Tähtimoottori on ainoa oikea lentokoneen moottori

Aloittaja Toma, joulukuu 22, 2004, 14:10:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

On ihan pakko laittaa Hannu Aaltion vapaasti käännetty ja hienosti muunneltu juttu joka on omistettu tähtimoottorille... se ainoa oikea lentokoneen moottori.




Hiiteen Suihlkumoottorit

Suihkumoottoreista on päästävä eroon! Nehän pilaavat koko ilmailun. Ei muuta kuin takaisin vanhoihin kunnon ympyriäisiin tähtimoottoreihin (suihkumoottoritkin ovat pyöreitä, toim. huom.) (suu soukalle ja viisastelu sikseen; kaikki tietävät kyllä mitä minä tarkoitan; kirj. huom.).

Kuka tahansa osaa käynnistää suihkumoottorin. Paina nappia ja avaa polttoainehana sopivalla hetkellä – uusimmissa riittää kuulemma pelkkä napin painallus ja automatiikka tekee kaiken itse, uusiipa yrityksen vielä kahteenkin kertaan, jos jokin menisi sattumalta pieleen ensi kerroilla. Tietokoneetkin ovat hankalampia käynnistettäviä.

Tähtimoottorin käynnistys vaatii taitoa, tyyliä ja pelisilmää. Olipa joitakin liikennekoneita, joissa edes ohjaajien ei annettu käynnistää moottoreita, vaan se jäi tehtävään erityisesti vihkiytyneen lentomekaanikon tehtäväksi. Suihkumoottorit alkavat käynnistyä vienosti inisten, päästävät jossain vaiheessa pitkän naismaisen pierun ja alkavat sitten vinkuen korottaa jatkuvasti ääntään kuin naiset konsanaan.

Tähtimoottori sentään on toista. Teräksiset osat moottorin sisällä alkavat toistensa takaa-ajon. Männät kihnuttavat aluksi sylintereissään kalahdellen ja naksuen moottorin päästäessä välillä kunnon pamauksen, sitten kuuluu lisää kiihtyvää kalinaa ja rykäisyjä, uusi pamahdus ja tosimiehen pöntönhalkaisupaukku päälle. Pari tupakkamiehen aamuyskäisyä lisää, paljon savua ja sitten lopulta matalaksi tasaantuva murina paiskaa savut takasektoriin potkurinkehän kimaltaessa ylväästi auringonvalossa. Naisellisuudesta ei merkkiäkään; tämä on miesten maailma!

Kun käynnistät tähtimoottoria, olet taatusti valveilla ja tapahtumassa kiinni koko sielullasi ja ruumiillasi. Pystyt uudella tavalla keskittymään edessä olevaan lentoon. Suihkumoottorin (ja miksei myös potkuriturbiinin) käynnistyshän on samanlaista kuin kattotuulettimen napsauttaminen päälle: helppoa, muttei mitenkään kiihottavaa – ihan niin kuin siskon suuteleminen.

Suihkumoottorit eivät edes mene rikki tarpeeksi usein, mikä väistämättä johtaa ohjaajien kyllästymiseen, välinpitämättömyyteen ja epäpätevyyteen. Täysillä kierroksilla möyryävä tähtimoottori kuulostaa olevan lähellä täystuhoaan. Se pitää mielen taatusti virkeänä tunteen ollessa läheisesti verrattavissa erektioon.

Suihkumoottorikoneiden ohjaamossa ei ole tarpeeksi vipuja, nappuloita ja hanikoita ohjaajien huomiokyvyn säilyttämiseksi. Pitkillä lennoilla ei ole mitään moottoreihin liittyvää puuhasteltavaa.
Sen sijaan tähtimoottorin vesiruiskutus, ahtimien käyttö, laihennus ja lämpöjen säätely olivat omaa taidettaan. Jäätymisestä ei selvinnyt vain nappulaa painamalla, vaan se edellytti monimutkaista toimintaa vipuviidakossa, jossa kaikki vaikutti kaikkeen. Ohjaamoyhteistyö ylsi vertaansa vailla olevaan harmoniaan. CRM tarkoitti tuolloin jotain ihan muuta.

Suihkumoottorit haisevatkin kuin myrskylyhdyillä valaistu partioleiri. Tähtimoottorien tuoksu on juuri se, millaiseksi Luoja kunnon moottorin tuoksun tarkoittikin: korkeaoktaanisen bensiinin ja kaikkivoitelevan öljyn jalostunut pakokaasu moottorin käydessä, ja seistenkin se tuoksui hiljalleen naksahdellen kaikelle mahdolliselle miehekkäälle – jos sitä tuoksua olisi partavetenä, sen menekki olisi taattu tosimiesten keskuudessa.    

Ohoh, olen kuulevinani hoitajan askelten ääntä käytävällä. Täytyypä tästä lähteä kälppimään...


Terveisin
Tom Arppe

Simo Piiroinen

LainaaOhoh, olen kuulevinani hoitajan askelten ääntä käytävällä.
Tähän on pakko osallistua. Aikoinaan eräs ( jo edesmennyt) lentäjätuttavani lenteli jollakin viime vuosisadan alun laitteella, jossa oli tietenkin
tähtimoottori. Moottorissa ei ollut ollenkaan kaasuvipua, vaan rullatessa "kierroksia" säädeltiin pätkimällä sytytystä manuaalisesti. Kuului vain
"brum, brum, brum". Kun sytytystä ei pätkitty, kone toimi aina täydellä teholla, eli nopeutta säädeltiin nousemalla, syöksymällä tai
sammuttamalla moottori.  
Voi, kun joku tekisi nykyaikaisen tähtimoottorin vaikkapa ultrakäyttöön. Itse haluaisin ihastella 5-sylinteristä, n. 4-litraista moottoria, joka
toimisi vakiokierrosluvulla ( pitäisi ilmeisesti olla joku automaattisäätöinen potkuri ).  Sitten vielä lentokoneeksi oikeaoppinen punainen
kaksitaso. Ehkä minunkin pitää tarkkailla hoitajien askelia käytävällä.

Simo
Simo Piiroinen

Toma

Rotecilla on melkein ultrakevyeen koneeseen sopiva mylly paino on vielä vähän korkea (95kg)

Tässä kuva missä se on autogiron nokalla:



lisää infoa löytyy: http://www.rotecradialengines.com/
Terveisin
Tom Arppe

Toma

#3
No nyt kun tongin vähän enemmän niin löytyyhän niitä lisääkin, yksi varmasti ultraan sopiva on HCI aviationin tekemä 5 pyttynen 55 kg painava 75 heppanen mylly. (vaikuttaa vaan vähän protolta vielä kun tekstiä tuolta sivulta lukee)

Olisi kyllä hienoa kuulla kunnon tähtimoottorin jylinää ultrasta  :yee:





http://www.ultralightflyer.com/hci/

Valmistajan kotisivu: http://www.hciaviation.com/
Terveisin
Tom Arppe

Kari Aspiola

Aika mielenkiintoisesti toteutettu mylly! Näyttäis olevan bokserivolkkarin pytyt ja hauskasti toteutetut sivuventtiilikannet. Ja ruiskuilla tietenkin, kuka nyt enää kaasareita kaipaiskaan.

 

Mikko Suokas

#5
Morjensta.

Tällaisen löysin jo kuukausia sitten:

http://www.constant-pressure.com/sadler.htm

Näyttäisi tosin vain siltä, että tuon rakkineen kehitys ja tulevaisuus on vaakalaudalla. Lisätietoja halajavat syöttäkööt Googleen hakusanoiksi "six cylinder radial" ja "Sadler".

t. Mikko

kijupa

Lainaus käyttäjältä: Toma - joulukuu 22, 2004, 18:20:31
No nyt kun tongin vähän enemmän niin löytyyhän niitä lisääkin, yksi varmasti ultraan sopiva on HCI aviationin tekemä 5 pyttynen 55 kg painava 75 heppanen mylly.
Täysin noviisina aiheesta ultrat kyselen, että mites ton hinta n. 10 000 USD + rahti suhtautuu vastaavien mäntämoottoreiden hintoihin?

Toma

Aika samoihin menee, hintahaarukka 4-tahti puolella taitaa olla siiinä 7000€ ylöspäin. Tein pientä hintatiedustelua yhdestä aika lupaavasta 60hv moottorista nimeltä HKS700E (vaikka ei olekaan tähtimoottori  :-[) siitä löytyy hintatietoa täältä
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod