Lentokonepuun koevetopenkki

Aloittaja 4trade, marraskuu 18, 2011, 13:53:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Olen huomannut että puurakentajille olisi tarpeen yksinkertainen koevetopenkki lentokonelaatuisen puun valintaan. Ajatuksena olisi tuollainen yksinkertainen laite, mikä olisi helppo ja halpa valmistaa itse. Murtokuorman mittaus vaakaamalla tai paineella esimerkiksi.

Tuollainen laite helpottaisi monen elämää, koska niitä lankkuja voi raahata kotiin ja kiskoa niistä kelvolliset kappaleet kotona. Tuolla laitteella oppii valikoimaan myös sen puulaadun nopeasti kun ihmettelee mitä niillä kelvottomilla laudoilla oikein tekisi  ;D.

Saataisikohan täällä porukalla suuniteltua moinen keksintö?   Täällä on liian fiksua porukkaa tuijottamaan vaan telkkaria iltaisin, joten mikäli sinulla on ideoita aiheesta, jaa se täällä meidän kaikkien hyödyksi.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Hydrauliprässi mallia biltema tai vastaava on käynyt itselläni mielessä. Werkstatt-Praxis für den Bau von Gleit- und Segelflugzeugen nimisessä kirjassa esitetään vaihtoehtoinen menetelmä puun seulomiseksi.


Arto

Oppilaitoksissa ja tutkimuslaitoksissa on varmaan kyseisiä laitteita valmiina. Olisiko helpompi etsiä semmoinen ja hankkia mittaus vaikka ostettuna palveluna ?
Tulokset olisivat varmasti luotettavampia ja kunnolla dokumentoituja myös viranomaisia varten.
Arto

4trade

Tuossa on vaan aina se odottaminen harmina. Kun raahaat sen laudan (ja niitä tulee paljon) kotiin, voit ottaa siitä koepalan oitis ja kuivattaa sen. Pieni koepala kuivaa nopeasti ja saat tulokset ilman viiveitä.

Jokainen harrastaja dokumentoi tulokset tietysti samoin kuin liimasaumojen osalta. Numeroi koepalan ja sen puukappaleen mistä koepala on otettu.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Ilkka R

Multa löytyisi Finnairin vanha koepenkki varastosta, pitäis vaan asentaa paikoileen ja testata. Puristus/veto onnistuu ja jonkinlainen hetkellisen piikin luonti kuormitus tilanteessa. Pitäis kai ottaa taas ohjelmaan tuon asennus.

Ei vaan ole ollut tarvetta.

Markku Koivurova

Minulla on toimintakuntoinen Losenhausenwerkin 10 tonnin penkki (siis tämmönen http://www.free-photos.biz/images/industry/instruments/losenhausenwerk_imgp8565_mit_typenschild.jpg mutta paljon parempikuntoinen), jolla olen tehnyt vetokokeita mm. Bombardierille, Lappsetille, Norecalle yms. teollisuuslaitoksille. Olen vetänyt (ja puristanut, mikä on tärkeä testi lekopuulle) muutamien harrastajien näytteitä. Jos on tarvetta niin minulta voi pyytää tarjouksen ja piirustukset sauvoista sähköpostista markku.koivurova(miukumauku)atol.suomi.net. Penkki kalibroidaan joka testin yhteydessä vakaustodistuksen omaavalla dikitaalivaakalla.

4trade

#6
Nyt sitten kysymys tietäville: Voinko olettaa puun olevan lentokone laatuista mikäli teen ainoastaan taivutusmurto kokeen.

Enkä kaipaa yleispätevää vastausta että tarvitsen kaikki mahdollist testit saadakseni varmasti luotettavan tuloksen ym.........vaan, voiko pelkän taivutuskokeen perusteella, olettaen että puu on lentokone laatua silmämääräisesti, päästä kohtuulliseen oletukseen että muutkin lujuusvaatimukset täyttyvät.

Kulkeeko nuo taivutus, veto ja puristus lujuudet riittävän "käsi kädessä" että pelkkään taivutuskokeeseen voi luottaa, vai täytyykö rakentaa puristus, tai veto penkki? Mikä noista kolmesta lujuudesta on se luotettavin vaihtoehto mikäli määritän lujuuden vain yhdellä kokeella?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Kiiski

Voin lämpimästi suositella tuota kaiman testipalvelua, minun tapauksessa otettiin joka lankusta veto- ja puristuspalat molemmista päistä, tulokset ovat varmasti realistisempia kuin taivutuskokeella.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod