Lekoniittien vaihdettavuus?

Aloittaja 4trade, marraskuu 09, 2010, 15:36:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Suurin osa X-koneista kuten esim RV sarjan koneet on niitattu AN tyyppisillä niiteillä. Bearhawk esimerkiksi on niitattu noilla AN niiteillä. Puskakoneet kuten Bearhawk Patrol   www.bearhawkaircraft.com  isoilla renkailla omaa jo niin paljon vastusta että siinä ei muutama niitinkanta juuri haittaa.

Kysymys kuuluu: Voiko AN tyypin niitin vahtaa "pop" tyyppiseen lekoniittiin ja mikäli voi, löytyykö jonkinlaista taulukkoa vastaavista vahvuuksista noiden niittien välillä?   
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Markku Koivurova

Jos tarkoitat ns. Cherry- niittejä niin kyllä voi. Ovat vaan aivan järjettömissä hinnoissa (veikkaan että satakertainen hinta umpiniittiin verrattuna), että ei kannata. Niitä käytetään korjauksissa kun ei päästä johonkin umpikoteloon vastaraudan kanssa purkamatta rakennetta alkutekijöihinsä.

4trade

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Vesa Pehkonen

Itse olen käyttänyt jonkin verran Markun mainitsemaa niittityyppiä, kylläkin Rst-tyyppinä.
Niittiä voi ostaa Grönblom Oy:ltä AVDEL merkkisenä ja sieltä saa vastauksen myös hintapolitiikkaan. Niittauksessa käytetään hiukan erimuotoista suukappaletta. Lujuusarvoiltaan niitti varmasti korvaa umpiniitin.   

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 09, 2010, 20:15:56
Jos tarkoitat ns. Cherry- niittejä niin kyllä voi. Ovat vaan aivan järjettömissä hinnoissa (veikkaan että satakertainen hinta umpiniittiin verrattuna), että ei kannata. Niitä käytetään korjauksissa kun ei päästä johonkin umpikoteloon vastaraudan kanssa purkamatta rakennetta alkutekijöihinsä.

vaikka hinta onkin huomattavasti suurempi, niin ei niiden niittien vaihtaminen kokonaiskustannuksiin nähden ole välttämättä mitenkään poissuljettua.

Jos vaikka oletamme, että tavalliseen kaksipaikkaiseen RV:hen menee 16000 niittiä ja yksinkertaistetaan laskelmaa siten että käytetään vain MK-319-BS:ä, niin 16000 kappaletta niitä Sprucelta kustantaisi $1800. Kun kuitenkin tiedetään, että MK-319-BS ei pärjää tavalliselle AN-426:lle, vaan sitä käytetään korvaamaan AN-426AD3:a vain "silloin tällöin" (Tosin RV-6:n ohjeissa siiven voi kyllä niitata noilla, lukuunottamatta salkoon tulevia niittejä), niin vaihtoehto olisi valita 3/32" reikiin 1/8" niitit, mutta pienellä eli 3/32" päällä. Hinta tosin kasvaa rajusti. CR3212 (Cherry max) maksavatkin sitten noin $0.5 kappale, jolloin hinta onkin jo hieman toinen 16000 niitille. Käytännössä speksiä ei välttämättä tarvitse aina ylittää, joten kompromissi ja hinta löytynee tältä väliltä.

Jos tätä summaa nyt sitten vertaa valmiin koneen kustannuksiin, niin summa ei ehkä enää ole niin merkittävä. Ajansäätöä syntynee myös aika paljon, ja homma on huomattavasti helpompi tehdä yksin.

Muuta huomioitavaa: blind-niitit painavat enemmän kuin tavalliset niitit ja tavallisen AN426:n reiän kulma on 100 astetta, kun se esim. MK-319-BS:llä on 120 astetta, mutta taasen CherryMax:lla 100 astetta. Niittejä myydään tuhansia erilaisia ja vain osaa niistä nimitetään rakenteellisiksi (structural), eikä niistäkään kaikki suinkaan sovellu lentokoneisiin.
- Pirkka -

Vesa Pehkonen

Täältä löytyvät AVDEL niitit, näyttäisi kulma olevan 100 astetta. AVDEL:n yhteydessä törmää usein lentokonekäyttöön jos sillä nyt on jotain merkitystä. Niitin mioitus ja lujuusarvot kuitenkin ratkaisevat. Itsellä on kokemusta satojentuhansien niittien hankinnasta. Tyypillinen bulkkituote, joissa hinta romahtaa määrän kasvaessa.
Näiden tyyppien valmistajia onkin sitten jo huomattavasti vähemmän.

http://www.aboveboardelectronics.com/avdelmain.htm

4trade

Kiitoksia kaikille vastanneille. Mielessäni oli juuri tuo siiven ym vastaavien pintapeltien niittaaminen, paikat mihin on vaikea/mahdoton ylettää yksin.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod