin?


-Jane

teemu

Tietääkseni kyseessä oli tarkastuslento, jossa suunnistuslennolle lähdettäesä suunta oli jo päinvastainen minne piti mennä.
Ei näistä kannata täällä retostella, Sinä et tiedä mitä siinä tarkkarilla todella on tapahtunut. Joka tarkastuslennosta tehdään raportti, jotka pitää sitten koulutustarkastuksessa esittää. Tietenkin Sinä vastaat kysymyksiin, mutta totuutta et voi kertoa.

Ilmailuystäväsi Teemu

pimattil

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - maaliskuu 15, 2011, 10:05:36Jokainen kerhoon saatu oppilas on pieni ilo, jokainen menetetty suuri tappio.

Tätä keskustelua jo tovin seuranneena, en ole ollenkaan niin varma, että edellinen väittämä pitää paikkaansa. Ja jos olet oikein viisas, jätät vastaamatta tähän ja kaikkiin muihinkin aihetta sivuaviin viesteihin nyt ja myöhemmin. Mitään lisäarvoa kun tällä kirjoittelulla ei ole ollut enää aikoihin.
- Pirkka -

teemu

Jossain vaiheessa mainitsin asennteesta tai asennevammasta harrastuksen parissa, on se mikä harrastuslaji tahansa . Niin myös ilmailussa.
Tässä olemme lukeneet Sinun kirjoituksiasi, joista kuvastaa katkeroituminen lajia kohtaan. Toivottavasti saat nykyiset opettajasi, tarkastuslentäjäsi sekä
Trafi:n lupakirjaosaston vakuuttuneeksi siitä, että kanssasi samassa ilmatilassa voi muutkin lentää samanaikaisesti.

Lentäjäystäväsi Teemu

SamiM

Nyt meni hermo...Eiköhän tuo vuodatus saisi jo riittää :vihaa:

Kahden henkilön välinen jutustelu ei ensinnäkään liity otsikon aiheeseen enää millään tavalla ja toisekseen ei voisi vähempää kiinnostaa lukea juttuja jossa toinen osapuoli yrittää kaikin keinoin mollata toista tahoa, vieläpä ihmisiä jotka ovat uhranneet aikaansa tämän koulutukseen tai paremminkin yritykseen. Oppilaitakin on monenlaisia, kuten meitä ihmisiä muutenkin ja aina kaikki oppilaat vain yksinkertaisesti eivät ole varustettu samanlaisilla hoksottimilla, myös ilmailussa pitäisi osata olla nöyränä omia taitoja kohtaan.

Jos ei itsetunto riitä siihen että myöntäisi omien lahjojen puutteen, niin ainakaan yleisellä foorumilla asian ruotiminen ei itse asiaan tuo ainakaan parannusta.
Kannattaisikohan siis "kopterikuskin" jo olla hiljaa tästä asiasta ja hoitaa henkilökohtaiset ongelmansa vaikkapa kahden kesken sen tahon kanssa joka tämän mielipahan on aiheuttanut ?

Jo aiemmin foorumilla kysyttiin että mikä v..tu teitä ihmisiä riivaa kun henkilökohtaisia kaunoja täytyy julkisilla foorumeilla poraata??? :uglystupid2:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod