Kansallisten lupakirjojen oikeudet lakkaavat olemasta voimassa vuoden kuluttua

Aloittaja t.a.t.u, helmikuu 18, 2011, 16:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

t.a.t.u

Tästä oli jo puhetta toisella foorumilla, mutta mainitaan nyt täälläkin. Asiaa kannattaa varmaan alkaa pikkuhiljaa viemään kerhoissa kerholaisten tietoon, koska deadline tulee ensi vuonna ihan lentokauden alussa; tämän takia lupakirjamuunnokset ja niiden mahdollisesti vaatimat kertauskoululennot olisi hyvä hoitaa tulevan lentokauden aikana. Jos viranomaisella on hirveä ruuhka hakemuksia ensi vuoden huhtikuussa, voin kuvitella, että käsittelyajat venyvät...


Lyhyesti: 8.4.2012* alkaen moottorilentokoneella/kopterilla saa lentää vain JAR- tai EASA-lupakirjalla.

Pitkästi:
Kansallisissa lupakirjoissa (PPL, CPL, ATPL, GPL, BPL...) olevat oikeudet lakkaavat olemasta voimassa reilun vuoden kuluttua*. Jos ilmailua haluaa jatkaa 8.4.2012 jälkeen, pitää kansallinen PPL/CPL/ATPL käytännössä korvertoida JAR-lupakirjaksi; joka on myös kaikista vaivattomin tie ilmailun jatkamiseen moottorilentokoneen miehistön ominaisuudessa. Tämä koskee kaikkia kansallisen moottorilentolupakirjan haltijoita, vaikka lupakirjaan olisi kirjoitettu viimeiseksi voimassaolopäiväksi jokin myöhempi ajankohta! Jos lupakirjan päästää vanhaksi (eli konversiota ei ole tehty 8.4.2012 mennessä), ei saa toimia päällikkönä/ohjaamomiehistön jäsenenä, eikä työmäärä EASA-lupakirjan saamiseksi ainakaan vähene, vaikka ei nyt nollasta tarvitsekaan lähteä.

Ohjeet korversioon tarvittavaan helpohkoon teoriakokeeseen (lähdemateriaalia (JAR-FCL) saa käyttää...) löytyvät ilmailutiedotuksesta PEL T1-2 http://tietopalvelu.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-t/pet1_02.pdf
Näiden kokeiden lisäksi viranomainen saattaa tehdä jonkinlaisen kiertueen ympäri Suomea, jossa koe on myös mahdollista suorittaa. Vielä ei ole hirveä kiire, mutta jos ensi kevättalveen odottaa, niin sitten on kiire. JAR-lupakirjaksi kääntö edellyttää lisäksi kertauskoululennolla todettua radiosuunnistuslaitteiden käyttötaitoa, ainakin mikäli yölentokelpuutusta ei ole. Lisäksi kokonaislentoaikaa täytyy olla vähintään 70 tuntia kasassa.

Uusi PPL ja PPL-lupakirjan uudelleenkirjoitus maksavat 120 euroa tänä vuonna, maksuasetuksen mukaisesti. Kelpuutuksen tai kielitaitomerkinnän lisääminen lupakirjaan ei ole lupakirjan uudelleenkirjoitus, vaikka viranomainen uuden fyysisen paperitulosteen tällöin antaakin - se ei muuta itse varsinaista lupakirjaa eikä sen voimassaoloa.

Kansallinen PPL, CPL, ATPL: Voimassa 8.4.2012 asti, sen jälkeen ei saa lentää.

JAR-lupakirja kelpaa 8.4.2017 asti. 8.4.2012 alkaen uusittavat JAR-lupakirjat muutetaan automaattisesti EASA-lupakirjoiksi. Koska JAR-lupakirja on voimassa korkeintaan 5 vuotta, kaikki JAR-lupakirjat muuttuvat EASA-kirjoiksi ennen deadlinea, ellei lupakirjaa päästä vanhenemaan. JAR-lupakirjan tunnistaa siitä, että sen kannessa on teksti "Joint Aviation Authorities", jota kansallisessa lupakirjassa ei ole. JAR-lupakirjassa lupakirjan numeron edessä on lisäksi kaksi kirjainta, suomessa "FI". Jos tuo teksti kannesta löytyy / numerossa on FI-alku, sinun ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä, riittää, kun uusit lupakirjan normaalisti sen 5 vuoden jakson mukaisesti. Jos seuraava uusinta osuu lähituleivaisuuteen, saat vielä uuden JAR-kirjan. 8.4.2012 jälkeen uusivat saavat EASA-kirjan.

Muut kansalliset lupakirjat: muunnetaan muuntoraportin perusteella EASA-kirjoiksi (siis esim. GPL, BPL...) - aikataulu: ymmärtääkseni 8.4.2012, jos tästä ei kansallisella poikkeuksella muuta säädetä (en ihmettelisi, jos tätä vähän lykättäisiin?). jossain vaiheessa tulee takaraja kuitenkin vastaan ja muutos tulee tapahtumaan. Tietoa tulee varmaan kun säädös valmistuu.

Poikkeus: UPL ja APL (autogyro): säilynevät entisellään kansallisina lupakirjoina, ei muutoksia.


tässä viranomaisen esitys aiheesta:
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/EU-asetukset/EASA-FCL-20110216.pdf

Kiitokset myös viranomaiselle tilaisuuden järjestämisestä. Tornihuhu kertoo, että vastaavantyyppinen tilaisuus on tarkoitus järjestää myös "kevyemmän kaluston käyttäjille" lähitulevaisuudessa, tuo esitys on 16. päivän tilaisuudesta, joka järjestettiin ammatti-ilmailun tarpeita silmälläpitäen.


* Komissio ei vielä ole lyönyt leimaa säädökseen, joka nyt on komitologiakäsittelyssä, mutta todennäköisesti tämä sisältö ei enää ole muuttumassa ja mainittu aikataulu toteutuu. Viranomainen tiedottanee asiasta viimeistään, kun leima on lyöty. Leima lyödään kotimaisen viranomaisen arvion mukaan kesällä 2011.

Pekka

Mikähän estää kansallisen PPL:n muuntamisen suoraan EASA lupakirjaksi ?

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Pekka - maaliskuu 08, 2011, 09:32:19
Mikähän estää kansallisen PPL:n muuntamisen suoraan EASA lupakirjaksi ?

Jos tuosta noita päiviä oikein katson, niin EASA lupakirjoja aletaan antaa vasta sen jälkeen, kun kansallisten voimassaolo on jo päättynyt. Näin ollen se kansallinen pitää ensin siis muuntaa JAR-lupakirjaksi, joka sitten aikanaan muuttuu EASA-lupakirjaksi.
- Pirkka -

Pekka

#3
Non JAR-compliant licences including any associated ratings, certificates,
authorisations and/or qualifications issued or recognised by a Member
State before the applicability of this Regulation shall be converted into
Part-FCL licences by the Member State that issued the licence.


Eli onko JAR siis Part-FCL licence ? Vai olenko ymmärtänut väärin ?

t.a.t.u

#4
Lainaus käyttäjältä: pimattil - maaliskuu 08, 2011, 15:01:29
Lainaus käyttäjältä: Pekka - maaliskuu 08, 2011, 09:32:19
Mikähän estää kansallisen PPL:n muuntamisen suoraan EASA lupakirjaksi ?

Jos tuosta noita päiviä oikein katson, niin EASA lupakirjoja aletaan antaa vasta sen jälkeen, kun kansallisten voimassaolo on jo päättynyt. Näin ollen se kansallinen pitää ensin siis muuntaa JAR-lupakirjaksi, joka sitten aikanaan muuttuu EASA-lupakirjaksi.

Tästä on kyse. Kansallisen lupakirjan suora muuntaminen aiheuttaa siis katkoksen lentämiseen - odotan mielenkiinnolla sitä ruuhkaa, joka ensi keväällä on lupakirjayksiköllä... Eihän se hyvää hallintotapaa edusta, että jonoa on monta kuukautta, mutta asiat ei nopeudu kuitenkaan sen ongelman aikana, vaan korjaustoimiin ryhdyttäneen perinteiseen tapaan vasta jälkikäteen. Kannattaa siis toimia ajoissa, tämä alkava lentokausi on hyvä lähtökohta.

Lainaus käyttäjältä: Pekka - maaliskuu 08, 2011, 15:15:31
Non JAR-compliant licences including any associated ratings, certificates,
authorisations and/or qualifications issued or recognised by a Member
State before the applicability of this Regulation shall be converted into
Part-FCL licences by the Member State that issued the licence.


Eli onko JAR siis Part-FCL licence ? Vai olenko ymmärtänut väärin ?

JAR-FCL:n mukaan annetut lupakirjat eivät ole täysin vastaavia kuin Part-FCL:n mukaan annetut, mutta ne korvertoidaan ilman ylimääräisiä suorituksia Part-FCL-lupakirjoiksi viiden vuoden siirtymän aikana, koska vastaavuus on riittävä. Kansallinen PPL/CPL/ATPL ei täytä kaikkia vaatimuksia, siksi se edellyttää ylimääräistä koetta (sekä JAR-lupakirjaksi että Part-FCL-lupakirjaksi konvertoidessa).

(Tuo lainaamasi tekstihän ei puhu JAR-lupakirjoista vaan juuri niistä muista lupakirjoista, termihän oli Non JAR-compliant licence)

t.a.t.u

Infokiertue "FCL - road show"
 
Trafin ilmailutoimiala järjestää Suomen Ilmailuliitto ry:n ja paikallisten lentokerhojen kanssa infokiertueen uusista, 8.4.2012 voimaan tulevista EASA -lupakirjamääräyksistä.

http://www.ilmailuhallinto.fi/fcl_road_show_-infokiertue_2011

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod