Mitä ultrassa voi kuljettaa ?

Aloittaja Jari Lindevall, joulukuu 29, 2012, 16:46:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Lindevall

Tuli vaan mieleeni mitä kaikkea n. 20kg. kuormattavuudella voi kuljettaa...
Onko muuten bensajerryn kuljettaminen luvallista?.
Itselläni olisi mielessä koiran kuljetus , onko kukaan kuljettanut koiraa ultrassa?.

Andrei Simonievits

Täysinäisen bensajerryn kuljettattaminen ei ole luvallista.

jkarjanl

Niinpä, on paljon helpompaa luetella mitä ei saa tehdä kuin mitä saa. Moni reissu olisi päättynyt bensan loppumiseen jos ei olisi ollut täysinäisiä kanistereita mukana. Nyt äkkiä tekemään raporttia sitten...

Mutta ettei mene ihan ryppyotsaiseksi pykälien tulkitsemiseksi niin tässä aiheesta koira ja lentokone:

Plane Loop with Dog

Jari Lindevall

Niin, entäs nämä liikkeet mitä tässä suoritetaan, jotta koiran saa nooin "ilmavaan" tilaan?.

jkarjanl

Tuossa videon otsikossa sanottiin "plane loop", mutta ei tuo mikään silmukka ole. Ihan ns. vuoristoradalta se näytti, eli ensin nokka ylös ja sitten työnnettiin niin paljon että tuli Geetä väärän suuntaan. Ja ei siis ultrilla eikä 95% yleisilmailukoneista mitenkään terveellinen lentotila moottorin öljynkierron ja kaasuttimien kohokammion tulvimisen vuoksi.

Jari Lindevall

Jep, bensan kuljetus olikin jo tiedossa ja sen tarpeellisuus, mutta tuo miten koirat suhtautuu ko. asiaan vähän mietyttää. Btw. luulisi silmukassa öljyjen ja bensojen olevan annosteltavassa / imettävissä keskipakovoiman ansiosta...

Toma

Jos ultrasta puhutaan niin sillähän saa lentää vaikka taitolentoa jos liikkeet on sallittu valmistajan taholta ja G rajat antaa siihen myöden. Jostain syystä vallitsee luulo että ultrilla taitolento olisi kielletty.
Tuo koiran leijutus, vaikka hupaisaa onkin, niin on hieman arvelluttavaa monestakin syystä mutta jos pidättäytytään niistä ja pysytään teknisissä asioissa niin muistaakseni vakio Rotax 912 sallii, olikohan se nyt 0.4G:tä. Sillä ei oikein koira vielä leiju vaikka yli puolet kevyempi onkin :).

Tässä tuosta leijunnasta isomman koneen kanssa:


Aboard NASA's 'Vomit Comet'
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Mutta irtotavarat kuten koirakin tulisi kait olla kiinni .

Toma

Juu aina, ei tarvitse kummallista osaa olla kun jumittaa sopivasti semmoisia osia joita soisimme liikkuvan, puhumattakaan koirasta...
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Tuohon taitolentoon viittaan vielä, minulla lukee DV-1 Skylark lento- ja käyttöohjekirjassa että tällä konetyypillä on taitolento ielletty....pitää tarkistaa vielä tuo Eurostarin kirja että voiko sillä vedellä selkälentoa ja silmukoita... hetki pieni pitää lukasta manuskasta.(!)

Jari Lindevall

Niin, näyttää Eurostarillakin taitolento jäädä.

Taitolento, tarkoituksilliset syöksykierteet ovat kiellettyjä.

Ja matkatavarat eivät saa painaa yli 15kg.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Niin  no, on se vaan kätsä toi juutuubi. Hienoa settiä ja näyttäähän se selkälentokin onnistuvan ja yli 60 asteen jyrkät kaarrot .

Toma

Sanottakoon nyt vielä, ennen kuin joku innostuu tappamaan itseään lentämällä taitolentoa koneella joka ei ole siihen tarkoitettu ja jolla se ei ole sallittu, että on pilotteja joilla on sen verran kokemusta tuosta taitolennosta että eivät rasita konetta yli sen rajojen vaikka se ei suoranaisesti ole siihen tarkoitettu. Katsokaa vaikka Bob Hooverin klassisia "veden kaato lasiin tynnyrin aikana" kaksimoottorisella "matkustajakoneella" videoita. Mutta...näillekin erittäin kokeneille piloteillesattuu erehdyksiä ja kun ollaan jo valmiiksi äärirajoilla, niin sen erehdyksen ei tarvitse olla järin suuri.


Bob Hoover Aerial Suite
Terveisin
Tom Arppe

jkarjanl

Ei noissa Eurostar-videoissa ole selkälentoa, vaan silmukkaa ja tynnyriä. Eli G-voima pysyy vedon ansiosta koko ajan oikean suuntaisena ja moottori käynnissä.

Pointtihan tuossa on että se onnistuu kun sen osaa. Mutta taitolento on kielletty käsikirjassa sen vuoksi että rakenteiden lujuuksissa ei ole tarvittavia marginaaleja sille että jokin meneekin vikaan. Esimerkiksi oikein tehtynä silmukka aivan varmasti pysyy tehtaan antamien kuormitusarvojen sisällä, mutta entäs jos pilotilla homma ei pysy hanskassa vaan päädytään selkäsyöksyyn tms...? Siitä oikaiseminen voikin sitten jo kuormittaa konetta niin että siivet erkaantuvat rungosta..

Useampikin Eurostarin omistaja on tullut kertomaan että he lopettivat koneellaan ylimääräiset liikehtimiset sen jälkeen kun ensimäistä kertaa ottivat siivet irti ja näkivät itse kuinka ohutta se pelti on... Toisaalta noita ei liene ilmassa hajonnut muuta kuin se yksi Sveitsin tapaus joka johtui väärän laatuisesta alumiinista paarteissa ja jonka seurauksena kaikki maailman Eurostarit tarkastettiin.

Itse olen joskus rasvatyynessä lentänyt laajoja heilureita aina 90 asteen kallistukseen saakka, siten että G-mittariin ei kuitenkaan kerry kuin 1,5 Geen verran. Mitään sen rohkeampaa ei kyllä ole edes suunnitelmissa, vaikka Eurostarin herkkä ohjaustuntuma kieltämättä houkuttelisi tuon videon tyyliseen liikehtimiseen... Mutta sitä varten on ihan sellaisia koneita millä sen voi turvallisestikin tehdä.

Jari Lindevall

Niin, ei kait selkeää selkää mutta limiiteillä varmaan menee. Saattaahan se olla niinkin ettei tuubissa näkyvä Eurostaari ole ihan vakio kaikin puolin, eli voihan se olla varustettu sieltä sun täältä paremmin ko. suorituksiin, jos vertaa perus Eurostaariin.

Toma

Juu, Janne on ihan oikeassa selkälento ei onnistu (vakio)Rotaxilla 912 mitenkään, kun G tippuu nollaan niin moottori sammuu, ja moottorin kannalta hyvä niin, koska seuraavaksi olisi kiinnileikkautuminen öljyn puutteeen takia kun sekin tuuppaa pakkautumaan väärään päähän säiliötä eli siihen päähän jossa ei imuputkea ole.

Tuo videossa näkyvä Brunon lentämä eurostar on huhupuheiden mukaan tätänykyään suomessa ja siinä ei ole mitään erikoisvarusteita tuon suhteen... omistaja kertokoon enemmän jos haluaa ;)

Kaikki liikkeet mitä videossa nähtiin voidaan hyvin pitää vähintään +1G:ssä
Terveisin
Tom Arppe

jkarjanl

Kyllä se käsittääkseni savuja lukuunottamatta on ihan normaali peli. Suomessakin on noin lennetty, jossain Pohjanmaalla liikkuu huhuja että Evektorin tehtaan koelentäjä olisi ulkoiluttanut Eurostaria Suomessa käydessään tuohon tyyliin, ei nuo liikkeet nyt niin erikoisia ole.

Mutta ihan oikeasti, Eurostar tai mikään mukaan taitolentoon hyväksymätön ultra ei sitten tosiaan ole oikea laite taitolennon harjoitteluun. Eikä edes harrastamiseen vaikka osaisikin. Metallin ollessa kyseessä täytyy muistaa metallin väsyminenkin, siiven kiinnitys saattaa ihan oikeasti "muistaa" joka kerran kun sitä on rasitettu ja jonain päivänä sanoa sopimuksensa irti.

Ja ikävä tuottaa pettymys, mutta tutkittuani tuon videon pysäytyskuvia (sivuvakaajan maalaus ja mittaritaulun yksityiskohdat) näyttää siltä että oma yksilöni EI ole tuon videon kone. Toisaalta ihan hyväkin, ottaen huomioon materiaalin väsymisen jne..

Jari Lindevall

Ok, 

Alkuperäiseen otsikkoon vielä mennäkseni;
-kessuttelu
-bensan roudaus
-
-
-

Mitä on myös kielletty kabiini manöövereissä, kännykän käytöstä kait ei mitään rajoituksia.. (bisselle)

Toma

Kyllä se kännykän käyttökin on kielletty, taitaa olla oikein säännöissäkin, lueskelin siitä tuossa toisessa foorumissa :)

Kessuttelu ja bensan roudaus samaan aikaan taitaa olla huono juttu mutta muuten kait se on sallittua... vielä (kessuttelu siis)
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Kuinka pitkiä yhtäjaksoisia vetoja olette tehneet.
Tavoitteena on itselläni EFLA - EFKT väli ja pysähdys Kalajoelle ehkä. Toiminta säde teoriassa on 1000km.

juhan

Kyllähän se takapuoli melkein sanoo milloin täytyy pysähtyä. Kolme tuntiakin on melko pitkä aika istua ainakin itselle.

Toma

Tuo on just tuommoisten nopeiden koneiden pilotteja, meitsi istuu AINA vähintään sen 5 tuntia jos haluaa vähänkin pidemmälle mahtavalla 130 km/h matkavauhdilla ;D
Terveisin
Tom Arppe

Jari Lindevall

Noh, autolla tulee pörrättyä n.70000km vuodessa ja Toman mainitsema viistuntia ei kuulosta mahdottomalle.
Niin ja sopivalla kelillä lentäen matkanopeudella n.210kmh. ei Kittilään meno neljää tuntia kauempaa teoriassa ota.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod