Lentokelpoisuusmääräys EV-97 Eurostar kuomun lukituksesta

Aloittaja Markku Hiedanpää, syyskuu 09, 2010, 17:31:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

EVEKTOR. Kuomun lukituksen muutos.

Koskee: EV-97 Eurostar ultrakevyitä lentokoneita.
Voimaantulo: 15.9.2010
Viite: Evektor - Aerotechnik a.s. Mandatory Bulletin No. EV-97 - 009 a, sekä käyttökokemukset Suomessa.
Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/3000-3499/M_3133-10.pdf
Seuratkaa myös sivua: http://www.ilmailuhallinto.fi/lentokelpoisuusmaaraykset

mattir

Muita akuutteja EV-97 bulletineja on myös seuraava:

MANDATORY BULLETIN

http://www.evektor.cz/pdf/support/bulletins/EuroStar/Eurostar_Bull_015a_En.pdf

Jarruputket voivat tarttua ohjaussauvan niveliin / mennä väliin jos nippusideankkurien liimaus pettää.

Huomattavaa on että ainakin OH-U569:ssä oli sellaiset nippusideankkurit ettei keskelle ankkureita noita kiinnitysniittejä voinut porata, sikäli jos siihen vielä nippusiteen haluaa kiinnittää.

Porasimme siis ankureiden sivuun nuo niitit, niin keskelle kuitenkin kuin oli mahdollista. Positiivista oli että normaalilla akkukoneella ja normi pop-niittipihdeillä selviää (mitä nyt rystysensä voi teloa). Kaveri painamaan tai punnus jarruletkujen päälle porauksen ajaksi jottei niitä rikki porattuja jarruputkia tarvii sitten vaihtaa (ei vaihdettu kun ei rikottu).

Käsikopelolla pystyi tarkistamaan myös ettei taustapuolella ole mitään mihin ei saa reikiä porata (esim. sähköjohtoja), ei ollut ainakaan meidän koneessa. Jos vertaa bulletinissa näkyviä bensaletkujen reitityksiä niin OH-U569:ssä bensaletkut menevät kuskin puolelta penkin alle, eli noita lienee tehty erilailla aikojen saatossa letkujan ja sähköjen(kin) osalta, eli varovaisuutta sen poran kanssa...

PIK_26

Tuntuu vähän vaikealta toteuttaa tuo kuomun lukituksen lentokelpoisuusmääräys. Eurostarin Suomen edustajalla ei tunnu olevan mahdollisuutta tai halua toimittaa lukituksen muutossarjaa ja sama hitailu koskee myös koneen valmistajaa jolta osia on myös tiedusteltu sen jälkeen kun kotimainen maahantuoja vetäytyi asiasta.
Kone on ollut maadoitettuna siitä lähtien kun lukitus hajosi kesken lennon loppukesällä. Osa tilattin Suomen edustajalta ja jäätiin odottamaan. Kun osaa ei kohtuullisen ajan kuluessa kuulunut, asiaa tiedusteltiin ja kävi ilmi, että tilaus oli edustajan toimesta peruttu kertomatta siitä kuitenkaan koneen omistajalle.
Onko tosiaan varaosien saanti Eurostariin näin vaikeaa?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod