mistä autobensa lupa

Aloittaja palmi, helmikuu 26, 2011, 14:57:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

palmi


moro

mistä saisi hommattua autobensa luvat cessna 150f -66 vuosimalliin?????
nyt olis tieto halvan bensan arvoista :thumbsup:


SamiM

Autobensaluvalla ei tiettävästi ole enää mitään virkaa koska autobensa-stc ei hyväksy etanolia lainkaan ja etanolitonta bensaa ei suomesta taida enää saada.. >:(

palmi

v-poweri on ainakin vielä täysin alkoholiton?!

wasq

V-Power on nykyään < 5% etanolia sisältävä polttoaine (eli samaa kuin 98E5).

Tässä Shellin data sheet: http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/tt/bensiini_v-power_2011-1_productdatasheet.pdf

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: SamiM - helmikuu 26, 2011, 17:03:17
Autobensaluvalla ei tiettävästi ole enää mitään virkaa koska autobensa-stc ei hyväksy etanolia lainkaan ja etanolitonta bensaa ei suomesta taida enää saada.. >:(

Korjataan sen verran että aikaisemmin autobensa STC: sallivat maksimissaan 1% etanolipitoisuuden. Se on totta että nykyisin ei enää etanolitonta 98:sia taida olla. W-poverkin on nykyisin <5% etanolia sisältävää.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: palmi - helmikuu 26, 2011, 14:57:36
mistä saisi hommattua autobensa luvat cessna 150f -66 vuosimalliin?????

http://www.eaa.org/autofuel/autogas/stc.asp tai
http://www.autofuelstc.com/autofuelstc/pa/Home.html

nyt ainakin, mutta lue siis tarkkaan, mitä rajoituksia niissä on. Kuten edellä muut vijaisivat, niin mikäli näitä ei ole muutettu sitten viime aikojen, niin etanoli tullee olemaan rajoittava tekijä.
- Pirkka -

juhan

W-power:sta on todistetusti nyt mitattu liki 5% etanolia. Oli muutama tuliterä moottorikelkka jysähtänyt. Huoltoaseman mittareilla oli kyltti jossa suositeltiin jättää tankkaamatta moottorikelkkoja. Isoja vaihteluja eri huoltamoilla...paikallinen neste myi 95 ja 98, josta mitattiin vain n.1% etanolia kummassakin.

Toma

Varmaan itsestään selvys kaikille mutta etanolin määrä vaihtelee markkinahinnan mukaan, juuri nyt saa halvalla etanolia joten sitä kannattaa valmistajien läträtä maksimimäärä. Joskus sitten tilanne voi olla toisin.

Onko jotein helppoa tapaa mitata etanolin määrä, noin niinku kenttäolosuhteissa?

Miksi muuten  uudet kelkat jysähtivät etanolin vaikutuksesta, eikö niitten pitäisi sitä kestää?
Terveisin
Tom Arppe

jkarjanl

Olin lauantaina tässä yhdellä paikkakunnalla käymässä ja tuli tarvetta tankata Kojoottia. Ajoin (tietysti) paikkakunnan Shellille tankkaamaan maineikasta ja hyväksi havaittua V-Poweria. Yllätys oli suuri kun jakajassa oli lappu jossa luki että "Moottorikelkkailijat Huomio!! Tällä hetkellä emme suosittele 95:en tai V-Powerin käyttöä moottorikelkoissa. Lisätietoja kassalta". Huh... ja minä olin sentään lähdössä lentoon kyseisellä aineella.. Jätin siis kanisterit autoon ja kävin jututtamassa myyjää.

Omistajaveljekset molemmat kertoivat että heille oli tullut vähän aikaa sitten uusi satsi sekä 95:sta että V-Poweria, ja etanolipitoisuus oli 4,7%. No ei tässä mitään, mutta paikkakunnalla oli mennyt useita moottorikelkkoja rikki 1-2 tankillisen jälkeen. Korjaamolta olivat käyneet esittelemässä kelkkojen kumiosia jne.. Suosittelivat että menisin paikkakunnan Nesteelle tankkaamaan, sieltä oli mitattu alle 1% pitoisuuksia.

Ihailin kyllä myyjien rehellisyyttä. Olivat sentään omistajia, ja suosittelivat kilpailevaa firmaa. Ihmettelin että eikös se 5% sentään ole ihan "laillinen" määrä? Arvelivat että aikaisemmin etanolia ei ole ollut paljon mitään, mutta nyt kun öljy-yhtiöiden on pakko saada vuodessa menemään tietty määrä myynnistä etanolina (muistaakseni 5% yhteensä) niin sitä joudutaan sekoittamaan puoliväkisin vähän joka litkuun. Mainitsivat myös että olivat olleet "Shellin kokouksessa" ja sieltä olisi tietoa että kesäaikaan aikovat sekoittaa etanolia pieniä määriä jopa dieseliin, jotta saavat sitä kulumaan!!!!

Sanonpa vaan että huh-huh, ilmeisesti tällä pelleilyllä maailma sitten pelastuu? Miksi meidän suomalaisten tarvii aina tehdä kaikki tyhmyydet ensimäisenä..?

teemu

Niissä 2-tahtisissa voiteluöljy on bensan mukana, jonka sitten etanoli liuottaa pois ja näin ei ole enään riittävää voitelua kiertokangen alapäässä.

palmi

toi viina on kyllä aika paha homma noille kakstahtisille mitenkäs sitte suut pannaan kun kesä koittaa ja mopo pojat ja tytöt ilmestyy kakstahti mopojen kanssa katukuvaan isät ja äidit mielissään ku kokoajan mopo rikki tai toinen vaihto ehto että pitää ajaa pienkone pensalla  jossa ei ole varmuudella yhtään viinaa mutta hinta jotain ihan muuta kuin e-kympissä.!! :dontknow:

juhan

pienkonebensakin alkaa olla kohta kortilla useilla paikkakunnilla...tässähän ollaan kohta umpikujassa!

viper

Lainaus käyttäjältä: palmi - helmikuu 28, 2011, 20:19:36
toi viina on kyllä aika paha homma noille kakstahtisille mitenkäs sitte suut pannaan kun kesä koittaa ja mopo pojat ja tytöt ilmestyy kakstahti mopojen kanssa katukuvaan isät ja äidit mielissään ku kokoajan mopo rikki tai toinen vaihto ehto että pitää ajaa pienkone pensalla  jossa ei ole varmuudella yhtään viinaa mutta hinta jotain ihan muuta kuin e-kympissä.!! :dontknow:

Kaksitahtisiin kannattaa tankata 98E5 bensaa ja käyttää synteettistä seosöljyä/tuorevoiteluöljyä. Ongelmia ei pitäisi syntyä niin toimimalla, koska vanhassa 95E bensiinissä sai olla jo maksimissaan 5% etanolia ja sen kanssa ei ongelmia ole ollut kaksitahtisissakaan.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 28, 2011, 19:05:25

Onko jotein helppoa tapaa mitata etanolin määrä, noin niinku kenttäolosuhteissa?


120 cm kirkasta läpinäkyvää muoviletkua, toinen pää tulpataan. Kymmenen senttimetrin kohdalle tussilla viiva ja tästä ylöspäin toinen viiva metrin päähän. Täytetään vedellä tarkasti kymmenen sentin vesiviivaan ja loppu bensalla metrin bensaviivaan ja tulppa päähän. Sekoitetaan kääntelemällä useita kertoja letkua roikottaaen vuoroin kummastakin päästä. Annetaan seistä hetken ja mitataan montako senttiä vesi/etanoliseos nousi siitä kymmenen sentin vesiviivasta ylöspäin. Yksi sentti vastaa yhtä prosenttia.

Toma

Kiitoksia tuosta Andrei, pitääpä väsätä moinen ja kokeilla
Terveisin
Tom Arppe

palmi

on valmiina saatavana testitippoja millä voi testata onko alkoholia polttoaineessa.

Asteroid

Tällainen tiedote Rotaxilta löytyikin jo aiemmalta palstalta:
http://www.ilmailu.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=2922.0
Ongelmat ovatkin jo alkaneet:
http://www.rotax-aircraft-engines.com/portaldata/5/dokus/d04512.pdf
Koko polttoainejärjestelmä on käytävä lävitse / vaihdettava kumiosia ja tai koko polttoainetankki, pumput, suodattimet, hanat, liittimet, haarat, paine-alipaineletkut, primerit, ym. näiden valmistajia olen metsästänyt ja yrittänyt saada tietoja, mahdotonta ! Rotax kehotti seuraamaan EGT lämpöjä ja säätämään kasuttimen tämän mukaan !  Siis kaasutin säädettävä uudelleen jokaisen tankkauksen yhteydessä sopivaksi kyseiselle viinamäärälle, mistähän tämänkin tietää minkälaista polttoainetta kyseiseltä jakelijalta saa. V-Powerissa 0-5% etanolia ? 98E5 taitaa olla varmin valinta jos siinä on tuo vakio 5% etanolia vai onko aina ? Entä V-Power ?  Jo syksyllä huomasin että kaasuttimen kumikurkku jolle Rotax lupaa 5v tai 300h olikin vaihtokunnossa  3v ja n.100h.  Joten päivätarkastukset ja vuosihuollot entistäkin tarkemmiksi. No lähden nyt suksilentämään ja säädän kaasuttimen pykälän rikkaammalle ja nostan öljyprosenttia, ennen 2  nyt  2,2%. Etanoli nosta  EGT:tä joten maakäytöillä ensin testattava. Ensilennot  aion suunnata jäisiä järvenselkiä ja isoja peltoja myöten, heti nousun jälkeen kutsuu kyllä metsikkö.
Skoottereissa ja muissa pienkoneissa tuo ongelma onkin jo tiedossa (ja vaiettu asia) ensi vuosi lupaa paljon vuotavia polttoaineita, palavia skoottereita, särkyneitä kelkan moottoreita (ovat liian kireäksi säädettyjä) !  Lentokoneillahan tämä on hyvä testata sillä ylittävät uutiskynnyksen, skootterilla tai kelkan sammumisilla ei medioihin vielä pääse.

Terveisin Pekka

Tapani mukaan joku liitekuvaksi, kaikki eivät ole tallessa mutta tässä yksi esimerkki, viinan vaurioita kumiosassa, huomaa vastaa suurennoksessa ja taivuttamalla kumiosia.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 02, 2011, 23:50:37
V-Powerissa 0-5% etanolia ? 98E5 taitaa olla varmin valinta jos siinä on tuo vakio 5% etanolia vai onko aina ? Entä V-Power ?

Missään markkinoilla olevassa E5- tai E10-bensiinissä etanolipitoisuus ei ole vakio, speksi sanoo 0-5 % tai 0-10 % laadusta riippuen. Todettakoon nyt selvyydeksi vielä, että polttoainetuotannossa "hyödynnetään" tuota sallittua vaihteluväliä, eli mitään vakiolaatuista tavaraa ei letkun päästä saa, vaan viinamäärä on milloin mitäkin. Vpower ei muodosta poikkeusta tähän nykyään, menneellä E5-aikakaudella (edelliset pari vuotta sekä 95:ssä että 98:ssa saattoi olla se 0-5 %) vpowerin omassa spesifikaatiossa oli määritelty viinamääräksi <1,0 % ja tyypillinen arvokin taisi olla ilmoitettu, jotain puolen prosentin luokkaa. Nykyään Vpowerinkin kohdalla lukee vain <5 %.

jkarjanl

Vaikka oma lentolaite kestäisikin (sekä paperilla että oikeasti) sen max 5% etanolia, niin kiistatta lienee selvää että mitä pienempi etanolipitoisuus niin sen parempi. Sillä vaikka valmistaja sallisi 5% etanolin käytön niin käytännössä tuosta maksimipitoisuudesta voi seurata ongelmia tai ainakin vikatilanteita normaalia enemmän jne..

Näyttäisi siltä että jatkossa tilanne on se että täytyy hiukan seurata millaista menovettä koneelleen juottaa. Tuossa olikin jo ohjeet tee-se-itse -mittarin rakentamiseen. Onko kukaan noita tehnyt vielä, ja millaisia tuloksia olette saaneet?
Entäs onko ns. kaupalliselta pohjalta vastaavia mittareita saatavilla?

Ajattelin itse hoitaa asian jatkossa niin että käyn mittaamassa paikkakunnan huoltoasemat läpi. Tämä on sen verran pieni paikkakunta että tunnen asemien omistajat ja saan heiltä tiedon koska on tullut uusi satsi tankkiautolla. Eli kun olen löytänyt sen missä on vähiten etanolia joukossa niin tankaan sieltä mittailematta niin kauan kunnes heille tulee täydennystä säiliöihin. Sitten taas mittaillaan.

Vai millaista suunnitelmaa olette ajatelleet tulevan kesän autobensa-tankkauksissa käyttää?


-Janne

Timo Eväsoja


Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - maaliskuu 04, 2011, 10:30:27
Tuossa olikin jo ohjeet tee-se-itse -mittarin rakentamiseen. Onko kukaan noita tehnyt vielä, ja millaisia tuloksia olette saaneet?



-Janne
Mittasin tuolla letkumittarilla erään Itä-Suomalaisen Nesteen 98:n etanolipitoisuudeksi 4,2%. Vertailun vuoksi Venäläinen autobensa 0%.

juhan

Olen saanut läheltä seurata vauriotutkimuksia, jotka johtuvat juuri tästä alkoholibensasta. Ongelmat ovat melkoisia varsinkin kaksitahtisissa (varjoliitäjät, ultrat ja moottorikelkkailijat). ongelmat alkavat kun alkoholipitoisuus ylittää yhden prosentin. Ohjeet ovat yksinkertaiset ÄLKÄÄ LENTÄKÖ kaksitahtisilla jos alkoholipitoisuus yli 1%. Jo vähäisellä käytöllä erittäin huolestuttavia merkkejä moottorissa kuin myös kumi/muoviosissa.


Andrei Simonievits

Experimental hengessä etanolinpoisto bensasta: Bensan sekaan 10% vettä, sekoitetaan kunnolla. Annetaan seistä ja vesi/etanoliseoksen laskeutua säiliön pohjalle. Lasketaan säiliön pohjalta vedenlaskuhanasta asiaankuulumaton litku pois. Jää vain puhdasta bensaa.  Ilmeisesti kuitenkin bensan oktaaniluku laskee. :uglystupid2:

Savilaakso Harri

>ÄLKÄÄ LENTÄKÖ kaksitahtisilla jos alkoholipitoisuus yli 1%

Joopa joo.  :tickedoff:
Mistähän sitten oikein saa bensaa missä ei ole etanolia mukana. Venäjälle on matkaa 250 km ja Ruotsiin 200 km. Hmm.... 200 litran tynnyri peräkärryyn ja kohti Haaparantaa tai Alakurttia. Mitähän poliisisetä sanoo vaarallisten aineiden kuljetuksesta.  :huh: Jospa eivät huomaa tullissa että bensaa tulee rajan yli........

Kymmenen pistettä ja papukaijan merkki vaan päättäjille. Onneksi ovat vaalit tulossa pian.........

juhan

Eikös päättäjät tehnyt tämän ympäristön suojelemiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Nyt kun alkoholia on polttoaineessa niin polttoaineen kulutus on noussut enemmän mitä alkoholia on lisätty, eli 100% bensaa kuluu enempi mitä puhtaalla bensalla kulisi!! Tosi järkevää :uglystupid2: On tutkittu.

Jukka Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Andrei Simonievits - maaliskuu 04, 2011, 22:19:34
Experimental hengessä etanolinpoisto bensasta: Bensan sekaan 10% vettä, sekoitetaan kunnolla. Annetaan seistä ja vesi/etanoliseoksen laskeutua säiliön pohjalle. Lasketaan säiliön pohjalta vedenlaskuhanasta asiaankuulumaton litku pois. Jää vain puhdasta bensaa.  Ilmeisesti kuitenkin bensan oktaaniluku laskee. :uglystupid2:

Ratkaisu: Lisätään bensaan oktaanilukua kohottavaa ainetta, esim. tolueenia.

Jukka Mäkelä

Myös 2,2,4-trimetyylipentaani on tähän tarkoitukseen sopiva aine.

Andrei Simonievits

Tänään mitattua Itä-Suomessa:  ABC aseman 98 4,2%. Teboil 98 2,2%. Neste 95E10  8%, saman puljun 98 muutama viikko sitten 4,2%.
Kerhon autobensasäiliöstä 1% ,viime kesänä ostettua bensaa.

Savilaakso Harri

Tänään mitattuna Kemijärvellä 98E:
ST1: n:5% ja Neste: yllätys yllätys ei havaittamaa määrää.
Samalla ostin kevään lentobensaa, ei tarvinnutkaan mennä Ruottiin saakka  :)

Andrei Simonievits

Tämähän on oiva kanava kertoa muille ilmailijoille jos joku löytää vähäetanolista bensaa. Sitten paikalliset käyttäjät kipin kapin ostoksille.

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: Andrei Simonievits - maaliskuu 05, 2011, 19:56:17
Tämähän on oiva kanava kertoa muille ilmailijoille jos joku löytää vähäetanolista bensaa. Sitten paikalliset käyttäjät kipin kapin ostoksille.
Jep, täytyy vain muistaa että noille asemille tulee yllättävänkin usein täydennystä. Täällä alle 3000 asukkaan paikkakunnalla paikallinen yrittäjä kertoi että kerran viikossa tulee säiliöautolla lisää tavaraa, ja sehän voi sitten taas olla ihan mitä tahansa...

-Janne

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - maaliskuu 04, 2011, 22:22:02
>ÄLKÄÄ LENTÄKÖ kaksitahtisilla jos alkoholipitoisuus yli 1%

Joopa joo.  :tickedoff:
Mistähän sitten oikein saa bensaa missä ei ole etanolia mukana. Venäjälle on matkaa 250 km ja Ruotsiin 200 km. Hmm.... 200 litran tynnyri peräkärryyn ja kohti Haaparantaa tai Alakurttia. Mitähän poliisisetä sanoo vaarallisten aineiden kuljetuksesta.  :huh: Jospa eivät huomaa tullissa että bensaa tulee rajan yli........

Yhden 200 litran tynnyrin bensaa saa kuljetella ilman adr-korttia, tiettyjä varusteita (mm. vaatimustenmukainen sammutin) on oltava mukana ja toki tynnyrissä on oltava voimassaoleva leima ja hyväksyntä moottoribensiinille (UN 1203, II).

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - maaliskuu 05, 2011, 18:45:12
Tänään mitattuna Kemijärvellä 98E:
ST1: n:5% ja Neste: yllätys yllätys ei havaittamaa määrää.
Samalla ostin kevään lentobensaa, ei tarvinnutkaan mennä Ruottiin saakka  :)

Käyttämäni mittausmenetelmä toistaiseksi hiukan epätarkka, mutta Pomarkun Shellillä V-Power näytti olevan n. 2% ja SEO:lla aivan karvan verran enemmän, 2,5% ehkä. Muita asemia täällä ei olekaan, joten näillä mennään.

Tuo oli kieltämättä erikoinen juttu että siellä ei Nesteellä ollut laisinkaan. Puolitoista viikkoa sitten Ähtärissä oli sama juttu, mutta kuulin että tänään kun oli mitattu niin lähes 5% oli löytynyt. Eli tuntuvat elävän aika nopeastikin nuo tilanteet, valitettavasti.

4trade

Kaiken muun harmin lisäksi tuo nykybensiini menee pilalle muutamassa kuukaudessa, joten ei sitä voi pitkään edes säilöä.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Asteroid

Kyllä Rotaxin moottoreilla voi lentää kun toimitaan Rotaxin ohjeiden mukaan, tahdeista riippumatta. Kuten yllä aiemmin kerroin ongelmat voivat olla kaikkialla muualla apulaitteissa ja ne eivät tiedä monellako tahdilla polttoainetta poltetaan, ongelmat koskevat kaikkia tahteja. Ovatko muut moottorimerkit tehneet ohjeistusta ? No lentäminen alkaa nyt ja saatavat laadut ovat V-Power 5% alc. ja 98 5% alc. jos on, saattaa olla pienempikin määrä. Kaikki mahdollinen on nyt tehty, täytyy vain seurata entistäkin tarkemmin kaikkien laitteiden kuntoa, onneksi konetta rakennettaessa tehtiin vedenerotin+suodin, pumput, letkut, liittimet ja vielä ohjaamossa näkyvä hienosuodin viimeisimmän KnowHow:n mukaan ja näiden pitäisi kestää max. 5% alc. määrät. Kaasutinkin on säädetty mutta noin äkkiä tikusta vetäisten tehoa on nousukiidossa käytettävissä 3 hp vähemmän, matkalentoon ei vaikuta kun käytetään samaa rpm:ää, polttoainetta tietenkin menee hieman enemmän kun tehovipu onkin 75% sijaan 78% ( joten lento-ohjekirjako uusiksi ). Katsotaan ja kerron lisää kunhan kokemuksia kertyy.

PS. Parin vuoden jälkeen ovat tämän moottorin tunnit lopussa, mikäli polttoaineen alc. määrä vielä kasvaa niin missä on moottorivalmistaja joka salli yli 10% alc. määrät, taitaakin peruskorjauksessa tai moottorin vaihdossa tulla ongelma. Veikkaan että lentomoottorivalmistajat eivät kyllä näiden prosenttien mukana pysy. Ainut ratkaisu seuraaviksi n. 10 vuodeksi eteenpäin olisi jotenkin turvattava Leko / UL polttoaineen saatavuus.

Terveisin Pekka

Sopiva kuva aiheeseen, edellä jo neuvottiinkin kuinka etanoli erotetaan bensiinistä, lopputulos puhdasta bensiiniä ja jäämäaineelle liitekuvan mukainen käyttö.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Asteroid

Vuoden 2016 jälkeen loppuu sitten Rotaxillakin lentäminen, katso lakiesitys:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100197
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011.
Kopsattu oleellisin kohta alla:

3.2 Keskeiset ehdotukset
Keskeisin muutosehdotus on liikennepolttoaineiden jakelijoille asetettavat uudet vuotuiset biopolttoaineiden vähimmäisosuudet. Jakeluvelvoite olisi 6,0 prosenttia vuosina 2011—2014, 8,0 prosenttia vuonna 2015, 10,0 prosenttia vuonna 2016, 12,0 prosenttia vuonna 2017, 15,0 prosenttia vuonna 2018, 18,0 prosenttia vuonna 2019 sekä 20,0 prosenttia vuonna 2020 ja sen jälkeen.

Eli nyt on tosi kyseessä, mistä polttoainetta ?  Jos sitä saa vain Malmilta niin harrastelentämisen suurin kustannus onkin nuo polttoaineenhakureissut ja tynnyrit.  Se tästä ympäristönsäästöstä tällä alalla !

Mikähän tähän aiheeseen liitekuvaksi ?  Kenttäpäällikkö vuonna 2020 tutkimassa harrasteilmailukentän takamaastoa.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 08, 2011, 23:50:03
Vuoden 2016 jälkeen loppuu sitten Rotaxillakin lentäminen, katso lakiesitys:

Ja niin kauan kuin 100ll on myynnissä tai sille on olemassa korvike (=sille varmasti tulee korvike ajallaan), niin lentää myös Rotax, vai olenko ymmärtänyt väärin? Ei kukaan ole pakottamassa lentämään autobensalla Rotaxia, jos se ei siihen sovellu. Lisäksi tilannehan on se, että tällä hetkellä valmistaja on tutkinut moottorin soveltuvuutta etanolilla 10-tilavuusprosenttiin asti, mutta jos tämä trendi jatkuu, niin se varmasti tulee sitä tutkimaan sitä suuremmillakin pitoisuuksilla. Pitää kuitenkin muistaa, että moottori on vain pieni osa polttoainejärjestelmää, joten enemmänkin olisin huolissani niistä muista komponenteista, kuin Rotaxin toimista asian eteen.

Ja mikäli kysyntää on tarpeeksi, vaikka vain harrasteilmailun saralla, niin mikään ei estä öljy-yhtiöitä tekemästä tiettyjä eriä ilman etanolia, kunhan se on taloudellisesti kannattavaa. Tällöin vain sille erälle pitäisi olla ostaja. En tiedä minkä kokoisia nuo pienimmät valmistettavat erät mahtavat olla ja mitä tuollainen voisi maksaa.
- Pirkka -

Asteroid

Jep, niin kauan kuin 100LL on myynnissä, Rotaxeilla voi lentää, mutta jos saatavuus on täällä maakunnissa   0%. Kuvaamani tynnyriruljanssi käynnistyikin jo vuosia aiemmin muiden koneiden osalta.. Ei sitä kukaan henkilö pakota pumppubensiinillä lentämään vaan olosuhteet pakottavat. 100LL hakureissut ovat tulevalle kesällä 320 km, UL bensiinille 610 km, henkilöautolla haettaessa palaa hakuautossa moninkertainen määrä ainetta kuin saadaan mukana tuotua. Jostain syystä en keksi miten tämä harrasteilmailun jatkuvuutta ja vihreyttä edistäisi ? No siihen 5% alc. määrään saa käyttää Jabirua, HKS:ää ja Rotaxia, 10% alc:iin ainoastaan Rotaxia. Ei yksikään lentokone ja moottorivalmistaja ole vielä tällä polttoainekemialla testannut ja liottanut laitteitaan 1 – 5 –10 – 20 vuotta ja eivät varmasti tiedä sanoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, edellä olleessa Rotaxin tiedotteessa kerrottiinkin: odotetaan mitä kentältä kuuluu !  :huh:
No ei se niin pahalta vaikuta, viinabensoilla on jo lennetty ja hyvin toimii, ei ongelmia mutta koko järjestelmää aina polttoaineen täyttökorkista, suodattimista, kohokammioista, tulpista aina pakoputken päähään on seurattava entistäkin tarkemmin. Vesibensat laskin reilummin erilliseen astiaan myöhemmin seurattavaksi mikäli saostumia, tai jotain ylimääräistä näkyy.

Terveisin Pekka K.

Liitekuvaa ei löydy mutta lisätään ultran kojelautaan varoitus, yksi siellä jo onkin.


        Varoitus
Tämä on tyyppihyväksymätön
    Ultrakevyt lentokone

        Varoitus
Tämän lentokoneen moottori ja
 polttoainelaitteet käyttävät
      testaamatonta
 alkoholipitoista polttoainetta

No löytyihän se kuvakin

ari

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 19, 2011, 01:05:50

        Varoitus
Tämän lentokoneen moottori ja
 polttoainelaitteet käyttävät
      testaamatonta
 alkoholipitoista polttoainetta

Tuo kannatta tehdä rosterista, niin OTKES:lta ei mene turhaa aikaa syy hakemiseen.

Eiköhän ne maakunnan 100LL-asematkin aukea päivän pidennyttyä tarpeeksi. SIL:n vuosikokouksesa 19.3. varmaan kuullaan jotain asiasta. http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/Liittokokous_2008/aaa_final_plus__bensa-asia_liittokokous_11_esityslistaxi.pdf

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 19, 2011, 01:05:50
Rotaxin tiedotteessa kerrottiinkin: odotetaan mitä kentältä kuuluu !  :huh:

        Varoitus
Tämän lentokoneen moottori ja
 polttoainelaitteet käyttävät
      testaamatonta
 alkoholipitoista polttoainetta

Tämä tuotekehitystapahan vastaa vain sitä, millä rotaxit on muutenkin kehitetty, ei siis mitään uutta...

kate

Lainaus käyttäjältä: pimattil - maaliskuu 09, 2011, 09:05:53
Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 08, 2011, 23:50:03
Vuoden 2016 jälkeen loppuu sitten Rotaxillakin lentäminen, katso lakiesitys:

Ja niin kauan kuin 100ll on myynnissä tai sille on olemassa korvike (=sille varmasti tulee korvike ajallaan), niin lentää myös Rotax, vai olenko ymmärtänyt väärin? Ei kukaan ole pakottamassa lentämään autobensalla Rotaxia, jos se ei siihen sovellu. Lisäksi tilannehan on se, että tällä hetkellä valmistaja on tutkinut moottorin soveltuvuutta etanolilla 10-tilavuusprosenttiin asti, mutta jos tämä trendi jatkuu, niin se varmasti tulee sitä tutkimaan sitä suuremmillakin pitoisuuksilla. Pitää kuitenkin muistaa, että moottori on vain pieni osa polttoainejärjestelmää, joten enemmänkin olisin huolissani niistä muista komponenteista, kuin Rotaxin toimista asian eteen.

Ja mikäli kysyntää on tarpeeksi, vaikka vain harrasteilmailun saralla, niin mikään ei estä öljy-yhtiöitä tekemästä tiettyjä eriä ilman etanolia, kunhan se on taloudellisesti kannattavaa. Tällöin vain sille erälle pitäisi olla ostaja. En tiedä minkä kokoisia nuo pienimmät valmistettavat erät mahtavat olla ja mitä tuollainen voisi maksaa.

Taitaa tuo taloudellinen kannattavuus olla juuri se suuri ongelma. Ilmailu on niin olemattoman pieni markkinasegmentti että sieltä ei löydy volyymeja. Muistan jostain hämärästi kuulleeni jonkun sanoneen että koko Suomen 100LL myynti on samaa luokkaa kuin yhden autobensaa myyvän aseman. Voi sitten miettiä miten saadaan tällaiselle määrälle kannattavaksi koko tuotanto- ja jakeluketju varsinkin jos polttoaine täytyy jaella vielä kymmeniin pisteisiin ympäri maata.

Taloudellisen kannattavuuden ongelma pahenee entisestään kun yhä useampi Rotaxin käyttäjä takkaa silti puolta halvempaa autobensaa, kiinteaät
kustannukset eivät muutu mihinkään vaan ne joudutaan jyvittämään yhä pienemmälle myynnille.  Isojen öljy-yhtiöiden kiinnostus ylläpitää
kannattamattomia 100LL asemia ei varmasti ole kovinkaan suuri enkä usko että Kanasellakaan on tällaiseen hyväntekeväisyyteen mahdollisuutta.

Minun henkilökohtainen veikkaukseni on että 100LL katoaa USA:n ulkopuolelta muutaman vuoden sisällä kokonaan. USA on senverran suuri yleisilmailun
markkina-alue että siellä kannattaa vielä 100LL tai sen korvikeen markkinointi ja valmistus mutta missäänpäin muualla se ei taida kannattaa.
Aopa ja EAA molemmat pistävät kaikki resurssit 100LL korvaajan kehittelyyn, ei siihen että moottorit saataisiin käyttämään autobensaa.
Tämä auttaa USA:ssa mutta pahentaa Euroopan tilannetta.

Valitettavasti tämä USA:n tilanne on myös on koko ongelman syy, ainot järkevä ratkaisu olisi suunnitella moottorit toimimaan autobensalla ja käytännössä
tämä vaatisi elektroonista ruiskutusta. Niin kauan kun USA:ssa on 100LL saatavilla, ei Lycomingilla tai Continentalilla ole kovinkaan suurta kiinnostusta
investoida moottorien kehittämisen ja ennenkaikkea sertifiointiin. Onhan se Lycomingilläkin jo se huippumoderni TEO540 mutta senkään tyyppihyväksyntään
ei ole ollut kiinnostusta. Tosin syynä voi olla että tyyppihyväksyttyjen koneiden valmistajat eivät ole vieläkään kiinnostuneet moottorista. Myös Continetalilla
on vastaava moottori ja siihen jopa STC Cirruksen SR22 koneeseen, silti Cirrus valitsi SR22 uusimpaan malliin perinteisen version.

Alkaa tuntua että täällä Euroopassa ja varsinkin täällä Euroopan harvaanasutulla rajaseudulla voi yleisilmailu jäädä pahasti väliinputoajaksi. 100LL saanti
käy vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Pienen marginaalisen asiakaskunnan etu ei kiinnosta poliittisia päätäjiä, ei edes siten että alkoholiton V-power sallittaisiin,
se ei kiinnosta öljy-yhtiöitä tai lentokonenvalmistajia kun ei ole bisnestä.

En sitten tiedä, jääkö dieselöinti ainoaksi vaihtoehdoksi ?

Kate

jkarjanl

Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - maaliskuu 19, 2011, 11:18:39
Tämä tuotekehitystapahan vastaa vain sitä, millä rotaxit on muutenkin kehitetty, ei siis mitään uutta...

Sinulla tuntuu Tatu olevan laajat tiedot monelta alalta. Voisitko kertoa tästä enemmän? Käsittääkseni 2t -Rotaxien kehitys moottorikelkasta ultran nokalle vastasi aika hyvin tuota, mutta olisi mielenkiintoista tietää koskiko kommenttisi myös Rotax 912:n tuotekehityshistoriaa. Onko niitä paljonkin hajonnut ilmassa?
Itse olen vasta alle 10 vuotta ilmailua harrastanut enkä muista 4t-Rotaxeja hajonneen lennolla pahemmin. Hyppykoneita ynnä muiden tyyppihyväksyttyjä moottoreita kylläkin.

-Janne

Asteroid

Kuka sen dieselinkään kemian tietää mitä se on muutaman vuoden päästä. Ultran nokalle dieseli ? Taitaa nokkapyörä taittua alle dieselmoottorin painosta ellei seuraava projekti saa suosiota:  Diesel Wankel.    Korjattu linkki:  http://www.wankel-ag.de/seite1_e.html    valitse valikosta Development

Terveisin Pekka K

Liitekuva tulevaisuuden harrasteilma-aluksesta, polttaa nieluissaan kaikki biot, jäteöljyt, jätepaperit sun muut.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: jkarjanl - maaliskuu 19, 2011, 22:11:22
Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - maaliskuu 19, 2011, 11:18:39
Tämä tuotekehitystapahan vastaa vain sitä, millä rotaxit on muutenkin kehitetty, ei siis mitään uutta...

Sinulla tuntuu Tatu olevan laajat tiedot monelta alalta. Voisitko kertoa tästä enemmän? Käsittääkseni 2t -Rotaxien kehitys moottorikelkasta ultran nokalle vastasi aika hyvin tuota, mutta olisi mielenkiintoista tietää koskiko kommenttisi myös Rotax 912:n tuotekehityshistoriaa. Onko niitä paljonkin hajonnut ilmassa?

Voidaanko tehdä tälläista perusteltua rajausta, että rotax 912:n tuotekehitys on alkanut jotensakin tyhjästä, eikä aiemmilla kokemuksilla ole asiassa merkitystä?-) En tosin tiedä, miten paljon/vähän 912:sen tyyppihyväksymättömiä versioita tai jotain niitä edeltänyttä samantyyppistä moottoria hajosi ilmassa tai maassa (tai edes, mikä on nykyisillä versioilla mtbf), eikä siitä ole kysymyskään. Heittolaukauksella voi myös osua.

Kommenttini koski sitä, missä ja kuka testauksen suorittaa, ei sitä, onko tuote teknisesti hyvä. Otantaa kapeammaksi rajatessa löytyy varmasti myös positiivisia poikkeuksia, tosin myös negatiivisia. Eikä Rotax ole millään tavalla ainut näin viime vuosikymmeninä toiminut, esimerkiksi Thielertin markkinoilletulo 1,7-litraisella moottorilla oli ihan samanlaista experimentalismia käyttäjillä.

Andrei Simonievits

Tänään mitattua: Nesteen 98:ssa 4,7% etanolia.

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - maaliskuu 20, 2011, 23:27:13
Eikä Rotax ole millään tavalla ainut näin viime vuosikymmeninä toiminut, esimerkiksi Thielertin markkinoilletulo 1,7-litraisella moottorilla oli ihan samanlaista experimentalismia käyttäjillä.
Kyllä Rotax on aika hyvin tuotekehityksessä onnistunut verrattuna Thielerttiin. Esim. alennusvaihde kestää sen minkä moottorikin kun diisselin vastaavia saa olla vaihtamassa yhtenään.

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Andrei Simonievits - maaliskuu 21, 2011, 16:48:26
Lainaus käyttäjältä: t.a.t.u - maaliskuu 20, 2011, 23:27:13
Eikä Rotax ole millään tavalla ainut näin viime vuosikymmeninä toiminut, esimerkiksi Thielertin markkinoilletulo 1,7-litraisella moottorilla oli ihan samanlaista experimentalismia käyttäjillä.
Kyllä Rotax on aika hyvin tuotekehityksessä onnistunut verrattuna Thielerttiin. Esim. alennusvaihde kestää sen minkä moottorikin kun diisselin vastaavia saa olla vaihtamassa yhtenään.

Ensiksi: en puhunut tuotekehityksen onnistumisesta/lopputuloksista (paitsi että mainitsin, että heittolaukauksellakin voi osua), vaan siitä tavasta, jolla tuotekehitystä on tehty. Se on näillä kahdella valmistajalla ihan samalla tavalla sieltä ja syvältä.

Viestisi sisältöön liittyen tässä ei kai voi sanoa kuin että TBO ei ole mun mielestä mikään onnistumisen mittari, eikä TBO myöskään tarkoita, mitä laite kestää (ja kääntäen, mitä se ei kestä). Tähän ei saa oikein mitään mielenkiintoa, jos tietoa todellisesta kestosta ei saada missään muodossa, edes varmuuskertoimien kautta. Näillä kahdella vaihteistolla on tosin aikamoinen ero kuormituksessa, toki osa dieselin paukkeesta vaimennetaan levykytkimen yhteydessä belleville-asetelmalla, mutta silti. Thielertin tuotekehitys on ollut myös helkkarin paljon nopeampaa, kuin rotaxin, joka tota 912:stakin on hieronut jo 80-luvulta lähtien.

Minä en tiedä, mitä rotaxin vaihteisto kesti silloin aikoinaan, kun 80-luvulla 912 A1:lle myönnettiin tyyppihyväksyntä, mutta koko moottorin TBO on ainakin sen jälkeen kehittynyt reippaanlaisesti. 912 A1:lle se oli nimittäin alkuun 600 tuntia / 10 vuotta, eli koko moottori meni vaihtoon sen tuntimäärän jälkeen, jossa Thielertin ekasta versiosta vaihdetaan nykyään apulaitteita (vaihteisto/kytkin, korkeapainepumppu, tms tilpehööriä. en muista näiden tarkkoja jaksoja, mutta ainakin osa on 600 tunnilla).

mattir

Kelläs on vielä  Petrooli Talbotti siellä kuusen alla naapurin navetan takana? Kipskaps ja käy ruvaamassa se kaksitankki sydeemi pimeän aikaan irti ja Cesnaan kiinni. Sitten vaan verovapaata kerosiinia 2. tankkiin ja menoksi kun koneen on käyttänyt ensin lämpöiseksi bensalla. Äh... ainiin se kannen tiiviste pitäis vaihtaa paksumpaan, mitäs vielä muuta? Ei tarvii enään lentonäytöksessäkään enää niitä kalliita merkkisavuja käyttää ;-)

Dieseli olisi ihan jees jos toimivia ja edullisia konversiosarjoja olisi kaupan.

Mutta onhan se käsittämätöntä jos BRP:n sisällä on jo aidot multifuel (bensaa ja kerosiinia erikseen tai sitten sekaisin, ei niin mitään väliä) renkutukset testattuna perämoottori sovelluksiin jos noita ei joku tajua istuttaa uuden suorasuihkutuksella olevan 2t Rotaxin kaveriksi? Kerosiini ei tästä maailmasta ihan heti lopu... ja verottajakin pitää näppinsä erossa.


marko.p

Nesteeltä löytyy myös pienkonebensiiniä ei sisällä viinaa säilyvyys ongelmia ei ole, saa tilata 200l astioissa.
Onko joku kysellyt hintoja ja toimitus ehtoja?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod