Takasiiven kiinnityspalojen vaihto, muutostyölupa?

Aloittaja Jani Haapaniemi, joulukuu 11, 2010, 00:07:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jani Haapaniemi

Koneen(ultra, Zenair CH701D) valmistaja(yritys) suosittelee takasiiven kiinnityspalojen vaihtamista 1mm -> 2mm:seen (alumiini/niittaus).
Vaatiiko tämä muutostyöluvan?
Ko. palat tulisivat siis valmistajalta valmiina.
..työssä on lupautunut vielä auttamaan eräs ko. konetyyppiä rakentanut (ja tarvittaessa jopa valvojaksi  :thumbsup: ).

Kiitos jo etukäteen tiedoista jotka auttavat asiassa eteenpäin! :)

Aki Suokas

Pistä se valmistajan ohje tähän nähtäväksi, niin pystyy jotain vastaamaankin.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jani Haapaniemi

#2
Valmistaja on Roland Aircraft saksassa...
...
Takasiiven pintapelliä pitää porata(niitit siis) myös jonkun matkaa irti jotta L-palat saa porattua irti siiven sisältä ja niitattua uudet paikalleen. Muutoin ne L-palat sijaitsee/näkyy takarungon ulkopuolella takasiivestä ulostullessan, mikä helpottaa onneksi hommaa myös.
Tuntuisi että ei ole loppujenlopuksi niin erikoinen työnä kun on sellainen auttaja "ohjaimissa" joka on vastaavan rakenteen tehnyt itse.
Huhh, toivottavasti osasin laittaa kuvauksen hommasta jotenkin edes luettavaan muotoon, hehh.

Tässä selvittelen pikkuhiljaa ko. hommaan tarvittavia tietoja/asioita niin on sitten helpompi tehdä "paketti kasaan" kun sen aika koittaa. Näin talvella kun on hyvää aikaa moiseen selvittelyyn  ;D

Muokattu: poistettu "vaimon serkulta kuullut" -osiota, koska se ei ole relevanttia itse aiheena olevaan jne..  ;)

Aki Suokas

Jos ohjeet on tuollaiset "vaimon serkulta kuullut", siis ilman tositetta olevaa, samalla tasolla ollaan kuin huhuja olisi kuunneltu.

Tällöin tarvitset muutotyöluvan, jossa selvität muutoksen lentokelpoisuusvaikutukset ja käyttämäsi suunnittelutiedon.
Kyse tuon tiedon perusteella siipien kiinnitysosasta, joka on erittäin kriittinen osa lentokoneessa.

Koeta nyt saada jotain kättäpidenpää, niin pääset paljon helpommalla.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jani Haapaniemi

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - joulukuu 18, 2010, 12:19:13
Jos ohjeet on tuollaiset "vaimon serkulta kuullut", siis ilman tositetta olevaa, samalla tasolla ollaan kuin huhuja olisi kuunneltu.

Tällöin tarvitset muutotyöluvan, jossa selvität muutoksen lentokelpoisuusvaikutukset ja käyttämäsi suunnittelutiedon.
Kyse tuon tiedon perusteella siipien kiinnitysosasta, joka on erittäin kriittinen osa lentokoneessa.

Koeta nyt saada jotain kättäpidenpää, niin pääset paljon helpommalla.


Kiitos vastauksesta! Laitan kyselyä asiasta valmistajalle, eiköhän sieltä saane ohjeet ko. työhön  :thumbsup:

Aki Suokas

Ja kun saat ohjeen, joka on tulkittavissa valmistajan huoltotiedotteeksi (service bulletin), niin minusta sen mukaan saa vaihdon tehdä, ilman rakennuslupaa.

Se on kuin mikä muu huolto tahansa.
Eli pitää olla riittävät tiedot, taidot, oikeat välineet ja oikeat materiaalit.
Kuittaus kuten huollossa (mitä tehty, millä ohjeella tässä tapauksessa, päiväys, tekijän kuittaus, nimenselvennys)

Tallenna ohjeet, tavaran mukana tulleet muut saatteet koneen tekniseen kirjanpitoon, jonka voit sitten seuraavassa katsastuksessa esittää.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod