Rotax huoltokurssit

Aloittaja Jari Kaija, joulukuu 24, 2002, 14:51:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Onko tiedossa, jotta milloin seuraavan kerran mahdollisesti olisi Rotaxin huoltokursseja tulossa. Eräs 912 rotaxi kun tuntuu tulevan väkipakollakin hoteisiini...                    

Toma

Kurssi joka myös sisältää Rotax huoltoa on UL-lentokoneen huoltaja koulutus joka järjestetään näillä näkymin huhtikuussa 2003. Epävirallinen päivämäärä on tällä hetkellä 26 ja 27.04.2003. Ohessa kaavailtu sisältö joka Kari Aspiola on tehnyt.
Häneltä saat myös lisätietoa vaikka laittamalla "postin" 4-tahti moottorit ryhmän alle.

T, Toma                    
Terveisin
Tom Arppe

Kari Aspiola

Täsmennys tuohon Toman mainokseen!  UL-koneen huoltajakurssi ei varsinaisesti sisällä Rotaxeja, vaan Rotaxien huoltajakurssit pyörivät vanhaan tapaansa erillisinä kursseina. Kone-Olli hoitaa ammattitaidolla moottorikurssit kokonaisuudessaan, kuten tähänkin asti. Nyt en tiedä onko sovittu uudesta kurssista. UL-koneiden huoltajakurssin ajankohta luultavasti siirtyy vielä myöhemmäksi.   Asia ratkeaa heti vuoden alussa, kunhan Salokanteleen Jukka palaa töihin.                    

Jari Kaija

]Kone-Olli hoitaa ammattitaidolla moottorikurssit ]kokonaisuudessaan, kuten tähänkin asti.

Toivottavasti hoitaa, sillä olen monesta suusta kuullut
päinvastaisiakin lauseita. Mutta kysymykseni kuitenkin
tässä:

Jos ja kun tuon kurssin käyn, niin kattaako se motin
huoltajana kaiken? Eli joudunko KUITENKIN vielä mottia
ruåttiin viralliseen Rotax-huoltoon sen jälkeen lähettelemään?                    

Kari Aspiola

Kävin itse molemmat kurssit viime keväänä. Kurssilla esiteltiin ko moottoreiden rakennetta, sekä keskusteltiin kertyneistä huolto/käyttökokemuksista.
 Kurssilla oli ko moottorien osia, ehjiä sekä rikkoutuneita, havaintovälineinä. Kurssit antoivat lisävalmiuksia määräaikaishuoltojen tekemiseen, varsinkin henkilöille, joilla on kohtuulliset pohjatiedot/taidot olemassa.
 Rotax lentomoottoreiden peruskorjaukset, joutuu edelleen teettämään "Rotax service center" statuksen omaavassa paikassa. Vaikka ilmailumääräys AIR M5-10 antaakin mahdollisuuden vaikkapa lupakirjamekaanikolle tai ILL:n erillisellä luvalla tehdä peruskorjauksia.
 Juju piilee siinä, että Rotax-tehdas ei luovuta peruskorjauksissa tarvittavia manuaaleja, eikä erikoistyökaluja muille kuin omalle organisaatiolleen. ILL taas edellyttää, että peruskorjauksessa tulee noudattaa valmistajan ohjeita.
 Silloin kun puhutaan Rotax:in tyyppihyväksytystä lentomoottorista, sovelletaan samoja sääntöjä kuin muissakin tyyppihyväksytyissä yleisilmailukoneissa.                    

webmaster

Tervehdys.

Tämänvuotinen Rotax- huoltajakurssi  pidetään 29-30.03.2003 Hämeenkoskella, toisena päivänä käsitellään 2- tahtiset, toisena 4- tahtiset. Tarkempia tietoja tulee noin viikon päästä

terveisin

Olli                    

Jari Kaija

#6
LainaaRotax lentomoottoreiden peruskorjaukset, joutuu edelleen teettämään "Rotax service center" statuksen omaavassa paikassa. Vaikka ilmailumääräys AIR M5-10 antaakin mahdollisuuden vaikkapa lupakirjamekaanikolle tai ILL:n erillisellä luvalla tehdä peruskorjauksia.
Nyt herää kysymyksiä:

Rotaxiin (912 UL, ei tyyppihyväksytty) saa jo huoltomanuaalit poislukien Overhaul-manuaali, jota en ainakaan itse ole onnistunut
löytämään. Tosin "heavy maintenance" tuntuu kattavan erittäin hyvin koko koneen rakenteen mittatoleransseineen eri koneen
osille, sekä "parts list" kaikki motin osat, joita pystyy nykyään jopa ostamaankin. Myöskin tarvittavat työkalut saa ostettua
maailmalta.

AIR M5-10 käsittelee ultrakevyttä konetta, mutta itselläni taasen CH701 sijouttuu harrasterakenteiseen, eli experimental
luokkaan. Se mitä taas vastaavasti kaivoin moottorin huoltoon liittyviä määräyksiä, löytyi tämmöinen lause AIR M8-3:

] 3.6 Peruskorjauksen tekijät
] Peruskorjauksen saa tehdä ilmailumääräyksen AIR
] M1-5 mukaisesti hyväksytty huolto-organisaatio lupaehtojensa
] puitteissa.
] Huom. Muu kuin JAR-145-vaatimusten mukaisesti
] hyväksytty huolto-organisaatio saa tehdä peruskorjauksen
] vain, jos moottoria käytetään ilma-aluksessa,
] jonka huoltamiseen ei vaadita JAR-145 vaatimusten
] mukaisesti hyväksyttyä huolto-organisaatiota.
] Moottoripurjelentokoneen moottorin peruskorjauksen
] saa tehdä lentoturvallisuushallinnon erillisellä
] luvalla myös muu hyväksytty organisaatio.

Tässä nyt tuntuu olevan jonkinasteinen ristiriita. Koneenihan moottoreineen
ei kuulu tuon JARrin alaisuuteen, joten voin tämän mukaan suorittaa moottorilleni
myös peruskorjauksen, varsinkin kun moottorini ei ole sertifioitu. Muttamutta,
määräyksissä taas vastaavasti puhutaan, jotta huolto täytyy suorittaa motin
valmistajan hyväksymissä paikoissa. Mitäs helvettiä tämä nyt taas on?
Jos olisin laittanut koneeseeni Suzukin autonmoottorin, jolle ei tasan tarkkaan
löydy ensimmäistäkään valmista huolto-ohjetta, niin kaikki olisi ok, mutta
suomalaisten määräyksien mukaan kuitenkin joutuisin monta kertaluokkaa
yksinkertaisemman Rotaxin motin suuret huollot teetättämään hyväksytyssä
huolto-organisaatiossa. Tässä kusee nyt PAHASTI. Olisi ehkäpä aika FCAA:n
tarkistaa "johdonmukaisuutta", sekä terveen järjen käyttöä määräyksien
osalta.


] 4.3 Pienet korjaukset
] Pieni korjaus tarkoittaa vaurion tai vian korjausta,
] jota ei kohdan 4.2 mukaisesti luokitella suureksi
] korjaukseksi.
] Huom. Esimerkkejä pienestä korjauksesta ovat viallisten
] apu- ja lisälaitteiden vaihto, kulutusosien
] (hiilet, kärjet, kondensaattorit yms) vaihto, sylinterin
] vaihto, venttiilien läppäys (ei koneistus), potkuriakselin
] tiivisteen vaihto, johtimien, sytytystulppien,
] suodattimien, putkien, letkujen, liittimien vaihto,
] puhdistus ja/tai kunnostus ja pakoputken pään korjaushitsaus.

   Eli taasen tätä (ylläolevaa) kohtaa lainatakseni. Voinko
tarpeen vaatiessa vaihtaa rotaxiini esim öljypumpum, jonka
vaihdossa ei tarvitse aukaista kampikammiota, lohkoa.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod