Moottoreista ja tehoista

Aloittaja Maaranen, joulukuu 20, 2004, 20:17:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maaranen


Kertopaaka, kun minua askarruttaa...

Kun lentsikan keulilla on 30 heppanen ropelin pyörittäjä, tai 60 heppanen,
niin mitä eroa näillä on käytännössä?  

60 heppaisella koneelle saadaan arvattavasti parempi climb rate. Mutta
jos molemmat moottorit pyörii samalla kierrosalueella, sanotaan vaikka
3000 rpm, niin eikö nousunopeus ole ihan sama, riippumatta siitä kumpi
kone keulalla on ?

...Vai käykö tässä niin, että 30 heppainen moottori alkaisi hyytyä, vähän
niinkuin ajaisit kuplalla jyrkkään ylämäkeen nelosvaihteella ?

Vai onko se sitten niin, että suurempitehoiseen moottoriin voisi laittaa
jotenkin jyrkemmän potkurin, joka kauhoisi ilmaa enemmän yhdellä kierroksella?

Olen selaillessani nähnyt kuvia vw-moottorin päälle rakennetuista alennusvaihteista,
joilla potkuri saadaan pyörimään hitaammin kuin mitä moottorin kierrosluku on. Näin
saadaan tietysti näennäisesti lisättyä moottorin tehoa.

Jos käytetään alennusvaihdetta, saataneen siis lisää nousunopeutta, mutta koneen
vaakalennon huippunopeuden kustannuksella.  Menikö ihan metsään ?



Tuomas Kuosmanen

Alennusvaihde käsittääkseni tarvitaan yleensä siksi, että nuo autonmoottorit ym toimivat huomattavasti nopeammalla kierrosalueella (jotain tyyliin 3000-5000rpm) jossa taas normaalin potkurin hyötysuhde kärsii koska lavat menevät yli äänennopeudella tms.

Eli idea on laskea kierroslukua potkurille paremmin sopivalle tasolle.

//Tuomas

Simo Piiroinen

Lainaa...Vai käykö tässä niin, että 30 heppainen moottori alkaisi hyytyä, vähän
niinkuin ajaisit kuplalla jyrkkään ylämäkeen nelosvaihteella ?

Vai onko se sitten niin, että suurempitehoiseen moottoriin voisi laittaa
jotenkin jyrkemmän potkurin, joka kauhoisi ilmaa enemmän yhdellä kierroksella?
Terve!
Olet päässyt heti suoraan asian ytimeen. Teoriassa paikallaan olevaa laitetta voidaan kiskoa eteenpäin minkälaisella
äärellisellä teholla tahansa äärettömän suurella voimalla. Asia muuttuu heti, kun laite lähtee liikkeelle.
Vetovoima X liikenopeus on suoraan verrannollinen käytettävissä olevaan tehoon, jos nopeutta vastustava voima on sama.
Alussa vastustava voima on lentokoneen massan kiihtyvyyteen tarvittava voima, eli mitä suurempi teho, sitä suurempi
kiihtyvyys. Seuraavaksi tulevat mukaan lentokoneen ilmanvastus sekä koneen nosteeseen ja nousuun tarvittavat
voimat. Eli yksinkertaistettuna : mitä enemmän tehoa, sitä suurempi kiihtyvyys ja lyhyempi nousukiito ja tämän jälkeen
suurempi nousunopeus sekä lopulta myös huippunopeus.
Potkuri vastaa autotermein eräänlaista vaihteistoa. Pienille tehoille tarkoitettu potkuri vastaa esim. kakkosta verrattuna
tuplatehoille tarkoitettua potkuria joka voisi vastata sitä mainitsemaasi nelosta. Em. pätee tietenkin tilanteeseen, jossa
lentolaite on molemmissa tapauksissa samanlainen. Voidaan tehdä lentokone, joka lähtee ilmaan ja lentää ihan mukavasti
30 hp:llä, mutta normaali nykyultra ei pysty nousemaan turvallisesti ilmaan moisilla tehoilla. Jos haluat tutustua asiaan paremmin,
suosittelen opiskelemaan esim. lukion fysiikasta mekaniikan alkeita.

Simo Piiroinen
 
Simo Piiroinen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod