Tarkkuuspultit

Aloittaja Tommi K, elokuu 13, 2010, 08:44:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tommi K

Mistäköhän löytyisi venäläista ilmailustandardia, ОСТ-1 31133-80 vastaavia 6 mm pultteja. Pultin kanta on ohennettu, kierreosa on 5 mm ja kierteen ja sileän osan välissä on syvennys. Mittatarkkuus f7, -0,01 -0,022 tai h7, -0 -0,012. Noita käytetään ohjauslinjoissa, tankojen ja keinuvipujen kuulalaakeroiduissa liitoksissa. Tavalliset pultit aiheuttavat välystä ohjaukseen.

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - elokuu 13, 2010, 08:44:30
Mistäköhän löytyisi venäläista ilmailustandardia, ОСТ-1 31133-80 vastaavia 6 mm pultteja. Pultin kanta on ohennettu, kierreosa on 5 mm ja kierteen ja sileän osan välissä on syvennys. Mittatarkkuus f7, -0,01 -0,022 tai h7, -0 -0,012. Noita käytetään ohjauslinjoissa, tankojen ja keinuvipujen kuulalaakeroiduissa liitoksissa. Tavalliset pultit aiheuttavat välystä ohjaukseen.

Nyt heitit kyllä sen verran pahan, että voi olla vastaukset tiukassa. Olisi ehkä helpompi lähteä selvittelemään, miten tämä venäläinen standardi eroaa amerikkalaisesta -- oletettavasti tuuman verran.

Mitä sanot tavallisista (lentokone)pulteista, niin siellähän toleranssit ovat isompia, joten tavallisten pulttienkin joukossa löytyy eri kokoista tavaraa. Riittäisikö toleranssin yläpäässäkin olevat pultit tekemään välyksestä sopivan? Ei kun mittailemaan...
- Pirkka -

jkettu

Ohennetusta kannasta en ole ihan varma, mutta kyllähän millikoon pultteja noihin toleranssiluokkiin saa mistä tahansa pulttikaupasta, viimeistään tilaamalla.  Jos lähistöllä on purjelentäjiä, voisit myös yrittää kaivella niiden miljoonalaatikoita.  Tai sitten jostain nettikaupasta, esim http://www.mcmaster.com/#.  Mittojen lisäksi muista kiinnittää huomiota myös lujuusluokkaan, tosin ohjainlinjoissa puhtaalle leikkaukselle altistuvat pultit taitaa yleensä olla sitä vakio 8.8:aa.

Tommi K

#3
Se pultin materiaali on 30HGSА ( 30ХГСА)

http://www.splav.kharkov.com/en/e_mat_start.php?name_id=170

Mutta minä en osaa tuosta mäpätä meillä käytettyyn lujuusluokkaan.

Pultteja saa Venäjältä ilmailuteollisuuden alihankkijoilta, jopa verkkokaupasta, mutta en tiedä pitääkö tilata tuhat vai riittääkö sata, ja toimitus pitää kuitenkin tehdä Pietariin ja hakea ne itse sieltä. Tarve kun olisi vain 3-4 kappaletta.  Eikö metrisillä lentokonepulteilla ole standardia, luulisi saksalaisten tarkkoina poikina kehittäneen sellaisen?

Edit:

Kun googlasin lisää, niin tuollla aiemmin mainitussa pulttikaupassa  (http://www.mcmaster.com/# ) todella oli sellaisia, ja niitä kutsuttiin nimellä "shoulder screw". Venäläisten pultissa on kuusikulmainen, ohennettu kanta, ja varmistussokkaa varten reikä kierreosassa - muuten samanlainen.


Seppo Koivisto

Saksalainen lekopulttien standardi on LN 9037 ja LN 9355 varmistusreiällä. Teräksen Werkstoffnummer on 1.7220.5

Pultteja voisi saada esim. täältä: http://www.sauer-flugmotorenbau.de/Luftfahrt-Norm-Schrauben.html

Tommi K

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - elokuu 18, 2010, 21:09:00
Saksalainen lekopulttien standardi on LN 9037 ja LN 9355 varmistusreiällä. Teräksen Werkstoffnummer on 1.7220.5

Pultteja voisi saada esim. täältä: http://www.sauer-flugmotorenbau.de/Luftfahrt-Norm-Schrauben.html

А вот! Nyt kun on normit tiedossa, niin voikin kysäistä myös hovihankkijalta Siebertiltä, joka myy kuulalaakereita, pultteja ja muitakin rakennustarvikkeita.

Passscrauben, bitte!

Tommi K

Tällaisesta ohjainlinjan pultista oli kysymys:

Nyt siis viestiä tuonne Sauer Flugmotorille...

Tommi K

#7
Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan: Sauerilta saa noita LN pultteja, eikä hinta ole paha (tosi en vielä tiedä postikuluja). LN pultissa tuo kierreosan paksuus on sama kuin sileän osan. Itse asiassa, he tarjoutuivat valmistamaan noita venäläisiä, mutta minusta LN on parempi, ja hintakin yksittäiskappaleille, todennäköisesti muodostuisi aika korkeaksi.

Syksyllä, kun siivekkeissä ja korkeusperäsimessä oli klappia, syyksi paljastui tuo kierteellisen ja sileän osan välissä oleva olake. Mutteri tuntui olevan tiukalla, kuten se olikin, mutta olaketta vastaan ja itse korvakkeet pääsivät liikkumaan. Ongelma poistui lisäämällä yksi 6 mm prikka. LN pultin kanssa tätä ongelmaa ei tule. Tosin mutteri on hieman kookkaampi, mutta ei kai sentään tarvita uutta punnitusta, jos korvaan kolme pulttia :)


Tommi K

Sauern-Motorin pultit saapuivat, on laitettava tänne kuva, katsokaapas kantaa! Enhän minä voi Bilteman pultteja noilla korvata, niistä tulisi hienoimmat osat koko härpäkkeessä :)


4trade

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - elokuu 13, 2010, 08:44:30
Mistäköhän löytyisi venäläista ilmailustandardia, ОСТ-1 31133-80 vastaavia 6 mm pultteja. Pultin kanta on ohennettu, kierreosa on 5 mm ja kierteen ja sileän osan välissä on syvennys. Mittatarkkuus f7, -0,01 -0,022 tai h7, -0 -0,012. Noita käytetään ohjauslinjoissa, tankojen ja keinuvipujen kuulalaakeroiduissa liitoksissa. Tavalliset pultit aiheuttavat välystä ohjaukseen.

Toivottavasti tuo kanta jää edes jossain kohdassa näkyviin, se on liian hieno piiloon!
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod