Heko rakennussarjojen hinnat?

Aloittaja Marko K, helmikuu 07, 2005, 17:39:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marko K

Tietääkö kukaan paljonko helikoptereiden rakennussarjat maksaa, siis sellaisten jotka saisi joskus suomen rekisteriinkin, tai mistä saisi tietoa kyseisistä vehettimistä?

masal

#1
Asiallisia hekosarjoja ei taida kovin montaa olla, mutta Kitplanes -lehti julkaisee vuosittain luettelon kaikista sarjoista mitkä heidän tiedossaan on. Tuo luettelo ilmestyy loppuvuosittain, eli uusin on tullut vuodenvaihteen tienoolla.

http://www.kitplanes.com/

ja ainakin tämä alla oleva on ihan asiallinen hekosarja ja vastaavia on suomessa muutamia:

http://www.rotorway.com/
Markku Salminen

Markku Koivurova

Rotorway Exec ei mielestäni ole asiallinen värkki ollenkaan. Se on vain yksi harvoista vaihtoehdoista kaksipaikkaisissa koptereissa ja sen vuoksi niin suosittu. Execissä on monia vaikeita ja suorastaan vaarallisia ratkaisuja jotka on syytä huomioida kun harkitsee rakennussarjan ostamista.

Execin toisiovoimansiirron akseleita on katkeillut lukuisia ympäri maailman. jopa vain 80 tunnin käyntiajan jälkeen. Rotorway teki siihen uuden, paksumman akselin mutta se ei ongelmaa ratkaissut. Onneksi Execin autorotaatio-ominaisuudet ovat hyvät, vaikeaksi homman tekee se, että pyrstöroottorin vomansiirto katkeaa samalla kun tuo akseli ja pakkolasku menee viimeistään flaressa (loivennus-pysäytys ennen kosketusta) pipariksi. Tämähän ei aiheuta yleensä henkilövahinkoja mutta kallis ja vaivalla rakennettu kopteri hajoaa totaalisesti kun pakkolasku päättyy kaatumiseen koska jalalla (pyrstöroottorilla) ei voi hallita kiertymistä.

Rotorway valmisti oman FADEC:in (Fully Automated Digital Electronic Control) moottorin ohjaukseen. Sen toiminassa on ollut pelottavia ongelmia.

Alun perin ko. värkissä oli pushpull-kaapeleilla toteutettuna sekä syklisen (ohjaussauva), että kollektiivisen (noususauva) ohjauksen välitys. Ajatus on täysin hanurista, pushpull-kaapelin mekaaniset kitkat (välykset on hoidettu kaksoiskaapeloinnilla siten, että ne on kiristetty vasten toisiaan) ovat aivan liian suuret kopterin ohjaamisen kannalta. Myöhemmissä versioissa kollektiivinen on jo muutettu työntötangoille mutta syklinen on edelleen pushpull-kaapeleilla, ilmeisesti olemassa oleva rakenne ei mahdollista työntötankojen käyttöä.

Kokonaisuutena Exec on erittäin vaikeasti toteutettu ja paljon huolta aiheuttava konstruktio. Väitän, että käytetyllä Robinssonilla lentotunnin hinta jää reippaasti halvemmaksi. Hankintaa suunnittelevan on syytä tiedostaa myös se, että Experimentalilla ei saa kouluttaa vaan lupakirjan joutuu lentämään kaupallisessa lentokoulussa mikä lisää kustannuksia paljon.

Markku

Markku Hiedanpää

#3

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod