Lentokonelaatuinen puu ja liimaus?

Aloittaja 4trade, heinäkuu 12, 2010, 21:25:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Kertokaa tietäjät, täytyykö esim Sprucelta tilattu lentokonelaatuinen puu (sitkakuusi) vielä täällä kotimaassa testata kestävyydeltään erikseen vaikka se on ostettu ammattimaiselta lekopuun myyjältä?

Entä puun liimaus, riittääkö jos liimaerän koepala murretaan ja se murtuu puusta eikä liimasaumasta vai tarvitaanko tuolle liimasaumalle jonkinlainen vetomurto koe erikseen?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

4trade

Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Vastataan vaikka en asiasta tiedäkään. Ehkäpä viisaammat korjaa.

Olen käsittänyt että joka liimasatsista riittää koeliimaus. Liimaus on onnistunut jos se pettää puusta eikä saumasta. Liimaliitoksessa pitää siis puun pettää ensimmäisenä.

Sprucen tikuista olen kuullut että laatu ei välttämättä ole aina ihan priimaa, eli ainakin kaikki tikut pitää tarkistaa (syiden suunta ja virheet yms.) Eihän vetokoetta voi tehdä joka tikulle erikseen.  Ehkä isoimmat parrut jotka tulee siipisalkoon voisi koeponnistaa pienellä koepätkällä.


4trade

Mikäli riittää tuon koeliimauksen teko jokaisesta satsista, kuka sen murtaa?

Voiko sen tehdä itse ja kirjata ylös vai onko tuo esim rakennustyön valvojan homma?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

ttorri

Jaa-a. Joudun tämän kanssa ehkä itsekin pähkäilemään tulevaisuudessa. Luulisin, että se tehdään ihan itse ja oman mielenrauhan vuoksi. Valvoja tietenkin voi halutessaan pyytää näytteet itselleenkin. Ja eikös umpinaiset kotelot tai muut paikat joiden saumoja ei pääse jälkikäteen tarkkailemaan, niin ne liimataan vasta valvojan annettua luvan.

Testin tarkoitushan on varmistaa että liima on ollut kunnollista. Jos liima pettää, niin sitten pitää ko. erällä liimatut saumat kaivaa auki. Jonkinlaista kirjanpitoa siitä, mitä on liimattu milloinkin kannattanee pitää.


Markku Hiedanpää

Katso: http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-air-m/aim5_02.pdf

5.2 Hitsaus ja muut erikoistyöt
Mikäli hitsaustyöt tekee henkilö, jolla ei ole ilmailuvälineiden hitsauskelpuutusta, tai Ilmailulaitoksen myöntämää erillislupaa on valvojan määrittelemät hitsattujen osien kriittiset kohdat tarkastettava sopivalla ainetta rikkomattomalla tarkastusmenetelmällä. Kantavien rakenteiden liimauksen yhteydessä on tehtävä koekappale tai otettava liimanäyte liimasauman laadun varmistamiseksi. Laminoitujen kantavien rakenteiden hartsieristä on otettava kovuuskoenäyte. Kaikista koetuloksista on oltava kirjanpito,  joka liitetään rakennuskertomukseen.

ttorri

Kun hetki jaksettiin jauhaa mutu tuntumalla, niin tulihan sitten ihan oikeata tietoa.

Sitten visaisempi kysymys. Mitä on tBu 20. On jotain saksalaista puutavaraa josta on tehty siipisalkoja sota-aikana. Nyt pitäisi tietää tarkemmat speksit, mutta on aivan tuntematon aine minulle.

T

Toma

Tuosta mainitsemasi pyökki puutavarasta on hieman keskustelua täällä: http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?f=8&t=3113
Tosin mitään ratkaisua Te Bu 20 puun saatavuuten ei tuollakaan ollut, mutta jos kokeilet heittää viestiä niin joku voisi tietää korvaavaan puun speksejä.
Terveisin
Tom Arppe

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: ttorri - syyskuu 10, 2010, 09:20:34
Kun hetki jaksettiin jauhaa mutu tuntumalla, niin tulihan sitten ihan oikeata tietoa.

"Parempien ohjeiden" puuttuessa kannattaisi välillä lukea voimassa olevia ilmailunormeja  :thumbsup:

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: 4trade - heinäkuu 12, 2010, 21:25:10
vaikka se on ostettu ammattimaiselta lekopuun myyjältä?
Tämä koskee puuta ja kaikkea muutakin materiaalia oli se sitten rautaa alumiinia tai komposiitin komponentteja.

Kauppias ei ole vastuussa mistään!  Kauppias vain välittää tavaraa.
Tavaran tuottajalla voisi olla vastuuta ja se selvitää, jos saat kauppiaalta tuottajan antaman asiakirjan.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

t.a.t.u

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - syyskuu 11, 2010, 17:11:41
Kauppias ei ole vastuussa mistään!  Kauppias vain välittää tavaraa.

Kauppias, ollessaan EU:n alueella, on kyllä kovastikin vastuussa mistään, vaikka kuinka omasta mielestään "vain välittäisi tavaraa". Niin, siis kuluttajakaupassa.

Armin Züger

#11
Lainaus käyttäjältä: Toma - syyskuu 10, 2010, 10:26:06
Tuosta mainitsemasi pyökki puutavarasta on hieman keskustelua täällä: http://forum.condorsoaring.com/viewtopic.php?f=8&t=3113
Tosin mitään ratkaisua Te Bu 20 puun saatavuuten ei tuollakaan ollut, mutta jos kokeilet heittää viestiä niin joku voisi tietää korvaavaan puun speksejä.
Saksankielisiltä Lo100-sivuilta:
Lainaus käyttäjältä: www.sagach.chDie Lo 100 ist ein vieler Hinsicht unkonventionelles Segelflugzeug. Der einteilige Flügel von nur 10m Spannweite hat einen durchgehenden Holm mit Gurten aus Buchen-Schichtholz (TBu 20). Dieses Material wurde in den Kriegsjahren als Ersatz für Leichtmetall in grossen Mengen produziert, ist aber heute kaum noch erhältlich
.
(google väittää että Buche=pyökki suomeksi).
Ei paljon uutta mutta ehkä purjekoneosasto voi auttaa?
Muita ajatuksia:
saksankielinen insinöörikäsikirja nimeltä 'Dubbel', josta mahdollisesti saa lisätietoa/speksejä.
// Armin

ttorri

Asia selvisi muuta kautta. Tapani Uoti tiesi että kyseessä on:

tBu20 = Tegofilmverleimtesbuchenholz. Tegofilm on Goldschmidt AG:n keksimä
hartsifilmi 1930-luvulta. Ensimmäinen vedenkestävä liima! 20 "laminaattia"
per cm.

Eräänlaista pyökkiviilulaminaattia siis.

Ei taida ihan joka kaupasta löytyä.


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod