Yö VFR / IFR Experimental koneella

Aloittaja Toma, marraskuu 16, 2010, 17:15:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Piti oikein laittaa tänne otsikon mukaisesta aiheesta kun minulta kysyttiin asiasta enkä ollut täysin varma.

Eli otsikon mukainen toiminta on mahdollista liite II ilma-aluksilla mm:

  • Vanhat ilma-alukset, joilla on ICAO-lentokelpoisuustodistus ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaan hyväsyttyjä ao. toimintaan (mm C170, C140, jne)
  • Vanhat sotilasilma-alukset, joilla on lupa ilmailuun ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaa hyväksytty ao. toimitaan (Leko 70, Redigo jne)
  • Harrasterakenteisia on muutama hyväksytty jos siinä on tyyppihyväksytty tai sitä hyväksyntää vastaava potkuri/moottoriasennus ja varusteet ovat tso varusteita, sekä koneen soveltuvuus on näytetty toteen koelennoilla (vaatimusviite CS-23) ja hyväksytty lento-ohjekirjassa
  • Ultrilta on ao toiminta kielletty ilmailumääräyksellä.
Terveisin
Tom Arppe

Juri

Oooo, nyt on palvelu kohdallaan kun kysymättä vastataan!

Selvennyksenä siis: muutamia päiviä olen yrittänyt saada selvyyttä tähän googlella ja virallisia dokumentteja lukemalla, heikolla menestyksellä.

Tänks!

-Juri

P.S. Löytyisikö noihin lähdeviitteet, lähinnä kiinnostaa kolmannen pampulan tapaus?
To err is human, to fail is machine.

Toma

Kuten tuosta kolmosesta voi ehkä sanojen välistä lukea niin taitaa olla niin että ne ovat ns. "case by case" tapauksia. Eli perustelut TraFi:lle hakemuksen muodossa sekä tarpeeksi todisteita jalostetun selluloosan muodossa siitä että ko. ilma-alus pärjää myös vähemmän valoisissa olosuhteissa niin lupa voi tipahtaa postiluukusta.

Tuo mainittu CS-23 löytyy täältä
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 16, 2010, 17:15:24
  • Vanhat sotilasilma-alukset, joilla on lupa ilmailuun ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaa hyväksytty ao. toimitaan (Leko 70, Redigo jne)

Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

CM170 voisi kuulua tuohon määritelmään.
Nuo on olleet tyyppihyväksynnän koekoneita, eikä "Leko-70" yksilö taida olla enää lentokäytössä.
"Valmet L-70 Miltrainer" on (eli OH-VAA), mutta se on eri tyyppi.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 24, 2010, 07:22:28
Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

Totta turiset. Juttelin aiheesta Markun kanssa puhelimessa joskus vuosi pari sitten ja tällöin tosiaan kommentti yleensäkin oli, että näitä harrasterakenteisia IFR-kelpoisia koneita ei tällöin Suomessa ollut ja vastaavat yö-VFR:ään hyväksytytkin koneet taisivat olla laskettavissa yhden käden sormilla. Mutta liite II:sta löytyy siis muuten kyllä IFR-kelpoista kalustoa mm. Redigot jne., jotka luokitellaan liite II:sen sisällä koeilma-aluksiksi.

Sotilasilma-alusten luokkassa näyttäisi löytyvän mm. Fougat ja Saabit.
- Pirkka -

FlyHigh

Ei yö-vfr aiheuta mitään "painetta" rakentamiseen lisää, se onnistuu aivan kuten mikä tahansa rakentaminen muutenkin.
Rakensimme OH-XTK:n aikoinaan yöhön passeliksi ja oli helppoa, kuin heinän teko.
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod