LENTOKELPOISUUSMÄÄRÄYS: Evektor EV-97 Siipisalon tarkastus

Aloittaja Toma, marraskuu 01, 2010, 09:48:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Koskee: Kaikkia EV-97 Eurostar- lentokoneita, jotka on valmistettu 1.12.2009 tai aikaisemmin, kuitenkin poislukien SLW-mallit.

Voimaantulo: 15.11.2010

Viite: Valmistajan käyttökokemukset

Voimassaoloaika: Tämä määräys on voimassa toistaiseksi.

Lentokelpoisuusmääräyksen vaatimat toimenpiteet: Katso pdf liite


Tämä lentokelpoisuusmääräys korvaa määräyksen M3130/10. Tehty toimenpide sekä tämän lentokelpoisuusmääräyksen numero on merkittävä ilma-aluksen teknilliseen päiväkirjaan.
Terveisin
Tom Arppe

SamiM

Öö..eikös tämä jumppa ole jo käyty kesän aikana? En onnistunut löytämään sitä alkuperäistä lentokelpoisuusmääräystä siiven pääsalon tarkastuksesta eli miten tämä eroaa keväällä julkaistusta lentokelpoisuusmääräyksestä?

Tuleeko tehtaan miehet jälleen mittailemaan siipien kovuuksia :embarassed:

Toma

Ymmärtääkseni homma on pulkassa jos tarkistus on tehty ja hyväksytyt merkinnät teknisessä päiväkirjassa.

Lainaus käyttäjältä: M3130_10-1.pdfD. Sen jälkeen, kun lentokoneen valmistaja on tarkastanut siipisalon lujuuden kohdan A mukaisesti
ja lisännyt koneen matkapäiväkirjaan merkinnän siitä, että lentokone on täysin lentokelpoinen
ilman rajoituksia, eivät kohdan B rajoitukset enää ole voimassa ja kohdan C mukainen kilpi
voidaan poistaa.
Terveisin
Tom Arppe

Gerhard Barkhorn

Mitenhän pitäisi toimia kun ainakaan meidän päiväkirjaan ei merkattu mitään vaikka käsittääkseni kone oli tsekeissä korjattavana.

teemu

Ilman minkäänlaista kuittausta, tarkastus-/muutostyö on tekemättä.

Toma

Kai teillä jäi jotain papruja siitä korjauksesta ja mitä sille siellä tehtiin?

Tuossa määräyksessähän todetaan lopussa että:

Lainaus käyttäjältä: M3130_10-1.pdf
Tehty toimenpide sekä tämän lentokelpoisuusmääräyksen numero on merkittävä ilma-aluksen teknilliseen päiväkirjaan.

Merkkaisin koneen tekniseen päiväkirjaan lentokelpoisuusmääräyksen numeron, mitä on tehty, koska ja missä ja että lopputuloksena kone on korjattu/tarkastettu lentokelpoisuusmääräyksen mukaisesti.
Liitteenä on varmaan hyvä olla toimenpiteen suorittajan, eli tehtaan, pöytäkirja/todistus suoritetusta työstä.
Terveisin
Tom Arppe

Gerhard Barkhorn

Ainakaan itse en ole saanut minkäänlaista paperia korjauksesta. Päiväkirjassa on merkintä "Koneen tuonti siipisalon tarkastuksesta. Oik. puol. siipeä "vahvistettu" tsekeissä." Tuossa ei kuitenkaan lue kuka tuon on kirjoittanut. Enpä usko että valmistaja kovin hyvin Suomea osaa (voi tietenkin osatakin...). Voisiko joku muu kenen kone oli korjattavana kertoa tuliko joku merkintä kirjaan tai muu paperi korjauksesta.

Risto Niemi

En tiedä keneltä olette tilauksen tehneet tuon lentokelpoisuusmääräyksen vaatimien toimien toteuttamiseksi, tai kenen kanssa asioineet, maahantuojan vaiko valmistajan.

Niin tai näin, vaatikaa ihmeessä välittömästi toimijalta, jonka kanssa olette asioineet, asianmukainen merkintä ja kuittaus koneenne matkapäiväkirjaan (elllei teillä mahdollisesti ole käytössä teknillistä päiväkirjaa, joka ei Ultrille toki pakollinen olekaan) tuon lentokelpoisuusmääräyksen edellyttämien toimien asianmukaisesta suorittamista ja koneen koneen lentokelpoisuudesta tältä osin.

Muistakaa, että olette itse koneen omistajina vastuussa siitä, että koneenne on lentokelpoinen ennen kuin käytätte sitä lentotoimintaan, koskien myös noita lentokelpoisuuteen liittyvien huoltomerkintöjen oelmassaoloa koneenne asiakirjoissa.

Oikeusturvanne varmistatte tältä osin vain sillä mitä teidän koneenne asiakirjoissa lukee, ei sillä mitä muiden koneen omistajien koneiden asiakirjoissa mahdollisesti lukee.

Gerhard Barkhorn

Niin, hassu juttuhan tämä on kun käsittääkseni kaikki suomen EuroStarit on jo tarkastettu/korjattu ja nyt sitten annetaan määräys, joka astuu vasta 15.11.2010 voimaan.

Onneksi kuitenkin kone on lentokelpoinen vaikka koko tarkastusta ei olisi tehty, sillä ei saa vaan lentää niin lujaa...

Risto Niemi

OK, tosiaan tämä on lentokelpoisuuden kannalta tuollainen lievempi juttu, joka koskee vain tiettyjä rajoituksia ja niiden poistamista.

Kuitenkin on paikallaan saada asiakirjoihin pätevät merkinnät, joten vaadi vaan sellaisia tekijöiltä.

Eiköhän ne tekijät tuonkin selvitä merkitseekö tuo jälkijättöinen lentokelpoisuusmääräyksen uudempi päivitysversio asiaan mitään ja jos merkitsee niin mitä. Siellä se tieto pitää olla ei turuilla eikä edes foorumeillakaan, valmistajalla kun on sekä tiettyjä vastuita että hyvin liiketoimiaan hoitaessaan toivottavasti myös mielenkiintoa palveluun.

ari

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - marraskuu 03, 2010, 13:54:01
Niin, hassu juttuhan tämä on kun käsittääkseni kaikki suomen EuroStarit on jo tarkastettu/korjattu ja nyt sitten annetaan määräys, joka astuu vasta 15.11.2010 voimaan.

Onneksi kuitenkin kone on lentokelpoinen vaikka koko tarkastusta ei olisi tehty, sillä ei saa vaan lentää niin lujaa...

1) M3130/10 Muutos 1, 27.10.2010 astuu voimaan 15.11.2010. M3010/10 29.1.2010 on tullut voimaan jo 5.2.2010.

2) Mistä tiedät ettei saa lentää "niiin lujaa..."? Kaiketi M3010/10 29.1.2010:stä, joka ei anna lupaa poistaa "niiiiin lujaa..." kylttiä ohjaamosta. M3130/10 Muutos 1  D. määrittelee ehdot sen poistamiselle.

3) Vaikka M3130/10 Muutos 1 ei sitä suoraan annakaan ilmi, myös kohta A. on muuttunut. Täten kaiketi matka-/teknisenpäiväkirjan merkintä Evektor Mandatory Bulletinin No. EV 97-013a suorittamisesta voidaan implisiittisesti katsoa M3130/10:n suorittamiseksi. Ulkomailla kun eivät taida hanakasti haluta kuitata kansallisia lentokelpoisuusmääräyksiä tehdyksi.

teemu

Eikös bulletiinissa sanota, että valmistajatehtaan tulee tarkastaa siipien kiinnitys, jos siellä tehtaalla on siivet
käynyt, pitää olla asianmukaiset kuittaukset ja asiakirjat. Niin kauan lennetään hiljaa ja matalalla.

Gerhard Barkhorn

LainaaEikös bulletiinissa sanota, että valmistajatehtaan tulee tarkastaa siipien kiinnitys, jos siellä tehtaalla on siivet
käynyt, pitää olla asianmukaiset kuittaukset ja asiakirjat.

Näin minä tämän ainakin ymmärtäisin. Kyllähän siihen katsastusmies kuitenkin sitten puuttuu... Ois mukava saada nämä kuittaukset kuntoon tässä talvikaudella, ettei ole kone sitten maadotettuna kesällä kun joku kuittaus puuttuu.

Implisiittiseen katsomiseen en jaksa uskoa....

Löysitkö Ari jostain tuon alkuperäisen määräyksen niin voisi vähän verrata että mikä tässä oikeen on muuttunut.

ari


Ray

Tervehdys Kaikille,

Liitteenä oleva Declaration of Conformity laitetaan koneen matkapäiväkirjaan ja kuitataan kone lentokelpoiseksi. Tämän jälkeen koneessa ei ole enään rajoitteita voimassa.

Terveisin Ray

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod