TraFi tiedotuksia

Aloittaja Toma, joulukuu 22, 2010, 20:20:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Suuri määrä normeja on kumottu (49kpl) tässä lista ja lisää tietoa asiasta täältä: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=55508

3. Luettelo kumottavista normeista
                     Ilmailumääräykset
1)   AIR M1-3, 6.2.1996, Ilma-aluksen lentokelpoisuus lentokelpoisuustodistukset ja lentoluvat
2)   AIR M1-4, 10.6.1994, Lentokäsikirjat ja tarkistuslistat
3)   AIR M1-6, 15.12.1994, Ilmailuvälineiden muutostyöt
4)   AIR M1-8 16.2.1996, Ilmailuvälineiden hitsaukset
5)   AIR M1-13, 31.3.1995, Ilma-aluksen ottaminen ansiolentokäyttöön
6)   AIR M1-14, 27.3.1995, Ilmailuvälineiden lentokelpoisuusvaatimukset
7)   AIR M1-15, 15.12.1994, JAR - 21- vaatimusten voimaantulo Suomessa
8)   AIR M1-16, 18.2.2000, JAR – 26 vaatimusten voimaantulo Suomessa
9)   AIR M2-1, 15.2.1996, Lentokoneiden huolto
10)   AIR M2-20, 15.2.1986, Lentokoneiden turvavyöt
11)   AIR M2-21, 15.2.1986, Lentokoneiden eräiden hallintalaitteiden merkitseminen
12)   AIR M2-22, 12.1.1977, Normaalin, rajoitetun taitolentoluokan ja taitolentoluokan lentokoneiden pyörien renkaiden pinnoitus.
13)   AIR M3-2, 12.1.1977, Liikennelentokoneiden huolto
14)   AIR M3-3, 20.12.1973, Liikennelentokoneiden punnitus ja massantarkkailu
15)   AIR M4-1, 15.2.1996, Helikopterien huolto
16)   AIR M4-20, 18.2.1986, Helikopterien turvavyöt
17)   AIR M4-21, 18.2.1986, Helikoptereiden eräiden hallintalaitteiden merkitseminen
18)   AIR M6-1, 18.4.1997, Purje – ja moottoripurjelentokoneiden huolto ja soveltamisohje
19)   AIR M6-7, 17.12,1980, Purjelentokoneiden hallintalaitteiden värit, liikesuunnat ja sijainnit
20)   AIR M6-10, 10.4.1987, Purjelentokoneiden ja moottoripurjelentokoneiden mittareiden värimerkinnät
21)   AIR M7-1, 12.9.1986, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden huolto- ja lentokelpoisuusmääräykset
22)   AIR M7-2, 14.5.1981, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden määräaikaishuolto
23)   AIR M7-3, 14.5.1981, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden vuosihuolto
24)   AIR M7-5, 14.5.1981, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden peruskorjaus
25)   AIR M7-6, 14.5.1981, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden huolto- ja peruskorjausjaksot
26)   AIR M7-8, 22.9.1975, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden vauriokorjaus
27)   AIR M7-9, 22.9.1975, Maa- ja metsätalouslentotoiminnassa käytettävien lentokoneiden kokoonpano
28)   AIR M10-1, 21.3.2001, Pelastuslaskuvarjot
29)   AIR M11-2, 10.11.1977, Ilma-alusten pelastusliivit, niiden tarkastus ja huolto
30)   AIR M11-5, 10.4.1987, Purjelentokoneiden hinausvintturit
31)   AIR M11-6, 10.4.1987, Purjelentokoneiden hinausvälineet
32)   AIR M13-1, 3.3.1976, Ilmailuvälinekorjaamot
33)   AIR M14-1, 6.2.2003, Lentokelpoisuusmääräykset
34)   GEN M1-2, 7.8.1992, Sisäinen valvonta – laadunvarmistus ilmailutoiminnassa


Ilmailutiedotukset
1)   AIR T1-3, 1.2.1999, Ilma-aluksiin tehtävät muutostyöt ja niiden hyväksyminen
2)   AIR T1-7, 22.6.1982, Ilma-alusten huoltolistojen laatiminen, sisältö ja käyttö
3)   AIR T1-10, 26.11.1986, Ilma-alusten sisustusmateriaalit
4)   AIR T1-12, 30.9.1983, Huoltotoimenpiteet, joita omistaja saa tehdä tyyppihyväksytyille ilma-aluksille, joiden suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 2000 kg ja joilla ei kuljeteta maksavia matkustajia
5)   AIR T1-13, 31.3.1995, Ohjeita ilma-aluksen ansiolentokäyttöönottotarkastusta varten
6)   AIR T1-15, 8.1.1998, JAR-21- vaatimusten soveltaminen Suomessa
7)   AIR T2-1, 15.3.1991, Perushuolto ja – korjaus
8)   AIR T5-1, 25.11.1996, Koe- ja harrasteluokan ilma-alukset
9)   AIR T6-1, 18.4.1997, Purje – ja moottoripurjelentokoneiden huoltotoiminnan vähimmäisvaatimukset
10)   AIR T6-5, 18.3.1992, Moottoripurjelentokoneiden moottoreiden huolto ja korjaus
11)   AIR T11-5, Global positioning system (GPS) - laitteiden asennukset ilma-aluksiin
12)   AIR T13-2, 1.4.1987, Korjaamokäsikirjan (KKK) ja huoltoyrityksen käsikirjan (HKK) laatiminen
13)   AIR T13-4, 1.3.1987, Ansiolentoyrityksen huolto-organisaation käsikirja (HKK) ja huoltotoimintakäsikirjan (HTK) laatiminen
14)   AIR T13-5, 10.6.1994, Yhteiseurooppalaisten JAR-145- vaatimusten mukaisesti hyväksytyt huolto-organisaatiot
15)   GEN T1-8, 25.11.1996, Museoilma-alukset
Terveisin
Tom Arppe

Toma

#1
Terveisin
Tom Arppe

Toma

#2
Bensiiniin lisätyn etanolin vaikutukset ilmailukäytössä


EASA on julkaissut tutkimusraportin bensiiniin lisätyn etanolin vaikutuksista ilma-alusten polttoainejärjestelmille. Ohessa linkki Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin laatima tiivistelmä raportin tuloksista.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=55624
Terveisin
Tom Arppe

Pekka

ELA1 lentokelpoisuustarkastajat ja Suomen Ilmailuliiton harrasteilma-alusten katsastajat päivitetty 17.2.2011

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Toimiluvat_ja_valtuudet/ELA_1_lentokelpoisuustarkastajat_ja_kansalliset_katsastajat_2-2011_MH.pdf

Ilmailuliittto ei päivittäne sivujaan, joten siellä näyttäisi olevan vanhaa tietoa.

Toma

Liikenteen turvallisuusviraston ilmailutoimiala pyytää lausuntoa 2.3.2011 päivätystä ilmailumääräysluonnoksesta OPS M2-9 Liitimet.

Eli nyt on mahdollisuus vaikuttaa.

Lausunnot pyydetään toimittamaan sähköpostilla 1.4.2011 mennessä osoitteeseen: kirjaamo(at)trafi.fi.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57028
Terveisin
Tom Arppe

Toma

BRP-Powertrain GmbH & Co. KG. Kaasuttimen akselitapin vaihto
Koskee: Kaikkia Suomen ilma-alusrekisteriin merkittyihin, Euroopan parlamentin ja neuvoston
asetuksen (EY) No 216/2008 liitteen II mukaisiin ilma-aluksiin asennettuja moottoreita Rotax 912A,
912F, 912S, 912UL, 912ULS, 914F ja 914UL.
Huom. Liitteen II ilma-aluksille on myönnetty joko ICAO-lentokelpoisuustodistus tai kansallinen lupa
ilmailuun.
Voimaantulo: 15.5.2011
Viite: Käyttökokemukset Suomessa ja Rotax SB9-12-48/SB-914-033
Voimassaoloaika: Tämä määräys on voimassa toistaiseksi.

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/M3135_11.pdf 
Terveisin
Tom Arppe

pimattil

TraFi on myös laittanut lausuntokierrokselle mm. GEN T1-10:n, joka sisältää paljon hyviä vinkkejä kielitaitokokeeseen, jos joku sellaiseen on tässä jossain vaiheessa menossa.

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57154
- Pirkka -


Toma

#8
Uusi OPS_M2-9 joka tulee voimaan 1.8.2011

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-ops-m/OPS_M2-9_2011-7-6.pdf

edit:

Uutinen uusitun ilmailumääräyksen julkaisusta osoitteessa : http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57303


Liidintoimintamääräys uudistuu

Liikenteen turvallisuusvirasto on valmistellut yhteistyössä Suomen Ilmailuliitto ry:n kanssa uudistukset, joilla täsmennetään ja uudistetaan liidinlentotoiminnassa sovellettavia vaatimuksia. Liidinlentotoiminnan viranomaisvalvonta on keventynyt ja jatkossa tehtäviä pyritään siirtämään mahdollisuuksien mukaan Suomen Ilmailuliitto ry:lle. Vaikka EU onkin ottanut itselleen yhä kasvavan osan ilmailutoiminnan sääntelemisestä, on liidinlentotoiminnassa toimivalta edelleen Suomessa.



Liidinlentotoimintaa koskevaan ilmailumääräykseen tulee olennaisia muutoksia

Keskeinen ilmailuun Suomessa sovellettava laki on ilmailulaki (1194/2009). Laki antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle toimivallan antaa liidinlentotoimintaa koskevia kansallisia määräyksiä. Määräysmuutosten taustalla on osin ilmailulakiin sisältynyt harrasteilmailun luvanvaraisuuden keveneminen, osin tavoite jatkossa siirtää viranomaistehtäviä Suomen Ilmailuliitto ry:lle.
Tässä vaiheessa Liikenteen turvallisuusvirasto huolehtii liidinlentotoimintaan kuuluvista viranomaistehtävistä. Liikenteen turvallisuusvirasto ja Suomen Ilmailuliitto ry (SIL) käyvät kuitenkin keskusteluja siitä, että osa tehtävistä siirrettäisiin SIL:lle. Nyt voimaantuleva määräys on laadittu siten, että tuleva siirto voidaan siinä huomioida hyvin pienin muutoksin.

Muutoksen pääkohtia

Määräyksessä luokitellaan liitimet uudella tavalla. Luokittelussa pyritään huomioimaan EU-lainsäädännössä nyt käytössä oleva luokittelu.

Pääsääntönä määräyksessä on, että Suomessa saa käyttää sellaisia liitimiä, jotka kelpaavat muissakin EU:n ja Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa. Lisäksi alle 185 päivää kestävässä kilpailu, -esittely tai muussa niihin verrattavassa ilmailutoiminnassa saa käyttää ulkomaisessa omistuksessa olevaa liidintä, joka täyttää liitimen omistajan kotivaltion liidinvaatimukset.

Toiminnallisia määräyksiä

Lentotoimintaan liitimillä ilmailulaissa määritellyillä lentopaikoilla tai sen lähialueella on saatava lentopai¬kan päälli¬kön tai hänen edustajansa lupa.
Ohjaajan on saatava perehdyttämiskoulutus jokaiselle uudelle liidintyypille. Koulutuksessa on perehdyttävä liitimen käyttörajoituksiin ja huolto-ohjeisiin.

Lentäjältä edellytettävä ikä, tieto, taito ja kokemus
Liidinlentäjän on oltava vähintään 15-vuotias. Jos hän on alle 18-vuotias, on hänellä oltava liidinlentotoimintaan huoltajan kirjallinen lupa. Matkustajaa kuljettavan liitimen ohjaajan on oltava vähintään 18-vuotias. Määräys sisältää lisäksi koulutus ja kokemusvaatimuksia.

Koulutus

Ilmailulaki ei enää edellytä koulutukseen ilmailuviranomaisen lupaa. Jotta koulutusta voidaan kuitenkin valvoa, kouluttajan on tehtävä Liikenteen turvallisuusvirastolle koulutusilmoitus. Koulutuksesta vastaavan henkilön on annettava liitimen ohjaajalle koulutustodistus hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen.

Siirtymäsäännöksiä ja ohjeita

a) Ennen ilmailumääräyksen OPS M2-9 6.7.2011 voimaantuloa liidinlentotoimintaan myönnetyt luvat ovat voimassa niihin merkittyihin päivämääriin saakka.

b) Ennen ilmailumääräyksen OPS M2-9 6.7.2011 voimaantuloa myönnetyt liidinlennonopettajan koulutustodistukset, jotka eivät täytä määräyksen kohdan 5.4 vaatimuksia ovat voimassa 31.12.2012 saakka.

c) Liitimen omistajan on haettava 31.12.2012 mennessä uutta luettelointia ja merkintää Liikenteen turvallisuusvirastolta niille liitimille, jotka eivät ole jaloilta lähteviä. Tämä vaatimus ei koske 1.1.2007 - 31.7.2011 välisenä aikana Suomen Ilmailuliitto ry:n liidinluetteloon haettuja ja merkittyjä liitimiä, joiden tiedot siirretään Liikenteen turvallisuusviraston liidinluetteloon ilman eri toimenpiteitä.

d) Koulutusilmoituksen tekemistä ja koulutustodistuksen kopion lähettämistä Liikenteen turvallisuusvirastolle koskevaa kohtaa ryhdytään soveltamaan vasta 1.1.2012 alkaen.

Liidinlentotoiminnan valvontaa hoitaa ja tiedusteluihin vastaa Liikenteen turvallisuusvirastossa harrasteilmailuyksikkö:

Puhelin: 020 618 6311

Sähköposti: harrasteilmailu(ät)trafi.fi
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin harrasteilmailuyksikkö on työstänyt yksityisilmailijoita varten omat palvelusivut osoitteeseen

www.yksityisilmailu.fi.


Tiedotus: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=57329
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Tietoa kumotuista ilmailumääräyksistä

Trafin ilmailutoimiala kumonnut ilmailumääräyksiä.

Kumoaminen perustuu ensisijaisesti siihen, että norminantovaltuus on EASA-ilma-alusten huoltamisen, huoltajien ja huoltajien koulutuksen suhteen siirtynyt EU:n toimivaltaan ja toissijaisesti siihen, että kansallisia määräyksiä ei ilmailulain 1194/2009 norminantovaltuuden puitteissa voitaisi kaikissa tapauksissa enää aiemmassa muodossaan antaa.

Kumoamalla sisällöltään vanhentuneet ja/tai EU:n toimivaltaan siirtyneet kansalliset normit, Liikenteen turvallisuusviraston ilmailutoimiala haluaa yksinkertaistaa ja selkeyttää kansallista ilmailumääräysjärjestelmää sekä poistaa useiden samaa asiaa sääntelevien normien aiheuttamaa epäselvyyttä sovellettavasta normista.

Kumottavat normit

Ilmailumääräykset

1) GEN M1-6, 26.8.2008, Poikkeukset tyyppihyväksyntä- ja huoltotoiminta-asetuksen määräyksistä,

2) GEN M1-7, 5.5.2009, Poikkeukset komission huoltotoiminta-asetuksen 2042/2003 liitteen I M.A.606(G) sekä liitteen II 145.A.30(G) ja (H) kohdista,

3) PEL M3-1, 15.6.2000, Ilma-aluksen huoltohenkilöstön peruskoulutusta ja lupakirjoja koskevien yhteiseurooppalaisten JAR-147 / JAR-66 -vaatimusten voimaantulo Suomessa,

4) PEL M3-2, 15.6.2000, Kansallisen huoltomekaanikon lupakirjan muuntaminen yhteiseurooppalaiseksi JAR-66 –lupakirjaksi,

5) PEL M3-2, 15.6.2000, Conversion of A National Aicraft Maintenance Licence into a JAR-66 Licence,

6) PEL M3-7, 31.5.1984, Vuositarkastustarkastajan kelpuutus.

Ilmailutiedotukset

1) GEN T1-9, 18.3.2005, EU-määräysten Part 21, Part 145 ja Part M täytäntöönpano-ohjeita,

2) PEL T3-1, 8.8.2005, Ilma-aluksen huoltohenkilöstön lupakirjoja koskevan EU:n asetuksen (EY) N:O 2042/2003 täytäntöönpano-ohjeita 1, yleisiä ohjeita,

3) PEL T3-2, 2.4.2006, Ilma-aluksen huoltohenkilöstön lupakirjoja koskeva EU:n asetuksen (EY) n:o 2042/2003 täytäntöönpano-ohjeita 2, lupakirjojen muuntaminen,

4) PEL T3-3, 25.8.2005, Valtuutetun huoltohenkilöstön lupakirjoja koskevan EU:n asetuksen (EY) n:o 2042/2003 täytäntöönpano-ohjeita 3.
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lappeenrantalaiset, kiinnostaako työpaikka Trafilla?

* Sprnclcopyk12011809480.pdf (Filesize: 507.04 kt, Downloads: 657)


Linkki sivulle suoraan
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Tämä on varmaan hyvä ladata itselleen, Pädille tai paperille:




Finavia julkaisee 7.3.2013 uuden tuotteen, VFR ChartHelsinki
Uusi tuote on tarkoitettu Helsinki-Vantaan lähestymisalueenläheisyydessä liikkuvien VFR ilma-alusten käytettäväksi. Se korvaa vanhan VFR Traffic Chart Helsingin ja kattaa sitä laajemman alueen.

Toteutuksen lähtökohtana ovat olleet Onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemien tutkintaselostusten suositukset sekä kansainväliset ICAO:n ja EUROCONTROL:n vaatimukset ja suositukset.

Tuotteen tärkeimpänä tavoitteena on vähentää viimevuosina voimakkaasti lisääntyneiden ilmatilaloukkausten lukumäärää helpottamalla ilmatilan rakenteen hahmottamista vilkkaasti liikennöidyssä ilmatilassa.

VFR Chart Helsinki tuotetaan uudella paikkatietokantaahyödyntävällä tuotantojärjestelmällä, joka mahdollistaa tuotteen päivityksen aiempaa joustavammin.


Tuotteen ominaisuuksia ovat:

- tuote on vapaasti ladattavissa pdf-muodossa internet-sivuiltamme

- mittakaava on 1:250 000 ja koko A3, joten kartta onhelposti tulostettavissa oikeassa mittakaavassa

- taustakartta perustuu Maanmittauslaitoksen avoimiinaineistoihin

- tiedosto on georeferoitu ja sitä voidaan käyttääpaikantamiseen soveltuvissa laitteissa

- valvotun ilmatilan esittämistä on selkeytetty

- valvotun ilmatilan luokka esitetään ilmatilarajanmolemmin puolin

- ilmatilan korkeusrajat esitetään erillisessälaatikossa, jossa on esitetty myös ilmatilan luokka ja ao. ATS-elimen taajuus

- tuotteen esitystapa on yhtenäinen ANC 1:500 000ilmailukarttojen kanssa seuraavin poikkeuksin:

1. merimajakoitaei esitetä

2.radiosuunnistuslaitteita ei esitetä

3. ACC-sektorirajoja ei esitetä

4.voimajohtolinjojen esitystapaa on selkeytetty asiakaskyselyn mukaan

- tuote tullaan päivittämään tarvittaessa eikä muutoksiaole tarkoitus julkaista käsikorjauksin eikä NOTAMein



Tuote on ladattavissa 5.3.2013 alkaen osoitteesta http://www.finavia.fi/C/palvelut/Ladattavat_tuotteet
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod