Jerry- vai muovikannu?

Aloittaja ropposa, syyskuu 07, 2010, 10:23:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: 4trade - huhtikuu 19, 2011, 21:57:09
Sanokaa sille lafkalle että teettää tarrat joissa vetoisuus 330 litraa ja yksi tarra osoittamaan täyttöasteen siihen. Lisäksi ohjekirja joka kertoo ettei sitä saa tankata enempää kuin täyttöastetarra (330 L) kertoo. Siinä teillä oiva tankkausastia!
Jos tarran tekee ja liimaa itse? Tällöin varmasti menetetään ADR-vaatimukset, mutta toisaalta niitä ei silloin enää tarvita? Hintaan tämä ei tietenkään vaikuta tässä tapauksessa, joten siinä mielessä tämä ei ole aivan optimivaihtoehto. Tiedä häntä... :crazy2:
- Pirkka -

Rauno

Ei kanisterien käyttö tiedettä ole.  Niiden käytössä tulee vain varmistua siitä, että ennen koneen tankin korkin avaamista staattiset sähkönvaraukset on purettu.  Itselläni on vain metallikanistereita ja säilytän niissä _vain_ bensiiniä.  Ei mitään muuta edes tilapäisesti.  Kannun pohja on puhdas.

Muovikanisterikin toimii, mutta staattiset sähkönvaraukset on purettava _ennen_ polttoainetankin avaamista.  Lentokoneessa tulee polttoainetankki olla aina galvaanisessa yhteydessä koneen kaikkiin huomattaviin metalliosiin (moottori, putkirunko, laskutelineet jne.  Koneen tankin suuaukko on ainakin minulla aina suorassa yhteydessä kaikkiin isoihin metalliosiin.  Kone tankataan aina ulkona, ei koskaan hallissa (tästä voi olla myös määräys).

Oleellista on muistaa purkaa sähkövaraukset samoiksi kanisterissa, käsissä ja koneeen maadoituksissa ennen polttoainetankin täyttöaukon avaamista.
Vältä nylonvaatteiden käyttöä (kunnon vaatteet ovat aina puuvillaa).  Nylonvaatteet pystyvät näet hinkkaamaan nopeasti esim. koneen maalipinnasta itseensä tuhansien volttien varauksen.

Maadoitus tapahtuu yksinkertaisesti ottamalla täyden kanisterin käteen, ja koskettamalla sitten muutaman sekunnin ajan maadoitettua koneen tankin täyttökorkkia (joka on vielä kiinni).  Sitten korkki avataan ja aloitetaan tankkaus. 

Aina kun tankataan tankkiaautosta, niin silloin ennen korkin avausta kytketään maadoitusnipistin vaikka koneen moottorin pakoputkeen.  Vasta sen jälkeen avataan polttoainetankin korkki.  Tärkeintä ei ole se, että kone maadoittuisi absoluuttisesti oikeaan luonnonmaahan.  Oleellisinta on se, että tankkauslenkki (Kanisteri, tankkiauto, kädet, ja koneen oma maa) olisivat kaikki samassa varausasteessa.  Silloin mitään salamaa esim. sormesta polttoainetankkiin ei tule.

Tunnen kaksi kaveria jotka ovat sytyttäneet koneeseen tulipalon.  Toinen tapaus oli onnellinen, koska tankki oli jo täysi.  Kun varauksista purkaamaton kanisteri hipaisi täyden tankin suuaukkoa, niin bensiini leimahti tankin suuaukossa, mutta kämmenen painaminen suuaukkoon sammutti palon.   Vaarallisin tapaus on lähes tyhjä tai puolillaan oleva tankki.  Silloin ilmatilaa on tankissa niin paljon että tankissa oleva ilma/kaasuuntunut polttoaine syttyy räjähtäen halkaisten tankin. 






t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 20, 2011, 07:49:19
Jos tarran tekee ja liimaa itse? Tällöin varmasti menetetään ADR-vaatimukset, mutta toisaalta niitä ei silloin enää tarvita? Hintaan tämä ei tietenkään vaikuta tässä tapauksessa, joten siinä mielessä tämä ei ole aivan optimivaihtoehto. Tiedä häntä... :crazy2:

Kyllä sen pytyn on edelleen täytettävä niitä vaatimuksia. Lyhyesti yksinkertaistettuna: isommilla astioilla hyväksyntä + määräaikaistarkastukset, pienemmillä astioilla pelkkä tyyppihyväksyntä. Esimerkiksi jerrykannutkin on t-hyväksyttyjä pakkauksia (tai ainakin niiden pitäisi olla), tarkkaan kun katselee niin pitäisi alkaa löytyä (mitä luultavimmin) stanssattua merkintää tälläisen symbolin yhteydestä: http://www.engels.eu/content/user/Image/Site/actueel/un-logo.jpg

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Rauno - huhtikuu 26, 2011, 03:00:20
kytketään maadoitusnipistin vaikka koneen moottorin pakoputkeen.

Muita huonoja maadoituspisteitä ovat mm. lasikuiturunko ja muoviset ikkunat/kabiinit. Ylimenovastus kaikissa mainituissa kun voi olla suunnilleen samaa luokkaa sinne koneen runkoon ja sen lisäksi kaikki mainitut myös vaurioituvat maadoitusnipistimestä...

Lainaus käyttäjältä: Rauno - huhtikuu 26, 2011, 03:00:20
Maadoitus tapahtuu yksinkertaisesti ottamalla täyden kanisterin käteen, ja koskettamalla sitten muutaman sekunnin ajan maadoitettua koneen tankin täyttökorkkia (joka on vielä kiinni).  Sitten korkki avataan ja aloitetaan tankkaus.

Kannattanee muistaa, että se polttoaine itsessään kehittää staattista sähköä virratessaan kanisterista kohti tankkia, eli maadoitus kanisterin ja koneen välillä on säilyttävä koko tankkauksen ajan.

Rauno


Lentokoneen tankkaus kannusta kaatamalla.

Lasikuiturunko, kuomu yms. eivät ole maadoituspisteitä lainkaan. 
Oletan, että lentokone on oikein rakennettu:

Maadoituspiste on moottori sekä muut huomattavat metalliosat (sillä ehdolla, että ne metalliosat on kytketty galvaanisesti yhteen).
Jos polttoainetankki on rakennettu lasikuidusta, niin sille on olemassa rakennusohje maadoitusta varten.

Moottorin pakoputken pää on yksi perinteinen paikka johon maadoitusnipistin pannaan kiinni jo ennen tankkauksen aloittamista.

Epäiltiin polttoaineen valumisen kehittävän staattista sähköä:
Käytännössä ei kehitä.  Lisäksi sähkövarauspotentiaalit on tasattu ennen tankkauksen aloittamista.  Tankkaaja on myös koko ajan jatkuvasti kannusssa kiinni joka niin ikään tasaa varaukset.
Polttoaineen säilytyskanisteri on oletusarvoisestikin metallia.  Itselläni on venäläisiä 20 litran teräskanistereita.  Suppilo on pellistä juotettu maadoitusnipistimellä. 
Muovikanisterit yleistyvät kovaa vauhtia.  Jos niitä käytetään, silloin on oltava varausten nollaamisessa sitäkin tarkempi.

Ja jos kannu vuotaa bensiininhajua autoon, niin joku räppäkäpälä on silloin rikkonut kanisterin korkin.  Minä kuljetan kannut aina auton takajalkatilassa.  Jos joku ei osaa pitää kanisterin korkkia tiiviinä, sellaisen ei kannata tankata konettakaan.

Kaikenlaisia sähläreitä on.  Yksi oleellisin riski on vaatteet.  Nylonvaatetus ei ole vaatteita ollenkaan.  Puuvillavaatteita on käytetty jo 1100-luvulta lähtien, ja ne ovat valovuosia parempia kuin yksikään tekokuituvaate.  Nylonvaate on yhdessä lakka- tai muovipinnan kanssa riski #1.

Kannattaa muistaa, ettei lentokoneen tankkaaminen ole kummoisempi tapahtuma  kuin auton tai veneen tankkaaminen.  Samojen luonnonlakien vaikutuksessa kaikki tankkaukset tehdään.  Mutta jos kone on jo rakennusvaiheessa tehty väärin, niin silloin paraskaan tankkausohje ei pelasta.

Jos joku rakentaa koneen itse, niin silloin valmispeltitankkien käyttäjät voivat kytkeä tankit koneen keskusmaahan.  Lasikuitutankkien tekijät taas pinnoittavat tankin sisäpinnat vinyyliesterillä.  Se näyttää kestävän hyvin kumittumatta.  Epoksi taas voi kumittua sekä ruveta tukkimaan suodattimia, pumppuja jne.

Lasikuitu on kieltämättä taitajan aine.  Peltikone on aina kiitollisin projekti koska maadoitusongelmia niissä ei ole.  Toki lasikuiturakentaja voi rakentaa tankkinsa alumiinista.   

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Rauno - syyskuu 07, 2011, 04:43:36
Epäiltiin polttoaineen valumisen kehittävän staattista sähköä:

Ei epäilty, vaan tiedetään näin tapahtuvan.

LainaaKäytännössä ei kehitä.  Lisäksi sähkövarauspotentiaalit on tasattu ennen tankkauksen aloittamista.  Tankkaaja on myös koko ajan jatkuvasti kannusssa kiinni joka niin ikään tasaa varaukset.

Ei kehitä, mutta silti on jotain tasattavaa kesken tankkauksen?

LainaaPolttoaineen säilytyskanisteri on oletusarvoisestikin metallia.  Itselläni on venäläisiä 20 litran teräskanistereita.

Itselläni on polttoaineen kuljettamiseen hyväksyttyjä 20 litran kanistereja, valmistusmateriaali lienee rautapohjainen.

LainaaSuppilo on pellistä juotettu maadoitusnipistimellä.  
Muovikanisterit yleistyvät kovaa vauhtia.  Jos niitä käytetään, silloin on oltava varausten nollaamisessa sitäkin tarkempi.

Jos vaatetus on asianmukainen, niin staattista sähköä kehittyy sähköttömän ja sammutetun lentokoneen tankkauksen aikana lähinnä kahdesta syystä (vaikka juuri yllä juuri opittiinkin, että ainakaan toinen syy ei olekaan olemassa?):

1) polttoaineen virratessa ja ollessa vuorovaikutuksessa sähköä huonosti johtaviin aineisiin (kuten muoviin tai ilmaan).
2) lentokoneen ollessa vuorovaikutuksessa sähköä huonosti johtavaan väliaineeseen nimeltä ilma, joka pyyhkii sitä sieltä täältä.

Tämä (valheelliseksi todettu väittämäni) korostuu erityisesti kovilla pakkasilla, kun ilmassa on kosteutta (sekä absoluuttista että suhteellista) vähän. Tottakai pakkasella myötävaikuttavana tekijänä on monesti myös väärä vaatetus. Tosin 1100-luvun puuvillavaatteillakaan ei ole asiaa lastausalueelle Kilpilahdella.

migu

Saisiko olla bensaa? Ottihan se vähän aikaa, mutta nyt on kotimainen polttoainesäiliö olemassa. Koko paketti täyttää vaatimukset, jotka viranomaiset asettivat bensan kuljetukselle, säilyttämiselle ja tankkaukselle. Eipä enää tarvitse taistella polttoaineen saatavuusongelman kanssa *0*. Hintoihinsa tuo tuli ja töitä sai tehdä jonkin verran. Lähiaikoina avaan nettisivun, jossa tarkemmin esittelen harrastukseni hedelmää.

Mika

migu

No niin.

Vihdoinkin säiliöprojekti on saatu valmiiksi. Säiliön tietoja ja kuvia löydät nettisivuiltamme www.ilmalento.fi.

Niitä on nyt myös meillä myynnissä. Hanke onnistui lopultakin hyvin ja saimme aikaiseksi toimivan ja käytännöllisen vaihtoehdon noiden irtokannujen raahaamiselle.

Mika

Martti Mattila


Niin ja teräs laatua AISI 316L tai 304 jos ei alumiinisena saa.Ruostuvasta teräksestä ei kannata tehdä,hykytavaraa
hetkessä.Sitäpaitsi 200l. terästynnyreitä saa ilmaiseksi,ollut esim. moottoriöljyn toimitus astiana kuorma-autoilijalle,
maajussille, autokorjaamolle.Ei ole vielä ruosteessa, mutta kohta on.Ostan kaikki alumiinijerryt mitkä eteen tulee,ei
ole tullut 10 vuoteen.Sinä aikana minulta hävinnyt kaksi kakskytlitraista.Desilitra bensaa polttaa ihmisen kuoliaaksi.
Pirullista odottaa milloin se tapahtuu.

Lentokapt:Hujane

Kyllä niitä alumiinijerryjä saa rajan takaa venäjältä mutta maksavat noin 30-35 eur/kpl....ja kierrekorkilla... >:D

migu

Niin taas vuosi on vierähtänyt ja korpikenttien tankkausmahdollisuudet ovat saaneet hyvää palautetta. Löysimme syksyn aikana myös toimivan suodatusjärjestelmän, joka on myös hyväksytty ilmailukäyttöön.

Syksyllä myös tukes otti selkeämmin kantaa tankkauksessa käytettävien astioiden laatuun. Siitä löydät tiedotteen kotisivultamme www.ilmalento.fi.

Meillä on tarjota vielä kevät talvella muutama säiliö samaan hintaan, vaikka alv nousee vuoden vaihteessa ja uusissa pientankkausasemissa on asennettuna myös uusi suodatusjärjestelmä.

Kannattaa tutustua kotisivujemme materiaaliin ja ottaa puheeksi vaikkapa kimppasäiliöiden hankkimiseksi kentälle.

Muutamilla Nesteen huoltoasemilla on saatavilla mittarista 4T bensaa, joka vastaa aikaisempaa pienkonebensaa. Siinä ei tällä hetkellä ole alkoholia laisinkaan, joten se voi olla ratkaisu joilekin, jotka tarvitsevat alkoholitonta bensaa, eikä sen tarvitse olla välttämättä 100LL:ää.

Mika

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod